Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kim
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 151
    • Uusimaa

    Originally posted by Kim
    Hemi, miten vertaisit Hankookin renkaita V12 ja S1 keskenään? Peilaten erityisesti uraherkkyyttä, melutasoa ja "testivoitto"-ominaisuuksia?

    Itselläni olisi hakusessa e46:iin renkaat, joiden melutaso ja uraherkkyys olisi pieni, mutta samalla haluaisin hieman jämäkämpää tuntumaa kuin esim. Nankangin renkaat tarjoaisivat. Eli jotakin sopivaa kompromissia Nankangien ja Michelin PS2:en välimaastosta. Kokona 225/45/17 ja 245/40/17 (m-sport -alusta).
    Eipä näissä käytännön tasolla ole merkittäviä eroja vaikka tuo V12 testivoittoja keräileekin. Hinta kaiketi ratkaisee.

    Originally posted by Hemi View Post
    Eipä näissä käytännön tasolla ole merkittäviä eroja vaikka tuo V12 testivoittoja keräileekin. Hinta kaiketi ratkaisee.

    Entä miten Kumhon KU-31 profiloituu verrattuna Hankookin S1 malliin? Todennäköisesti valintani tulisi kohdistumaan kumpaan kumpaan näistä kahdesta renkaasta. Kriteereinä olisi nimenomaan vetelettömyys, äänettömyys ja ajontuntuman tarkkuus (=rungon tukevuus) normaalissa reippaassa ajossa. Rata-ajoa ei kuitenkaan tule harrastettua lainkaan, mutta Saksan baanalla rengas ei saisi sulaa alle.
    Last edited by Kim; 18-03-2010, 22:09.
    E53 X5 3.0d Sport Individual '07

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Kim View Post
      Entä miten Kumhon KU-31 profiloituu verrattuna Hankookin S1 malliin? Todennäköisesti valintani tulisi kohdistumaan kumpaan kumpaan näistä kahdesta renkaasta. Kriteereinä olisi nimenomaan vetelettömyys, äänettömyys ja ajontuntuman tarkkuus (=rungon tukevuus) normaalissa reippaassa ajossa. Rata-ajoa ei kuitenkaan tule harrastettua lainkaan, mutta Saksan baanalla rengas ei saisi sulaa alle.
      Ajotuntuman maksimaalinen tarkkuus=terävyys ja täydellinen vetelemättömyys pitkittäisurissa on käytännössä mahdoton yhtälö.
      Vannekokoa kasvattamalla saadaan kyllä renkaasta riittävän tunnokas, mutta silti vetelemätön.
      Renkaan nopeusluokka merkistä riippumatta taas kertoo sen "sulaako" joku Saksan baanalla alle vai ei.
      Ku-31 ja S1 ovat hyvin saman tyyppisiä tuotteita.

      Comment

      • Juhi$
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2009
        • 1268
        • Laukaa

        Originally posted by Ranger Walker View Post
        Kiitosta vaan kaikille antamistanne tiedoista!!!

        Tilattu 4kpl KUMHO KU31 ECSTA SPORT KUMHO KU 31 - 225/50R16 92V TL

        Toivottavasti on tuoretta kumia ja tulee ripeästi niin saa vanteille ennen kesärengasruljanssisesonkia.

        Ehkä ajettavuus paranee viime kesään verrattuna myös(h&r cup sport kit,uretaanipuslat ja uuuudet kumit)
        Itsellänikin odottaa varastossa kierros kyseisiä renkaita, taakse 255/40-17 ja eteen 225/45-17 koossa, eiköhän noi Goodridet voita aika kevyesti

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          Originally posted by Kim View Post
          Entä miten Kumhon KU-31 profiloituu verrattuna Hankookin S1 malliin? Todennäköisesti valintani tulisi kohdistumaan kumpaan kumpaan näistä kahdesta renkaasta. Kriteereinä olisi nimenomaan vetelettömyys, äänettömyys ja ajontuntuman tarkkuus (=rungon tukevuus) normaalissa reippaassa ajossa. Rata-ajoa ei kuitenkaan tule harrastettua lainkaan, mutta Saksan baanalla rengas ei saisi sulaa alle.
          Oman kokemuksen mukaan KU-31 täyttää nuo kaikki kriteerit. Viime kesän alla 235/35R19+27/30R19 KU-31, ei moitteen sijaa, ja jatketaan kunhan lumet sulaa. S1 oli edellisen auton etupäässä, myös koossa 235/35R19, hyvä rengas sekin oli. Enpä taida näistä Koreaisista pois vaihtaa, vaikka sattuisi samaan rahaan saamaan esim GY:t, mutta riskinä on aina se vetely ja melu jonka se voi tuoda mukanaan.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Kun tätä keskustelua on seurannut ja havainnut monien kehuvan nykyisiä Kumho renkaita niin onko kellään kokemusta vanhasta Kumho Ecsta Supra 712 mallista? Onko uudella KU-31 mallilla mitään yhteistä tuon vanhan kanssa? Kokemukset tuosta 712 mallista olivat aikanaan niin jäätävät, että viimeiset neljä-viisi vuotta olen kiertänyt Kumhot kaukaa. Nuo olivat niin kauheat ajettavat, että vieläkin puistattaa. Vetely urissa oli aivan järkyttävän kovaa ja renkaat täristivät todella voimakkaasti. Useampaan kertaan noita käytettiin tasapainotuksessa, mutta ei edes tärinä korjaantunut. Valmistusvikaakin silloin rengasliikkeessä tutkivat, mutta eivät ainakaan myöntäneet mitään. Pintaa renkaissa oli vielä yli 6mm kun jouduin nuo hylkäämään. Tämän jälkeen tuli alle Dayton D300 renkaat ja sen jälkeen auto toimi niinkuin kuuluikin. Autona tuolloin oli e36 325 ja rengaskokona 215/45-17.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by markok View Post
              Kun tätä keskustelua on seurannut ja havainnut monien kehuvan nykyisiä Kumho renkaita niin onko kellään kokemusta vanhasta Kumho Ecsta Supra 712 mallista? Onko uudella KU-31 mallilla mitään yhteistä tuon vanhan kanssa? Kokemukset tuosta 712 mallista olivat aikanaan niin jäätävät, että viimeiset neljä-viisi vuotta olen kiertänyt Kumhot kaukaa. Nuo olivat niin kauheat ajettavat, että vieläkin puistattaa. Vetely urissa oli aivan järkyttävän kovaa ja renkaat täristivät todella voimakkaasti. Useampaan kertaan noita käytettiin tasapainotuksessa, mutta ei edes tärinä korjaantunut. Valmistusvikaakin silloin rengasliikkeessä tutkivat, mutta eivät ainakaan myöntäneet mitään. Pintaa renkaissa oli vielä yli 6mm kun jouduin nuo hylkäämään. Tämän jälkeen tuli alle Dayton D300 renkaat ja sen jälkeen auto toimi niinkuin kuuluikin. Autona tuolloin oli e36 325 ja rengaskokona 215/45-17.
              Tässä yhtälössä pitää olla jokin "luuranko jossain"?
              Nimittäin tuo 712ecsta on mm.e39:ssä 235/35-19" etu ja 275/30-19" kokoluokassa takarenkaana se yksi harvoista TÄYSIN vetelemättömistä ja äänettömistä renkaista kunhan camberit asetetaan tälle koko+halkaisijaluokalle oikein?
              mm.itse käytin omassani juuri 712:sta sen täydellisen vetelemättömuuden(=tarkoittaa nyt sitä että ei tuntenut LAINKAAN uria) ja 15" Nokian Q-kitkarenkaan kanssa vastaavan äänitason renkaana, mutta kuitenkin 19" kokoluokan tuomalla täsmällisyydellä?
              Toki, on tiedossa että 712 Ecsta nimenomaan paranee vannekoon kasvaessa, jolloin nuo 17" kokoluokat eivät enään toimi niin kuin 19" kokoluokka.

              Comment

              • stume
                Bimmer Rookie
                • Jul 2009
                • 66
                • Espoo

                Itsellänikin oli alla Kumhon KU-31 viime kesänä, ei mitään pahaa sanottavaa.
                Toisessa autossa Hankookin V12 Evo, tämäkin aivan hyvä rengas.
                Hankook on mielestäni hieman tarkempi/jäykempi, Kumho taas "mukavemman" tuntunen mutta kumpiakin näistä voisin suositella melkeimpä varauksetta.

                Tälle kesälle mennään pemarissa uudella rengaskierroksella, Falkenin 452 edessä ja Nankangin NsII takana.
                Pääsee kerryyttämään kokemuksia näistäkin merkeistä ja malleista.

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  Onko kukaan testannut näitä? http://www.camskill.co.uk/products.p...55b0s342p58151

                  Siis kattokaa minkä hintaset.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Tässä yhtälössä pitää olla jokin "luuranko jossain"?
                    Nimittäin tuo 712ecsta on mm.e39:ssä 235/35-19" etu ja 275/30-19" kokoluokassa takarenkaana se yksi harvoista TÄYSIN vetelemättömistä ja äänettömistä renkaista kunhan camberit asetetaan tälle koko+halkaisijaluokalle oikein?
                    mm.itse käytin omassani juuri 712:sta sen täydellisen vetelemättömuuden(=tarkoittaa nyt sitä että ei tuntenut LAINKAAN uria) ja 15" Nokian Q-kitkarenkaan kanssa vastaavan äänitason renkaana, mutta kuitenkin 19" kokoluokan tuomalla täsmällisyydellä?
                    Toki, on tiedossa että 712 Ecsta nimenomaan paranee vannekoon kasvaessa, jolloin nuo 17" kokoluokat eivät enään toimi niin kuin 19" kokoluokka.
                    En tiedä olisiko noissa minun yksilöissä ollut oikeasti joku valmistusvika mitä ei rangasliikkeessä joko myönnetty tai sitten osattu tutkia. Kuitenkin renkaan vaihdon jälkeen saman kokoisella renkaalla ja samoilla alusta-asetuksilla käyttäytyminen muuttui täysin. Kumhoissa renkaan reuna alkoi vielä kulumaan todella selville harjanteille, eli palan etusivu oli millin korkeammalla kuin takasivu. Uudet renkaat eivät myöskään enää kuluneet tällä tavalla. Se on sinänsä ikävä, että kun on kerran saanut huonon yksilön käsiinsä niin luottamus menee koko merkkiin. Täytyy harkita jos joskus vielä uskaltaisi kokeilla Kumhoa uudestaan.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      Originally posted by markok View Post
                      Kun tätä keskustelua on seurannut ja havainnut monien kehuvan nykyisiä Kumho renkaita niin onko kellään kokemusta vanhasta Kumho Ecsta Supra 712 mallista? Onko uudella KU-31 mallilla mitään yhteistä tuon vanhan kanssa? Kokemukset tuosta 712 mallista olivat aikanaan niin jäätävät, että viimeiset neljä-viisi vuotta olen kiertänyt Kumhot kaukaa. Nuo olivat niin kauheat ajettavat, että vieläkin puistattaa. Vetely urissa oli aivan järkyttävän kovaa ja renkaat täristivät todella voimakkaasti. Useampaan kertaan noita käytettiin tasapainotuksessa, mutta ei edes tärinä korjaantunut. Valmistusvikaakin silloin rengasliikkeessä tutkivat, mutta eivät ainakaan myöntäneet mitään. Pintaa renkaissa oli vielä yli 6mm kun jouduin nuo hylkäämään. Tämän jälkeen tuli alle Dayton D300 renkaat ja sen jälkeen auto toimi niinkuin kuuluikin. Autona tuolloin oli e36 325 ja rengaskokona 215/45-17.
                      Itsellä samoja kokemuksia juuri tuosta kumhon 712 mallista e34:sen ja e28sin alla, vetely urissa jotakin aivan hirveää, ei uskaltanut oikeen edes toista kättä irrottaa ratista, hyvä että vaihteet sai vaihdettua. alustaan uusittiin kaikki puslat, nivelet, laakerit, iskarit ja jouset. Käytettiin nelipyöräsuuntauksessa ensin kaksi kertaa normialustan arvoihin (eri paikoissa)ja sen jälkeen tehtaan sporttialustan mukaiseksi, viimeisenä asentaja oulun autotonterilla haki kokeilemalla parhaaksi koetun setupin. Silloin pystyi jotenkuten ajamaan, veteli kyllä urissa vieläkin aika reilusti. Renkaat vaihdettiin uusiin mahdollisten valmistevirheiden takia, samanlaiset uratutkat. Lopuksi polttelin ne loppuun ja hain BRI. potenzat oisko ollu 720 ja oho auto ei tiennyt enää mitään urista. Oli toki kumhoissakin puolensa, mm.hiljaisuus. Mutta oli aika jännä huomata miten paljon on saman hinta luokan renkaissa (kumho kierros n.450€ BRI. n.480€) eroja ajettavuudessa.
                      Kokona 225/50 16.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by markok View Post
                        En tiedä olisiko noissa minun yksilöissä ollut oikeasti joku valmistusvika mitä ei rangasliikkeessä joko myönnetty tai sitten osattu tutkia. Kuitenkin renkaan vaihdon jälkeen saman kokoisella renkaalla ja samoilla alusta-asetuksilla käyttäytyminen muuttui täysin. Kumhoissa renkaan reuna alkoi vielä kulumaan todella selville harjanteille, eli palan etusivu oli millin korkeammalla kuin takasivu. Uudet renkaat eivät myöskään enää kuluneet tällä tavalla. Se on sinänsä ikävä, että kun on kerran saanut huonon yksilön käsiinsä niin luottamus menee koko merkkiin. Täytyy harkita jos joskus vielä uskaltaisi kokeilla Kumhoa uudestaan.
                        Tuo "hampaalle" kuluminen on 100% varmasti merkki vääristä pyöränkulmista.
                        Eli se on fakta että mm.712 kuuluu juuri siihen rengastyyppiin joka on varsin herkkä oikeille alustakulmille. Tämä ei missään tapauksessa ole vain Kumhon 712:n ominaisuus, vaan kaikkien muidenkin joissa on saman tyyppinen "läpihakattu" sisäreuna.
                        Olen tästä muutamankin kerran maininnut juuri 712:n kohdalla, että mikäli pyöränkulmia ei saada/haluta laittaa ko.kokoluokalle oikeiksi, on tämän tyyppinen pintakuviointi täydellisen väärä valinta.
                        Eli kuten jo tuossa aiemmin mainitsin, e39:kin kulmat on laitettava oikeiksi, tai muuten tiedossa on ulvomista ja uraherkkyyttä.
                        Tuo sisäkantti kuluu näissä jo pahimmillaan viikossa todella rajusti hampaalle mikäli camber ja/tai auraukset ovat ajotilanteessa pielessä, jonka jälkeen rengas on lopullisesti pilalla ja ulvoo kuin "viitasusi".
                        Jos=kun 712 saadaan kantamaan kuormaa muutakin kuin tuolla "pykälletyllä" varsin jyrkkäolkaisella sisäkantilla, on rengas oikeasti todella hiljainen ja vetelemätön.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by Thuppu View Post
                          Onko kukaan testannut näitä? http://www.camskill.co.uk/products.p...55b0s342p58151

                          Siis kattokaa minkä hintaset.

                          yhden vastaavan "hinnat alkaen" 19" setin tilasin viime kesänä ja rungot oli kyllä niin löysät, että ei voinut ajo-ominaisuuksista enää puhua sen jälkeen. 200e lisää sijoittamalla saa jo oikeasti hyvää tavaraa, niin minä en ainakaan enää noihin halvimpiin koske...
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            Kysytäänpä tässä topicissa vaikka ei ihan aihetta liippaakkaan, että kuinka paljon nopeammin takarenkaat kuluvat normaali ajossa kuin eturenkaat? Tähän asti on aina päässyt kierrättämään edestä taakse ja päinvastoin, mutta nyt on ensimmäistä kertaa tulossa eri levyiset etu- ja takarenkaat. Kulutushan tietysti riippuu todella paljon käytöstä, mutta nyt tarkoitan normaalia matka-ajoa eikä mitään rata-ajoa. Suuruusluokkaa kun vähän saisi selville eli meneekö takarenkaita kaksi paria ennenkuin yksi pari eturenkaita on ajettu loppuun vai tuleeko vaihto ajankohta aina neljälle renkaalle yhtä aikaa? Autona tässä tapauksessa 528iA Touring.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by markok View Post
                              Suuruusluokkaa kun vähän saisi selville eli meneekö takarenkaita kaksi paria ennenkuin yksi pari eturenkaita on ajettu loppuun vai...
                              Suurinpiirtein noin on menny täällä.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14453
                                • Oulu

                                Originally posted by Thuppu View Post
                                Suurinpiirtein noin on menny täällä.
                                No en ihmettele ainakaan sigun kuvan perusteella.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎