Originally posted by markku55
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by markku55 View PostEn nyt satu olemaan Swartchenegger joka nostaa keulan ylös ilman kunnon nosturia, mulla on ns kevyt hallinosturi jolla saan tosen puolen ylös, mutta eikös tässä tarvita molemmat puolet kerralla ylös. ja sitten se kokeilu, kuten itsekin sanoit, niin reaktiotankojen puslat vaatii jo hieman osaamista, jotta niiden oikean kunnon voisi tarkistaa, eli olen valitettavasti korjaamon armoilla, mutta käyttämäni yhden miehen korjaamo on käsitykseni mukaan asiantuteva kaveri, kokemusta kai jotain 40 vuotta, joten jos kerron mitä te olette kertoneet, niin hän motivoitunee tutkimaan hieman tarkemmin ongelman ydintä. Kiitos neuvoista, en aikaisemmin ollut ymmärtänyt, että myös välykset voi aiheuttaa ravistusta ja tähän voinee vielä liittää aurauskulmat ja niiden symmetrisyys (Wheeler dealers ohjelmasta ammennettua "tietoa")?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostKaikista kalleinta on korjata ko.ongemaa sieltä missä se ei ole.
Jos viet sen korjaamolle ja kerrot ”ongelmastasi”, he vaihtavat automaattisesti ne jarrulevyt, joka tässä tapauksessa todennäköisesti on täysin turhaa ja itse perusvika jää kokonaan korjaamatta.
Nimittäin ne uudet levyt poistavat tärinät siihen asti kunnes levyjen hiottu pinta kiillottuu ja jälleen jonkin kovemman jarrutuksen jälkeen tärinät taas alkavat.
Eli kyllä nyt ”köyhänkin” pitäisi saada sen verran auton keulaa ylös että sieltä pääsisi tsekkaamaan ihan perusvälykset.
Reaktiotankojen puslat ja niiden tarkistus vaatii jo vähän enemmän vääntelyä ja tietoa/näkemystä siitä alkavatko olemaan jo liiaksi pehmenneet vai ei.
Jarrujen pelkkä perushuolto/voitelu/levyjen+tasojen puhdistus sekä jarrulevyjen kevyt karhennushionta sekin poistaa tässä kohtaa tärinät, mutta jos ne nyt tulee läpi kovemmissa vauhdeissa, se kielii joka tapauksessa kuitenkin taustalla olevasta etupään välysongelmasta, ei itse jarrulevyistä.
Sitä paitsi, ei kai tämä nyt sentään mikään kovin ”kallis ongelma” ole jos autoa ylipäätään on mahdollista ylläpitää...siis mikäli sen avaimia ei jätä marmoritiskille pelkällä vikakuvauksella?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostHuono/ammattitaidoton korjaamo ei valitettavasti edes välttämättä osaa tarkastaa reaktiotankojen puslien kuntoa. Eli "hyvältä ne näytti" vastaus voi helposti tulla,jos selviä repeämiä ei vielä ole. Jo ajan saatossa pelkästään pehmenneet sisäpään kumipuslat voi aiheuttaa tärinää. Vaikka optisesti "hyvältä näyttäisikin".
Leave a comment:
-
-
Huono/ammattitaidoton korjaamo ei valitettavasti edes välttämättä osaa tarkastaa reaktiotankojen puslien kuntoa. Eli "hyvältä ne näytti" vastaus voi helposti tulla,jos selviä repeämiä ei vielä ole. Jo ajan saatossa pelkästään pehmenneet sisäpään kumipuslat voi aiheuttaa tärinää. Vaikka optisesti "hyvältä näyttäisikin".
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markku55 View PostKuulostaa kalliilta, mutta siis ei kai muuta mahista kuin korjaamolle, oma kyky tarkastaa asioita on nolla tässä tilanteessa.
Oikeastaan on loogista se, että ravistus on isompaa suuremmissa nopeuksissa ja hitaissa ei esiinny lainkaan, eli ei välttis kyse jarrulevyistä.
Katsastus ei tosin kolme kuukautta sitten havainnut mitään välyksiä, mutta se oli kolme kuukautta sitten.
Oisko vielä mitään viisaita ideoita/neuvoja köyhälle eläkeläiselle?
Jos viet sen korjaamolle ja kerrot ”ongelmastasi”, he vaihtavat automaattisesti ne jarrulevyt, joka tässä tapauksessa todennäköisesti on täysin turhaa ja itse perusvika jää kokonaan korjaamatta.
Nimittäin ne uudet levyt poistavat tärinät siihen asti kunnes levyjen hiottu pinta kiillottuu ja jälleen jonkin kovemman jarrutuksen jälkeen tärinät taas alkavat.
Eli kyllä nyt ”köyhänkin” pitäisi saada sen verran auton keulaa ylös että sieltä pääsisi tsekkaamaan ihan perusvälykset.
Reaktiotankojen puslat ja niiden tarkistus vaatii jo vähän enemmän vääntelyä ja tietoa/näkemystä siitä alkavatko olemaan jo liiaksi pehmenneet vai ei.
Jarrujen pelkkä perushuolto/voitelu/levyjen+tasojen puhdistus sekä jarrulevyjen kevyt karhennushionta sekin poistaa tässä kohtaa tärinät, mutta jos ne nyt tulee läpi kovemmissa vauhdeissa, se kielii joka tapauksessa kuitenkin taustalla olevasta etupään välysongelmasta, ei itse jarrulevyistä.
Sitä paitsi, ei kai tämä nyt sentään mikään kovin ”kallis ongelma” ole jos autoa ylipäätään on mahdollista ylläpitää...siis mikäli sen avaimia ei jätä marmoritiskille pelkällä vikakuvauksella?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostJarrulevyissä ei itsessään varmastikkaan mitään vikaa, vaan eiköhän sieltä etupäästä nyt löydy välys tai reaktiotankojen puslat on loppu.
Kova jarrutus ”puhdistaa” levyn ja mikäli välystä etupään tuennoista löytyy, alkaa viimeistään sen jälkeen myös ravistamaan.
Oikeastaan on loogista se, että ravistus on isompaa suuremmissa nopeuksissa ja hitaissa ei esiinny lainkaan, eli ei välttis kyse jarrulevyistä.
Katsastus ei tosin kolme kuukautta sitten havainnut mitään välyksiä, mutta se oli kolme kuukautta sitten.
Oisko vielä mitään viisaita ideoita/neuvoja köyhälle eläkeläiselle?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markku55 View PostTuttua tekstiä varmaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. 155tkm ajettu 520da, eikä mitään vikaa jarruissa, yllättäen parin pitemmän jonon ohituksen jälkeen ja aukkoon jonossa, vauhtia jo tuollaiset 160-180km/h ja siitä nopea jarutus 80km/h nopeuteen ja nyt ravistaa etupyöriä ja rattia tietysti jo tavanomaisessakin jarrutuksessa.
Voiko levyt vääntyä parin kovan jarrutuksen seurauksena, vai voisiko vika olla jossain levyjen kiinnityksessä jotka on "liikkuneet" noiden kovien jarrutusten ansiosta?
Mitä hintaluokkaa on uudet etulevyt ja niiden asennus ja löytyykö kunnon levyjä muualtakin kuin marmoritiskiltä?
Itse asiassa tuo ravistus ei ole minulle kovin iso ongelma, koska normaalisti ajan aika ennakoiden ja jarruttelen moottorilla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta herää kysymys mitä lisäongelmia voi syntyä jos ajaa ravistavilla jarruilla (renkaille, nivelille, iskareille jne.)?
Kova jarrutus ”puhdistaa” levyn ja mikäli välystä etupään tuennoista löytyy, alkaa viimeistään sen jälkeen myös ravistamaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markku55 View PostTuttua tekstiä varmaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. 155tkm ajettu 520da, eikä mitään vikaa jarruissa, yllättäen parin pitemmän jonon ohituksen jälkeen ja aukkoon jonossa, vauhtia jo tuollaiset 160-180km/h ja siitä nopea jarutus 80km/h nopeuteen ja nyt ravistaa etupyöriä ja rattia tietysti jo tavanomaisessakin jarrutuksessa.
Voiko levyt vääntyä parin kovan jarrutuksen seurauksena, vai voisiko vika olla jossain levyjen kiinnityksessä jotka on "liikkuneet" noiden kovien jarrutusten ansiosta?
Mitä hintaluokkaa on uudet etulevyt ja niiden asennus ja löytyykö kunnon levyjä muualtakin kuin marmoritiskiltä?
Itse asiassa tuo ravistus ei ole minulle kovin iso ongelma, koska normaalisti ajan aika ennakoiden ja jarruttelen moottorilla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta herää kysymys mitä lisäongelmia voi syntyä jos ajaa ravistavilla jarruilla (renkaille, nivelille, iskareille jne.)?
Leave a comment:
-
-
Ravistaa ohjausta vähänkään kovemmassa jarrutuksessa.
Tuttua tekstiä varmaan, mutta kysyn nyt kuitenkin. 155tkm ajettu 520da, eikä mitään vikaa jarruissa, yllättäen parin pitemmän jonon ohituksen jälkeen ja aukkoon jonossa, vauhtia jo tuollaiset 160-180km/h ja siitä nopea jarutus 80km/h nopeuteen ja nyt ravistaa etupyöriä ja rattia tietysti jo tavanomaisessakin jarrutuksessa.
Voiko levyt vääntyä parin kovan jarrutuksen seurauksena, vai voisiko vika olla jossain levyjen kiinnityksessä jotka on "liikkuneet" noiden kovien jarrutusten ansiosta?
Mitä hintaluokkaa on uudet etulevyt ja niiden asennus ja löytyykö kunnon levyjä muualtakin kuin marmoritiskiltä?
Itse asiassa tuo ravistus ei ole minulle kovin iso ongelma, koska normaalisti ajan aika ennakoiden ja jarruttelen moottorilla mahdollisimman paljon, mutta toisaalta herää kysymys mitä lisäongelmia voi syntyä jos ajaa ravistavilla jarruilla (renkaille, nivelille, iskareille jne.)?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Homebrew View PostNo nyt sain aikaiseksi tehdä tälle korjaavat toimenpiteet. Tärinät siis ovat jatkuneet lievinä koko ajan, välillä voimistuen. Ensin vaihdoin eteen taaemmat alatukivarret ja reaktiotangot (Febi) ja tällä tärinät lähtivät pääosin pois. Eilen vielä vaihtui uudet jarrulevyt, palat, anti rattle clipit ja tunnistimet joka nurkkaan (ATE) ja samalla putsasin liukutapit puhtaaksi ja jarrupalojen liuku-urat viilalla kiiltäviksi. Mitään rasvoja en laittanut mihinkään väliin, saa nähdä tuleeko tämä vielä jossain kohtaa vastaan.. Männät painuivat sisään sormilla, joten tuskin niissä jumituksia on odotettavissa..Ensimmäisten kokeilujen perusteella ei täristä enää yhtään, eli eiköhän se tästä
Leave a comment:
-
-
Mun menopelissä oli kanssa jarrurempan jälkeen (etujarrujen päivitys 296mm->324mm) jonkun 300-500km päästä rajut tärinät ratissa kun motarilla jarrutti, korjaantui sillä että irroitin etulevyt uudestaan ja katoin että ei oo ruostetta tai paskaa navoissa ja ei voinu kun takas laittaa sitten vaan. Ihme juttu mutta tärinät katosi
Leave a comment:
-
-
Originally posted by baier4ever View PostSain auton vihdoin nosturille, vääntelin kaikki nivelet ja puslat läpi eikä välystä.
Pyörittelin käsin levyjä ja puoli kierrosta menee hienosti mutta sitten loppukierros on ahdas, kerros harmaata kilikalia ja vain puolesta levystä lähti maalit. Myös linjarilla katoin levyn tasopinnat mutta ei huomattavaa heittoa.
Taitaa olla että molemmat satulat jumittivat, mutta onko kuitenkin levyjen osto taas edessä?
Koita herkistellä satulat ja kokeile vatkaako.
Leave a comment:
-
-
Sain auton vihdoin nosturille, vääntelin kaikki nivelet ja puslat läpi eikä välystä.
Pyörittelin käsin levyjä ja puoli kierrosta menee hienosti mutta sitten loppukierros on ahdas, kerros harmaata kilikalia ja vain puolesta levystä lähti maalit. Myös linjarilla katoin levyn tasopinnat mutta ei huomattavaa heittoa.
Taitaa olla että molemmat satulat jumittivat, mutta onko kuitenkin levyjen osto taas edessä?
Leave a comment:
-
Leave a comment: