Billet ja muottiin taottu on kaksi täysin eri asiaa vaikka molemmissa on alumiiniseos ollut joskus valumuodossa. Normaalilla alumiinivalulla ei valmisteta vanteita lainkaan, mutta jos valmistettaisiin ei lopputulos suinkaan olisi "purukumia", vaan hauras. Vanteiden muotojäykkyykksissä on huomattaviakin eroja eri valmistajien välillä, mutta ei juurikaan sitkeydessä(BBS, Ronal vs.Fondmetal, TSW).
Announcement
Collapse
No announcement yet.
alumiinivanteen korjaus
Collapse
X
-
Aivan, billet on eri asia kuin taottu vanne ja painevaluna tehty taas kolmas tapa. Suurin osa nykyään myydyistä vanteista on painevalamalla tehtyjä, hinta halpa mutta lujuuden ja sitä kautta kestävyyden kanssa on vähän niin ja näin. Tästä syystä halvat vanteet yleensä painaa kuin perisynti, materiaalin huonoa lujuutta paikataan suurilla ainevahvuuksilla.
EDIT : Tais tulla kirjoitettua höpöhöpöä keskellä yötä silmät ristissä, olis pitänyt tarkastaa kirjoista ja kansista faktat uudemman kerran.
Comment
-
-
Hetkinen, hetkinen...takovanneko ei kestä muodonmuutosta niin paljon kuin painevalukiekko???? vrt. Takomäntä vastaan valumäntä tai valukampura vastaan takokampura. Taonta on juuri se valmistusmenetelmä jolla voidaan parantaa potenssiin kappaleen muotolujuutta/sitkeyttä. Joka tapauksessa maailman laadukkaimmat aluvanteet=kevyimmät ovat AINA...huom.AINA muottiin taottuja. mm.Weld Wheelsin kiihdytysautojen muottiintaotut, hitsaamalla kootut ja äärimmäisen kevyet vanteet kestävät oikaisun vaikka vanne puristettaisiin neliskantiksi ja vaikka vannekehä on paperinohut. Tiedä sitten, mutta esim. parhaat BBS:n vanteet voi huoletta oikaista(jos voima riittää) vaikka vanne olisi niin mutkalla että ilma karkaa jo vanteen ja renkaan välistä??? Boydin billetvanteessa kun on 3-5mm:n painuma, niin eipä se särötestistä enään mene oikaisun jälkeen läpi, vaikka hintava ja kaunis onkin.
Comment
-
-
Originally posted by JariPEi se valetun alumiinin sitkeys siitä valupaineesta johdu, valettu aluseos vaan on lujuusarvoiltaan niin huonoa verrattuna billet/taottuun alumiiniin että sitä kestää taivutella edestakaisin paljon enemmän ennen kuin se murtuu lopullisesti. Ajossa billet/takovanne kestää huomattavasti kovempia iskuja menettämättä muotoaan kuin valettu vanne, tosin sitten kun se tarpeeksi kova isku tulee niin oikominen on toivottomampaa kuin valetulla purukumivanteella.
PS:Onhan noita nähty miehiä jotka hitsailee auton mäntiin patteja ja käytössä kestänytkin tai sen lyhyen ajan jonka tarvinnutkin, mutta laittaisitko tommoset männät BMW tuotantoautoon pyörimään? Kysymys on vaan siitä mitä oikeasti tapahtuu tuossa mikrorakenteessa...ja paljonkohan on pojilla sitten ollut sitä maksimi heittoa/miten syviä lovia noissa oiotuissa vanteissa? Kaikenhan voi korjata vaikka sulattamalla se klöntti kierrätykseen ja paukuttamalla uudelleen muottiin vaikka vanne ois 2 palassa, mutta onko se enää kovin järkevää. Mitä tulee valmistajan kommentteihin/suosituksiin, ne ei ole enää vastuussa vanteen kestosta oikomisen jälkeen vaan sinä olet... 8). KUTEN SANOTTU KONSULTOIKAA NIITÄ OIKOJIA NIIN EIKÖHÄN NE OSAA SANOA ET VOIKO VAI EI. En silti ostaisi kovin kieroja vanteita vaan kyllä ensin selvittäisin vaurioiden laadun/oikomis mahdollisuuden..kukaanhan ei todistetusi hyvää myy halvalla harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa..onneks ihmiset ei vielä tiedä puoliakaan...Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Täytyypä ottaa yhteyttä tonne L-Weldiin...
Postailkaa firmoja Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta-Helsinki-Tampere Akselilta niin etsiskelen sitten yhteystietoja, tai voihan ne yhteystiedot tännekin postata jos on muistissa...
Täytyy tää syksy pärjätä nuo alla ja talvikiekot kun joutuu ottaa alle edessä on kaikkien vanteiden oikaisu jos tarpeen ja projekti alkakoon vanteille...Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
Originally posted by LaxaOriginally posted by hannukOriginally posted by Laxavituttaa vaan ku ei ole mitkään halvat vanteet nämä... :(
Tietääkös kukaan mistä näitä sitten saa "halvalla"???Autoton..
ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"
Comment
-
-
Originally posted by JayJay-Originally posted by LaxaOriginally posted by hannukOriginally posted by Laxavituttaa vaan ku ei ole mitkään halvat vanteet nämä... :(
Tietääkös kukaan mistä näitä sitten saa "halvalla"???Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
Originally posted by HemiTämä "mikrorakennemaailma" kuuluu sitten siihen maailmaan johon voi toki aina paeta, eikä minulla siihen ole/voi olla mitään lisättävää. Mietippä kumpi on veitsenä sitkeämpi mutta samalla kovempi: "Billettiä" oleva mora, vai taottu=damastiteräinen samuraimiekka.
Comment
-
-
Teräaihioon on liitetty kovempaa ja sitkeämpää terästä. Tämä tosiaan on toteutettu teräslaaduilla kikkailemalla, eikä terän paikallisesti vaihtelevalla lämpökäsittelyllä kuten monissa "kyläseppien" takomissa puukoissa. Tavoitteena tietenkin kulutusta kestävä terä ja riittävästi sitkeyttä ettei terä ihan pienimmästä taivutuksesta katkea.
Eipä tuo tee Morasta siltikään mitään mailman sitkeintä terää, mutta ei se kyllä ole lähelläkään ainespalkista jyrsittyä terääkään. Muistaakseni tämä ei päde aivan kaikkiin Moran malleihin, ainakin ruostumattomat ovat "yhtä puuta" koko terä.
Comment
-
-
En tosiaan kyllä ole moran kohdalla törmännyt tuontyyppiseen rakenteeseen. Esimerkissäni kuitenkin tarkoitin moralla synonyymiä näille valssatusta perus nuorrutusteräsaihiosta leikatuille käyttöpuukoille. Eli "billet" aihiosta leikatulle terille. Takomalla aihiota voidaan kiderakennetta muuttaa dramaattisesti sitkeämpään suuntaan. Damasti on oikeastaan vielä oma juttunsa jossa aikaansaadaan samaan rakenteeseen sitkeitä ja kovia(leikkaavia) kerroksia kerroksiksi. Billet tarkoittaa yhdestä perusaihiosta lähinnä koneistamalla aikaansaatua kappaletta. Billetaihio on tasan yhtä vahvaa/sitkeää/kovaa kuin se valssattu perusaineklimppi mistä se on koneistettu. Billet osat noin yleensä eivät siis ole lujuudeltaan sen kummempia kuin se perusaihio mistä se on koverrettu. Takomalla kappaletta sekä erilaisin lämpökäsittelyin voidaan valmistaa huomattavasti rasitus-sitkeämpiä kappaleita kuin valssiaihiosta koneistamalla=billet. Yksi rasitetuimpia osia autonmoottorin historiassa on kiihdytysautojen nitromoottorien komponentit. Kaikki mikä ei näissä ole sintraamalla valmistettua keraamia on muottiintaottua teräs tai alumiiniseosta. Eli mäntiä kampuroita tai veivejä ei suikaan tehdä mistään "billet" aihioista vaan muottiintaotusta aihioista koneistamalla.
Comment
-
-
olet tainnut joskus törmätä
"The core of the blade is of high carbon steel. It is surrounded by a softer alloyed steel layer"
Comment
-
Comment