Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #31
    Originally posted by petrolhead View Post
    Vähän OT. Mun mielestä urissa ajaminen on ajovirhe.
    ..sanoppa tämä vaimolle, tai kenelle vaan "ei niin autoharrastajalle"
    Mutta tosiaan, ei niissä pidä ajaa, mutta tuleehan noita tilanteita että niissä ajetaan..
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #32
      Sekoitetaan nyt pakkaa.

      Oletetaan karrikoiden että kulkukulma on kunnossa ja takapää kohdallaan.

      Symmetrisillä etupään kulmilla usea auto pyrkii puoltamaan hieman kallistuksen suuntaan. Suomalaiset pikkutiet ovat suhteellisen voimakkaasi reunoille vietäviä jolloin auton mielletään puoltavan oikealle, vaikka se tasaisella alustalla ei juurikaan puoltaisi mihinkään.

      Tätä voidaan kompensoida tarkoituksella epäsymmetrisillä kulmilla.

      Miksi ei voisi? Miksi ei pitäisi?
      Olli.

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        #33
        Originally posted by petrolhead View Post
        Vähän OT. Mun mielestä urissa ajaminen on ajovirhe.
        Vielä kun löytäisi semmosin tien jossa ois muutakin kuin uria

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          #34
          Originally posted by Antsah View Post
          Vielä kun löytäisi semmosin tien jossa ois muutakin kuin uria

          Eiköhän siinä urien välissä voi ajaa myös Ei vetele, kuluu renkaat vähemmän ja meteli on 50% pienempää
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #35
            Originally posted by Rocla View Post
            Sekoitetaan nyt pakkaa.

            Oletetaan karrikoiden että kulkukulma on kunnossa ja takapää kohdallaan.

            Symmetrisillä etupään kulmilla usea auto pyrkii puoltamaan hieman kallistuksen suuntaan. Suomalaiset pikkutiet ovat suhteellisen voimakkaasi reunoille vietäviä jolloin auton mielletään puoltavan oikealle, vaikka se tasaisella alustalla ei juurikaan puoltaisi mihinkään.

            Tätä voidaan kompensoida tarkoituksella epäsymmetrisillä kulmilla.

            Miksi ei voisi? Miksi ei pitäisi?
            Sekoitetaan vaan. Hyvä pointti mitä mainitsit kulkukulmasta ja takapään muuten kohdallaan olosta. Sillä pääsee jo pitkälle, valitettavan monelle säätäjälle se on ylivoimainen homma.

            No, epäsymmetriset kulmat. Siinä mennään valmistajan ohjeen ulkopuolelle ja se vehje ei silloin toimi valmistajan tarkoittamalla tavalla. Kuka tekee sen R&D puolen, ja kokeilemalla ettii ne arvot joilla auto toimii hyvin?

            Okei, nämä arvot on muutamalla säätö-ja ajokerralla löydetty. Nyt on keksintö saatu kulkemaan kallistettua tietä suoraan kädet irti ratista. Kun sillä autolla sitten ajetaan tasaista isoa tietä, se puoltaa vasemmalle, eli sinne vastaantulevan rekan nokkaa kohti. Miten hyvin se pysyy lapasessa vaikka kovassa jarrutuksessa tai muussa ääritilanteessa? Joka tapauksessa, jos sillä sitten ajetaan tasaista tietä ja camber thrust ohjaa autoa sivuun, niin sehän on kompensoitava kääntämällä rattia oikealle. Eli silloin suoraanajossa on ruori vinossa ja hammastanko ei-keskitettynä. Ei hyvä. Tärkein homma on että jos rattia pitää pitää koko ajan vähän oikealle niin silloinhan fillarit on koko ajan pikkasen harituksessa (kaartoharitus).

            Tyrmätkää jos kirjoitin p---aa. Omiin autoihin voi kaikenlaista kokeilla ja on kokeiltu. Mutta eipä kiinnosta kellekkään toiselle alkaa virittämään, ja sitten tehdä uusiksi kun ei toiminutkaan.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #36
              Noh, tulkinnan varaisia asioita, en ole lukenut yhdenkään autovamlistajan korjaamokäsikirjasta läpi kokonaan lukua pyöränsuuntaus.

              Mutta tuossa poikkeamassa nyt puhutaan suurusluokkaisesti sellaisesta erosta joka selkeästi on ilmoitettujen maksimi- ja mininiarvojen sisällä.
              Olli.

              Comment

              • Gustaff
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 132

                #37
                Haluan vielä täsmentää, että ei kannata siis säätää niin, että menisi ohjearvojen ulkopuolelle.
                Vaan usein esim. camberilla on n. 1 asteen toleranssi. ja mieluummin siis renkaat toleranssin sisällä hieman \\ kuin "pellon puolelle".
                Usein paras on tottakai toleranssin keskellä kaikki kulmat. Ja sitäpaitsi harvoin tollanen yhden asteen camberin ero edes missään puoltamisessa tuntuu.
                Camber ei ole kaikki kaikessa, mutta sillä on helppo hienosäätää jos on tarkkoja kuskeja.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10037
                  • KVLA

                  #38
                  Originally posted by Gustaff View Post
                  Usein paras on tottakai toleranssin keskellä kaikki kulmat.
                  Tämä taas ei pidä paikkaansa ainakaan E39:ssä.Leveämmillä renkailla ei nimittäin toimi noilla asetuksilla.Ja jos vaikka kulku olisikin suht vakaa,niin silloin ainakin takarenkaat kuluu sisäkanteiltaan.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by Gustaff View Post
                    Haluan vielä täsmentää, että ei kannata siis säätää niin, että menisi ohjearvojen ulkopuolelle.
                    juuri näin. Tehtaan antama toleranssialue on niin suuri, että se käytännössä riittää itsessään kattamaan kaiken oleellisen alle 18"-19" pyörillä.

                    Originally posted by Gustaff View Post
                    Usein paras on tottakai toleranssin keskellä kaikki kulmat.
                    VÄÄRIN.
                    Se toleranssialueen keskialue ei todellakaan tarkoita sitä että silloin oltaisiin ikäänkuin kulmien suhteen optimissa.
                    Sen optimin pitkälti määrittelee käytetty vannekoko.

                    Originally posted by Gustaff View Post
                    Ja sitäpaitsi harvoin tollanen yhden asteen camberin ero edes missään puoltamisessa tuntuu.
                    Väärin. Yhden asteen ero cambereissa eri puolten välillä on jo niin valtava ero, että se lähes poikkeuksetta tuntuu jo jonkin asteisena puoltamisena, mikäli casterit eivät samalla ole eri suuntaan pielessä.

                    Originally posted by Gustaff View Post
                    Camber ei ole kaikki kaikessa, mutta sillä on helppo hienosäätää jos on tarkkoja kuskeja.
                    Oikein. Camber ei ole kaikki kaikessa suhteessa puoltamisen ongelmaan, mikäli nyt puhutaan alle puolen asteen eroista, vaan siinä suhteessa nimenomaan casterilla on enemmän merkitystä.
                    Tehdas antaa kyllä toleranssialueen camberien ja casterien keskinäiselle maksimierolle, mutta "hifistelijä" toki näkee tämänkin alueen sen verran laajana, että parempaan tarkkuuteen pääsee kuitenkin suhteellisen helposti.

                    Tämä tien kallistuksen mukaan epäsymmetriseksi säätäminen on sikäli ongelmallista, että se lisää selvästi auton herkkyyttä vedellä urissa sekä erityisesti taipumusta tempoiluun ohitustilanteissa kun tien kallistus muuttuu.
                    Täydellisen symmetrisillä kulmilla ongelmallisimmatkin autot on mahdollista saada kulkemaan tien kallistukselle tunteettomasti, mutta silloin alustan pitää olla kunnossa(myös olkavarret) ja casteria toleranssialueen sisällä riittävästi.

                    Comment

                    • jukkae
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3506
                      • 70800

                      #40
                      Originally posted by jukkae View Post
                      Hitto, käytin tota viisnelikymppiä pyörän suuntauksessa ja kaikki arvot meni mallikkaasti kohdilleen hemin postauksista löydetyin arvoin kai, symmetrisyys oli hyvää eikä väljää tuntunut kuin korkeintaan koiranluissa ja hivenen kallistuksenvakaajan runkokumeissa joittenha ei pitäis vaikuttaa kulmiin mitenkään jos vaihtaa nyt jälkikäteen? Ratti on ehkä aivan himpun verran vasemmalle kierossa, siis hyvin vähän. Joku vähemmän tarkempi ei huomaisi edes että on kierossa, eikä sitä itekkään edes huomaa jos ei rupea syynäämään Eikai tuo simpukkaohjaus voi olla niin tarkka tuosta "keskityksestä" että tulee tälläsiä oireita..

                      MUTTA, auto puoltaa edelleen vasemmalle, puoltaminen on hyvin vähäistä mutta kuitenkin. Tuntuu että tien kallistuksella ei ole väliä ja välillä tuntuu että auto ei edes puolla mutta sitten taas Oikealle käännettäessä ohjaus on hivenen raskaampi ja palauttaa paljon paremmin kuin vasemmalla kääntyessä. Huomaa ihan hyvin vauhdin ollessa yli 20kmh aina sinne 120kmh asti.

                      Missä voi olla vika?

                      Originally posted by jukkae View Post
                      Säädätin eilen E39 kulmat, auto alpina alustalla eli periaatteessa m-sport madallus Eestä auraus 0.02 eli milleinä jotain 0.6-1.0 en muista tarkkaan. Camber edessä -0.45 symmetrisesti. Takana auraus 0.08 ja camber -1.30 symmetrisesti. Renkaina kesällä 19" 245 joka kulmassa ja talvella 225 17".

                      Onko ok? Saatto olla että nuo auraukset oli päinvastoinkin. Ennen säätöä edestä oli harituksella ja takana negatiivistä camberia vain 0.45


                      Kellään vinkkejä tohon puoltamiseen ja mites noi säädetyt arvot?

                      Comment

                      • Warra
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 483

                        #41
                        Originally posted by jukkae View Post
                        Kellään vinkkejä tohon puoltamiseen ja mites noi säädetyt arvot?
                        Säädetyt arvot vaikuttavat olevan ihan ok. Syypää auton käyttäytymiseen on todennäköisesti nuo pari hivenen väljää osaa, toisella puolella ilmeisesti pahemmat kuin toisella.
                        E46 320i Facelift Touring M54b22
                        exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10037
                          • KVLA

                          #42
                          Originally posted by jukkae View Post
                          Kellään vinkkejä tohon puoltamiseen ja mites noi säädetyt arvot?
                          Minulla ex. E39 540:n veteli urissa kohtalaisen paljon,vaikka kulmat oli ok ja renkaatkin uudet.Kun nuo reaktiotankojen kumit kuitenkin oli semmoiset "pehmeät" (ei siis vielä repeilleet tms.),niin tangot puslineen uusittiin.Uusilla osilla ja kulmien uusinta tarkastuksella vetely loppui.

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            #43
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Minulla ex. E39 540:n veteli urissa kohtalaisen paljon,vaikka kulmat oli ok ja renkaatkin uudet.Kun nuo reaktiotankojen kumit kuitenkin oli semmoiset "pehmeät" (ei siis vielä repeilleet tms.),niin tangot puslineen uusittiin.Uusilla osilla ja kulmien uusinta tarkastuksella vetely loppui.
                            Reaktiotankojen puslat on uudet. Taidan vaihtaa nuo kallistuksenvakaajan runkopuslat, koiranluut ja sitten vielä ton apusimpukan helan varmuuden vuoks..

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #44
                              Hemille kysymys mitä arvot E60:seen

                              Olen niputtamassa E60 530D LCI 2008 takapäätä johon vaihdoin kaikki osat. Ongelma oli , että tuulella takapää ohjasi ihan kuin olisi ollut väljää.
                              Auton alusta on Sportti iskarit ja jouset ja normi renkaat kesä 17" 225. Olen joskus lukenut kun kirjoitat takapään arvoista isoimmille vanteille jne. mitkä Camper arvot ja auraukset suosittelet, olen ymmärtänyt Camperin pitäisi käsitykseni mukaan olla mahdollisimman pieni 1.25" ja voiko se olla pienempi jotta rengas olisi mahdollisimman pystyssä. Toin vastauksia koska ensi viikon alussa vien auton kulmisen säätöön. Toki muutkin voivat vastata kaikki hyvät neuvot on nyt tarpeen.


                              Originally posted by Hemi View Post
                              juuri näin. Tehtaan antama toleranssialue on niin suuri, että se käytännössä riittää itsessään kattamaan kaiken oleellisen alle 18"-19" pyörillä.



                              VÄÄRIN.
                              Se toleranssialueen keskialue ei todellakaan tarkoita sitä että silloin oltaisiin ikäänkuin kulmien suhteen optimissa.
                              Sen optimin pitkälti määrittelee käytetty vannekoko.



                              Väärin. Yhden asteen ero cambereissa eri puolten välillä on jo niin valtava ero, että se lähes poikkeuksetta tuntuu jo jonkin asteisena puoltamisena, mikäli casterit eivät samalla ole eri suuntaan pielessä.



                              Oikein. Camber ei ole kaikki kaikessa suhteessa puoltamisen ongelmaan, mikäli nyt puhutaan alle puolen asteen eroista, vaan siinä suhteessa nimenomaan casterilla on enemmän merkitystä.
                              Tehdas antaa kyllä toleranssialueen camberien ja casterien keskinäiselle maksimierolle, mutta "hifistelijä" toki näkee tämänkin alueen sen verran laajana, että parempaan tarkkuuteen pääsee kuitenkin suhteellisen helposti.

                              Tämä tien kallistuksen mukaan epäsymmetriseksi säätäminen on sikäli ongelmallista, että se lisää selvästi auton herkkyyttä vedellä urissa sekä erityisesti taipumusta tempoiluun ohitustilanteissa kun tien kallistus muuttuu.
                              Täydellisen symmetrisillä kulmilla ongelmallisimmatkin autot on mahdollista saada kulkemaan tien kallistukselle tunteettomasti, mutta silloin alustan pitää olla kunnossa(myös olkavarret) ja casteria toleranssialueen sisällä riittävästi.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10037
                                • KVLA

                                #45
                                Originally posted by 325E View Post
                                olen ymmärtänyt Camperin pitäisi käsitykseni mukaan olla mahdollisimman pieni 1.25" ja voiko se olla pienempi jotta rengas olisi mahdollisimman pystyssä. Toin vastauksia koska ensi viikon alussa vien auton kulmisen säätöön. Toki muutkin voivat vastata kaikki hyvät neuvot on nyt tarpeen.
                                Ei ole mitään järkeä kääntää pyöriä enää yhtään pystympään -1.25 camperista.Etenkin jos ajelet 225/50R17 vakiorengastuksella.Nolla kumeilla saa olla vaikka reilumminkin neg.camperia (-1.30-1.50) ja toimii.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎