Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden maalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • |foder|
    replied
    Hyvältä tuo pulveri näyttää.
    Laitahan kuvaa puolen vuoden päästä, miltä maalipinta näyttää silloin.
    Kiinnostaa paljonko kestää käyttöä, eli miten pahaa jälkeä perus kivet yms. tahattomasti aiheutuneet iskeymät saavat aikaan. :think

    Leave a comment:


  • BBBimmer
    replied
    Originally posted by biglimited View Post
    Eli hyvin peittää ja kyllä ihan kiiltääkin
    On kyllä siistiä pintaa, tänään just tutkin itse värikarttoja työpaikal pulveriin ja näytti siellä löytyvän tosiaan enempikin nuita metallinhohtoja

    Leave a comment:


  • biglimited
    replied
    Pulveripintaa suoraan hiekkapuhalletun vanteen päälle:

    Eli hyvin peittää ja kyllä ihan kiiltääkin

    Leave a comment:


  • BBBimmer
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Mahtoikohan käydä se perus kämmi että soodapuhalluksen jälkeen vanteita ei neutralisoitu?
    Juurikin sama käy tuon pulverin kanssa Työpaikalla aika kattava valikoima nuita pulvereita ja porukka maalannut sillä talvivanteita, kaikista parhaan saa kun vetää kirkaslakan siihen päälle pulverin jälkeen. pulverin pinta ainakin omasta mielestä vähän aplaria verrattuna ruiskumaaliin.
    Naarmu tulee herkemmin pulveriin kuin ruiskumaaliin siks tuo lakka.
    ja ei ainakaan työpaikalla ole näkynyt kunnon metallinhohtoja, ainut taitaa olla hopea jossa on kimalletta..

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Omalta kohdalta tosiaan homma oli niin että BBS "hunajakenno" keskiöt soodapuhallettiin ja pulveroitiin. Saattoi olla maalarin joku kämmi tai soodapuhalluksen tulos ettei pulveri tarttunut kunnolla.
    Mahtoikohan käydä se perus kämmi että soodapuhalluksen jälkeen vanteita ei neutralisoitu?
    Ainakin ihan perus ruiskumaalit ei pysy kovin kauaa pinnassa jos ei muistanut neutralisoita pintaa. Tiedä sitten miten vaikuttaa pulveriin, luulisi tilanteen olevan sama.
    Eli soodapuhalluksen jälkeen pinta on emäksinen, jonka voi kotikutoisesti neutralisoida esim. etikalla. Kannattaa huomioida että neutralisoinnin jälkeen alumiini alkaa hapettumaan heti, joten kannattaa se neutralisointi suorittaa aivan viimetigassa ennen maalausta.

    Leave a comment:


  • Kylmäkalle
    replied
    Osaakos kukaan sanoa, millä tekniikalla nuo esim BMW vakiovanteet on tehtaalla maalttu? Pulveri vai ruisku?

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by CarlosM View Post
    No ton paljon värejä voi melkein jo kumota plussien puolelta niinku yllä lukee niin kyllä pulveriinkin värejä saa.
    ...sen verran vielä aiheesta, että vaikka pulverilla sävyjä onkin, niin pieni pinnan raapaisu vrt. ruiskulla vedettäviin. Pulverilla on myös täysin omat karttansa, joten aavistuksen hankala saada omalla sävyllä, auton sävyllä tai jotain tältä väliltä.

    Leave a comment:


  • CarlosM
    replied
    Originally posted by MAKELA View Post
    Kyllä mä melkein niihi sun vanteisiin suosittelen pulveria.. Ei tarvi olla niin tarkka pohjien kanssa, ja kuitenkin vissiin ihan normivärillä ne pistät?

    + paljon värejä
    No ton paljon värejä voi melkein jo kumota plussien puolelta niinku yllä lukee niin kyllä pulveriinkin värejä saa.
    Ja ihan normivärillä ne tulee mistä oli tos joskus jo puhettakin. Varmaan se kiiltävä musta. Oikeestaa parempi vaan ettei niin hirveesti kiiltele, ei erotu kanttariosumatkaan niin pahasti.

    Varmaan tulee pulverimaalaus vähän halvemmaks. Pitää kyl hintaa kysyä molemmista vaihtoehdoista.

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by CarlosM View Post
    Ruiskumaalausta joo tarkoitin. Ihan tuli vaan nyt mieleen kun auto menee maalaukseen jossain vaiheessa ja jos samaan firmaan antais vanteetkin maalattavaks..
    Kumpi sitte on parempi, ruisku vai pulveri?
    Vähän sama, kun kysyisi kumpi tuli ensin - muna vai kana?

    Kummastakin on kokemuksia, mutta henk.koht. maalaan aina ainakin omat vanteeni ruiskulla ja joitain joutunut muillekin tekemään

    Leave a comment:


  • MAKELA
    replied
    Originally posted by CarlosM View Post
    Ruiskumaalausta joo tarkoitin. Ihan tuli vaan nyt mieleen kun auto menee maalaukseen jossain vaiheessa ja jos samaan firmaan antais vanteetkin maalattavaks..
    Kumpi sitte on parempi, ruisku vai pulveri?

    Kyllä mä melkein niihi sun vanteisiin suosittelen pulveria.. Ei tarvi olla niin tarkka pohjien kanssa, ja kuitenkin vissiin ihan normivärillä ne pistät?

    Molemmissa hyvät puolensa

    Pulveri

    +kestävä
    +peittää hyvin
    +helppoa
    +tasainen pinta

    - lohkee usein suurissa paloissa
    -ei aina ole niin "kiiltävää"

    Ruiskulla

    + pinnasta saa oikeasti kiiltävän
    + paljon värejä
    + suht koht kestävä, myös vesivärit yms..


    - pohjat pitää tehdä hienommiksi, ei peitä niin hyvin
    - hunajakennovanteita vaikea maalata, ainenkin alottelijan
    - mahd. valumat..

    :think Tossa nyt tuli pari asiaa mieleen..

    Leave a comment:


  • CarlosM
    replied
    Originally posted by Rockford View Post
    Normaali maali eli ilmeisesti ruiskulla ruiskittu - tottakai kestää, runsaasti lakkaa ja kunnon pohjat on avainsanoja.
    Ruiskumaalausta joo tarkoitin. Ihan tuli vaan nyt mieleen kun auto menee maalaukseen jossain vaiheessa ja jos samaan firmaan antais vanteetkin maalattavaks..
    Kumpi sitte on parempi, ruisku vai pulveri?

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Omalta kohdalta tosiaan homma oli niin että BBS "hunajakenno" keskiöt soodapuhallettiin ja pulveroitiin. Saattoi olla maalarin joku kämmi tai soodapuhalluksen tulos ettei pulveri tarttunut kunnolla. Muuten kyllä suosittelen pulverointia aina kun se on mahdollista ja jos kerran on myös erikois värejä saatavana tilauksesta.

    Joten voi olla että karkeampi puhallus on parempi pulveroinnnin kannalta.

    No nyt on joka tapauksessa rojut puhallettu uudelleen soodalla maalattu ruiskulla pohjaväriin, haluttuun väriin sekä lakka päälle.

    Ja huomautan myös sitä että jos vanteisiin liittyy muovi osia kuten omassa tapauksessa keskikupit niin en tiedä miten taidokkaasti sattuu pulverin sävy metallissa + muu sävytys muoviosiin että ne täsmää sitten.

    Kun ruiskulla maalaa kaikki niin sattuu varmasti sama sävy molempiin.


    Jos nyt jostain syystä päättäisin maalauttaa nuo toiset vanteet eli RH:n ZW1 keskiöt uudelleen niin varmasti käyttäisin pulverointia sen helppouden ja osien muotojen puolesta ja kun ei ole muita muovi osia mitä tarviis maalata.

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by CarlosM View Post
    Kestääkö normaali maali vanteissa kuinka hyvin? Vai onko pulveri ihan ehdoton? Pohjat tietysti kunnolla ja hiekkapuhallus ensin.
    Normaali maali eli ilmeisesti ruiskulla ruiskittu - tottakai kestää, runsaasti lakkaa ja kunnon pohjat on avainsanoja.

    Leave a comment:


  • TorQuel
    replied
    Ihte oon vahvast tuon pulverin kannattaja ja viime keväänä käytin fordin kesäpallot tuolla jyvässeudun pulverimaalauksessa muuramessa 80e sarja hiekkapuhalluksineen ja vieläpä laadukkaasti tuli oikeen hyvää jälkee vaikka värinäkin jokseenki haastava musta..

    Leave a comment:


  • biglimited
    replied
    Niin ja voihan niitä tilata myös ulkomailta, näin tekee mun maalari joka ei siis pidä suurta valikoimaa hyllyssä (teollisuusmaalausta enimmäkseen)

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎