Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden koon merkitys tehoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asoh
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 289
    • mikkeli

    #31
    Tärkein.

    Mutta eikös se tärkein asia ole paljon sieltä pyöriltä tulee eli paljon tehoa välittyy tonttiin.:think En tiedä sit jos jollain on perä suoraan kampiakselissa kiinni. humoria humoria.
    Nykyinen.
    e39 535i V8

    ex.
    e36 320i

    http://asoh.kuvat.fi/kuvat/Bmw/

    Comment

    • Haukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 1366
      • Valkeala

      #32
      Originally posted by Bmw Master View Post
      OT: Kun autoja dynotellaan pyöristä, niin onko konetehot laskettu vain tuota prosenttia käyttäen? Tai joku korjauskerroin? Voimansiirron häviöiähän ei kai mitenkään pysty mittaamaan tarkasti?
      Mä oon käsittänny, että jos dyno laskee konetehon, niin se laskee sen voimansiirron häviön vedon jälkeen kun polkastaan kytkin pohjaan ja annetaan hissukseen vauhdin hiipua...? Näin joskus olin kuulevinani am-worksilta

      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

      Comment

      • kt11118
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 74

        #33
        Originally posted by jr66 View Post
        Juup, paitsi että joku saab 90 hukkaa sadasta 40 matkalle eli voimansiirron tehohäviö on 40 % ?? Pariltakin suunnalta kuullut joskus tuollaista mutta ot.
        Voi ollakin, kun Saab 90 on etuvetoiseksi erikoisesti moottori pitkittäin, eli voimansiirtoon tulee t-mutka...

        Normaali etuvetoisessa voimansiirtolinjahan on saman suuntaisesti moottorin kanssa, jolloin tehohäviö on pienempi.

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #34
          Originally posted by Haukkis View Post
          Mä oon käsittänny, että jos dyno laskee konetehon, niin se laskee sen voimansiirron häviön vedon jälkeen kun polkastaan kytkin pohjaan ja annetaan hissukseen vauhdin hiipua...? Näin joskus olin kuulevinani am-worksilta
          Jossain penkeissä se tapahtuukin näin, mutta ei kaikissa.

          Originally posted by kt11118 View Post
          Voi ollakin, kun Saab 90 on etuvetoiseksi erikoisesti moottori pitkittäin, eli voimansiirtoon tulee t-mutka...

          Normaali etuvetoisessa voimansiirtolinjahan on saman suuntaisesti moottorin kanssa, jolloin tehohäviö on pienempi.
          Näin on, ja sen lisäksi siellä on ensiöveto ketjulla, eli Saabin voimansiirrossa on etuvetoisen häviöt + takavetoisen häviöt + moottoripyörän häviöt, ja luultavasti näiden lisäksi vielä joku Saabin oma häviökerroin, joka on aivan varmasti isompi kuin 1.


          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Originally posted by bmw323it View Post
            Nyt on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Vanteiden/renkaiden massa ei tehon määritelmän mukaan voi vaikuttaa tehoon mitenkään.

            Teho kertoo kuinka paljon työtä moottori kykenee tekemään aikayksikössä. Aivan sama mitä vanteet painavat. Jos mittauksissa saadaan erilainen teho erilaisilla vanteille/renkailla, niin se kertoo lähinnä mittaustavan toistettavuuden tai tarkkuuden heikkoudesta tai mittaustavan periaatteellisesta virheellisyydestä.

            Miksi renkaiden/vanteiden massa kuitenkin vaikuttaa kiihtyvyyteen? Kiihdytettäessä moottori tekee työtä auton liike-energian JA pyörivien massojen rotaatioenergian kasvattamiseksi. Koska painavat vanteet lisäävät sekä auton kokonaismassaa että pyörivää massa, ne hidastavat kiihtyvyyttä (vaikka teho ei vähenekään).

            Tässä kohtaa kannattaa huomioida, että pyörivän kappaleen rotaatioenergian määrään vaikuttaa oleellisesti se kuinka massa on jakautunut kappaleessa. Jos massa on pyörivän kappaleen ulkokehällä, niin sen rotaatioenergia on suurempi kuin jos massa on kappaleen pyörnmiskeskipisteen luona.

            Renkaan/vanteen tapauksessa tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että renkaaseen/vanteeseen lisätty kilogramma vastaa 2-3 kilogrammaa korissa, autoa kiihdytettäessä.

            Jos siis asennat autoosi renkaat/vanteet, jotka painavat 4 kilogrammaa kappaleelta vähemmän kuin entiset, niin vaikutus on kiihdytyksessä sama kuin poistaisit peräkontista 4kg/pyörä x 4pyörää x 3 = 48kg. Tehoon tämä ei kuitenkaan vaikuta mitenkään.
            Jos vanteen koko massa olisi ulkokehällä tuo kerroin olisi tasan kaksi.

            En muuten ole aivan varma mitä topikin aloittaja kysyi.
            Jos moottoria kiihdytetään tehoa mitatessa niin hitaudet on huomioitava. Vai koskiko kysymys muuttuneen renkaan koon takia muuttunutta kokonaisvälitystä? Vai vierintävastusta (hmm nollacamberilla ja -aurauksella se olisi pienempi ) ?
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              #36
              En nyt pysty ymmärtämään näitä matemaatikkoja, mikä ei sinäänsä ole mikään ihme..

              Eli jos kone tehot mitataan pyörien kautta niin jonkun on pakko muuttua kun pyöriin lykätään 5kg per nurkka lisää painoa!? Tuskin kukaan nyt niin idiootti on, että väittää konetehon vähenevän pyöriin tulevan lisäpainon takia. Vaan nimenomaan vastus lisääntyy ja dynossa kertoimen pitäisi muuttua sitä mukaa, jotta oikea koneteho saataisiin selville esim. nyt vaikka eripainoisilla vanne/rengas yhdistelmillä. Tuossa OZBMW:n esimerkissä dynoon ei ole ilmeisesti ole koskettu vaan runnattu samoilla asetuksilla, mutta eripainoisilla vanteilla. Minusta tuo kertoo juuri sen mitä topicin aloittaja halusi tietää, hän vain esitti kysymyksen hieman väärin..
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • BenHoukan
                Newbiemmer
                • Sep 2006
                • 0
                • Pieksämäki

                #37
                Originally posted by Stone View Post
                En nyt pysty ymmärtämään näitä matemaatikkoja, mikä ei sinäänsä ole mikään ihme..

                Eli jos kone tehot mitataan pyörien kautta niin jonkun on pakko muuttua kun pyöriin lykätään 5kg per nurkka lisää painoa!? Tuskin kukaan nyt niin idiootti on, että väittää konetehon vähenevän pyöriin tulevan lisäpainon takia. Vaan nimenomaan vastus lisääntyy ja dynossa kertoimen pitäisi muuttua sitä mukaa, jotta oikea koneteho saataisiin selville esim. nyt vaikka eripainoisilla vanne/rengas yhdistelmillä. Tuossa OZBMW:n esimerkissä dynoon ei ole ilmeisesti ole koskettu vaan runnattu samoilla asetuksilla, mutta eripainoisilla vanteilla. Minusta tuo kertoo juuri sen mitä topicin aloittaja halusi tietää, hän vain esitti kysymyksen hieman väärin..

                Sitä juuri. Ei teho vähene minnekkään. Vaan liikettä vastustavat voimat kuten esimerkiksi suurempi pyörivä massa, kasvavat painavampien vanteiden myötä Samalla teholla on suurempi massa pyöritettävänään
                Last edited by BenHoukan; 13-03-2009, 19:54.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7434
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by BenHoukan View Post
                  Sitten sama 19" vanteella ja vastaavalla samankorkuisella renkaalla. painoa lisätty vanteelle 3kg ja renkaalle 3kg arviolta.
                  Hyvä laskelma, 17" lähtöarvot on hyvin lähellä mun omista vanteista ja renkaista mittaamia. Itse en oikein usko, että renkaaseen tulisi noin paljon massaa lisää, jos ei leveyttä lisää sitten jo todella reilusti. Vanteen massa voi varmaan huonolla tuurilla kasvaa enemmänkin kuin tuo 3kg. Mutta tämä vain mutuna.

                  Jos jaksais niin noista laskemistasi hitausmomenteistahan voisi laskea karkeasti jo vaikutuksen kiihtyvyyteen, tietysti muutamin yksikertaistavin oletuksin. Eli vois laskea vaikka paljonko enemmän kuluu tehoa kiihdyttää nuo painavammat vanteet+renkaat 100 km/h nopeutta vastaavaan pyörimisnopeuteen jossain tietyssä ajassa verrattuna kevyempiin.

                  Jotta tämän spekuloinnin vois unohtaa mutta silti saada mitattua todelliset vetopyörätehot niin pitäis käyttää jotain tämmöstä dynoa:



                  Tuon jälkeen voiskin siirtyä spekuloimaan erikokoisten ja eripainoisten jarrulevyjen vaikutusta mitattuihin teholukemiin.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 13-03-2009, 20:04.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4647
                    • Tuusula

                    #39
                    Hieman aiheen sivusta..

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Hyvä laskelma, 17" lähtöarvot on hyvin lähellä mun omista vanteista ja renkaista mittaamia. Itse en oikein usko, että renkaaseen tulisi noin paljon massaa lisää, jos ei leveyttä lisää sitten jo todella reilusti. Vanteen massa voi varmaan huonolla tuurilla kasvaa enemmänkin kuin tuo 3kg. Mutta tämä vain mutuna.
                    Punnitsin aikoinaan omat vanne + rengas combot.

                    8,5x17" + 215/35 20kg
                    10x17" + 245/35 20,2kg

                    En muista tarkalleen suuruusluokkaa mutta ero oli luokkaa 200g.

                    Eli noinkin "suurella" rengaskoon muutoksella ei painoon juurikaan eroa tule, joka sinänsä on yllättävää.
                    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                      Tuon jälkeen voiskin siirtyä spekuloimaan erikokoisten ja eripainoisten jarrulevyjen vaikutusta mitattuihin teholukemiin.
                      Juuri näin, toisaalta tuolla systeemillä dyno näyttää todella positiivisia lukemia, koska malmikasavanteet puuttuu kokonaan pelistä..
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Jonsku View Post
                        En muista tarkalleen suuruusluokkaa mutta ero oli luokkaa 200g.

                        Eli noinkin "suurella" rengaskoon muutoksella ei painoon juurikaan eroa tule, joka sinänsä on yllättävää.
                        Itse punnitsin juuri tuon 200g:n eron taka ja etuvanteen välillä, tosin takavanne on se 9,5", mutta kuitenkin. Tarkat painot löytyy "vanteiden painot" topicista.. Eli sulla nuo kumit on täsmälleen saman painoiset vaikka leveydessä onkin tuo kolmen sentin ero.
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • BenHoukan
                          Newbiemmer
                          • Sep 2006
                          • 0
                          • Pieksämäki

                          #42
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Hyvä laskelma, 17" lähtöarvot on hyvin lähellä mun omista vanteista ja renkaista mittaamia. Itse en oikein usko, että renkaaseen tulisi noin paljon massaa lisää, jos ei leveyttä lisää sitten jo todella reilusti. Vanteen massa voi varmaan huonolla tuurilla kasvaa enemmänkin kuin tuo 3kg. Mutta tämä vain mutuna.

                          Jos jaksais niin noista laskemistasi hitausmomenteistahan voisi laskea karkeasti jo vaikutuksen kiihtyvyyteen, tietysti muutamin yksikertaistavin oletuksin. Eli vois laskea vaikka paljonko enemmän kuluu tehoa kiihdyttää nuo painavammat vanteet+renkaat 100 km/h nopeutta vastaavaan pyörimisnopeuteen jossain tietyssä ajassa verrattuna kevyempiin.

                          Jotta tämän spekuloinnin vois unohtaa mutta silti saada mitattua todelliset vetopyörätehot niin pitäis käyttää jotain tämmöstä dynoa:



                          Tuon jälkeen voiskin siirtyä spekuloimaan erikokoisten ja eripainoisten jarrulevyjen vaikutusta mitattuihin teholukemiin.

                          Nuo "laskelmissani" käyttämät arvot renkaiden osalta olivat ihan hatusta. Ajattelin 17" vanne/rengas painavan n. 20kg yhteensä ja siitä 2" lisää niin se 26kg oli arvio. Kuitenkin pointti oli näyttää inertiamomentin radikaali muutos kun vanteen/renkaan paino kasvaa. Kuitenkin kun kyseessä ikäänkuin yksi kappale vanne/rengas siis. Eli kokonaispaino on se mikä ratkaisee.

                          Juurikin heräsi ajatus suorittaa tällaiset laskelmoinnit kun tulee kesävanteet laitettua alle. Mutta ainut mikä tässä kohtaa tulee ongelmaksi on redusoidun massakeskipisteen sijainti vanne/rengas-paketin keskipisteeseen nähden... Kun vanne/rengas ei ole ikäänkuin umpinainen sylinteri. Se täytyy yleistää jotenkin. Mutta ei se vaikuta kun tekee myös vertailun kaikille seteille saman yleistyksen...

                          Totta. Tuosta on helppo tehdä ja johtaa melko kattava laskelma kyseisen setin vaikutuksesta käytännön kiihtyvyyteen.

                          jarrulevyt ovat niin lähellä pyörimiskeskipistettä ettei sillä ole niin suurta vaikutusta kuin vanteilla... Toki jos hiotaan ja viilataan niin voidaan niitäkin alkaa spekuloida
                          Last edited by BenHoukan; 13-03-2009, 20:50.

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7434
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by Stone View Post
                            Juuri näin, toisaalta tuolla systeemillä dyno näyttää todella positiivisia lukemia, koska malmikasavanteet puuttuu kokonaan pelistä..
                            Silti se näyttää vähemmän kuin varsinainen valmistajan ilmoittama moottoriteho jos ei korjata voimansiirron häviöitä jonkun mittauksen tai arvauksen perusteella. Vanteethan ei varsinaisesti hukkaa tehoa, vaan lisää kiihdytettävää massaa (sekä lineaarista että pyörivää) autoa kiihdytettäessä. Eli tasaisella nopeudella ne ei syö tehoa mihinkään (no pyörivän vanteen ja renkaan ilmanvastus tietysti vaikuttaa jotain).

                            Ja luottaisin kuitenkin enemmän noihin napoihin pultatun dynon lukemiin jo senkin vuoksi, että luistavat renkaat puuttuu välistä. Tuolla tavalla tehtynähän löytyy kattava kirjasto mittauksia osoitteesta http://www.rri.se. Noissa mittauksissa ei ole korjattu voimansiirron häviöitä mitenkään, eli niistä voi rehellisesti verrata paljonko tehoa mikäkin auto saa sinne pyörännapoihin asti siirrettyä.

                            Kiihtyvyys, johon vanteetkin vaikuttaa, on sitten toinen juttu.
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 13-03-2009, 21:17.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • OZBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 347
                              • Lumivuoret, Australia

                              #44
                              Onko kukaan muu kokeillu samaa autoa eri vanteilla saman Dyno-penkin päällä kymmenen minuutin väliajalla?

                              Meillä dyno oli DynaDynamic Shootout 6 mode. Nelonen päällä, ilmaa 38PSI renkaissa, lämpötila noin 29 Celcius. Ilman kosteus 78%.
                              Mitään muuta ei vaihdettu kun takavanteet.

                              Dyno mittarissa eroa noin 6 Kw.
                              ///Matti @ Australia

                              Comment

                              • Jürgen_
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2008
                                • 2707
                                • Mylsä

                                #45
                                Originally posted by OZBMW View Post
                                Onko kukaan muu kokeillu samaa autoa eri vanteilla saman Dyno-penkin päällä kymmenen minuutin väliajalla?

                                Meillä dyno oli DynaDynamic Shootout 6 mode. Nelonen päällä, ilmaa 38PSI renkaissa, lämpötila noin 29 Celcius. Ilman kosteus 78%.
                                Mitään muuta ei vaihdettu kun takavanteet.

                                Dyno mittarissa eroa noin 6 Kw.
                                Koska teillä oli kuitenkin samat renkaat niin lisääntyikö se teho vaiko väheni?
                                Jos lisääntyi niin mistä niitä vanteita saa ostaa?
                                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎