Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supa
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Ei riittäs mielenkiinto itellä. Tarvikkeena satulan niin edullisesti. Ainakaan käyttikseen alkaa rakentamaan..
    Ehkä johonkin e30:seen mutta ei kaikki ajele semmosilla...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Ei riittäs mielenkiinto itellä. Tarvikkeena satulan niin edullisesti. Ainakaan käyttikseen alkaa rakentamaan..
    Mutta tarvikesatulat ovat taas sitä samaa paskaa kuin monet muutkin tarvikeosat. Toki jos löytäisi jostain ATE:n satulat halvalla.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Ei riittäs mielenkiinto itellä. Tarvikkeena satulan niin edullisesti. Ainakaan käyttikseen alkaa rakentamaan..

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Mihin siinä työkaluja tarvitsee? Suojakumin reuna painetaan sormilla uraansa. Jos ei mene niin puhdistaa uran kunnolla.
    E39:stä puhutaan, ei mennyt sormilla. Sormilla kun yritti laittaa, vääntyi suojakumin reuna, siellähän on joku pelti/jousi (kuten stefassa). ETK:ssakin on neuvottu tuo holkilla asennus (ja siihen on tietty oma erikoistyökalu). Puhun siis ulkoreunasta, toki sen männän uraan saa helposti kiinni.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tarkoitin miten saat sen männän ulkoisen suojakumin tasaisesti pohjaan asti kiinni jarrusatulaan? Siinähän pitäisi olla sopiva holkki/hylsy jolla sen lyö pohjaan. Otti koville löytää edes jotenkin sopiva muoviputki, taisi lopulta joku vanha termospullon korkki olla sopiva. Rasvaahan siihen kiinnityspintaan ei pitäisi laittaa jotta suojakumi ei pomppaisi irti.

    Rasva on juuri se oikea, silloin kun minä sitä ostin, ei täällä vielä ollut Motonettiä ja muut liikkeet olisivat myyneet vain tuota väärää rasvaa.
    Mihin siinä työkaluja tarvitsee? Suojakumin reuna painetaan sormilla uraansa. Jos ei mene niin puhdistaa uran kunnolla.

    EDIT: Vai puhutaanko nyt esim E46 330 satulasta? Siinäkun on erilainen suojakumin kiinnitys muistaakseni.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Sormin paikoilleen, ensin sylinterissä olevaan uraan ja sitten ujuttanut männän paikalleen.
    Toki jos tiivisteissä vikaa niin olen uusinut mutta yleensä ei ole.
    Tuo ei taida ihan samaa rasvaa olla, tarkoitin tätä Bremszlinder-pastea mitä saa ihan motonetistakin:
    Tarkoitin miten saat sen männän ulkoisen suojakumin tasaisesti pohjaan asti kiinni jarrusatulaan? Siinähän pitäisi olla sopiva holkki/hylsy jolla sen lyö pohjaan. Otti koville löytää edes jotenkin sopiva muoviputki, taisi lopulta joku vanha termospullon korkki olla sopiva. Rasvaahan siihen kiinnityspintaan ei pitäisi laittaa jotta suojakumi ei pomppaisi irti.

    Rasva on juuri se oikea, silloin kun minä sitä ostin, ei täällä vielä ollut Motonettiä ja muut liikkeet olisivat myyneet vain tuota väärää rasvaa.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Bremszylinerpaste tietty sinne männän juureen, se ei syö pölysuojakumia.

    Plastilube taas palojen päihin liuku-uriin sekä liukutappeihin.

    Molemmat ATE:n tuotteita, kummallakin oma käyttötarkoituksensa.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Jaksaisikohan sitä, edellisestä purkamisesta on kyllä jo pitkä aika. Jos tekisi vaikka yhden jarrun viikossa... Millä olet laittanut männän pölysuojakumin takaisin paikalleen? Etkä siis ole välttämättä aina uusinut männän tiivisteitä vaan vain puhdistanut ja rasvannut?

    Onhan se sinun käyttämä rasva sitä oikeaa eikä tuota linkissä näkyvää? Varaosaliikkeet eivät tuntuneet tajuavan noiden eroa, merkkiliikkeestä sitä toki saa tilattua.
    http://kauppa.motonet.fi/images/app/6/big/602211.jpg
    Sormin paikoilleen, ensin sylinterissä olevaan uraan ja sitten ujuttanut männän paikalleen.
    Toki jos tiivisteissä vikaa niin olen uusinut mutta yleensä ei ole.
    Tuo ei taida ihan samaa rasvaa olla, tarkoitin tätä Bremszlinder-pastea mitä saa ihan motonetistakin:

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Kunnon putsaukset ja kasaukset aten jarrukumirasvalla
    Jaksaisikohan sitä, edellisestä purkamisesta on kyllä jo pitkä aika. Jos tekisi vaikka yhden jarrun viikossa... Millä olet laittanut männän pölysuojakumin takaisin paikalleen? Etkä siis ole välttämättä aina uusinut männän tiivisteitä vaan vain puhdistanut ja rasvannut?

    Onhan se sinun käyttämä rasva sitä oikeaa eikä tuota linkissä näkyvää? Varaosaliikkeet eivät tuntuneet tajuavan noiden eroa, merkkiliikkeestä sitä toki saa tilattua.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Kyllä se herkistely tulisi tehdä niin että satula pöydälle ja mäntä ulos. Kun näissä on hyvin usein kuitenkin laiminlyöty jarrunesteiden vaihtotiheyttä auton elinkaaren aikana (2 vuoden välein).
    Sinne kerääntyy niin paljon paskaa ettei uskoiskaan männän ja sylinterin väliin. Nyt jos niitä vaan työntelee siellä edestakas niin jumii kahta kauheemmin pian, voin kokemuksella sanoa.
    Kunnon putsaukset ja kasaukset aten jarrukumirasvalla
    Last edited by Supa; 22-04-2013, 22:00.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Miten jarrumännät herkistellään E39:ssä? Miten herkät ne pitäisi olla/mistä huomaa jos ne eivät ole tarpeeksi herkät?
    Jarrumännät herkistellään yksinkertaisesti siten, että painat männän sisään ja jätät satulan irralleen, jonka jälkeen menet painamaan käyttöjarrulla mäntää ulospäin. Liikaa ei saa tietenkään polkea mäntää ulos, mutta kuitenkin sen verran, että mäntä liikkuu jonkin verran. Sen jälkeen mäntä taas painetaan sisään ja toistetaan proseduuri muutamaan kertaan.

    Syy, miksi näin kannattaa tehdä on se, että jarrumännät liikkuvat todella vähän toimiessaan ja niille tekee hyvää välillä liikutella enemmänkin. Hyvin toimivat männät saa lähestulkoon sormin painettua sisään. Samalla tulee todettua tietysti myös se, jos jokin mäntä jumittaa.

    E39:ssä tuo herkistely on erityisen helppoa, koska käsijarru ei vaikuta käyttöjarruun. Täten taka-akselilla ei tarvitse turhia kikkailla ja kiertää mäntiä sisään kuten monessa muussa autossa tehdään, vaan männät yksinkertaisesti vain painetaan sisään.

    Siinä samalla on sitten tietenkin hyvä myös tsekata käsijarrun toimivuus. Taka-akseli ylös ja vetää yksi pykälä käsijarrusta. Tässä vaiheessa pyörien tulisi vielä pyöriä vaivatta. Sitten toinen naksu ja kolmas naksu... Viimeistään neljännessä naksussa pitäisi käsijarrun ottaa jo jonkin verran kiinni. Renkaita pyörittelemällä voi myös tunnustella, kuinka tasaisesti käsijarru pitää. Jos jarruissa esiintyy puoltamista, niin sitten käsijarruvaijerit löysälle ja pultinreiästä tasapäisellä meisselillä pyörittelee säädön kohdalleen. Täällä foorumilla on kyllä ohje erikseen käsijarruremppaan.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Tuossa kohtaa tulee aina uusia tapit ja suojakumit.
    Jos ne suojakumit/holkit uusii, kannattaa laittaa vain ATE-merkkiset tai merkkiliikkeen osat. Tarvikeosat ovat täyttä kuraa. Tapeissa sama juttu, tosin merkkiliikkeen tapit oli myös vähintääkin oudot ja jäi ostamatta, autoni omat kun olivat pinnaltaan paljon paremmat.

    Jarrumännät toki kannattaa myös herkistellä.
    Miten jarrumännät herkistellään E39:ssä? Miten herkät ne pitäisi olla/mistä huomaa jos ne eivät ole tarpeeksi herkät?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Ostin tuota CRC:n tahnaa. On se ainakin tuhtia tavaraa noihin rasvoihin verrattuna.
    .
    .

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Onpas porukka saanut ihmeellisen väännön aikaan jarrujen voitelemisesta.

    Itse olen aina hyvällä menestyksellä pärjännyt Aten plastilubella, jota olen laittanut liukutappeihin. Jarrupalojen päihin olen laittanut CRC:n kuparitahnaa. Jotkut voitelevat jarrupalojen taustat kuparitahnalla, mutta siinä ei ole mitään järkeä. Ainoastaan pieni määrä palojen päihin, missä palat koskettavat siihen kehykseen, on tarvetta voidella.

    Tuo plastilube on kyllä kaikissa omissa autoissani toiminut täysin moitteetta. MUTTA, jos liukutappien suojakumit ovat haurastuneet tai tappeihin pääsee muuta kautta kosteutta, se jumittaa tapit varsin nopeasti, olipa käytössä mitä rasvaa tahansa. Tuossa kohtaa tulee aina uusia tapit ja suojakumit.

    Varsinainen suojakumirasva on tarkoitettu lähinnä niiden suojakumien asennukseen. Itse en ole kuitenkaan moisia aineita käyttänyt.

    Kaikista tärkeintä tietysti jarruhuollon yhteydessä on putsata kaikki kitkapinnat huolellisesti. Jarrusatulan kehys kannattaa aina huoltaessa irroittaa ja smirgelillä ja harjalaikalla kevyesti putsata palojen liukupinnat puhtaaksi. Samoin itse liukutapit tulee putsata kirkkaiksi ja liukutappien "kolot" on hyvä myös putsata. Itse olen pärjännyt yleensä sopivan kokoisella pultilla, jonka ympärille olen kietonut rättiä ja kastellut sen jarrukliineriin. Tuolla tavalla on saanut aina enimmät liat pois. Jarrumännät toki kannattaa myös herkistellä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Kertokaa joo ihmeessä mistä mitäkin rasvaa saa?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎