Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    Originally posted by Xille View Post
    Jos pelkkiä desibelejä tarkastellaan äänimaailmassa, niin tuo 1,3dB on itseasiassa on jo selvästi kuultava ero ja tuo 4,5dB:tä alkaa jo lähestyä kaksinkertaista korvan kuulemaa äänenpainetta A-suodatuksella.
    Hop hop. Ihminen kuulee juuiri ja juuri 3 dB:n eron. Todennäköisesti hieman pienemmän. Eli tuota 1,3 dB.tä tuskin kuulee, jos, siis jos, äänen spektri on sama.
    Helppo testata itsekin: kun nostaa vahvistimen tehon kaksinkertaiseksi, eron kuulee korvalla juuri ja juuri.
    4,5 on taasen todella kaukana kaksinkertaisesta äänenpaineesta, eli 6 dB.stä. Siihen tarvittaisin taasen nelinkertainen tehon lisäys.

    Autolehdethän ovat jo luopuneet dB-mittareiden käytöstä, koska melu on hyvin voimakkaasti subjektiivinen käsite. Siihen vaikuttaa erityisesti äänen spektri ja eri taajuuskomponenttien luonne(tasainen, jaksottanen jne).
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • Petri
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 3156
      • Nummela

      Originally posted by bimmerE34 View Post
      Yliluonnollisia ihmisiä koiran kuulolla, äänieristämättömiä autoja ja äänettömiä nastarenkaita.

      Aletaan Petrin kanssa postittaa herneitä, kelle laitetaan eka?
      Originally posted by Xille View Post
      Jos pelkkiä desibelejä tarkastellaan äänimaailmassa, niin tuo 1,3dB on itseasiassa on jo selvästi kuultava ero ja tuo 4,5dB:tä alkaa jo lähestyä kaksinkertaista korvan kuulemaa äänenpainetta A-suodatuksella.
      Originally posted by jaki View Post
      Hop hop. Ihminen kuulee juuiri ja juuri 3 dB:n eron. Todennäköisesti hieman pienemmän. Eli tuota 1,3 dB.tä tuskin kuulee, jos, siis jos, äänen spektri on sama.
      Helppo testata itsekin: kun nostaa vahvistimen tehon kaksinkertaiseksi, eron kuulee korvalla juuri ja juuri.
      4,5 on taasen todella kaukana kaksinkertaisesta äänenpaineesta, eli 6 dB.stä. Siihen tarvittaisin taasen nelinkertainen tehon lisäys.

      Täällä onkin monia jotka omaavat yliluonnollisia kykyjä...
      E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
      E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


      Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        Nastarenkaita koskeva lainsäädäntö muuttuu 1.7.2013.

        Esimerkiksi 205/55-16 Nokian Hakkapeliitta 7:ssa on nykyisin 130 nastaa. Syksyllä markkinoille tulevassa Nokian Hakkapeliitta 8:ssa nastoja tullenee olemaan 190, jotka kuluttavat tietä vähemmän kuin vanha rengas. Jos myös melu pienenee luvatusti niin saattaisi käsillä olla hyvä kompromissi nykyisten kitkarenkaiden ja nastarenkaiden valillä jääpidossa. Syksyllä saa onneksi valita haluaako ostaa alle vanhan vai uuden lainsäädännön alaisia renkaita.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Odotan innolla testituloksi R2 kitkasta. Jospa olisi edes keskitason nastarenkaan veroiset niin rengasvalinta jatkossa olisi selvä.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10058
            • KVLA

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Odotan innolla testituloksi R2 kitkasta. Jospa olisi edes keskitason nastarenkaan veroiset niin rengasvalinta jatkossa olisi selvä.
            Eikös nämä foorumin muutamat "rengas miehet" käyneet noita uusia Nokialaisia testaamassa.Verrokkia muihin kumeihin ei tietenkään ollut,mutta tuo R2 sai kavereilta kehuja ihan persmittauksien perusteella.Eli parannusta vanhempaan R:ään odotettavissa.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Eikös nämä foorumin muutamat "rengas miehet" käyneet noita uusia Nokialaisia testaamassa.Verrokkia muihin kumeihin ei tietenkään ollut,mutta tuo R2 sai kavereilta kehuja ihan persmittauksien perusteella.Eli parannusta vanhempaan R:ään odotettavissa.
              R oli ihan siedettävä rengas, joten jos selvä parannus niin tuskin tarvitsee enää nastoilla rapsutella. Tai no, jos se on tavattoman kallis tai velttorunkoinen...

              Comment

              • Calypsocoupe
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 2932
                • EFNU

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Tai no, jos se on tavattoman kallis tai velttorunkoinen...
                Jos se ei olisi jompaa kumpaa noista, niin kyseessähän olisi merkittävä uutuus kyseiseltä valmistajalta :-P
                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Hauska kyllä nähdä ensisyksyn talvirengastestit. Nokia on uuden Tuulilasin perusteella lähtenyt yksin ihan eri tavalla valmistamaan nuo uusien nastarengasmääräysten mukaiset renkaat. Muut valmistajat noudattaa sitä annettua nastamäärää/metri renkaassa.

                  Joko Nokia on löytänyt viisasten kiven ja vetäisee selvän kaulan kilpailijoihin tai lopputulos on samaa luokkaa kilpailijoiden kanssa.

                  Uuden R2:n tiedoissa Tuulilasissa pisti silmään, että sinne on laitettu jotain timanttikiviseosta sekaan jota käyttää mm tämä uusiokitka valmistaja:

                  Last edited by Antsah; 04-03-2013, 08:44.

                  Comment

                  • Ravermeister
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1508
                    • Melkeen Turkkuses

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Uuden R2:n tiedoissa Tuulilasissa pisti silmään, että sinne on laitettu jotain timanttikiviseosta sekaan jota käyttää mm tämä uusiokitka valmistaja:

                    http://www.greendiamond.info/fi/tutkimuksia.shtml
                    Sillä erolla että uudessa nokialaisessa ne on jotain nanohiukkasia mitä ei silmällä erota, kun taas tollanen green diamond näyttää siltä ku ois sekotusvaiheessa kaatunu saavillinen hiekkaa kumin joukkoon
                    -Turku Connection-
                    HDJ80 4.2TD
                    ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      Joo, en meinannutkaan, että olisi sama tekniikka 1:1. Muutenkin tuo Greendiamond näyttää kesärenkaalta

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Kuulin rengasliikkeessä, että uudet HKPL7 joita tehdään jatkossa olisivat huonompia kuin nykyiset näiden muuttuneiden nastarengasmääräysten takia. Seiska jää siis edelleen kasin rinnalle myyntiin, mutta sen nastoja joudutaan "huonontamaan"

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Kuulin rengasliikkeessä, että uudet HKPL7 joita tehdään jatkossa olisivat huonompia kuin nykyiset näiden muuttuneiden nastarengasmääräysten takia. Seiska jää siis edelleen kasin rinnalle myyntiin, mutta sen nastoja joudutaan "huonontamaan"
                          Taitavat vain vähentää nastojen määrää siihen masimiin.

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            Rengasliikkeessä puheli, että niitä lyhennettäisiin, mutta tiedä sitten mikä on totuus.

                            Hommasin nyt räjähtäneen Noranza 2 tilalle etupäähän 2kpl HKPL5 kun yhtä noranzaa ei saanut mistään. Vaikuttaisivat sopivan oikein hyvin ainakin omaan e39, äkkiseltään tuntuisivat Noranza 2 hiljaisemmilta.

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Comment

                              • -challenger-
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 2150
                                • L a h t i

                                Tota jo ihmettelin itsekin.. Aika pirun naurettavaa.. Ihanku se pöly tuolta oikeesti vähentyis yhtää mihinkää Ois kiva tietää kuka moisen on taas keksiny

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎