Announcement

Collapse
No announcement yet.

alumiinivanteen korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Billet ja muottiin taottu on kaksi täysin eri asiaa vaikka molemmissa on alumiiniseos ollut joskus valumuodossa. Normaalilla alumiinivalulla ei valmisteta vanteita lainkaan, mutta jos valmistettaisiin ei lopputulos suinkaan olisi "purukumia", vaan hauras. Vanteiden muotojäykkyykksissä on huomattaviakin eroja eri valmistajien välillä, mutta ei juurikaan sitkeydessä(BBS, Ronal vs.Fondmetal, TSW).

    Comment

    • JariP
      Newbiemmer
      • Oct 2003
      • 15
      • Lahti

      #17
      Aivan, billet on eri asia kuin taottu vanne ja painevaluna tehty taas kolmas tapa. Suurin osa nykyään myydyistä vanteista on painevalamalla tehtyjä, hinta halpa mutta lujuuden ja sitä kautta kestävyyden kanssa on vähän niin ja näin. Tästä syystä halvat vanteet yleensä painaa kuin perisynti, materiaalin huonoa lujuutta paikataan suurilla ainevahvuuksilla.


      EDIT : Tais tulla kirjoitettua höpöhöpöä keskellä yötä silmät ristissä, olis pitänyt tarkastaa kirjoista ja kansista faktat uudemman kerran.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Hetkinen, hetkinen...takovanneko ei kestä muodonmuutosta niin paljon kuin painevalukiekko???? vrt. Takomäntä vastaan valumäntä tai valukampura vastaan takokampura. Taonta on juuri se valmistusmenetelmä jolla voidaan parantaa potenssiin kappaleen muotolujuutta/sitkeyttä. Joka tapauksessa maailman laadukkaimmat aluvanteet=kevyimmät ovat AINA...huom.AINA muottiin taottuja. mm.Weld Wheelsin kiihdytysautojen muottiintaotut, hitsaamalla kootut ja äärimmäisen kevyet vanteet kestävät oikaisun vaikka vanne puristettaisiin neliskantiksi ja vaikka vannekehä on paperinohut. Tiedä sitten, mutta esim. parhaat BBS:n vanteet voi huoletta oikaista(jos voima riittää) vaikka vanne olisi niin mutkalla että ilma karkaa jo vanteen ja renkaan välistä??? Boydin billetvanteessa kun on 3-5mm:n painuma, niin eipä se särötestistä enään mene oikaisun jälkeen läpi, vaikka hintava ja kaunis onkin.

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #19
          Originally posted by JariP
          Ei se valetun alumiinin sitkeys siitä valupaineesta johdu, valettu aluseos vaan on lujuusarvoiltaan niin huonoa verrattuna billet/taottuun alumiiniin että sitä kestää taivutella edestakaisin paljon enemmän ennen kuin se murtuu lopullisesti. Ajossa billet/takovanne kestää huomattavasti kovempia iskuja menettämättä muotoaan kuin valettu vanne, tosin sitten kun se tarpeeksi kova isku tulee niin oikominen on toivottomampaa kuin valetulla purukumivanteella.
          Kyllä minä edelleen väittäisin että billet/takovanteella on suurempi murto/myötölujuus ja billetillä paras (Eli perusaineesta jyrsitty/koneistettu)väsymisen kestävyys 8). Ja enkös tuolla yllä sanonut et normaali käytössä ei varmaan haittaakkaan..ihmeellistä säätöä yksinkertaisista asioista. Raju tosiasia on se et ei sen metallin mikrorakenne ole enää sama kun EI oiotulla vanteella..siis vauriokohdasta. Tämä on täysin tapauskohtaista minkälaisia vaurioita noista pystyy oikomaan ja monestikko..onko se nyt niin vaikeeta ymmärtää et ei tässä mitään absoluuttista totuutta ole kuulutettu vieläkään.... :wink: . Toisin sanoen tieto lisää tuskaa ja tuska ei lisää absoluuttisen totuuden vannomista. Nämä ei taida kuitenkaan olla musta tuntuu/olen kokenut mielipide kysymyksiä...

          PS:Onhan noita nähty miehiä jotka hitsailee auton mäntiin patteja ja käytössä kestänytkin tai sen lyhyen ajan jonka tarvinnutkin, mutta laittaisitko tommoset männät BMW tuotantoautoon pyörimään? Kysymys on vaan siitä mitä oikeasti tapahtuu tuossa mikrorakenteessa...ja paljonkohan on pojilla sitten ollut sitä maksimi heittoa/miten syviä lovia noissa oiotuissa vanteissa? Kaikenhan voi korjata vaikka sulattamalla se klöntti kierrätykseen ja paukuttamalla uudelleen muottiin vaikka vanne ois 2 palassa, mutta onko se enää kovin järkevää. Mitä tulee valmistajan kommentteihin/suosituksiin, ne ei ole enää vastuussa vanteen kestosta oikomisen jälkeen vaan sinä olet... 8). KUTEN SANOTTU KONSULTOIKAA NIITÄ OIKOJIA NIIN EIKÖHÄN NE OSAA SANOA ET VOIKO VAI EI. En silti ostaisi kovin kieroja vanteita vaan kyllä ensin selvittäisin vaurioiden laadun/oikomis mahdollisuuden..kukaanhan ei todistetusi hyvää myy halvalla harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.

          Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa..onneks ihmiset ei vielä tiedä puoliakaan...
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • BMW_Power
            Bimmer Rookie
            • Sep 2002
            • 196
            • Puumala

            #20
            L-Weld Lappeenranta tekee hyvää jälkee eikä hinnatkaan päätä huimaa.
            Skoda Octavia Rs Combi 2007
            #Mulder-

            Comment

            • Laxa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1363
              • Tampere

              #21
              Täytyypä ottaa yhteyttä tonne L-Weldiin...
              Postailkaa firmoja Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta-Helsinki-Tampere Akselilta niin etsiskelen sitten yhteystietoja, tai voihan ne yhteystiedot tännekin postata jos on muistissa...
              Täytyy tää syksy pärjätä nuo alla ja talvikiekot kun joutuu ottaa alle edessä on kaikkien vanteiden oikaisu jos tarpeen ja projekti alkakoon vanteille...
              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
              EX: E61 530xdAT -07
              EX: E60 520dA Sedan -08
              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
              EX: E39 530dAT -02
              EX: E36 320iA -91
              EX: R1150RT -03

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Tämä "mikrorakennemaailma" kuuluu sitten siihen maailmaan johon voi toki aina paeta, eikä minulla siihen ole/voi olla mitään lisättävää. Mietippä kumpi on veitsenä sitkeämpi mutta samalla kovempi: "Billettiä" oleva mora, vai taottu=damastiteräinen samuraimiekka.

                Comment

                • JayJay-
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 625
                  • jkl

                  #23
                  Originally posted by Laxa
                  Originally posted by hannuk
                  Originally posted by Laxa
                  vituttaa vaan ku ei ole mitkään halvat vanteet nämä... :(
                  On ne.. :wink:
                  Meikäläisen mittakaavalla

                  Tietääkös kukaan mistä näitä sitten saa "halvalla"???
                  Nuoralla tarjos noita replicoita 17" 4kpl 600e, käy kysäsee sieltä. Taitaa ne nuorallakin suoristella mut ei varmaan mitää takuuta anna työlle?
                  Autoton..
                  ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                  Comment

                  • Laxa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1363
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by JayJay-
                    Originally posted by Laxa
                    Originally posted by hannuk
                    Originally posted by Laxa
                    vituttaa vaan ku ei ole mitkään halvat vanteet nämä... :(
                    On ne.. :wink:
                    Meikäläisen mittakaavalla

                    Tietääkös kukaan mistä näitä sitten saa "halvalla"???
                    Nuoralla tarjos noita replicoita 17" 4kpl 600e, käy kysäsee sieltä. Taitaa ne nuorallakin suoristella mut ei varmaan mitää takuuta anna työlle?
                    Minkäs merkkiset Replicat oli? Omat on Aluett merkkiset...
                    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                    EX: E61 530xdAT -07
                    EX: E60 520dA Sedan -08
                    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                    EX: E39 530dAT -02
                    EX: E36 320iA -91
                    EX: R1150RT -03

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #25
                      Originally posted by Hemi
                      Tämä "mikrorakennemaailma" kuuluu sitten siihen maailmaan johon voi toki aina paeta, eikä minulla siihen ole/voi olla mitään lisättävää. Mietippä kumpi on veitsenä sitkeämpi mutta samalla kovempi: "Billettiä" oleva mora, vai taottu=damastiteräinen samuraimiekka.
                      Eipä perus nysämorassakaan taida sen enempää billet-kulttuuria olla. Onhan sekin sentään laminoitu kahdesta ominaisuuksiltaan erillaisesta teräksestä. Toki muokkausaste on paljon alhaisempi kuin damastiteräksessä.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        ..."laminoitu kahdesta ominaisuuksiltaan erilaisesta teräksestä"...????

                        Comment

                        • NHB
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 1120

                          #27
                          Teräaihioon on liitetty kovempaa ja sitkeämpää terästä. Tämä tosiaan on toteutettu teräslaaduilla kikkailemalla, eikä terän paikallisesti vaihtelevalla lämpökäsittelyllä kuten monissa "kyläseppien" takomissa puukoissa. Tavoitteena tietenkin kulutusta kestävä terä ja riittävästi sitkeyttä ettei terä ihan pienimmästä taivutuksesta katkea.

                          Eipä tuo tee Morasta siltikään mitään mailman sitkeintä terää, mutta ei se kyllä ole lähelläkään ainespalkista jyrsittyä terääkään. Muistaakseni tämä ei päde aivan kaikkiin Moran malleihin, ainakin ruostumattomat ovat "yhtä puuta" koko terä.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            En tosiaan kyllä ole moran kohdalla törmännyt tuontyyppiseen rakenteeseen. Esimerkissäni kuitenkin tarkoitin moralla synonyymiä näille valssatusta perus nuorrutusteräsaihiosta leikatuille käyttöpuukoille. Eli "billet" aihiosta leikatulle terille. Takomalla aihiota voidaan kiderakennetta muuttaa dramaattisesti sitkeämpään suuntaan. Damasti on oikeastaan vielä oma juttunsa jossa aikaansaadaan samaan rakenteeseen sitkeitä ja kovia(leikkaavia) kerroksia kerroksiksi. Billet tarkoittaa yhdestä perusaihiosta lähinnä koneistamalla aikaansaatua kappaletta. Billetaihio on tasan yhtä vahvaa/sitkeää/kovaa kuin se valssattu perusaineklimppi mistä se on koneistettu. Billet osat noin yleensä eivät siis ole lujuudeltaan sen kummempia kuin se perusaihio mistä se on koverrettu. Takomalla kappaletta sekä erilaisin lämpökäsittelyin voidaan valmistaa huomattavasti rasitus-sitkeämpiä kappaleita kuin valssiaihiosta koneistamalla=billet. Yksi rasitetuimpia osia autonmoottorin historiassa on kiihdytysautojen nitromoottorien komponentit. Kaikki mikä ei näissä ole sintraamalla valmistettua keraamia on muottiintaottua teräs tai alumiiniseosta. Eli mäntiä kampuroita tai veivejä ei suikaan tehdä mistään "billet" aihioista vaan muottiintaotusta aihioista koneistamalla.

                            Comment

                            • NHB
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 1120

                              #29
                              olet tainnut joskus törmätä

                              "The core of the blade is of high carbon steel. It is surrounded by a softer alloyed steel layer"

                              Comment

                              • JayJay-
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2004
                                • 625
                                • jkl

                                #30
                                Laxa ei oo mitään tietoa minkä merkkiset
                                Autoton..
                                ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎