Announcement

Collapse
No announcement yet.

vanteiden sorvaus?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • matt1
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 113
    • Virrat

    #31
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli se kymmeniä tuhansia jarrulevyjä vuositain valmistava yritys ihan vain piruuttaan hukkaa tuhansia kiloja terästä tuotteisiinsa?
    Kuinkahan ko.3mm:n levy kestää mahdolliset kunnon jarrutärinät +150kmh nopeudesta? Mahtaako laikka lähteä napaosasta?
    Mahtaako...... ja mitä tapahtuu seuraavaksi?

    jarru levyhän keskittyy takana kartiolla,joten ainaki siksi levy on niin "paksu"..

    rohkenen epäillä ettei tuon asian kans tule ongelmia.. kun muissa autoissa, esim audissa levy ei ole alunperinkään paljoa tuota sorvattua paksumpi kyseisestä kohdasta.

    toki asiasta voidaan olla montaa mieltä, eikä kyseinen toimenpide ainakaan vahvista levyä-saati sitten lisää turvallisuutta.
    jarruttaessa kuitenkin suurin voima kohdistuu etujarruihin..
    asiasta mainitsin kun ainakin näin saa pyöriä sisemmäksi.

    kyseisillä levyillä olen muutaman tuhannen kilometriä ajellu eikä ole ollu mitään ongelmia..
    -325i cabrio -88 tupla turbo
    -735i e65

    ex:2x316 e30 4x320i e30, 320i turbo e30, 323i e30, 323i turbo e30, 9x325i e30, 525i e34, 3x535i e34, 2x///M5 e34,3x316i e36,318i e36,2x 320i e36 3x318is e36, 8x 325i e36,325i cabriolet e36,///M3 e36, 320d e46, 330d e46, 740i e38

    sigpic

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #32
      Originally posted by matt1 View Post
      jarrulevyhän on ihan eri juttu ku vanne,materiaali ihan toista luokkaa ku alumiini,niin ei jännitä murtuminen..
      .
      Valurautaa
      Originally posted by Hemi View Post
      Eli se kymmeniä tuhansia jarrulevyjä vuositain valmistava yritys ihan vain piruuttaan hukkaa tuhansia kiloja terästä tuotteisiinsa?
      No , muistuu mieleen yksi juttu jossa autonvalmistaja suunnittelutti ulkopuolisella firmalla alustan ja jarrujen osat , ja lisäsi sitten kaikkiin vahvuuksiin millejä ihan varuiksi.

      Voisin kuvitella että pyörän navasta ulospäin käytetään vielä tavallista suurempia varmuuskertoimia. Ensinnä siksi että pettäminen aiheuttaa suuren vahingon liikenteessä (sekä merkin maineeelle) , ja myös siksi että navan, jarrulevyn keskiön ja vanteen pinnan on oltava "kerralla oikein". Muuten saisi takaisinkutsukampanjassa suunnitella uusiksi vaihtaa muutakin kuin se liian ohuen osan.

      Niin ja autotehdas kai ne jarrulevyn speksit määrää , ei se pulju joka ne valaa ja pakkaa. Eikös osin juurikin tämän takia isompi jarrulevy ole usein hintavampi? Käsittääkseni metalliosissa materiaalista juuri otetaan sitä hintaa..

      EDIT: Jarrulevyn keskiosaa ohentaessa pitää muistaa että se on kovan rasituksen alaisena suuressa nopeudessa (vaikkei jarrutettaisi).. kehänopeuden neliö jaettuna säteellä , siitä voi jokainen laskea G-voiman. Ei ole aivan pieni
      Last edited by petrolhead; 08-04-2009, 10:56.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #33
        tupla tai jotain
        Last edited by petrolhead; 08-04-2009, 07:02.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by petrolhead View Post
          Valurautaa


          No , muistuu mieleen yksi juttu jossa autonvalmistaja suunnittelutti ulkopuolisella firmalla alustan ja jarrujen osat , ja lisäsi sitten kaikkiin vahvuuksiin millejä ihan varuiksi.

          Voisin kuvitella että pyörän navasta ulospäin käytetään vielä tavallista suurempia varmuuskertoimia. Ensinnä siksi että pettäminen aiheuttaa suuren vahingon liikenteessä (sekä merkin maineeelle) , ja myös siksi että navan, jarrulevyn keskiön ja vanteen pinnan on oltava "kerralla oikein". Muuten saisi takaisinkutsukampanjassa suunnitella uusiksi vaihtaa muutakin kuin se liian ohuen osan.

          Niin ja autotehdas kai ne jarrulevyn speksit määrää , ei se pulju joka ne valaa ja pakkaa. Eikös osin juurikin tämän takia isompi jarrulevy ole usein hintavampi? Käsittääkseni metalliosissa materiaalista juuri otetaan sitä hintaa..

          EDIT: Jarrulevyn keskiosaa ohentaessa pitää muistaa että se on kovan rasituksen alaisena suuressa nopeudessa (vaikkei jarrutettaisi).. kehänopeuden neliö jaettuna säteellä , siitä voi jokainen laskea G-voiman. Ei ole aivan pieni
          Eli olet tosissaan sitä mieltä että jarrulevyjen kiinnitystasoissa on millitolkulla liikaa tavaraa ihan vain huvin vuoksi? Että tehtaalla inssit vain ihan huvikseen lisää ylivahvojen levyjen kautta jousittamatonta massaa samalla kuin muualla etuakselistossa mennään aina vain kevyempiin/ohuempiin alumiinirakenteisiin?
          Mitähän mm.BMW:n osakkeenomistajat sanoisivat siitä tiedosta että juuri heidän rahojaan vedetään vessasta alas valmistamalla ja suunnittelemalla ihan huvin vuoksi satoja tuhansia kappaleita liian painavia jarrulevyjä ja samalla annetaan ajo-ominaisuuksien suhteen kilpailuetua pahimpiin kilpakumppaneihin???

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2979
            • Uusimaa

            #35
            Mielipide:
            Tämä ketju on sairas. Jollei katso kalenteria luulisi olevan 1.4, mutta ei.
            En olisi voinut kuvitellakaan, että näin typeriä mielipiteitä voi edes olla olemassa. Hemi on tasan oikeassa. Metalli on aina kallista, kun tehdään sarjatuotantona = jokainen säästetty gramma valmistuksessa on suoraan katteeseen. Kysykääpä joltakin autoinsinööriltä tuota samaa mistä voi ja paljoko sorvata turvallisesti. Ai juu, mutta eihän ne mitään tiedä, lippisjengissä se asiantuntemus asuu.

            "sorvaa jarrulevyä ohuemmaksi", huh huh...
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              #36
              Varmuuskertoimet nyt vaan ovat ihan totista totta, eikä yleensä puhuta edes kovin pienistä luvuista.

              Ei sillä, että tällaisia perse edellä puuhun -ratkaisuja kuitenkaan suurella innolla kannattaisin. Vielä kun tietää millaisia töhöjä tätäkin foorumia pahimmillaan lukee, en todellakaan uskaltaisi suositella vaihtoehtona.
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • japex
                Bimmer Rookie
                • May 2007
                • 95

                #37
                Originally posted by metake View Post
                Riippuu TÄYSIN vanteesta ja valmistajasta, ja siitä että tietää mitä tekee. Esim Compomotiven MO 25 ET:llä on tismalleen sama vanne kuin 20 ET:llä, kiinnityspinta on vain sorvattu 5 mm ohuemmaksi, siis tehtaan toimesta. Eli helppo homma laittaa sorviin ET20 vanne ja vetästä 5 mm pois pinnasta ja saada vanne 25 ET:llä. Ja huomata että meni vituiks, koska ET 20 vanteissa olikin tehdas upottanut pyöränpultin kartiot 5 mm syvempään

                Eli jos välttämättä haluat sorvata sitä vannetta, niin parasta olis ensin verrata samanlaiseen vanteeseen jossa on se haluttu offset.
                Eiköhän siitä et20:sestä porata myös pulttien reikiä syvemmäksi, luulen että pulttien pituudet pidetään aina samana.

                Comment

                • sfifg
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2006
                  • 154
                  • E-P

                  #38
                  Voi jeesus mikä topic! Laittakaa nyt äkkiä tämä lukkoon ettei kukaan nyt ihan oikeasti mene lisää sorvaamaan mitään jarrulevyjä ja/tai vanteita.. Ei nyt ihan heti tuu mieleen mitään vaarallisempaa modia autoon tehtävän..

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by r.w. View Post
                    Varmuuskertoimet nyt vaan ovat ihan totista totta, eikä yleensä puhuta edes kovin pienistä luvuista.
                    .
                    Ne varmuuskertoimet ovat olemassa vain ja ainoastaan kaikkia mahdollisia eteen tulevia skenaarioita varten. Eli moni levy ei välttämättä koskaan tule kohtaamaan voimakasta jarrutärinää, mutta aina joku levy sen joskus kokee ja silloin todellakin on hyvä olla hieman kerrointa sen normaalin jarrurasituskertoimen päälle.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #40
                      Originally posted by r.w. View Post
                      Varmuuskertoimet nyt vaan ovat ihan totista totta, eikä yleensä puhuta edes kovin pienistä luvuista.

                      Ei sillä, että tällaisia perse edellä puuhun -ratkaisuja kuitenkaan suurella innolla kannattaisin. Vielä kun tietää millaisia töhöjä tätäkin foorumia pahimmillaan lukee, en todellakaan uskaltaisi suositella vaihtoehtona.

                      Molemmista kohdista täysin samaa mieltä , en tiedä tuliko se kirjoituksistani ilmi. Itse en viitsi kirjoittaa aiheesta enää sanaakaan.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #41
                        Originally posted by matt1 View Post
                        jarru levyhän keskittyy takana kartiolla,joten ainaki siksi levy on niin "paksu"..

                        rohkenen epäillä ettei tuon asian kans tule ongelmia.. kun muissa autoissa, esim audissa levy ei ole alunperinkään paljoa tuota sorvattua paksumpi kyseisestä kohdasta.

                        toki asiasta voidaan olla montaa mieltä, eikä kyseinen toimenpide ainakaan vahvista levyä-saati sitten lisää turvallisuutta.
                        jarruttaessa kuitenkin suurin voima kohdistuu etujarruihin..
                        asiasta mainitsin kun ainakin näin saa pyöriä sisemmäksi.

                        kyseisillä levyillä olen muutaman tuhannen kilometriä ajellu eikä ole ollu mitään ongelmia..

                        Melkein jarrulevy kuin jarrulevy on keskiöstä 7mm paksu, merkistä riippumatta.
                        Nyt sulla on 3mm ainevahvuutena "valuraudassa" Pitää katsoa, ettet ole ainakaan koskaan radalla samaan aikaan kuin minä, tai kukaan muukaan.

                        Jopa moottoripyörissä jarruosat on paksumpia ja ne sentään painaa luokkaa 200-300kg.

                        Tuttavani vanhasta MB farkusta irtosi takalaikka keskiöstä korroosion heikentämänä. Seurauksena takafillari lukkoon ja auto ojaan. Onneksi ei käynyt muuta vahinkoa.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4340
                          • Turku

                          #42
                          Eikös polkupyörissä ole noi jarrulevyt luokkaa 3mm.

                          Mutta eihän tuollainen 3mm valurauta tarvi kovinkaan kummoista iskua esim vasarasta, kun se murtuu-siitä voi sitten miettiä kannattaako sitä todella pitää noin kriittisessä paikassa. Peltoautona se ehkä menisi, mutta ei muualla.

                          Comment

                          • matt1
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 113
                            • Virrat

                            #43
                            joo taidatte kyllä olla asiassa ihan oikeassa..

                            pahoittelen että olen mainostanut kenties typerää tapaa saada pyöriä sisemmäksi.
                            -325i cabrio -88 tupla turbo
                            -735i e65

                            ex:2x316 e30 4x320i e30, 320i turbo e30, 323i e30, 323i turbo e30, 9x325i e30, 525i e34, 3x535i e34, 2x///M5 e34,3x316i e36,318i e36,2x 320i e36 3x318is e36, 8x 325i e36,325i cabriolet e36,///M3 e36, 320d e46, 330d e46, 740i e38

                            sigpic

                            Comment

                            • iikka
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 2597
                              • Oulu

                              #44
                              vanne kyllä kestää jos sitä suoraa osaa jättää kartionjälkeen vähintään 4mm..

                              mut jarrulevyä en kyllä lähtis ohentaan milliäkään
                              Last edited by iikka; 08-04-2009, 19:26.
                              Speed costs, how fast you wanna go?

                              Comment

                              • Carbonfiber
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 5226
                                • Hki 43

                                #45
                                Kysytääs tässä, että paljos tommonen keskireiän sorvaus noin suurinpiirtein maksaa ja kuka niit tekee pk-seudulla?

                                Niin ja paljon noista yleensä voi ottaa pois? Pitäis saada BBS RG:eiden keskiöt 57->65,1 millisiks.
                                Last edited by Carbonfiber; 13-03-2010, 21:20.
                                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                                Z3 Roadster 2.8 '98
                                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎