Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JiPe
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2010
    • 2548
    • Kuopio

    Tulipa sitten tänään vaihdettua alle kitkat, Goodyear Ultra Grip ice +. 2 talvea noilla on tullut jo rullailtua, ei tosin mitenkään isoilla kilometri määrillä. Saapa nähdä vieläkö on pidot tallessa. Ei oo ainakaan vielä näiden kahden talven aikana tullu tilannetta että auto olis lähteny luisuun, muuten kuin tarkoituksella. Tai ehkä se on vaan tuo E38 niin laiska, ettei sitä kiinnosta hiihdellä miten sattuu..
    MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
    MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
    MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
    Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7061
      • Turenki

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Eikös se kynsi ole siinä nastaa ympäröivässä kumissa pitämässä nastaa oikeassa asennossa?
      Juurikin näin.
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Eikös se kynsi ole siinä nastaa ympäröivässä kumissa pitämässä nastaa oikeassa asennossa?
        Voi hyvinkin olla, että ei tullut luettua niin tarkkaan silloin aikoinaan. Tai sitten se oli rengaskauppiaan suusta kuultua joka puhui nastasta

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by BreeZi View Post
          Itselläkin meni E39:siin 235/45/17 tilaukseen tuo samainen sarja. Tässä odotellaan mitä tuleman pitää
          Mistä tilasit? Jyväskylässähän on noiden myyjä mutta saako ne kuitenkin netistä halvemmalla?
          E39 528iA

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            Öh, pieni dilemma tähän väliin:

            Rengasliike pyöräytti vanhat talvirenkaani vanteille ja pyyhki samalla merkinnät, mikä rengas oli pyörinyt missäkin kulmassa.

            Kyseessä ovat Contin nastat, joissa lukee vain "outside", eli pyörimissuuntaa ei ole. Jos tarkkaan katsoo, niin nastat ovat hiukan kallellaan.

            Voiko etupyöristä tehdä sen tulkinnan, että nastat ovat jarruttaessa "taittuneet alle", eli ne voisin saadakin oikein päin (eturenkaat on vanhempaa mallia kuin takarenkaat), mutta entäs takarenkaat? Takaveto kun on, niin kumpi voittaa; 540Nm vai jarrut...?

            Vai onko kaupunkilegendaa, että jos laittaa pyörimään toisin päin, nastat irtoilee helposti?
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              Originally posted by touring39 View Post
              Öh, pieni dilemma tähän väliin:

              Rengasliike pyöräytti vanhat talvirenkaani vanteille ja pyyhki samalla merkinnät, mikä rengas oli pyörinyt missäkin kulmassa.

              Kyseessä ovat Contin nastat, joissa lukee vain "outside", eli pyörimissuuntaa ei ole. Jos tarkkaan katsoo, niin nastat ovat hiukan kallellaan.

              Voiko etupyöristä tehdä sen tulkinnan, että nastat ovat jarruttaessa "taittuneet alle", eli ne voisin saadakin oikein päin (eturenkaat on vanhempaa mallia kuin takarenkaat), mutta entäs takarenkaat? Takaveto kun on, niin kumpi voittaa; 540Nm vai jarrut...?

              Vai onko kaupunkilegendaa, että jos laittaa pyörimään toisin päin, nastat irtoilee helposti?
              Ihan totta on, ainakin isossa osassa nastoissa että suuntaa ei saisi vaihtaa. Yleensähän ne taittuu siihen suuntaan mihin autoa ajetaan, eli taaksepäin kallellaan.

              Saattaa hyvin pysyä paikallaan vaikka suunta vaihtuukin, mutta kannattaa pelata varmanpäälle ja vaihtaa ne oikein jos on epäilystä väärästä suunnasta.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by Micce///M View Post
                Ihan totta on, ainakin isossa osassa nastoissa että suuntaa ei saisi vaihtaa. Yleensähän ne taittuu siihen suuntaan mihin autoa ajetaan, eli taaksepäin kallellaan.

                Saattaa hyvin pysyä paikallaan vaikka suunta vaihtuukin, mutta kannattaa pelata varmanpäälle ja vaihtaa ne oikein jos on epäilystä väärästä suunnasta.
                Eikö valmistajan pitäisi silloin määrätä pyörimissuuntakin jos näin olisi?

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10058
                  • KVLA

                  Sehän pitäisi kaikille olla itsestään selvyys,ettei renkaiden pyörimissuuntaa muutella.Ei kesä- eikä talvirenkaiden.Etenkään nastarenkaiden.Joten kyllä ne kannattaa merkata vaikka tussilla keskiökuppiin sisäpuolelle,missä mikin pyörä irroitettessa oli.Joten se pelkkä "Outside" merkintä ei siten riitä.

                  Jos pyörimissunta muuttuu,niin takuuvarmasti renkaat kuluu nopeammin ja nastat irtoaa normaalia helpommin.

                  Comment

                  • Peltsii
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 7061
                    • Turenki

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Eikö valmistajan pitäisi silloin määrätä pyörimissuuntakin jos näin olisi?

                    Se ei ole mikään urbaanilegenda, että nastat irtoaa nopeasti, jos pyörimissuunta vaihdetaan esim. 1 talven jälkeen. Nähnyt monia renkaita, jossa lähes kaikki nastat irronneet, juurikin tämän takia. Moottoripyörän piikkirenkaissa sama juttu.
                    DUCATI 1098 RACING EVO

                    Comment

                    • -kiki-
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1160
                      • Hämeenkyrö

                      Nokian R-kitkat kumpaankin autoon 195/65r15 ja toiseen 215/55r16, ennen ajellut rsi kitkoilla mukava nähdä kuinka on kehittyneet...
                      F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Sehän pitäisi kaikille olla itsestään selvyys,ettei renkaiden pyörimissuuntaa muutella.Ei kesä- eikä talvirenkaiden.Etenkään nastarenkaiden.Joten kyllä ne kannattaa merkata vaikka tussilla keskiökuppiin sisäpuolelle,missä mikin pyörä irroitettessa oli.Joten se pelkkä "Outside" merkintä ei siten riitä.

                        Jos pyörimissunta muuttuu,niin takuuvarmasti renkaat kuluu nopeammin ja nastat irtoaa normaalia helpommin.
                        Näinhän se on. Tosin kun vanteet ja renkaat oli erillään, piti merkata renkaat, mutta liitu oli kulunut pois.

                        Tänään se murhe tuntui aika pieneltä, kun jäin ylämäkeen kesärenkailla n. 400m ennen kotia. Lumisateessa kottikärryillä talvirenkaita työnnellessäni päätin, että säänssi on 50/50 että menevät oikein päin. Kyllä vitutti...
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Sehän pitäisi kaikille olla itsestään selvyys,ettei renkaiden pyörimissuuntaa muutella.Ei kesä- eikä talvirenkaiden.Etenkään nastarenkaiden.Joten kyllä ne kannattaa merkata vaikka tussilla keskiökuppiin sisäpuolelle,missä mikin pyörä irroitettessa oli.Joten se pelkkä "Outside" merkintä ei siten riitä.

                          Jos pyörimissunta muuttuu,niin takuuvarmasti renkaat kuluu nopeammin ja nastat irtoaa normaalia helpommin.
                          Empä itse ole ennen kuullut moisesta. Tosin lähes aina on kyllä renkaat olleet pyörimissuunnaltaan määrättyjä. Pyörimissuunnattomia kesärenkaita on takavuosina varmaan ollut, mutta empä kyllä muista että mitään erikoista oisin niissä koskaan huomannut. Continental taitaa olla yksi niistä harvoista joilla on nastarenkaissa vain outside merkintä? Ihmettelen vaan miksi niissäkin ei ole pyörimissuuntaa määrätty jos kerta vaikutus on tuo, että nastat saattaa irrota. Loppukäyttäjän kannaltahan tuo ei ole kovin hyvä ratkaisu.
                          Last edited by Antsah; 26-10-2012, 22:00.

                          Comment

                          • BreeZi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 2371
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Peltsii View Post
                            Se ei ole mikään urbaanilegenda, että nastat irtoaa nopeasti, jos pyörimissuunta vaihdetaan esim. 1 talven jälkeen. Nähnyt monia renkaita, jossa lähes kaikki nastat irronneet, juurikin tämän takia. Moottoripyörän piikkirenkaissa sama juttu.
                            Tämä juttu on uutta minullekkin... Pitääpä tuon 2-auton renkaat tutkailla tässä vkl aikana. Renkaissa kun ei ollut minkäänlaista merkintää.
                            - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                            - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                            - E- ja F- sarjan avaimet.
                            - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                            - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                            .

                            Finmodi oy
                            050-3063926
                            [email protected]

                            Comment

                            • BreeZi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 2371
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Mistä tilasit? Jyväskylässähän on noiden myyjä mutta saako ne kuitenkin netistä halvemmalla?
                              TJJ ottikin yhteyttä privan kautta, mutta vastaillaan nyt myös tännekkin.

                              Renkaat tilasin Norden renkaalta hintaan vähän reilu 500e/sarja. Jyväskylä-Äänekoski-Tikkakoski-Suolahti akselilta tiedustelin rengassarjoista, ja nämä tulivat hinta/laatu suhteelta parhaaksi.
                              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                              - E- ja F- sarjan avaimet.
                              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                              .

                              Finmodi oy
                              050-3063926
                              [email protected]

                              Comment

                              • Thuppu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2007
                                • 3626
                                • Seinäjoki

                                Vielä tosta nasta asiasta, niin omissa Nordenrenkaasta toissasyksynä tilatuissa KW22:ssa(235/55 18) on kolmionmalliset nastat.
                                BMW 740iA "ALPINA"
                                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎