Originally posted by Ramzez
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Originally posted by Heguli 31 View PostOnko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
Leave a comment:
-
-
Purin TAAS jarrut. Pumppasin mäntiä ulos ja painoin pihdeillä sisään, hyvin liikkui. Jotain eroa kuitenkin tapahtui. Nyt tärinä välillä katoaa kokonaan, mutta välillä sitä on myös kovemmissa nopeuksissa missä ei ennen ollut. Välillä täristää selvästi, mutta ratti ei vatkaa. Tärinä tulee kuin aaltoina, voimistuu ja vaimenee. Eli onko tässä kaksi vikaa, jumittavat satulat ja epätasapainoinen kardaani. Kardaanin epätasapaino ilmeisesti tekee juuri tuollaista aaltomaista voimistuu-heikkenee tärinää. n.70km koeajolla välillä oli 2-3km pätkiä ilman mitään tärinää, oli aika omituinen fiilis...
Saakos noita satuloita uusia kunnollisia muualta kuin marmorilta? Kardaanin taidan tilata ebaystä ja viedä Kometille remontiin, ei tarvitse seisottaa montaa viikkoa pukeilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostOnko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.
Mutta onko näissä touringeissa sitten se takapää, mikä aiheuttaa tutinaa silleen, että tuntuu niin, kuin tulisi edestä:think
Leave a comment:
-
-
Onko tuo etupään vatkaaminen ja ravistus enemmin tuon 6-moottorisen ongelma?Etuakselistorakenne (tukivarsien suunnat) ja ohjausvaihde/raidetanko systeemit on kuitenkin erillaisia.
Minulla ei ole nämä V8-koneiset ravistellut yksikään.Nytkin on alla 245/275/19" rengastus.Ei mitään ongelmia etupään kanssa.Pientä vetelyä toki on ollut.Mutta niistä on selvitty osia vaihtamalla ja nelipyörä suuntauksella.Joten jarrutkin ilmeisesti on ollut "herkkänä" ilman jumituksia.Last edited by Heguli 31; 12-07-2013, 17:28.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostOnko nyt nokialaiset alla vai vielä nangangit?
http://www.dinancars.com/shop/R280-0...g-Kit-E39.aspx Olisko nuo paremmat kuin powerflexit?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEdelleen vatkaa, tuntuu melkeinpä pahentuneen. Omituisesti välillä katosi kokonaan ja sitten alkoi uudestaan.
Hohhoijaa, olen hyvin valmis ostamaan toisen auton.
Jos jollain on e39 18" joka ei tutise täällä jossain etelässä, kiinnostaisiko vaihtaa vanteita ristiin ja kokeilla?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View Post
Koeajoa odotellessa...
Hohhoijaa, olen hyvin valmis ostamaan toisen auton.
Jos jollain on e39 18" joka ei tutise täällä jossain etelässä, kiinnostaisiko vaihtaa vanteita ristiin ja kokeilla?Last edited by Bmw Master; 11-07-2013, 18:43.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View Post
Tuollastakin olisi tarjolla:http://shop.motonet.fi/fi/tuote/6030...y-sitkea-500ml
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostSekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös(kuitenkin aika harvoin).
Viivottimen reunalla noita voi katsoa, siis laittaa sen laipan pintaa vasten ja katsoo, että valoa näkyy yhtä paljon/ei lainkaan koko pinnan leveydellä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostTuntuu että kunnon puhdistuksen jälkeen aika nopeasti se pöly ja ruoste kertyy noihin levyjen sisäpintoihin ja napoihin, niin onko mitään suoja aineita millä voisi niitä puhtaita pintoja sivellä? Vai tuleeko päinvastainen hyöty, eli alkaako oikein imasemaan epäpuhtauksia ja kosteuksia:think
Ohut suihke jotain sinkkisprayta voisi myös toimia.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostKannattaa kuitenkin sitten muistaa se että varsinkin levyn takapuolelle ja navan tasopintaan syntyy todella kovaa ja teräkseltä näyttvää ruostetta ja erityisesti levyn napaan kiinnittävän ruuvin vastapuolelle(jokainen renkaan irroitus avaa tason kiinnityksen vastapuolta ja väliin menee ruostehilsettä joka taas puristuu/valssaantuu pintoihin kun renkaat taas kiinnitetään ja autolla ajetaan).
Eli hiottaessa pintoja puhtaaksi, alta pitää oikeasti paljastua alkuperäinen puhdas teräspinta, eikä "mustan kiiltävä" kova oksidi/ruostepinta.
Olen nähnyt tapauksen jossa ko.jarruhuolto oli tehty todella huolella, mutta tutinat ja tärinät vain jatkuivat.
Auto tuli lopulta minulle vaihdossa ja koska oli selvää että jotakin oli jäänyt tekemättä, jarrut uudelleen irti ja tarkasteluun.
Joo, tasopinnat oli silmämäärin hiottu kiiltäviksi ja puhtaiksi ilmeisesti pyörivällä teräsharjalla ja pinnat tosiaankin näyttivät täysin puhtailta.
Kuitenkin, kun 60-karkeuden paperilla pyöräytti ihan käsin pinta selkeästi rikkui ja alta ruoste pölähti.
Eli, ei muuta kuin levyn sisäpuolen tasopinnat ja ihan ulommainen kynnyksellinen rajapinta kunnon hiontaan, levyjen jarrupinnan epäkeskeinen lasittuma hiomalla pois, kamat kokoon ja kaikki tutinat ja tärinät jäivät siihen.
Eli, tarkoitan sitä että tuon "neekerintukankin" kanssa saa olla tarkkana että se oikeasti syö kaiken tasoihin valssaantuneen kovan oksidin oikeasti pois, eikä vain kiilloita sitä.
Siitä ei ole mitään haittaa että pintoihin jää karkeat "hoonijäljet", vaan päinvastoin.
Karkealla lamellilaikalla taas voi saada hiottua tasot jo pilalle.
"Hifimies" siis hioo pinnat 60-80-karkeuden ruustukkikankaalla käsin puhtaaksi, jos/kun tavoitellaan täydellisyyttä.
Sekin kannattaa muistaa, että täysin heitottomaksi levyjä ei saa, eikä ole tarkoituskaan, vaan toisen osan ongelmasta hoitaa herkästi liikkuvat/palautuvat jarrusatulat ja niissä olevat palat.
Eli myös kaikki satulan pinnat missä palat kulkevat, pitää olla oikeasti puhtaat ja jopa voidellut.
Leave a comment:
-
-
Sekoitan nyt kuitenkin vielä sen verran "pakkaa" ja tuon esiin yhden ongelman joka näissä voi joskus olla.
Eli jos vanteen pultit on joskus väännetty kiinni ns."miesvoimalla", saattaa tuon navan laipan pulttien reijät venahtaa sen verran että jonkun reuna nousee ylös.
Sitten jos/kun yhden pultinreijän reunat ovat ylhäällä, ei mikään puhdistus auta.
Tämän saa selvitettyä kun pintaan ruiskaisee kaukaa ohuen mattamustan spraymaalipölyn, heittää levyn paikalleen ja pyörittelee kevyä navan tasopintaa vasten(pitää siis navan liikkumattomana pitämällä keskiosasta kiinni) .
Jos maalia ei kulu tasopinnasta pulttien väliseltä alueelta lainkaan, kantaa kierteitten reunat joiltakin osin. Ongelma poistuu kotikonstein lamellilaikan pyyhkäisyllä tai teroitetun viilan kärjellä pulttien reikien reunat kaapien.
Leave a comment:
-
Leave a comment: