Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • exodus
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 774
    • Oulu

    Originally posted by TJJ View Post
    Kyllä.



    Pitääpä etsiä tuo, se taisi olla jossain m-sport 2 alustaa koskevassa viestiketjussa? Keväällä kyselinkin Clavulta tietoja noista ja muut iskarit oli tosiaan vaihtunut tilalle. Muistaakseni Konit oli kuitenkin liian kovat joissain tilanteissa tms.
    Mulla on E90:ssä FSD:t alla. Terävät montut silottuivat huomattavasti. En ole kyllä yhtään kertaa huomannut että iskarit olisivat liian kovat. FSD:t olivat nyt kesällä uusiutuneet jollakin tapaa maahantuojan mukaan, joten jospa se vanhempi versio on ollut kovempi.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by öpel View Post
      Ja tietenkin kuvittelin melun olevan pienempi kaposemmalla renkaalla.
      Nastarenkailla tämnä asia on pääsääntöisesti juuri päinvastoin.
      Eli kun renkaan/nastan pintapaine kasvaa, myös ääni=ujellus+rallatus kasvaa.
      Erityisen selvästi tämä näkyy Nokian nastapyörillä(Nokian hiljaisin nastapyörä e39/e60:ssäon 245/40-18"?), mutta perusperiaate toimii myös kaikilla muilla nastapyörillä.
      Samalla vannekoon kasvaessa mm.Nokialaisissa suuntavakavuus paranee ja tuo "ilmatyynyalusefekti" käytännössä vasta 18" kokoluokissa katoaa.
      Eli nastapyörillä nykyisin tämä vannekoon kasvun ja ajettavuuden suhde toimii päinvastoin kuin kesäpyörillä(paitsi pinnatuissa uusionastarenkaissa, jotka toimivat jo 16" kokoluokissa, kesärunkoihin kun ovat tehty).

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10075
        • KVLA

        Originally posted by öpel View Post
        Varmasti on leveämmällä parempi tuntuma, mutta kesärenkainakin oli 205/65R15, joten ajattelin että kyllä talvellakin pärjää.
        Ja tietenkin kuvittelin melun olevan pienempi kaposemmalla renkaalla. Hintalappu näillä kärrynpyörillä alkoi numerolla 5, läskimpi olisi ollut kaksi numeroa lisää, eli melkoinen hyppäys.
        Sitä saa mitä tilaa.Jos noita pullakumeja (säästösyistä?) haluaa ostaa,niin kyllä se vaan on sitten kestettävä.Oma kanta autoiluun on aina ollut,että kahta asiaa ei kannata säätellä autoissa.Toinen on akku ja toinen on renkaat.Jos ne on paskoja,niin aina on kusessa tavalla tai toisella.

        Ps.Rengaspaineilla kikkailemalla noihin saa vähän ajotuntumaa,mutta hyviä ei millään.Eli laita vaan suosiolla 0,3-05 bar lisää paineita saman kokoisiin kesärenkaisiin verrattuna.Nastamelu ei tosin mihinkään häviä.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by HTK12 View Post

          Pitää laitella kokemuksia kunhan nyt tulee sellaiset kelit, että nastat alle joutuu vaihtamaan. Viime talvena vasta marraskuun lopulla pyöräytin niin ei kannata henkeä pidätellen odottaa.
          Joko Pirellit alla? Tarviiko kuulosuojaimia ja joko nastat irronneet?

          Comment

          • b mutteri kasa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1462
            • Area 03

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Joko Pirellit alla? Tarviiko kuulosuojaimia ja joko nastat irronneet?
            Itsellä Pirellin Carvin Edget tuli hommattua viime talvena,tyytyväinen olen ollut.Pitoa on hyvin ja mitä silmämääräisesti katsoin,niin nastat ovat pysyneet.Ääni on aikalailla sama kun ajaa Pirellin kesäpalloilla kesäisin.

            (Jos rengasmelun kesä- taikka talvigummeissa haluaa pois,niin auto täytyy olla 7-sarja tuplalaseilla ym.)
            BMW F11 530 dA VOLL
            Carbon-schwarz Metallic

            BMW E30 325i Sport

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7447
              • Oulu

              Originally posted by bemu2000 View Post
              Onhan pohjoismaiset kitkat/nastat paljon löysempiä kuin kesärenkaat. Takavetoisissa tuntuu vielä oikeen korostuvan.
              Kävin pari päivää sitten koeajolla uudella Ford Focuksella, jossa oli 215/55R16 nastarenkaat. Noi nyt kai on kuitenkin ihan kohtuullista kokoa tuon auton kokoon nähden, vain pykälää pienempi kuin E39:n vakiokoko. Olihan se aivan järkyttävän lötköä menoa maantienopeuksissa. Taajamavauhdeissa toimi kohtuudella, mutta motarilla tuntui että velloo loputtomiin sivusuunnassa jos hiukan korjasi suuntaa. Osansa teki tietysti paljon omaa autoa nopeampi ohjaus, E39:n ohjauksella ei tule kovin terävästi mutkiteltua kun se vaatii reilua ratin veivausta.

              Originally posted by Hemi View Post
              Samalla vannekoon kasvaessa mm.Nokialaisissa suuntavakavuus paranee ja tuo "ilmatyynyalusefekti" käytännössä vasta 18" kokoluokissa katoaa.
              Kiinnostais kyllä testata joskus omassa autossa 18" tai 19" talvirenkaita. Työpaikan parkkihallissa kattelin just eilen E90:stä jossa oli 19" nastat alla. E39:ssä varmaan 18" ois järkevämpi silti.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 08-11-2012, 09:16.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Kiinnostais kyllä testata joskus omassa autossa 18" tai 19" talvirenkaita. Työpaikan parkkihallissa kattelin just eilen E90:stä jossa oli 19" nastat alla. E39:ssä varmaan 18" ois järkevämpi silti.
                18" renkaita minäkin mietin, lähinnä siksi, että olisi voinut ottaa samanlaiset vanteet kuin kesärenkaisiin. Mutta ne jäi sitten ostamatta kun vanteet ja renkaat olisivat olleet selvästi kalliimpia ja profiilin mataluuskin hiukan arvelutti.

                Mutta kyllä noilla 17" renkaillakin on ajaminen ihan toisella tasolla kuin aikaisemmilla ja nuo tuntuu vielä vaan parantuvan kun kilometrejä kertyy ja on pakkasta. Saatan jopa joutua hiukan tarkistamaan käsityksiäni E39:stä talviajossa...
                E39 528iA

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Joko Pirellit alla? Tarviiko kuulosuojaimia ja joko nastat irronneet?
                  Tulihan ne alle pyöräytettyä, mutta vielä on sisäänajo menossa. Kelitkin on sellaiset, että eipä ole paljon ollut talvirenkaille tarvetta. Meteliä eivät mielestäni hirveästi pidä. Nastojen pysymisestä ja pidosta voi sitten paremmin kertoilla kunhan nyt ensin tulisi se talvi..
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Mutta kyllä noilla 17" renkaillakin on ajaminen ihan toisella tasolla kuin aikaisemmilla ja nuo tuntuu vielä vaan parantuvan kun kilometrejä kertyy ja on pakkasta. Saatan jopa joutua hiukan tarkistamaan käsityksiäni E39:stä talviajossa...
                    Kyllä, nimenomaan näin ja meno tosiaan vielä paranee tuuman isommalla talvivannekoolla vaikka sitä kovin moni on epäillytkin.
                    Muistan itsekkin aikoinaan yli kymmenen vuotta sitten e39:n ensityypit talvella, kun alla sattui olemaan 205/65-15" Nokian Q-kitkat.
                    Oli se melkoinen pettymys/ihmettelyn aihe kuinka huono e39 voi talvella olla kuitenkin oikeasti maailman parhaalla henkilöautoalustalla?
                    No, ONNEKSI satuin heti perään ajamaan e39 yksilöä jossa alla oli "väliaikaisesti" Ässän pinnaamat 16" nastapyörät ja voilaa`...maailma muuttui heti, kun alle saatiin tulkevaa kesärunkoista rengasta.
                    Tuolloin ei markkinoilla ollut 18" tai puhumattakaan 19" talvipyöriä, niin itsekkin meni pinnatuilla ensimmäiset talvet ja alla oli paras talviauto ikinä.
                    Nyt kun saatavilla on jo pitkään 17"-19" talvipyörää, niin pinnattuja ei sen jälkeen enään ole omissa e39/e60:ssä ollut ja edelleen kun vaan alla on 18" talvipyörä, niin heti on Bemarilla "voiman oikealla puolella" talvisin.
                    Kulkee kuin juna kelissä kuin kelissä...nopeudessa kuin nopeudessa.
                    Ok, 17" jo osin riittää, mutta mm.muutamat tuon kokoluokan kitkat antavat helposti vielä tuota kelluntaefektiä ja ovat selvästi häiritsevän epämääräisiä ajotarkkuudessa.
                    Tämä tietenkin korostuu heti mikäli "selkäydin" on tottunut kesäpyörillä isojen vannekokojen tarkkaan ajotuntumaan, mutta kyllä se silti on tosi että 15" ja 16" talvikokoluokat ei oikeasti ole enään 500-sarjan BMW:n kokoluokkia jos ajamisesta haluaa nauttia myös talvisin.

                    Comment

                    • Petri
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 3156
                      • Nummela

                      Täytyy kyllä sanoa että on noi 16" nastarenkaat aikamoista löllöä...
                      Kolme talvea nelivedolla ja 18" Contin kitkoilla ajaneena tässä herää väkisinkin miettimään että hommaisi edes ne 17" talvirenkaat. :think
                      E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                      E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                      Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Tänään tuli veivattua talvigummit alle, Bridgestone Noranza 2 Evo, muutaman tonnin ajetut, eli juuri sisäänajetut, koossa 225/55-16. Muistikuva noiden melusta oli hieman väärä ilmeisesti, koska nyt tuntui menevän taas mukavan hiljaisesti :think Toki nuo 235/40-18 eturenkaat(pirelli p zero rosso) alkoivat olemaan noin 3mm pinnalla, kun keväällä sitä oli vielä vajaa 5mm, joten ehkä ne sitten melusivat enemmän..


                        Mitä te oikein pidätte painetta noissa pullakumeissa ? Ite en nyt mitää erikoista huomannut, eihän se ohjaukseen reagoi niinkuin 18" kesärenkailla, mutta ei se nyt mikään aivan kamalakaan ole :think 150kmh meni tänään motarilla ihan mukavasti, ilman mitään "huojuntaa" Ilmaa renkaissa 3.0 bar.
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by b mutteri kasa View Post
                          Itsellä Pirellin Carvin Edget tuli hommattua viime talvena,tyytyväinen olen ollut.Pitoa on hyvin ja mitä silmämääräisesti katsoin,niin nastat ovat pysyneet.Ääni on aikalailla sama kun ajaa Pirellin kesäpalloilla kesäisin.

                          (Jos rengasmelun kesä- taikka talvigummeissa haluaa pois,niin auto täytyy olla 7-sarja tuplalaseilla ym.)
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Tulihan ne alle pyöräytettyä, mutta vielä on sisäänajo menossa. Kelitkin on sellaiset, että eipä ole paljon ollut talvirenkaille tarvetta. Meteliä eivät mielestäni hirveästi pidä. Nastojen pysymisestä ja pidosta voi sitten paremmin kertoilla kunhan nyt ensin tulisi se talvi..
                          Jahas, pitääpä harkita Pirellien ostoa. Toinen olisi Kumho, hinnat aika samoissa. Kooksi ajattelin 215/55-16, nurkissa lojuu myös ylimääräiset 19" mutta renkaat maksaa 300e kpl...

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            Itse en kyllä noita Pirelleitä laittaisi. Melko heikolta vaikuttaa testien mukaan nastojen pysyvyys kun peräkkäisissä Tuulilasin testissä molemmilta kertaa melkein kaikki nastat irti. Mutta hyvähän se jos joku muu uskaltaa testata Mukavaa jos sattuu omalle kohdalle tuollaiset josta nastat lähtee heti irti. Rengasedustajilla kun on tapana väittää, että johtuu kuluttajan ajotyylistä kun reklamoit nastojen irtoamisesta.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Jahas, pitääpä harkita Pirellien ostoa. Toinen olisi Kumho, hinnat aika samoissa. Kooksi ajattelin 215/55-16, nurkissa lojuu myös ylimääräiset 19" mutta renkaat maksaa 300e kpl...

                              225/55-16 on E39:n oikea rengaskoko. Etkö halunnut korkeammat renkaat, niin miksi nyt sitten laittaisit alkuperäistä matalammat? :think
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                225/55-16 on E39:n oikea rengaskoko. Etkö halunnut korkeammat renkaat, niin miksi nyt sitten laittaisit alkuperäistä matalammat? :think
                                Korkeampi kuulemma huono ajaa, aattelin kokeilla mahdollisimman matalaa nyt. Korkeampi profiili ei tunnu auttavan pintakovaan jousitukseen, sama kai sitten laittaa matalampi. Halkaisija on myös sama kuin kesä 235/45-17. Hintaero 215->225 220e sarjassa Pirellillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎