Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Originally posted by Thuppu View Post
    Suurinpiirtein noin on menny täällä.
    Tosiaan jos sigun mukaisella ajolla menee kaksi sarjaa takana siinä missä yksi edessä niin minulla renkaat taitavat sitten olla yhtä aikaa loppu sekä edestä että takaa

    Edit. Edelleenkin haluaisin kuulla kommentteja Matador renkaista jos jollakin on jotain kokemuksia. Suomalaisilta sivuilta ei juuri tunnu kokemuksia löytyvän ja ulkomaisilla sivuilla hajonta mielipiteissä on melko suuri.
    Last edited by markok; 20-03-2010, 12:49.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Originally posted by markok View Post
      Kysytäänpä tässä topicissa vaikka ei ihan aihetta liippaakkaan, että kuinka paljon nopeammin takarenkaat kuluvat normaali ajossa kuin eturenkaat? Tähän asti on aina päässyt kierrättämään edestä taakse ja päinvastoin, mutta nyt on ensimmäistä kertaa tulossa eri levyiset etu- ja takarenkaat. Kulutushan tietysti riippuu todella paljon käytöstä, mutta nyt tarkoitan normaalia matka-ajoa eikä mitään rata-ajoa. Suuruusluokkaa kun vähän saisi selville eli meneekö takarenkaita kaksi paria ennenkuin yksi pari eturenkaita on ajettu loppuun vai tuleeko vaihto ajankohta aina neljälle renkaalle yhtä aikaa? Autona tässä tapauksessa 528iA Touring.

      Kyllä ainakin itsellä menee ihan normiajossa e46 takarenkaat nopeammin. Ei olisi päässyt takarenkailla koko kesää ajamaan jos ei olis kierrättänyt edestä taakse renkaita.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        Originally posted by Antsah View Post
        Kyllä ainakin itsellä menee ihan normiajossa e46 takarenkaat nopeammin. Ei olisi päässyt takarenkailla koko kesää ajamaan jos ei olis kierrättänyt edestä taakse renkaita.
        Joo, kyllä vetävät pyörät tahtoo kulua nopeammin vaikka kuinka nätisti ajelis. Nyt kesäksi pitäis kans hommata uudet takarenkaat ku meni jo sisäreunojen kudokset puhki syksyllä. Onneksi sentään pysy ilmat vielä sisällä. Pitäis jotain tehä jotta sais camberit säädettyä takaakin kohdalleen. Tai sit vaan nostais hieman tota alustaa.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          Mulla lähtee e39:ssä nyt kunhan kesikset saa alle niin kolmatta kesää takakumit... noilla ajettu jo noin 40tkm ja vielä pintaa +5mm. Etukumit on aavistuksen uudemmat mutta kuitenkin kolmatta kesää menossa nekin alle ja pintaa noissa +6mm.

          Eli kun on kulmat kunnossa niin eipä ainakaan e39 kuluta kovin ihmeellisesti 19" kumia.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Robi View Post
            Mulla lähtee e39:ssä nyt kunhan kesikset saa alle niin kolmatta kesää takakumit... noilla ajettu jo noin 40tkm ja vielä pintaa +5mm. Etukumit on aavistuksen uudemmat mutta kuitenkin kolmatta kesää menossa nekin alle ja pintaa noissa +6mm.

            Eli kun on kulmat kunnossa niin eipä ainakaan e39 kuluta kovin ihmeellisesti 19" kumia.
            Nimenomaan näin. Eli jos kulmat on 19":lle säädetty (siis vähemmän aurausta+vähemmän camberia kuin 15"-16" kokoluokalla), niin todella tasaisesti e39 kuluttaa leveääkin rengasta.

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Hemi View Post
              Nimenomaan näin. Eli jos kulmat on 19":lle säädetty (siis vähemmän aurausta+vähemmän camberia kuin 15"-16" kokoluokalla), niin todella tasaisesti e39 kuluttaa leveääkin rengasta.
              Mitä tarkoitat vähemmällä camberilla? Lisää negatiivista camberia?
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by jussi_r View Post
                Mitä tarkoitat vähemmällä camberilla? Lisää negatiivista camberia?
                Matala ja kyljiltään joustamattomampi rengas ei tarvitse niin paljon camberia eikä aurausta kuin elastinen/korkeakylkinen rengas.
                Eli mitä matalampi renkaan profiili, sitä vähemmän aurausta ja sitä pystympään se laitetaan jotta renkaan kulutuspintaan kohdistuisi maksmaalisen tasainen pintapaine .
                Tyypillisesti 15"-16" renkaan camberarvoilla auto kulkee sitten 19" rengastuksella ainoastaan 1/3 sen sisäsyrjällä, jolloin märkäpito on mitä on ja rengas luonnollisesti kuluu sisäsyrjältään voimakkaasti/nopeasti.
                Yhdistettyn liikaan auraukseen, renkaan sisäreunan kuviointu kuluu nopeasti "hampaalle"(kulutuspinta joutuu ajotilanteessa "sortamaan"), jolloin taas melutaso nousee nopeasti sietämättömäksi.

                Comment

                • jussi_r
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 1655
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by Hemi View Post
                  mitä matalampi renkaan profiili, sitä vähemmän aurausta ja sitä pystympään se laitetaan
                  Selkeä vastaus, jota pitää siis täsmentää vain camber-kulman osalta. Nollacamberit on silloin kun rengas on pystyssä. Negatiivista camberia on silloin kun alalaita on ulompana. Näin ollen kun sanoit, että camberia laitetaan vähemmän on se tarkkaan ottaen luettavissa niin että renkaan alalaitaa tuodaan ulommas. Vaikka tosiasiallisesti kun bemarin rengasta nostetaan pystyyn, niin silloin camberia nimenomaan laitetaan lisää.
                  M3 Cabrio Individual
                  530d GT xDrive
                  GL420 CDI
                  ZX-12R

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5175
                    • Kuopio

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Nimenomaan näin. Eli jos kulmat on 19":lle säädetty (siis vähemmän aurausta+vähemmän camberia kuin 15"-16" kokoluokalla), niin todella tasaisesti e39 kuluttaa leveääkin rengasta.
                    Paljonkos tämä nyt on numeraalisessa muodossa, nolla? Mahtaa olla hyvä ajaa...
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • Rubu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 809
                      • Kuopio

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Matala ja kyljiltään joustamattomampi rengas ei tarvitse niin paljon aurausta kuin elastinen/korkeakylkinen rengas.
                      Eli mitä matalampi renkaan profiili, sitä vähemmän aurausta ja sitä pystympään se laitetaan jotta renkaan kulutuspintaan kohdistuisi maksmaalisen tasainen pintapaine .
                      Tähän täytyy kyllä kommentoida sen verran, että ainakin autodata antaa isommalle vannehalkaisijalle enemmän aurausta...
                      Mitä isompi halkaisija vanteessa verrattuna alkuperäiseen sen enemmän aurausta, saman tekee myös meidän suuntaus kone kun syötät vanteen halkaisijan.

                      Tämä ei ollut minun mielipide vaan toteamus kun en jaksa taas aloittaa väittelyä...
                      Last edited by Rubu; 21-03-2010, 07:20.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by jussi_r View Post
                        Selkeä vastaus, jota pitää siis täsmentää vain camber-kulman osalta. Nollacamberit on silloin kun rengas on pystyssä. Negatiivista camberia on silloin kun alalaita on ulompana. Näin ollen kun sanoit, että camberia laitetaan vähemmän on se tarkkaan ottaen luettavissa niin että renkaan alalaitaa tuodaan ulommas. Vaikka tosiasiallisesti kun bemarin rengasta nostetaan pystyyn, niin silloin camberia nimenomaan laitetaan lisää.
                        Camber on AINA käytännössä negatiivista...enemmän tai vähemmän. Näin siis ainakin rättisitikan ja kuplavolkkarin suunnittelun jälkeen?
                        Eli ainakin minä ymmärrän se niin että kun negatiivista camberia asetetaan vähemmän, laitetaan rengas pystympään?

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Camber on AINA käytännössä negatiivista...enemmän tai vähemmän. Näin siis ainakin rättisitikan ja kuplavolkkarin suunnittelun jälkeen?
                          Eli ainakin minä ymmärrän se niin että kun negatiivista camberia asetetaan vähemmän, laitetaan rengas pystympään?
                          Kyllä. Kun negatiivista camberia asetetaan vähemmän, asetetaan rengas pystympään. Sen sijaan jos camberia vain vähennetään, kuten aluksi sanoit, on asia vähintäänkin epäselvä koska se tosiaan lähtökohtaisesti on sitä negatiivista. Josta vähentäminen lisää negatiivista. Ei lukija voi yksiselitteisesti tietää puhutko yleiskieltä ja tarkoitat vähentämisellä miinuksen vähentämistä, eli itse asiassa kulman kasvattamista, vai puhutko teknisesti oikein.

                          Vähän sama kuin se, että Etelämantereella voidaan vissiin sanoa olevan aina pakkasta. Jos siellä tulee huomenna matalampi lämpötila, niin mihin suuntaan elohopea mittarissa liikkuu?
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14497
                            • Oulu

                            Jaha, selkeyty siis, että pitää tilata 2x 235/40R18 renkaita. Camskill:n ei vissiin kelpaa ku luottokortit edes tilinsiirto ei näytä olevan mahdollinen rengas kaupoissa. Täytyy siis tilata rengas-onlinesta.

                            Vaihtoehdoiksi jää Goodride SV308 tai Linglong L688. :think
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Rubu
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 809
                              • Kuopio

                              Originally posted by zener View Post
                              Jaha, selkeyty siis, että pitää tilata 2x 235/40R18 renkaita. Camskill:n ei vissiin kelpaa ku luottokortit edes tilinsiirto ei näytä olevan mahdollinen rengas kaupoissa. Täytyy siis tilata rengas-onlinesta.

                              Vaihtoehdoiksi jää Goodride SV308 tai Linglong L688. :think
                              Goodride on ainakin ihan paska, waste of money!
                              Varmaan tuo linklonk on yhtä lailla väsynyt...

                              Tilaa mielummin nuo Nankangit kun niistä on joskus kuulunut edes jotain hyvää sanottavaa.
                              Last edited by Rubu; 21-03-2010, 14:12.

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                Originally posted by zener View Post
                                Jaha, selkeyty siis, että pitää tilata 2x 235/40R18 renkaita. Camskill:n ei vissiin kelpaa ku luottokortit edes tilinsiirto ei näytä olevan mahdollinen rengas kaupoissa. Täytyy siis tilata rengas-onlinesta.

                                Vaihtoehdoiksi jää Goodride SV308 tai Linglong L688. :think
                                Kyllä sieltä pitäisi saada myös pankkisiirrolla.
                                "We will check stock availability then email you
                                with our bank details & payment instructions."
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎