Toi pöly johtuu siitä helvetillisestä soran määrästä mitä ne kylvää kaduille kitkarengasmiesten takia
No eikö noin juurikin luultu aikaisemmin? Ja nyt on tutkittu että katupöly on asfalttia joka irtoaa nastojen mukana tiestä? Katsokaa niitä uria jotka talvella muodostuu, että en pitäisi yhtään mahdottomana. T. Kitkamies
Ja nyt on tutkittu että katupöly on asfalttia joka irtoaa nastojen mukana tiestä?
Miten on saatu tutkittua/varmistettua, että juuri nastat irrottaa sen asfaltin? Entäs jos se onkin se asfaltin päällä oleva sorakerros joka jauhaa asfaltin pintaa rikki?
Miten on saatu tutkittua/varmistettua, että juuri nastat irrottaa sen asfaltin? Entäs jos se onkin se asfaltin päällä oleva sorakerros joka jauhaa asfaltin pintaa rikki?
Tuossahan tapauksessa suuri osa pölystä olisi juuri hiekoituksesta aiheutunutta, koska soranpalaset siinä helpommin hiertyisi kuin asfaltti. Metalli taasen vasten asfalttia poraa varmasti tehokkaammin. Eiköhän se siitä pölyn koostumuksesta ole nyt jotenkin selvinnyt. Ja kiinnitä huomiota vaikka pääteihin joita ei edes hiekoiteta, mutta silti on mielettömät urat ja pöly.
Ajakaa hyvät ihmiset kitkoilla niin säästyy rahaa tiebudjetista muuhunkin kuin urien korjaukseen!
Miten on saatu tutkittua/varmistettua, että juuri nastat irrottaa sen asfaltin? Entäs jos se onkin se asfaltin päällä oleva sorakerros joka jauhaa asfaltin pintaa rikki?
Maanteillä, motareilla ja kehäteillä ei ajeta soraa tahi hiekoteta. Mikäs selitys urille sitten on jos ei hiekka eikä nasta ?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Maanteillä, motareilla ja kehäteillä ei ajeta soraa tahi hiekoteta. Mikäs selitys urille sitten on jos ei hiekka eikä nasta ?
Nasta se suurin aiheuttaja on veden lisäksi.
"VTT:n tutkimusten mukaan oikeastaan kaikki urat johtuvat nastoista, sillä kesä- tai kitkarenkaat eivät kuluta tietä ollenkaan. Viime vuosina teiden kuluminen näyttää tutkimusten mukaan jopa jälleen kiihtyvän.Oulun tiepiirin päällysteasiantuntijan Mikko Honkosen mukaan Oulun moottoritie kuluu toistakymmentä millimetriä kolmessa vuodessa. Urista iso osa syntyy syksyllä ja keväällä eli nastarengaskauden alussa ja lopussa."
Tuolta löytyy vanha tutkimus, nastojen aiheuttama pöly vain murto-osa hiekoitukseen verrattuna kaupungissa. Lisäksi nastat karhentavat tienpintaa, talvella välttämätöntä jotta kitkailijat pääsee eteenpäin.
Tuolta löytyy vanha tutkimus, nastojen aiheuttama pöly vain murto-osa hiekoitukseen verrattuna kaupungissa. Lisäksi nastat karhentavat tienpintaa, talvella välttämätöntä jotta kitkailijat pääsee eteenpäin.
Nyt oli kyse kuitenkin uudesta tutkimuksesta. Omasta mielestäni kivinen kulunut suomi-asfaltti on lähes ajokelvoton verrattuna tasaiseen "kiillottuneeseen" saksa asvalttiin. Siellä tiet on sentään mustia suurimmaksi osaksi kuin taasen täällä vaaleanharmaita. Kun Saksasta ajelee suomeen niin tuntuu että autossa olisi jotain vikaa yhtäkkiä kun melutaso on viisinkertainen ja hillittömät urat riepottaa autoa.
Millaiset määrät täällä tarvittaisiin suolaa ja hiekkaa, jos kaikki ajaisivat kitkoilla?
Naapuri ei pääse pois omasta parkkiruudustaan talvella ilman hiekkaa. Auto E61 testivoittajakitkoilla. Roiskeläpistä tullut lumi yhdistettynä pirulliseen 2 asteen kallistukseen riittää torppaamaan menohalut.
Offtopic kysely: jos tiput avantoon, kaivatko rintataskusta näppylähanskat vai jäänaskalit?
Millaiset määrät täällä tarvittaisiin suolaa ja hiekkaa, jos kaikki ajaisivat kitkoilla?
Naapuri ei pääse pois omasta parkkiruudustaan talvella ilman hiekkaa. Auto E61 testivoittajakitkoilla. Roiskeläpistä tullut lumi yhdietettynä pirulliseen 2 asteen kallistukseen riittää torppaamaan menohalut.
Offtopic kysely: jos tiput avantoon, kaivatko rintataskusta näppylähanskat vai jäänaskalit?
Se on vaan tosiasia että niitä nastoja tarvitsee tasan yhtä harvoin kuin jäänaskaleita! Ja heikoille jäillehän ei tarvii mennä muutenkaan... Eli en tarvitse jäänaskaleita.
Se on vaan tosiasia että niitä nastoja tarvitsee tasan yhtä harvoin kuin jäänaskaleita! Ja heikoille jäillehän ei tarvii mennä muutenkaan... Eli en tarvitse jäänaskaleita.
Kyllä niitä vaan tarvitsee. Monista parkkiruuduista ei meinannut päästä tänä talvena edes uusilla nastarenkailla liikkeelle (sopiva kallistus + jäinen pinta). Paljon on myös parkkialueita, joihin johtaa jyrkkä ylämäki eikä vauhtia saa otettua. Tänäkin talvena on tullut nähtyä monia epäonnistuneita yrityksiä nousta jäistä rinnettä ylös parkkialueille.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Se on vaan tosiasia että niitä nastoja tarvitsee tasan yhtä harvoin kuin jäänaskaleita! Ja heikoille jäillehän ei tarvii mennä muutenkaan... Eli en tarvitse jäänaskaleita.
Ei niitä tarvitakaan kuin kerran. Se voi olla se ero, jääkö henkiin vai ei.
Minua tuollainen nastarengaskielto ei kauheasti jaksa kyllä stressata. Tiedän, että pärjäisin ihan yhtä hyvin kitkarenkaillakin tarvittaessa koko talven. Kielto tulee jos on tullakseen ja siirrytään sitten kitkoihin ja ajellaan niillä
Comment