Announcement

Collapse
No announcement yet.

alumiinivanteen korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laxa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1363
    • Tampere

    alumiinivanteen korjaus

    Eli kävi tuossa kk sitten ikävät kun olin menossa ystäväni häihin niin eturengas otti hiekka tiellä pienen osuman ja alkoi ravistamaan.
    Eli vannetta sivusta katsottuna sen ulkokehä painuu lähemmäs vanteen keskiötä yhdestä kohdasta muutaman millin. Osaako joku sanoa että onko tuon allekirjoituksessa näkyvän auton vanne mahdollista oikaista (monipuolainen). Itse luulen että taitaa olla mahdoton paikka... :(
    Tietääkö kukaan jonkun hyvän paikan jossa oikaistaan aluvanteita?
    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
    EX: E61 530xdAT -07
    EX: E60 520dA Sedan -08
    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
    EX: E39 530dAT -02
    EX: E36 320iA -91
    EX: R1150RT -03
  • bmwcruiser
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 412
    • Lappeenranta

    #2
    Kyllä sen oikasemisen pitäs onnistua, ite käytin just yhtä omaa vannetta liikkeessä oikasuttamassa. Hyvin tuo onnistu. Liike on lappeenrannan paikkeilla, vähän syrjässä, mutta voin kyllä antaa ajo-ohjeet jos on aikeita mennä sinne. Liikkeen nimi tais olla L-weld.
    E30

    Comment

    • Touniks
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 6684
      • Muurame

      #3
      Tampereella Sunila varmaan osais ehjätä sen Siellä käytin omaa vannetta kans ja hyvä tuli 8)
      E30 cabriolet -92 M-Tech II
      E46 sedan -01
      Corolla

      Comment

      • Laxa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1363
        • Tampere

        #4
        Laittakaa vaikka privaviestillä yhteytiedot missä olette käyttäneet... Kävin näyttää vannetta täällä Mikkelissä Street Turbon omistajalle ja se sanoi että sillä ei riitä rahkeet välttämättä oikaista vannetta. Ei se kyllä edes katsonut vannetta muutakuin ulkoapäin auton seisoessa pihassa... Ei se kyllä kovin pahasti ole edes mennyt... vituttaa vaan ku ei ole mitkään halvat vanteet nämä... :(
        Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

        E30 325i Cabrio M-Tech II -91

        EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
        EX: E61 530xdAT -07
        EX: E60 520dA Sedan -08
        EX: F30 320dA xDrive Sport -13
        EX: E39 530dAT -02
        EX: E36 320iA -91
        EX: R1150RT -03

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Eiköhän nämä aluvanteiden oikaisut/korjaukset ole nykyisin ihan arkipäivää. Siis kun vain löydät lähimmän pajan joka ko.hommia tekee, ne kun ei tästä juuri ilmoittele.

          Comment

          • hannuk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 2136
            • Capital

            #6
            Originally posted by Laxa
            vituttaa vaan ku ei ole mitkään halvat vanteet nämä... :(
            On ne.. :wink:
            - BMW x5 f15 m50d "navetta"
            - Porsche Cayenne S
            - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
            - plus pari muuta

            Comment

            • Laxa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1363
              • Tampere

              #7
              Originally posted by hannuk
              Originally posted by Laxa
              vituttaa vaan ku ei ole mitkään halvat vanteet nämä... :(
              On ne.. :wink:
              Meikäläisen mittakaavalla

              Tietääkös kukaan mistä näitä sitten saa "halvalla"???
              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
              EX: E61 530xdAT -07
              EX: E60 520dA Sedan -08
              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
              EX: E39 530dAT -02
              EX: E36 320iA -91
              EX: R1150RT -03

              Comment

              • fastandfurious
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1731
                • Tampesteri

                #8
                Originally posted by Touniks
                Tampereella Sunila varmaan osais ehjätä sen Siellä käytin omaa vannetta kans ja hyvä tuli 8)

                Sama homma täällä Sunila on hyvä paja vanneasioissa..Nopea ja halpa
                ---------------------------------------------------
                E91 325d M-Sport
                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3064
                  • Suomi

                  #9
                  ei ihan vaan tuu orggis jäykkyyksinnen siitä korjauksesta, mut kaippa se aikasa kestää enneku rupee taas täristää..sitten ku osuu taas :wink:
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • mm78
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 64
                    • Kymi

                    #10
                    Ainakin järvenpäässä rengasliike amrif tekee hyvää jälkeä.
                    60€ / vanne
                    0400507984
                    On vain yksi asia mistä et pidä autossani.
                    SE EI OLE SINUN.

                    Comment

                    • PAK63
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 31
                      • JKL

                      #11
                      Sunila Tampereella on nopea ja halpa. Itse oikaisutin 17" Alessio F1 vanteen siellä, kun siihen tuli "pieni" lommo. Ottivat hommasta vaivaiset 20 e ja vanne oli sen jälkeen täysin suora.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Suutari: Tuo sinun pelkoskenaario ei pidä paikkaansa. Oikein oikaistu/korjattu vanne kestää "röykkyä" ihan siinä missä uusikin.
                        Eli mitään jälkivetelyä tai virumista ei tosiaan tapahdu, vaan vanne tosiaankin pysyy mitoissaan yhtä hyvin kuin uusikin vanne. Usko pois.

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3064
                          • Suomi

                          #13
                          Tieto lisää tuskaa...Joissakin alumiiniseoksissa tuo oikominen ei käy ihan käden käänteessä. Kaikki riippuu materiaalista, välineistä ja metodeista joilla noita oiotaan...ja tietenkin tekijän ammattitaidosta ja orggisvaurion suuruudesta...Eli ihan kaikkeen ei varmaan noikaan pysty, mutta naarmut kanttareista ja pienet painaumat sekä isommalle alalle rajottuvat(eli jos vaikka keskiö/vanteen ulkoreuna on epäkeskeisessä asemassa toisiinsa nähden jonkin osuman seurauksena) hommat luulis hoituvan. Kysympä sitten vaan et kuinka moni siellä oikomispajalla sitten oikeesti niinkun tietää et mitä valuseosta/lämpökäsittelyjä joissakin vanteissa käytetään ja millä sen voi pilata..Osaavat sanoa varmaan isommille vaurioille et tehdään vaan mut takuuta ei ole. Näin ainakin kun itse olen kysellyt joskus..kaikki ei taida olla billettejä ...noissa oikominen oiskin helpompaa johtuen paremmasta alumiinin laadusta eikä alumiinia ole seostettu niin paljon eri aineilla kuin valussa käytettäviä metalliseoksia joten ei välttämättä tarvii olla ihan ammattilainen ennustaakseen miten ne käyttäytyy. Alumiinilla kun on yksi aika heikko ominaisuus joka mielletään nimellä Hauras/rasitusmurtuma ja koitappa joskus kauanko valualumiiniseos kestää vääntelyä..otetaanko esimerkiksi vaikka BMW merkkisten autojen ikkunaveivit..aika hyvä esimerkki varsinkin vanhemmissa vehkeissä et miten vahvoja nuo on(mm. magnesium yms. seostettu valettavuuden parantamiseks jne). Alumiinivanteissa tietty parempi seos ja tuo oli vaan esimerkki. Joskus kuullut jonkun oikoneen vasaralla paloja vanteittensa reunasta kun ei ihan hakkaamalla enää oijennutkaan vaan myötöraja oli saavutettu alkuperäisessä vauriomekanismissa jonka jälkeen se ei enää kestänyt lisää taivutusta/kovia/teräviä iskuja vaurioitumatta...eli kovin isoja vaurioita ei ehkä voi enää korjata. Kaikki on suhteellista. Ja tietysti vielä et ei ittee häiritte ajella niillä valsseilla sitten paria sataa niin se on sitten jokaisen oma asia..olettaen ettei tiellä liiku muita...
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            No ensinnäkin, billetvanteita ei juurikaan pysty oikaisemaan. Tai pystyy, mutta puhutaan aivan muutamien millien kokonaismuotovirheestä mikä voidaan ilman murtumapelkoa tehdä. Nykyiset alumiiniseosvanteet valmistetaan joko muottiin takomalla tai todella kovalla paineella, jolloin saavutetaan aihion meksimaalinen sitkeys. Toisin kuin umpikangesta koneistettu suhteellisen hauras billet vanne. Kun on joskus nähnyt tämän todella raa àn näköisen vanteen pakotusrullaus oikaisun, on todella huvittavaa kuinka taikauskoisesti nykyisiin alumiinivalsseihin suhtaudutaan mikäli niissä on jokin muutaman millin sisäreunaheitto. Tämä "taikausko" tietenkin tulee vanteen myyjäpuolelta. Nykyisin vanteet tosin oikaistaan useimmiten tasopöydällä ja ajan kanssa "viruttamalla" jolloin mitään jälkikuristumia ei synny. Olen itse oikaisuttanut/korjauttanut useita kymmeniä vanteita vuosien saatossa, eikä MITÄÄN ongelmia ole koskaan tullut jälkikäteen eteen. Toisaalta myös mistään muualtakaan en ole ongelmista koskaan kuullut mikäli oikaisu tai korjaustyö on tehty ammattitaidolla(ei siis millään lekametodilla tallinlattialla). Haluaisinkin kuulla yhdenkin todistettavan tarinan jossa vanne on korjauksen jälkeen palautunut soikeaksi tai hajonnut? mm.Saksassahan vanteiden oikaisutyö on lähes tasapainoitukseen verrattava rutiinitoimenpide renkaiden vaihdon yhteydessä. Täällä siis eletään tässäkin suhteessa pimeää keskiaikaa. Itse ostan omat vanteeni aina jos mahdollista "piloille menneinä". Eli jos jollain on muuten nurkissa "piloille menneitä" 18" ja 19" vannesarjoja niin tarjotkaa minulle vaikka rekkakuorma. Kaikki huomioidaan mutta lupaan että hölmöimpiä kusetetaan.

                            Comment

                            • JariP
                              Newbiemmer
                              • Oct 2003
                              • 15
                              • Lahti

                              #15
                              Ei se valetun alumiinin sitkeys siitä valupaineesta johdu, valettu aluseos vaan on lujuusarvoiltaan niin huonoa verrattuna billet/taottuun alumiiniin että sitä kestää taivutella edestakaisin paljon enemmän ennen kuin se murtuu lopullisesti. Ajossa billet/takovanne kestää huomattavasti kovempia iskuja menettämättä muotoaan kuin valettu vanne, tosin sitten kun se tarpeeksi kova isku tulee niin oikominen on toivottomampaa kuin valetulla purukumivanteella.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎