Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ramzez
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Muokkasin nyt tuota nykyistä ulosvetäjää, saas nähdä menikö muutokset oikeaan suuntaan ja hajoaako tuo jo ekassa väännössä... Lyhensin ja ohensin haarukkaosan sakaroita ja suurensin siinä olevaa hahloa.
    Suojalasit päähän, kun menet työkaluasi kokeilemaan. Itselläni mielenkiintoinen kokemus eräästä pallonivelen ulosvetotyökalusta kun ne hampaat pettivät ja lähtivät aika voimalla irti. Onneksi ei sattunut mitään, mutta sen jälkeen on tullut oltua hieman varovaisempi.

Ja ei, en käyttänyt liikaa voimaa, vaan työkalussa oli ilmeisesti valuvirhe.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Suojakumin voi saada säästettyä jos vaseliinia laittaa väliin. Suojakumeja saa tarvittaessa uusiakin. Kopautitko vasaralla tuon ulosvetäjän päähän kun oli kunnolla jännityksessä? Yleensä silloin paukahduksen kanssa poksahtaa nivel irti.
    Kunnollisella ulosvetäjällä ei pitäisi edes olla vaaraa suojakumin vaurioille. Saakohan ZF/Boge suojakumeja jostain? Kiinalaiset ei kuitenkaan kestä.

Kyllä koputin vasaralla ja vähän isommallakin, laitoin myös kylmäsprayta ja 660C kuumailmaa, kiinni vaan pysyi.

Muokkasin nyt tuota nykyistä ulosvetäjää, saas nähdä menikö muutokset oikeaan suuntaan ja hajoaako tuo jo ekassa väännössä... Lyhensin ja ohensin haarukkaosan sakaroita ja suurensin siinä olevaa hahloa.

Leave a comment:

• Antsah
    replied
    Ei näy muuta kuin tyhjä sivu. Jos se on tuollainen joka minulla jo on, niin ei sillä kunnolla jumissa olevasta pallonivelestä saa kuin suojakumin paskaksi ja kovan vitutuksen. Raidetanko sillä kyllä lähtee hyvin:
    Suojakumin voi saada säästettyä jos vaseliinia laittaa väliin. Suojakumeja saa tarvittaessa uusiakin. Kopautitko vasaralla tuon ulosvetäjän päähän kun oli kunnolla jännityksessä? Yleensä silloin paukahduksen kanssa poksahtaa nivel irti.

Leave a comment:

• Make H.
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Niin, tai laitat vain kerran ne powerflexit.
    Näinpä, ovat "ikuiset" ...

Leave a comment:

• Bomb5
    replied
    Pitääköhän noita puslia alkaakin vaihtamaan kerran vuodessa...
    Niin, tai laitat vain kerran ne powerflexit.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Ja ihan kuin sillan saumassa etupään tärähdys/värähdys olisi ollut jotenkin täsmällisempi.
    Lisää testausta muutamassa tutussa paikassa joissa menee upotetut rautatiekiskot tien yli: kyllä tuo ero taitaa olla ihan todellinen. Ennen etupää jotenkin epämääräisesti värähti/heilahti noissa saumoissa, nyt se ilmiö puuttui kokonaan. Pitääköhän noita puslia alkaakin vaihtamaan kerran vuodessa...

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Cd-cardicin kuvastosta löytyvällä pallonivelien ulosvetimellä lähtee e39 tukivarsien pallonivelet todella helposti irti, ne holkitkin jää paikalleen eikä tarvitse erikseen irroitella pallonivelistä. On kuin tehty e39 nivelille. Ei maksanutkaan kuin jonkun 25e. Tuo cd-cardicin versio on juuri sellainen pitkällä haarukalla oleva, ne mitä motonetit sun muut myy on sillä lyhyellä haarukalla joka ei tahdo yltää niveleen kunnolla. Jos ei tuolla saa irti niin on tekijässä vika

http://www.cdcardic.fi/
    Ei näy muuta kuin tyhjä sivu. Jos se on tuollainen joka minulla jo on, niin ei sillä kunnolla jumissa olevasta pallonivelestä saa kuin suojakumin paskaksi ja kovan vitutuksen. Raidetanko sillä kyllä lähtee hyvin:

Leave a comment:

• Antsah
    replied
    Cd-cardicin kuvastosta löytyvällä pallonivelien ulosvetimellä lähtee e39 tukivarsien pallonivelet todella helposti irti, ne holkitkin jää paikalleen eikä tarvitse erikseen irroitella pallonivelistä. On kuin tehty e39 nivelille. Ei maksanutkaan kuin jonkun 25e. Tuo cd-cardicin versio on juuri sellainen pitkällä haarukalla oleva, ne mitä motonetit sun muut myy on sillä lyhyellä haarukalla joka ei tahdo yltää niveleen kunnolla. Jos ei tuolla saa irti niin on tekijässä vika

Last edited by Antsah; 02-05-2013, 08:11.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Tämän aamun perusteella minusta tuntuu, että ratin heiluminen jarrutuksessa ja urissa vetely kuitenkin väheni/katosi tuon puslien vaihdon ansiosta. Ja ihan kuin sillan saumassa etupään tärähdys/värähdys olisi ollut jotenkin täsmällisempi.

Melkoisen pehmeät ne uudetkin tosiaan ovat. Jos saan toisesta tukivarresta vielä jengat korjattua ja löydän kunnollisen pallonivelien ulosvetäjän, niin taidan kokeilla Powerflexejä jossain vaiheessa. Tietty voisihan sitä kokeilla ottaa nuo uudet puslat irti paikallaan ja laittaa Powerflexit.

Onnistuisikohan se tuolla Bilteman sarjalla?

Leave a comment:

• Bmw Master
    replied
    Ei kai niitä tarvitse, mutta jospa kokeilisi kuitenkin mitä Powerflexeillä tapahtuu.

Minun tapauksessa vetely johtuu kuluneista eturenkaista ja kadonnee kun Nexenit saapuu. Mutta vaikka tuo vetelee ja ajan urissa, niin ei minun kuitenkaan tarvitse kaksin käsin ratista pitää kiinni, ihan normaali ote riittää, ratista vaan tuntee kuinka se jänkää vastaan. Toisaalta, Linglong/Kormoran renkailla varustettu E39 oli täysin tunteeton urille, ainakin niissä paikoissa joissa minä sitä testasin ja joista tiedän miten minun auto niissä kohdissa menee.
    Kaveri joka pitkään taisteli tärinöiden kanssa vaihtoi powerflexit ja sanoi niiden korjanneen kaikki ongelmat. Eilen katselin omastani puslia, ne antaa yllättävän paljon periksi rattia käännellessä ja käsin tukivarresta heilutellessa. Ajettu n.10tkm niillä. Jospa sinä kokeilet ensin powerflexejä niin katsotaan jos omaanikin laittaisin.

Huomasin sellaisen ilmiön, että kun peruuttaa pyörät käännettynä kaikki vasemmalle ja ajan notkon yli, ratti kääntyy lisää ja on vaikea saada pyörät enää suoraan. Nosturilla eilen tutkittiin pyörät ilmassa, kun rattia kääntää ääriasentoihin niin ohjaus muuttuu raskaaksi. Jossain tuntuu pieni välys, hammastanko mahdollisesti.

Leave a comment:

• Hemi
    replied
    Kai se on sitä motorsporttia.
    Se sinun "motorsportti" tulee nytkin renkaista....vai veteleekö esim.talvirenkailla?

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    Tarvitseeko niitä puslia nyt välttämättä vaihtaa? Omassa E39:ssä on parin viikon ikäiset tukivarret edessä ja minkäänlaista vetelyä ei rattiin tunnu. Ei myöskään vetele urissa mitenkään erityisen paljoa. Tuokin johtuu lähinnä siitä, että talven jäljiltä jotkut tiet ovat niin syvillä urilla, että millä tahansa autolla niissä on ikävä ajaa.
    Ei kai niitä tarvitse, mutta jospa kokeilisi kuitenkin mitä Powerflexeillä tapahtuu.

Minun tapauksessa vetely johtuu kuluneista eturenkaista ja kadonnee kun Nexenit saapuu. Mutta vaikka tuo vetelee ja ajan urissa, niin ei minun kuitenkaan tarvitse kaksin käsin ratista pitää kiinni, ihan normaali ote riittää, ratista vaan tuntee kuinka se jänkää vastaan. Toisaalta, Linglong/Kormoran renkailla varustettu E39 oli täysin tunteeton urille, ainakin niissä paikoissa joissa minä sitä testasin ja joista tiedän miten minun auto niissä kohdissa menee.

Leave a comment:

• Ramzez
    replied
    Tarvitseeko niitä puslia nyt välttämättä vaihtaa? Omassa E39:ssä on parin viikon ikäiset tukivarret edessä ja minkäänlaista vetelyä ei rattiin tunnu. Ei myöskään vetele urissa mitenkään erityisen paljoa. Tuokin johtuu lähinnä siitä, että talven jäljiltä jotkut tiet ovat niin syvillä urilla, että millä tahansa autolla niissä on ikävä ajaa.

Leave a comment:

• Bomb5
    replied
    Mutta sinullakaan ei ole tuntumaa täysin ehjistä (alle 5tkm ajetuista) reaktiotangon alkuperäisistä puslista ja mitä ohjaukselle silloin tapahtuu kun vaihtaa pusliksi Powerflexit?
    Jep ei ole. Veikkaan, että sulla on melkein kattavin kokemus e39 alustan osien vaikuttamisesta ajotuntumaan, mitä oon lueskellut. Paljon olen näitä juttuja täältäkin lukenut ja yrittänyt sen perusteella tehdä järkeviä ratkaisuja mitä vaihtaa tuohon omaan autoon ja mitä ei. Tarkkoja laitteita nämä bemarit. Olis niin hienoa ottaa välillä ihan löysin rantein, mutta aika usein joutuu pitämään 2 kättä ratissa kiinni. Kai se on sitä motorsporttia.

Edit. Tässä on ainakin yksi kommentti 7000 km ajettujen alkuperäisten puslien vaihdon jälkeen: http://ww.btcf.fi/forum/showpost.php...1&postcount=96
    Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 21:52.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Powerflexeillä huomasi ajaessa siis ihan mitä vaan teitä, suoraa tai mutkia, että ohjaus on jämäkämpi ja auto kulkee hallitummin.
    Mutta sinullakaan ei ole tuntumaa täysin ehjistä (alle 5tkm ajetuista) reaktiotangon alkuperäisistä puslista ja mitä ohjaukselle silloin tapahtuu kun vaihtaa pusliksi Powerflexit?

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎