Originally posted by TJJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Talvirengaskeskustelu 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by öpel View PostJa tietenkin kuvittelin melun olevan pienempi kaposemmalla renkaalla.
Eli kun renkaan/nastan pintapaine kasvaa, myös ääni=ujellus+rallatus kasvaa.
Erityisen selvästi tämä näkyy Nokian nastapyörillä(Nokian hiljaisin nastapyörä e39/e60:ssäon 245/40-18"?), mutta perusperiaate toimii myös kaikilla muilla nastapyörillä.
Samalla vannekoon kasvaessa mm.Nokialaisissa suuntavakavuus paranee ja tuo "ilmatyynyalusefekti" käytännössä vasta 18" kokoluokissa katoaa.
Eli nastapyörillä nykyisin tämä vannekoon kasvun ja ajettavuuden suhde toimii päinvastoin kuin kesäpyörillä(paitsi pinnatuissa uusionastarenkaissa, jotka toimivat jo 16" kokoluokissa, kesärunkoihin kun ovat tehty).
Comment
-
-
Originally posted by öpel View PostVarmasti on leveämmällä parempi tuntuma, mutta kesärenkainakin oli 205/65R15, joten ajattelin että kyllä talvellakin pärjää.
Ja tietenkin kuvittelin melun olevan pienempi kaposemmalla renkaalla. Hintalappu näillä kärrynpyörillä alkoi numerolla 5, läskimpi olisi ollut kaksi numeroa lisää, eli melkoinen hyppäys.
Ps.Rengaspaineilla kikkailemalla noihin saa vähän ajotuntumaa,mutta hyviä ei millään.Eli laita vaan suosiolla 0,3-05 bar lisää paineita saman kokoisiin kesärenkaisiin verrattuna.Nastamelu ei tosin mihinkään häviä.
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View Post
Pitää laitella kokemuksia kunhan nyt tulee sellaiset kelit, että nastat alle joutuu vaihtamaan. Viime talvena vasta marraskuun lopulla pyöräytin niin ei kannata henkeä pidätellen odottaa.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJoko Pirellit alla? Tarviiko kuulosuojaimia ja joko nastat irronneet?
(Jos rengasmelun kesä- taikka talvigummeissa haluaa pois,niin auto täytyy olla 7-sarja tuplalaseilla ym.)BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostOnhan pohjoismaiset kitkat/nastat paljon löysempiä kuin kesärenkaat. Takavetoisissa tuntuu vielä oikeen korostuvan.
Originally posted by Hemi View PostSamalla vannekoon kasvaessa mm.Nokialaisissa suuntavakavuus paranee ja tuo "ilmatyynyalusefekti" käytännössä vasta 18" kokoluokissa katoaa.Last edited by Petri.Kekkonen; 08-11-2012, 09:16.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKiinnostais kyllä testata joskus omassa autossa 18" tai 19" talvirenkaita. Työpaikan parkkihallissa kattelin just eilen E90:stä jossa oli 19" nastat alla. E39:ssä varmaan 18" ois järkevämpi silti.
Mutta kyllä noilla 17" renkaillakin on ajaminen ihan toisella tasolla kuin aikaisemmilla ja nuo tuntuu vielä vaan parantuvan kun kilometrejä kertyy ja on pakkasta. Saatan jopa joutua hiukan tarkistamaan käsityksiäni E39:stä talviajossa...
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJoko Pirellit alla? Tarviiko kuulosuojaimia ja joko nastat irronneet?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMutta kyllä noilla 17" renkaillakin on ajaminen ihan toisella tasolla kuin aikaisemmilla ja nuo tuntuu vielä vaan parantuvan kun kilometrejä kertyy ja on pakkasta. Saatan jopa joutua hiukan tarkistamaan käsityksiäni E39:stä talviajossa...
Muistan itsekkin aikoinaan yli kymmenen vuotta sitten e39:n ensityypit talvella, kun alla sattui olemaan 205/65-15" Nokian Q-kitkat.
Oli se melkoinen pettymys/ihmettelyn aihe kuinka huono e39 voi talvella olla kuitenkin oikeasti maailman parhaalla henkilöautoalustalla?
No, ONNEKSI satuin heti perään ajamaan e39 yksilöä jossa alla oli "väliaikaisesti" Ässän pinnaamat 16" nastapyörät ja voilaa`...maailma muuttui heti, kun alle saatiin tulkevaa kesärunkoista rengasta.
Tuolloin ei markkinoilla ollut 18" tai puhumattakaan 19" talvipyöriä, niin itsekkin meni pinnatuilla ensimmäiset talvet ja alla oli paras talviauto ikinä.
Nyt kun saatavilla on jo pitkään 17"-19" talvipyörää, niin pinnattuja ei sen jälkeen enään ole omissa e39/e60:ssä ollut ja edelleen kun vaan alla on 18" talvipyörä, niin heti on Bemarilla "voiman oikealla puolella" talvisin.
Kulkee kuin juna kelissä kuin kelissä...nopeudessa kuin nopeudessa.
Ok, 17" jo osin riittää, mutta mm.muutamat tuon kokoluokan kitkat antavat helposti vielä tuota kelluntaefektiä ja ovat selvästi häiritsevän epämääräisiä ajotarkkuudessa.
Tämä tietenkin korostuu heti mikäli "selkäydin" on tottunut kesäpyörillä isojen vannekokojen tarkkaan ajotuntumaan, mutta kyllä se silti on tosi että 15" ja 16" talvikokoluokat ei oikeasti ole enään 500-sarjan BMW:n kokoluokkia jos ajamisesta haluaa nauttia myös talvisin.
Comment
-
-
Tänään tuli veivattua talvigummit alle, Bridgestone Noranza 2 Evo, muutaman tonnin ajetut, eli juuri sisäänajetut, koossa 225/55-16. Muistikuva noiden melusta oli hieman väärä ilmeisesti, koska nyt tuntui menevän taas mukavan hiljaisesti :think Toki nuo 235/40-18 eturenkaat(pirelli p zero rosso) alkoivat olemaan noin 3mm pinnalla, kun keväällä sitä oli vielä vajaa 5mm, joten ehkä ne sitten melusivat enemmän..
Mitä te oikein pidätte painetta noissa pullakumeissa ? Ite en nyt mitää erikoista huomannut, eihän se ohjaukseen reagoi niinkuin 18" kesärenkailla, mutta ei se nyt mikään aivan kamalakaan ole :think 150kmh meni tänään motarilla ihan mukavasti, ilman mitään "huojuntaa"Ilmaa renkaissa 3.0 bar.
DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostItsellä Pirellin Carvin Edget tuli hommattua viime talvena,tyytyväinen olen ollut.Pitoa on hyvin ja mitä silmämääräisesti katsoin,niin nastat ovat pysyneet.Ääni on aikalailla sama kun ajaa Pirellin kesäpalloilla kesäisin.
(Jos rengasmelun kesä- taikka talvigummeissa haluaa pois,niin auto täytyy olla 7-sarja tuplalaseilla ym.)Originally posted by HTK12 View PostTulihan ne alle pyöräytettyä, mutta vielä on sisäänajo menossa. Kelitkin on sellaiset, että eipä ole paljon ollut talvirenkaille tarvetta. Meteliä eivät mielestäni hirveästi pidä. Nastojen pysymisestä ja pidosta voi sitten paremmin kertoilla kunhan nyt ensin tulisi se talvi..
Comment
-
-
Itse en kyllä noita Pirelleitä laittaisi. Melko heikolta vaikuttaa testien mukaan nastojen pysyvyys kun peräkkäisissä Tuulilasin testissä molemmilta kertaa melkein kaikki nastat irti. Mutta hyvähän se jos joku muu uskaltaa testataMukavaa jos sattuu omalle kohdalle tuollaiset josta nastat lähtee heti irti. Rengasedustajilla kun on tapana väittää, että johtuu kuluttajan ajotyylistä kun reklamoit nastojen irtoamisesta.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJahas, pitääpä harkita Pirellien ostoa. Toinen olisi Kumho, hinnat aika samoissa. Kooksi ajattelin 215/55-16, nurkissa lojuu myös ylimääräiset 19" mutta renkaat maksaa 300e kpl...
225/55-16 on E39:n oikea rengaskoko. Etkö halunnut korkeammat renkaat, niin miksi nyt sitten laittaisit alkuperäistä matalammat? :think
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Post225/55-16 on E39:n oikea rengaskoko. Etkö halunnut korkeammat renkaat, niin miksi nyt sitten laittaisit alkuperäistä matalammat? :think
Comment
-
Comment