Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17529
    • Turku

    On kyllä miehestä kiinni ja ennakoinnista. Ostakaa neliveto, jos jäätte muuten kiinni talvisin .

    8 talvea ajoin W126 huonoilla kitkoilla ilman ongelmia. Luistonestoa ei ollut ja ABS:t lukkiutuivat jäällä.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      Originally posted by MakeH View Post
      Millaiset määrät täällä tarvittaisiin suolaa ja hiekkaa, jos kaikki ajaisivat kitkoilla?
      Kummasti tuntuvat muuallakin maailmassa pärjäävän, luulisi siis myös keskivertoa paremman suomalaiskuskin ralligeeneineen pärjäävän.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by r.w. View Post
        Kummasti tuntuvat muuallakin maailmassa pärjäävän, luulisi siis myös keskivertoa paremman suomalaiskuskin ralligeeneineen pärjäävän.
        Ruotsissa ja Norjassa käyttävät nastoja, Venäjän liikenne on ihan omansa ja pohjois amerikassa kylvävät suolaa ihan järjettömästi.

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ruotsissa ja Norjassa käyttävät nastoja, Venäjän liikenne on ihan omansa ja pohjois amerikassa kylvävät suolaa ihan järjettömästi.
          Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden osuus on enää vajaa puolet ja putoaa kokoa ajan. Kun putoaminen vielä jatkuu, alkaa kohta Nokiaan renkaat olla maailman ainoa firma, joka enää viitsii noita ajo-ominaisuuksien pilaajia valmistaa. Venäjällä on toki uutta markkinaa, mutta eiköhän sielläkin oteta järki käteen ja aleta verottaa nastarenkaita. Näinhän tehdään jo Norjassa ja Ruotsissakin. Taitaa jo Tukholman alue olla nastakiellossa. Suomessa nastarenkaat voisi heti kieltää Helsingissä ja pikku hiljaa muissakin suurimmisa kaupungeissa.

          On tosiaan ihme, että vaikkka Suomessa on ylivoimaisesti maailman taitavimmat kuskit nopeimilla reflekseillään, silti tarvitaan tuollaiset teiden tuhoajat alle. Taitaa vaan oikeasti olla niin, että Suomalaiset kuskit ovat niin kädettömiä paskoja, että niille pitää laittaa piikit alle, että pysyy edes tiellä.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            Originally posted by jaki View Post
            Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden osuus on enää vajaa puolet ja putoaa kokoa ajan. Kun putoaminen vielä jatkuu, alkaa kohta Nokiaan renkaat olla maailman ainoa firma, joka enää viitsii noita ajo-ominaisuuksien pilaajia valmistaa. Venäjällä on toki uutta markkinaa, mutta eiköhän sielläkin oteta järki käteen ja aleta verottaa nastarenkaita. Näinhän tehdään jo Norjassa ja Ruotsissakin. Taitaa jo Tukholman alue olla nastakiellossa. Suomessa nastarenkaat voisi heti kieltää Helsingissä ja pikku hiljaa muissakin suurimmisa kaupungeissa.

            On tosiaan ihme, että vaikkka Suomessa on ylivoimaisesti maailman taitavimmat kuskit nopeimilla reflekseillään, silti tarvitaan tuollaiset teiden tuhoajat alle. Taitaa vaan oikeasti olla niin, että Suomalaiset kuskit ovat niin kädettömiä paskoja, että niille pitää laittaa piikit alle, että pysyy edes tiellä.
            suomalaiset vaan on sen verran fiksumpia että eivät ota turhia riskejä.. mutta toki joukkoon mahtuu aina muutama hullu
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • jari85
              Bimmer Rookie
              • Jun 2012
              • 68
              • pirkanmaa/nokia



              Eiköhän tuossa näe erot nasta ja kitkakumin eroista. Suomessa vaan tarvitsee nastaa aikas tavalla.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Originally posted by jaki View Post
                Ruotsissa ja Norjassa nastarenkaiden osuus on enää vajaa puolet ja putoaa kokoa ajan. Kun putoaminen vielä jatkuu, alkaa kohta Nokiaan renkaat olla maailman ainoa firma, joka enää viitsii noita ajo-ominaisuuksien pilaajia valmistaa.
                Tuulilasin ja TM:n mukaa kitkarenkaat on juuri ajo-ominaisuuksiltaan huonompia kuin nastarenkaat. Varsinkin paljaalla märällä/kuivalla asfaltilla. Tätä on lehdissä perusteltu sillä, että kitkarenkaiden rungot on huomattavasti löysempiä kuin nastarenkaissa. Ajo-ominaisuuksissa kitkarengas on siis vain melun osalta parempi.

                Itsellä oikeastaan se on ollut yksi suurimmista syistä miksi en noihin kitkarenkaisii ole siirtynyt on juuri tuo runkojen pehmeys. Ei nuo nastarenkaatkaan mitään jäykkiä ole niin ei ainakaan yhtään pehmeämmät kiinnosta.
                Last edited by Antsah; 07-04-2013, 22:09.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10058
                  • KVLA

                  Kitkarenkaallakin on tullut yhdessä vaiheessa 3 talvea peräkkäin ajettua.Niillä pärjää normaaliliikenteessä ihan hyvin.Mutta kun tulee se ensimmäinen "äkkitilanne" eteen,joka ei johdu sinusta,niin...
                  Eli sopivan jäisellä tiellä tulee äkillinen väistämisen tarve,niin kitkalla se jää kyllä aikeeksi.Ja tuo yksikin kerta elämän aikana voi olla se viimeinen.Ja jos pystyn edes hieman mahdollisuuksiani pitää parempana,niin ajelen kyllä jatkossakin nastoilla niin kaun,kun se on sallittua.
                  Minulle on ihan sama millä muut autoilijat ajelee,mutta tuo "kitkarengas uskonnon" tuputtaminen saisi jo täälläkin muutamien henkilöiden kohdalla vihdoin loppua.

                  Joten "innolla" odotankin sitä kuka foorumin "kitkaprofeetoista" tulee tämän kirjoitukseni torppaamaan täytenä potaskana.
                  Last edited by Heguli 31; 08-04-2013, 14:29.

                  Comment

                  • MakeH
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1170
                    • Vantaa

                    Ihmisillä tuntuu olevan outo käsitys, että jos minä itse pärjään kitkoilla, niin tokihan kaikki muutkin pärjää. Minä en ainakaan halua ottaa yhteen kapealla tiellä kylki edellä tulevan voyagerin tai muun vastaavan lestabussin kanssa, joka on lähtenyt jonkun osaamattoman kuskin lapasesta.

                    Comment

                    • AlpinWeiss
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 927
                      • West coast

                      Haittamaksu nastoille on enemmän kuin paikallaan. Saa ne jotka urat tiehen raapivat maksaakin siitä kuluttamastaan tiestä enemmän, puhumattakaan melu ja pölyhaitoista. Yksikin tuulilasin rikkova nastakin on jo liikaa. Kitkarenkaat toimivat aivan riittävän hyvin.

                      Tämä olisi vielä melkeinpä kannustavaakin ostamaan nastat, jos voitaisiin sopia että nastoille laitetut haittamaksut käytettäisiin ainoastaan teiden parantamiseen!
                      MBCLK240 -02
                      E36 318 -93
                      E46 320 Ci -01
                      E46 330 CiA -01
                      E60 520i -04
                      E93 325i -07
                      F36 420xi -16

                      Comment

                      • r.w.
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2007
                        • 2510
                        • Länsirannikko

                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Kitkarenkaallakin on tullut yhdessä vaiheessa 3 talvea peräkkäin ajettua.Niillä pärjää normaaliliikenteessä ihan hyvin.Mutta kun tulee se ensimmäinen "äkkitilanne" eteen,joka ei johdu sinusta,niin...
                        Eli sopivan jäisellä tiellä tulee äkillinen väistämisen tarve,niin kitkalla se jää kyllä aikeeksi.Ja tuo yksikin kerta elämän aikana voi olla se viimeinen.Ja jos pystyn edes hieman mahdollisuuksiani pitää parempana,niin ajelen kyllä jatkossakin nastoilla niin kaun,kun se on sallittua.
                        Minulle on ihan sama millä muut autoilijat ajelee,mutta tuo "kitkarengas uskonnon" tuputtaminen saisi jo täälläkin muutamien henkilöiden kohdalla vihdoin loppua.

                        Joten "innolla" odotankin sitä kuka foorumin "kitkaprofeetoista" tulee tämän kirjoitukseni torppaamaan täytenä potaskana.
                        Äkillinen väistämisen tarve? Samalla tavalla se ratti, eturenkaat ja auto niillä kitkoillakin kääntyy, vaikka pito ei ihan yhtä hyvä olisikaan. Vai ajattelitko jotain hypoteettista katastrofitilannetta jossa keskeltä metsää ilmestyy jäiselle maantielle bussi poikittain?

                        Nastat mullakin omassa autossa on ja ainoat tilanteet joissa sitä ekstrapitoa on tarvinnut ovat olleet taajamassa, kun joku on ruuhkassa päättänyt lyödä liinat kiinni... Voihan sitä toki vitutukseenkin kuolla jos joutuu puskurin vaihtamaan. Talvella tulee muutenkin ajettua niin hiljaa, ennakoivasti ja suurilla marginaaleilla, että mun on vaikea ymmärtää miten kitkoilla ei muka pärjäisi. Turvallisuuden kannalta tärkeintä on absoluuttisen suorituskyvyn sijaan kuitenkin johdonmukainen käytös kaikissa olosuhteissa, eikä siinä ole mun ajossa olleista renkaista nastoille hävinneet kuin paskimmat saksankitkat.
                        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by AlpinWeiss View Post
                          Haittamaksu nastoille on enemmän kuin paikallaan. Saa ne jotka urat tiehen raapivat maksaakin siitä kuluttamastaan tiestä enemmän, puhumattakaan melu ja pölyhaitoista. Yksikin tuulilasin rikkova nastakin on jo liikaa. Kitkarenkaat toimivat aivan riittävän hyvin.

                          Tämä olisi vielä melkeinpä kannustavaakin ostamaan nastat, jos voitaisiin sopia että nastoille laitetut haittamaksut käytettäisiin ainoastaan teiden parantamiseen!
                          Jos kaikki ajaisi kitkoilla, niin tiet hieroutuvat todella liukkaiksi kitkarenkaille. Suolausta ja hiekoitusta olisi lisättävä reilusti ja suolahan ei tunnetusti toimi enää kovilla pakkasilla. Kivet taas rikkoo lasit helpommin ja märät suolatut tiet kuluu myös nopeasti... Ei ole ihan selviä asioita nuo sinun väittämät.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by AlpinWeiss View Post
                            Haittamaksu nastoille on enemmän kuin paikallaan. Saa ne jotka urat tiehen raapivat maksaakin siitä kuluttamastaan tiestä enemmän, puhumattakaan melu ja pölyhaitoista. Yksikin tuulilasin rikkova nastakin on jo liikaa. Kitkarenkaat toimivat aivan riittävän hyvin.

                            Tämä olisi vielä melkeinpä kannustavaakin ostamaan nastat, jos voitaisiin sopia että nastoille laitetut haittamaksut käytettäisiin ainoastaan teiden parantamiseen!
                            Entä, laitetaanko kitkarenkailla oleville autoille suuremmat vakuutusmaksut, koska niillä ajetut vahingot ovat kahta kertaluokkaa isompia, niin materiaali kuin henkilöön kohdistuneetkin.
                            Myös kitkarenkain ajettuja talvisia kuolonkolareita on suhteellisesti selvästi enemmän, joten pitäisikö näin yhteiskunnan menettämä kuolleen yksilön työpanos kitkarengaskäyttäjien jotenkin korvata?

                            Ilman nastarenkaallista liikennevirtaa ja sen jäistä ajoalustaa jatkuvasti karhentavaa vaikutusta nämä kaikki kitkarengastilastot rumentuisivat entisestään, mikäli teiden suolausta ei samalla ratkaisevasti lisättäisi.
                            Kenelle näistä saadaan lasku lähettää?

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17529
                              • Turku

                              Hemi: Olisiko sinulla jotain faktaakin eli lähdettä noihin väitteisiin kitkarengasonnettomuuksista?
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • mikron
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 2171
                                • Himas

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Entä, laitetaanko kitkarenkailla oleville autoille suuremmat vakuutusmaksut, koska niillä ajetut vahingot ovat kahta kertaluokkaa isompia, niin materiaali kuin henkilöön kohdistuneetkin.
                                Myös kitkarenkain ajettuja talvisia kuolonkolareita on suhteellisesti selvästi enemmän, joten pitäisikö näin yhteiskunnan menettämä kuolleen yksilön työpanos kitkarengaskäyttäjien jotenkin korvata?

                                Ilman nastarenkaallista liikennevirtaa ja sen jäistä ajoalustaa jatkuvasti karhentavaa vaikutusta nämä kaikki kitkarengastilastot rumentuisivat entisestään, mikäli teiden suolausta ei samalla ratkaisevasti lisättäisi.
                                Kenelle näistä saadaan lasku lähettää?
                                Originally posted by Laku View Post
                                Hemi: Olisiko sinulla jotain faktaakin eli lähdettä noihin väitteisiin kitkarengasonnettomuuksista?
                                Tähän olisi mielenkiintoista saada vastaus.
                                F11 530dA xDrive M-sport -13
                                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                                Ex: E38 740iA -98
                                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                                Ex: E39 523i -96
                                Ex: E34 520i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎