Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden koon merkitys tehoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #46
    Originally posted by Jürgen_ View Post
    Koska teillä oli kuitenkin samat renkaat niin lisääntyikö se teho vaiko väheni?
    Jos lisääntyi niin mistä niitä vanteita saa ostaa?

    selaappa muutama sivu taaksepäin, niin selviää tuokin asia... kevyitä vanteita löytyy esim. BBS:ltä ja OZ:lta.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #47
      Jostain syystä en vaan usko tehon lisäätymiseen pelkällä vanteen muutoksella :think ennemminkin vaikuttaisi renkaan kitkaominaisuudet siihen että se teho saadaan siirrettyä niihin dynon rulliin.
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • larmatin
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1118
        • Perttula

        #48
        Mullahan on kotona boschin tehopenkki ja se mittaa tai siis piirtää vaihteiston tehohäviön lopuksi kun painaa kytkimen pohjaan ja auto jää rullaa, mitä painavemmat vanteet niin vähemmän se silloin hidastuu (piirtää pienemmän tehohäviö käyrän vaihteistolle)ja kiihdytyksessä tottakai piirtää vähemmän käyrää.
        eli kyllä vannepainoilla merkitystä on mutta en ole tehnyt kaaviota että kuinka paljon se sitten on prosentteina se tehoero.

        Sitten toinen mikä olisi kiva kokeilla niin tuleeko saman verran tehoa kitkarenkailla ja kesärenkailla jos ne on samanpainoiset.

        Voisin ihan mielenkiinnosta oman kattilan polkasta just ennen kesärenkaiden vaihtoa. raportoin jos ehdin niin mitata.

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #49
          Originally posted by Jürgen_ View Post
          Jostain syystä en vaan usko tehon lisäätymiseen pelkällä vanteen muutoksella :think ennemminkin vaikuttaisi renkaan kitkaominaisuudet siihen että se teho saadaan siirrettyä niihin dynon rulliin.
          Mites tämä nyt sitten pitäisi taas tulkita.

          OEM vanne on sen painoinen setti joilla tehtaan antamat suoritus arvot pitää kutinsa. 9.5x18" OEM M5 takovanne painaa siinä 10,5kg:n kanttureiilla ja jos tuosta saat hiilikuidusta valmistetulla vanteella vaikka sen 4kg pois niin kyllä tasan varmasti tuntuu myös pedaalissa tuo muutos. Kone tehot ei tietenkään muutu, mutta yksi "viritys" keino se tuokin on. Ainut pieni mutta on se, että tuollaisista vanteista saa pulittaa aikuisten oikeasti todella paljon ja siinä vaiheessa tulee jopa moottorin virittäminenkin "halvaksi".. Toisin päin ajateltuna 540:stäkin saat helposti oikeilla vanne "virityksillä" suoritusarvot 530:en tasolle kun OEM 17" vanteisiin liimataan kilokaupalla painoja, tässäkin virityksessä konetehot pysyy samana. Matemaatikot voivat sitten vääntää rautangasta jos vielä joku on epäselvää!
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #50
            Originally posted by larmatin View Post
            Voisin ihan mielenkiinnosta oman kattilan polkasta just ennen kesärenkaiden vaihtoa. raportoin jos ehdin niin mitata.
            Tämä olisi todella mielenkiintoista tietää, jos vielä otat vedot eripainoisilla vanteilla yksillä dyno asetuksilla niin avot, toki yksi hyvä esimerkki jo tulikin, mutta ei se toinen pahitteeksi olisi.
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #51
              Originally posted by Jürgen_ View Post
              Jostain syystä en vaan usko tehon lisäätymiseen pelkällä vanteen muutoksella :think ennemminkin vaikuttaisi renkaan kitkaominaisuudet siihen että se teho saadaan siirrettyä niihin dynon rulliin.

              no eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. ei se moottoriteho mihinkään muutu, vaan kun pyörivä massa moottorin jälkeen kasvaa, niin kyllähän se vähentää tiehen välittyvää voimaa.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16450
                • Asikkala

                #52
                Originally posted by bemu2000 View Post
                no eihän tuossa nyt mitään ihmeellistä ole. ei se moottoriteho mihinkään muutu, vaan kun pyörivä massa moottorin jälkeen kasvaa, niin kyllähän se vähentää tiehen välittyvää voimaa.
                Juuri näin eli painavamman vanteen pyörittämiseen ja varsinkin pyörimisnopeuden lisäämiseen menee enemmän voimaa kuin kevyemmän vanteen kohdalla.
                Ot mutta vanteiden keventämistä isompi vaikutus taitaa olla vauhtipyörän keventämisellä ? Pyörii kuitenkin aika paljon kovempaa... 3-vaihde välitys esim. 1,67 (e36 bensakoneet ainakin 325 asti) ja perä 3,45 (320 asti) niin nopeus 5,76 x vanne.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #53
                  Irroitanpa nyt hieman asiayhteydestä ja tartun pikkuseikkaan
                  Originally posted by Stone View Post
                  Matemaatikot voivat sitten vääntää rautangasta jos vielä joku on epäselvää!
                  ..kun näitä asioita on mun mielestä fiksua tarkastella juuri laskemalla, ne kun ei ole mielipidejuttuja sinänsä eikä siihen tarvita kuin peruskoulun matikkaa.
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Jostain syystä en vaan usko tehon lisäätymiseen pelkällä vanteen muutoksella :think
                  Ei ole uskon asia. Kiihdytyksessä tiehen välittyvä nettoteho ON pienempi. Tasanopeudessa ei (ellei joku halua neppailla suuremmalla vierintävastuksella )
                  Last edited by petrolhead; 14-03-2009, 23:37.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #54
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Ei ole uskon asia. Kiihdytyksessä tiehen välittyvä nettoteho ON pienempi. Tasanopeudessa ei (ellei joku halua neppailla suuremmalla vierintävastuksella )
                    Vanne ei pahemmin lisää vierintävastusta, korkeintaan ilmanvastusta...
                    Yleensä vaihdetaan pienempää pyörää jotta saadaan välityssuhdetta lyhyemmäksi mutten ennen ole kuullut että tehon lisäämiseksi pitääpä mennä punnitsemaan omia nurkissa pyöriviä vanteita ja kokeilla noin persdynolla saako siinä mitään muutoksia aikaan vai meneeko ne muutokset renkaiden piikkiin.
                    Jos tuolla aiemmin mainittu 6kw tehonlisäys tulee pelkillä vanteilla niin tuossa omassa m20b20 koneessahan se on jo kohtuullista viritystä vastaava lisäys, ja halpa kaikenlisäksi

                    Mutta dynossa saadaan pieniä muutoksia tehoon pelkillä kiinnitysliinojen vaihtamisellakin tai niitä kiristämällä tai löysäämällä.
                    Mitenköhän extreme-BMW:ssä siinä tehomittauksessa kun pannaan tarpeeksi raskaat pyörät alle, niin voidaan nostaa moottoritehoa ja lapussa lukee silti alle 200hv :think
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • bmw323it
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1827
                      • N/A

                      #55
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Jos vanteen koko massa olisi ulkokehällä tuo kerroin olisi tasan kaksi.
                      Niin olisi, jos riittäisi, että pyöriä pyöritetään, mutta lisäksi se lisääntynyt massa pitää saada myös liikkumaan eteenpäin , mistä tulee kertoimeen yksi lisää, siis kolme. Koska vanteessa-renkaassa massa nyt ei kuitenkaan ole täysin ulkokehällä, niin kerroin on käytännössä jotain kahden ja kolmen välillä, siitä siis tekstini 2-3.
                      Nyt:
                      BMW 530e (g30)
                      BMW 335i (e90)
                      BMW 323iC (e36)
                      BMW 850i (e31)
                      Golf GTE
                      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #56
                        Originally posted by bmw323it View Post
                        Niin olisi, jos riittäisi, että pyöriä pyöritetään, mutta lisäksi se lisääntynyt massa pitää saada myös liikkumaan eteenpäin , mistä tulee kertoimeen yksi lisää, siis kolme. Koska vanteessa-renkaassa massa nyt ei kuitenkaan ole täysin ulkokehällä, niin kerroin on käytännössä jotain kahden ja kolmen välillä, siitä siis tekstini 2-3.
                        10kg pyörä jonka kaikki massa on vierintäkehällä.

                        nopeudessa 10 m/s sen kehänopeus on 10 m/s josta saadaan pyörimisen liikemäärä 10kg x 10 m/s = 100kgm/s

                        Samassa nopeudessa sen suoraviivaisen liikkeen liikemäärä on 100kgm/s.
                        Kun esimerkkipyörä liikkuu tiellä 10 m / s sen kokonaisliikemäärä on 200 kgm/s eli tasan kaksi kertaa enemmän kuin takapenkillä olevan 10kg kissanhiekkasäkin.
                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        Yleensä vaihdetaan pienempää pyörää jotta saadaan välityssuhdetta lyhyemmäksi mutten ennen ole kuullut että tehon lisäämiseksi
                        Toi kiihtyvyyden parantaminen pienentämällä pyöriä tai muuttamalla perävälitystäkin on vähän niin ja näin, ellei sitten näin toimimalla päästä käyttämään vaihteita joiden välinen "askel" on pienempi.
                        Last edited by petrolhead; 15-03-2009, 14:23.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Balle
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3413
                          • UKI, Suomen New York

                          #57
                          Nyt on päässyt pari asiaa unohtumaan tässä keskustelussa vanne/rengasmassan vaikutuksesta mitattuun tehoon ja kiihtyvyyteen.

                          Ensinnäkin pitää muistaa että tehoa mitataan erilaisilla dynamometreillä ja yleisin taitaa olla inertiaan perustuva mittaustapa. ts. auton vetävät pyörät kiihdyttävät tunnettua massaa pyörimisliikkeeseen jonka pyörimisnopeuden deltasta ja siihen käytetystä ajasta voidaan laskea kiihtyvyyden ja massan kautta rullille välitetty teho. Tällöin muutos vetävien pyörien pyörien painoissa näkyy mitatussa tuloksessa.

                          Jos verrataan kahta tapausta, kummassakin sama auto ja moottori mutta toisessa painavammat vetävät pyörät:

                          Tapaus 1: Fmoottori = 1.25 * Fmitattu1 = m1 * a1

                          Tapaus 2: Fmoottori = 1.2X * Fmitattu2 = m2 * a2


                          Massa m = kiihdytettävä massa = voimansiirron pyörivien osien (mukaan lukien vanteet/renkaat) sekä dynorullien yhteis massa.

                          Kun voiman mittaus perustuu inertiaan, muuttunut kiihdytettävä massa vaikuttaa myös kiihtyvyyteen ja sitä kautta mitattuun voimaan ja tehoon.
                          Koska Fmoottori ei voi muuttua (vaihdettiin vain painavammat pyörät) niin
                          "oikean" moottoritehon laskemiseksi tulisi korjauskerrointa muuttaa, kuten tuossa yllä olen näyttänytkin.

                          Eli, painavampien pyörien myötä auton kiihtyvyys pienenee ja jos tehoa mitataan kiihtyvyyden kautta (inertia dyno) niin myös mitattu teho pienenee. Moottoriteho kuitenkin pysyy samana.

                          Jotkut dynot tosin kompensoivat tätä automaattisesti, eli vedon loputtua auton annetaan rullata vapaalla jolloin renkailta vaihdelaatikkoon asti voimansiirron osat osallistuvat rullien hidastamiseen. Kun rullien oma vapaa hidastuvuus tiedetään niin siitä on helppo laskea auton voimansiirron osien hidastuvuus ja sillä tavoin tarkentaa korjauskerrointa jonka avulla moottoriteho lasketaan.
                          Matin (OZBMW) tapauksessa on varmasti kyseessä dyno joka ei mittaa voimansiirron hidastuvuutta.


                          Vielä enemmän pyörien painolla on kuitenkin merkitystä auton ajettavuuteen. Mulla oli GT3:ssa aftermarket 19" vanteet kadulle ja radalla käytin 18" BBS magnesium kilpavanteita. Ero näiden kahden välillä oli kuin yö ja päivä. Jopa niillä tehoilla kiihtyvyydessä huomasi eron mutta suurin ero oli tosiaan ajettavuudessa. Alustalla on paljon enemmän työtä pitää renkaat tiessä kun jousittamatonta massaa kasvatetaan.
                          Last edited by Balle; 15-03-2009, 15:52.
                          Possuja ja Bemareita

                          Comment

                          • kaba
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 1209
                            • Helsinki

                            #58
                            Kysymys tulkittiin pääosin oikein, eli toki on selvää että kun pyörivä massa lisääntyy, niin tiehen välittyvä teho on pienempi. Kun vien seuraavaksi dynolle, niin osaan kysyä huomioidaanko pyörivan massan lisääntyminen (painavampi rengas-vanne combo).

                            Eli vaikutusta ilmneisesti melko paljonkin on. Näin ollen voi siis melko hyvin verrata kesärenkailla olevia pyörätehotuloksia kitkojen tuloksiin.

                            -kaba-,
                            BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                            Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                            Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                            Ex F10 M550d takaniskatuilla
                            730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                            ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                            ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                            ex. mb 230 coupe, -91
                            ex. Ford Granada 2.0 -84
                            "Tio små moppepojkar"
                            "Pruritum ani"
                            "Helsinki City Boys"

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15247
                              • Ajamisen Iloa

                              #59
                              Nyrkkisääntönä: 1kg lisää jousittamatonta/pyörivää massaa vastaa 10kg normaalia.
                              Oli sitten kyse kiihtyvyydestä tai ajettavuudesta tai alustan kulumisesta.

                              Kannattaa panostaa kevyisiin kumeihin
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #60
                                Originally posted by Balle View Post
                                Jotkut dynot tosin kompensoivat tätä automaattisesti, eli vedon loputtua auton annetaan rullata vapaalla jolloin renkailta vaihdelaatikkoon asti voimansiirron osat osallistuvat rullien hidastamiseen. Kun rullien oma vapaa hidastuvuus tiedetään niin siitä on helppo laskea auton voimansiirron osien hidastuvuus ja sillä tavoin tarkentaa korjauskerrointa jonka avulla moottoriteho lasketaan.
                                Matin (OZBMW) tapauksessa on varmasti kyseessä dyno joka ei mittaa voimansiirron hidastuvuutta.
                                Tässä on vielä yksi juju. Pyörivä massa varastoi energiaa, sen kiihdyttäminen vaatii energiaa ja hidastaminen pitää kuluttaa johonkin. Kun kuluttamassa on ainoastaan voimansiirron häviöt, näyttävät häviöt renkailta mitattaessa pienemmiltä painavammalla vanteella (enemmän voimansiirron häviötehosta kuluu rengas/vannepaketin hidastamiseen), vaikka ne kiihdyttäessä ovat tosiasiassa suuremmat. Summana siis pienempi mitattu teho ja pienempi arvioitu häviö -> yhteenlaskettu "kampiakseli"teho laskee huomattavasti. En tiedä osataanko tuota kompensoida automaattisesti, epäilen.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎