Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    Kaveri laittoi tänä talvena nuo Marangoni 4ice 530d e39 alle 225/50/17 kokoisina niissä oli vielä merkintä e+ en tiedä onko siis jotenkin erilainen rengas??

    Mitä testilenkkiä talvikelissä ajoin niin kaikinpuolin tuntuivat ihan samoilta kuin oman vessan alla olevat 235/45/17 Bridgen noranza 2:t. Meteliä ei ollut sen enempää kuin omassakaan autossa. Voihan se olla että seuraavana talvena sitten tuntuma on eri.

    Comment

    • Nupe68
      Bimmer Rookie
      • Feb 2012
      • 105
      • Häme

      Originally posted by öpel View Post
      E39:n alle tuli uudet nastat: Michelin X-ICE North 2 205/60R16 koossa.
      Onko kenelläkään kokemusta kyseisistä renkaista, on nimittäin paskimmat renkaat mitä olen ikinä ajanut!

      Ihan aluksi huomio kiinnittyi korkeaan melutasoon. Renkaat vollottavat ja ujeltavat asfaltilla ja sitä säestää tietenkin todella voimakkas nastojen ropina. Kännykän desibelimittari varmisti asian, melua on 5-6 dB enemmän kuin kesärenkailla. Ja kuten tiedätte, dB logaritmisena asteikkona, niin 3 dB tuplaa äänenpaineen, eli melua on ja paljon.

      Pito sulalla asfaltilla on olematon, auto tuntuu ilmatyynyalukselta ja vetopito nollassa, luistoneston merkkivalo vilkkuu kolmosella kiihdyttäessä loppuun saakka (noin 140 km/h).
      Itsellä e46 330d toukassa samat kumit 205/50-17 (eli rekisteriotteessa oleva tehtaan orkkiskoko ko. pirssille) 93 kantavuudella orkkisvanteilla, enkä noista moitteen sijaa keksi nyt kun sisäänajot on varmasti tehty. Tai no, tien poikittaissaumat tuntuu yllättäen hiukan enemmän kuin 225/45-17 Primacy3 kesäkumeilla (94 kantavuudella), mutta voi johtua toki iskareistakin pakkasilla tai sitten 0.2 korkeammista rengaspaineista kuin kesäkumeissa.

      Paineet oli aluksi 2,6 joka nurkassa ja meno hiukan leijuvaa. Nostin edessä (yön seisonnan jälkeen -5 asteessa) 3,0 ja takana 3,3. Parannus oli selkeä ja kun 1000km hissuttelua oli joulukuun puolivälissä ajettu, niin parani entisestään verrattuna iskemättömiin kumeihin.

      Taannoin joku epäili, että ajettavuudesta tulee paska verrattuna 225/45-17:een, mutta ainakin omaan makuuni nyt menee todella mukavasti ja suuntavakaasti. Ehkä runko on hiukan jäykempi kuin hkpl7:ssa, jonka hinta meni kipurajan yli. Tuo 205/50-17 koko on talvirenkaissa myös halvempi kuin 225/45-17, vaikka suvikumeissa hintaero onkin toisinpäin. Kurat ei myöskään lennä niin pahasti pitkin kylkiä kuin pari senttiä leveämmillä kumeilla.

      Ja kuten rengastesteissäkin on mainittu, niin nuo on nastakumeiksi hyvin hiljaiset; hiljaisemmat kuin hkpl7, joka puolestaan on hiljaisempi kuin hkpl4.

      Jos autosi orkkiskoko tehtaan mukaan on 225/55-16, niin saattaa johtua juuri tuosta, tai sitten paineista? Vrt, että itse laittaisin 185/55-17 alle, jos moista kokoa yleensä saisi. Paraniko yhtään sisäänajon jälkeen?
      Attached Files
      Last edited by Nupe68; 05-01-2013, 22:41.
      e46 330d touring -04
      Ex: 1502 -75 Pastellblau

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17845
        • PKS

        Kitkoja

        E90 alla tänä talvena uudet Bridgestone Blizzak Nordic -kitkat, koossa 225/45R17. Hyvälle tuntuu pito suhteessa ajettavuuteen, vaikka olin aluksi hyvin skeptinen pehmeyden suhteen, että olisiko ihan hirveä ajaa.

        Edelleen paras kitkarengas mikä itsellä ollut, on Continentalin ContiViking Contact 5. Se ja aiemmin ollut CV3 -malli toimivat niin upeasti E46 alla, että pysyvät ensisijaisena valintana myös tulevaisuudessa.

        Viime talvena E90 alla ollut Michelinin "vanhanmallin" X-Ice kitkarengas (ainakin 2mm kuluneena) sen sijaan kuuluu huonoimpien joukkoon.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by Dualfun View Post
          E90 alla tänä talvena uudet Bridgestone Blizzak Nordic -kitkat, koossa 225/45R17. Hyvälle tuntuu pito suhteessa ajettavuuteen, vaikka olin aluksi hyvin skeptinen pehmeyden suhteen, että olisiko ihan hirveä ajaa.

          Edelleen paras kitkarengas mikä itsellä ollut, on Continentalin ContiViking Contact 5. Se ja aiemmin ollut CV3 -malli toimivat niin upeasti E46 alla, että pysyvät ensisijaisena valintana myös tulevaisuudessa.

          Viime talvena E90 alla ollut Michelinin "vanhanmallin" X-Ice kitkarengas (ainakin 2mm kuluneena) sen sijaan kuuluu huonoimpien joukkoon.
          Mulla samat kitkat ensi kertaa kun ennen luotin vain Michelinin kitkoihin, mutta takin kääntö taitaa nyt tapahtua Bridgestonen suuntaan, mahtavat renkaat!!!
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            Originally posted by janke View Post
            Voinko mä laittaa noihin 205/65/15 aku ankka kitkoihin 3.0 bar ilmaa? Onko se noissa kitkoissa että niistä katoaa pito ominaisuudet kun niissä on liikaa ilmaa?
            Tilaisn reifendirekt:ltä Bridgestonen LM32 kitkat koossa 195/65/15, koska E46 318i:iin ei kannata mitään jättivanteita laittaa olemattomalla teholla pyörittämään.
            Laitoin aluksi paineiksi, jostakin syystä 2,4 eteen ja 2,9 taakse. Olisiko olleet lähellä jotakin täyskuorman paineita tms. Joka tapauksessa auto oli ihan hirveä ajettava. Ei mitään todellista ohjaustuntoa, vaadittava ohjausvoima melkein nolla. Renkaat kyllä piti joten kuten, vaikka ovat nopeusluokkaa T, eli ei mitään Autobahn-luokkaa. Kaiken kruunasi aivan hirveä meteli. Totesin, että eipä tainnut tulla hyvä rengasostos tällä kertaa. Unohdin melkein koko asian, mutta sitten päätin kuitenkin kokeilla pudottaa paineet edestä 2,1 ja taakse 2,6. Vau!, ohjaustuntuma parani täysin erilaiseksi, huomattavaksi paksummaksi ja jäykemmäksi. Myös renkaiden pito parani selvästi ja mitä parasta, melu putosi hämmästyttävästi. Auto muuttui uskomattoman paljon noinkin pienillä muutoksilla.
            Opetus: laita sellaiset paineet, kun valmistaja ohjeistaa
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              Originally posted by jaki View Post
              Tilaisn reifendirekt:ltä Bridgestonen LM32 kitkat koossa 195/65/15, koska E46 318i:iin ei kannata mitään jättivanteita laittaa olemattomalla teholla pyörittämään.
              Laitoin aluksi paineiksi, jostakin syystä 2,4 eteen ja 2,9 taakse. Olisiko olleet lähellä jotakin täyskuorman paineita tms. Joka tapauksessa auto oli ihan hirveä ajettava. Ei mitään todellista ohjaustuntoa, vaadittava ohjausvoima melkein nolla. Renkaat kyllä piti joten kuten, vaikka ovat nopeusluokkaa T, eli ei mitään Autobahn-luokkaa. Kaiken kruunasi aivan hirveä meteli. Totesin, että eipä tainnut tulla hyvä rengasostos tällä kertaa. Unohdin melkein koko asian, mutta sitten päätin kuitenkin kokeilla pudottaa paineet edestä 2,1 ja taakse 2,6. Vau!, ohjaustuntuma parani täysin erilaiseksi, huomattavaksi paksummaksi ja jäykemmäksi. Myös renkaiden pito parani selvästi ja mitä parasta, melu putosi hämmästyttävästi. Auto muuttui uskomattoman paljon noinkin pienillä muutoksilla.
              Opetus: laita sellaiset paineet, kun valmistaja ohjeistaa
              Kohta ihmetellään, kun reunoilla on 8mm pintaa ja keskellä 4mm...
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                Originally posted by Peltsii View Post
                Kohta ihmetellään, kun reunoilla on 8mm pintaa ja keskellä 4mm...
                Häh, nuo ovat niin kapeat kulutuspinnaltaan, että niissä ei oikeasti ole keskikohtaa lainkaan
                Oikeasti: jotain mätää jossakin on, jos suosituspaineet (minulla vielä niistäkin hiukan yläkanttiin) aiheuttaa renkaiden epätasaisen kulumisen. Kyseessä ei sentään ole mitkään Nokialaiset tai muut, pingpongit.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • JermuS
                  BTCF Member
                  • Jul 2008
                  • 4213
                  • Kaustinen

                  Originally posted by jaki View Post
                  Häh, nuo ovat niin kapeat kulutuspinnaltaan, että niissä ei oikeasti ole keskikohtaa lainkaan
                  Oikeasti: jotain mätää jossakin on, jos suosituspaineet (minulla vielä niistäkin hiukan yläkanttiin) aiheuttaa renkaiden epätasaisen kulumisen. Kyseessä ei sentään ole mitkään Nokialaiset tai muut, pingpongit.
                  Nimenomaan on mätää, juurikin niissä alhaisissa suosituspaineissa...
                  -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                  -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                  -Volvo S60 2.4i -04
                  -LMC Munsterland LUX 495 -98

                  https://www.instagram.com/jermus_h/

                  Pohjanmaa - Connection

                  Kaustinen connection

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by jaki View Post
                    Häh, nuo ovat niin kapeat kulutuspinnaltaan, että niissä ei oikeasti ole keskikohtaa lainkaan
                    Oikeasti: jotain mätää jossakin on, jos suosituspaineet (minulla vielä niistäkin hiukan yläkanttiin) aiheuttaa renkaiden epätasaisen kulumisen. Kyseessä ei sentään ole mitkään Nokialaiset tai muut, pingpongit.

                    Autojen suosituspaineet ei ole tarkoitettu vetelille pohjoismaisille talvirenkaille. 2,1bar on ihan liian vähän eturenkaille. Itse laittaisin tuon koon renkaille 2,5bar eteen ja taakse, jos ei ole kuormaa kyydissä.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Autojen suosituspaineet ei ole tarkoitettu vetelille pohjoismaisille talvirenkaille. 2,1bar on ihan liian vähän eturenkaille. Itse laittaisin tuon koon renkaille 2,5bar eteen ja taakse, jos ei ole kuormaa kyydissä.
                      En laita, koska sen tuntee ratista, että renkaat ovat kivikovat noila isommilla paineilla, ja eivät "anna periksi" yhtään.
                      Renkaathan ovat nuo mainitut LM32 ja myynnissä reifendirekt:llä. No, koska nopeusluokka on T, niin paha sanoa, onko nuo nyt Saksankirkat vai mitkä. Hyvin ne nyt pitää, kun paineita laski. Jos renkaan koko olisi joku muu (levämpi ja isompi), veikkaan, että nopeusluokka olisi se perinteinen Saksan H.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10058
                        • KVLA

                        Originally posted by jaki View Post
                        En laita, koska sen tuntee ratista, että renkaat ovat kivikovat noila isommilla paineilla, ja eivät "anna periksi" yhtään.
                        Renkaathan ovat nuo mainitut LM32 ja myynnissä reifendirekt:llä. No, koska nopeusluokka on T, niin paha sanoa, onko nuo nyt Saksankirkat vai mitkä. Hyvin ne nyt pitää, kun paineita laski. Jos renkaan koko olisi joku muu (levämpi ja isompi), veikkaan, että nopeusluokka olisi se perinteinen Saksan H.
                        Eturenkaiden paineet tippuu kovemmilla pakkasilla jo alle 2 bar.Varo vaan ettei tule runkovaurioita,jos satut silloin ajamaan johonkin monttuun tai "kokkareeseen".Vai tsekkaatko taas oikeasti kylmillä ilmoilla paineet uudestaan ja plussan puolella uudestaan,ja...

                        Comment

                        • huppu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 423
                          • Rovaniemi

                          E46

                          Renkaat kokoa 205-55R16 ja joka nurkassa 2.8 bar.
                          BMW E46 318d 10/04

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16362
                            • Leppävirta

                            Paljonko täällä raati sanoo rengaspaineiksi E38:n alle Kumho KW22 renkaille 235/50/18 ?
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Originally posted by Haju69 View Post
                              Paljonko täällä raati sanoo rengaspaineiksi E38:n alle Kumho KW22 renkaille 235/50/18 ?

                              Eiköhän se kokeilemalla löydy itselle sopiva sieltä 2,5-3,0 väliltä...
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • JermuS
                                BTCF Member
                                • Jul 2008
                                • 4213
                                • Kaustinen

                                Originally posted by Haju69 View Post
                                Paljonko täällä raati sanoo rengaspaineiksi E38:n alle Kumho KW22 renkaille 235/50/18 ?
                                3.0 bar joka nurkkaan...
                                -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                                -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                                -Volvo S60 2.4i -04
                                -LMC Munsterland LUX 495 -98

                                https://www.instagram.com/jermus_h/

                                Pohjanmaa - Connection

                                Kaustinen connection

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎