Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Last edited by Tome; 04-08-2014, 21:03.
-
-
Originally posted by Tome View PostJa oikeastiko väität ettei pahalla uralla olevalla tiellä jossa ajat hieman urista sivussa vaikuta enemmän alustan ajonaikaisiin kulmiin kuin pöytäsileällä tiellä ajettaessa? Kyllä ne urat autoa kampeaa johonkin suuntaan aivan varmasti.
Miksi se kuluu siis nimenomaan hampaalle juuri urissa ajaen=mikä sen voi kuluttaa hampaalle?
Entä miksi keskisessä euroopassa jossa uria ei ole, kuluu renkaat ihan yhtä hyvin hampaalle kuin Suomessa?
Miten tämä on mahdollista ja kerran juuri urat ovat ko.ilmiön taustalla?
Entä miksi Suomessakaan sitten ei läheskään kaikki "läpilyötyjen" rengasmallien renkaat+NS2:kaan kulu hampaalle, joilla kilometrit kuitenkin tulee ihan yhtälailla urissa ajaen?
Kerrotko sinä nyt näihin ihan selviin ristiriitaisuuksiin taustat/syyt?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSinä puolestasi voisit kertoa ensin millä ja minkälaisella mekaniikalla renkaan sisäreuna kuluu hampaalle urissa ajettaessa?
Miksi se kuluu siis nimenomaan hampaalle juuri urissa ajaen=mikä sen voi kuluttaa hampaalle?
Entä miksi keskisessä euroopassa jossa uria ei ole, kuluu renkaat ihan yhtä hyvin hampaalle kuin Suomessa?
Miten tämä on mahdollista ja kerran juuri urat ovat ko.ilmiön taustalla?
Entä miksi Suomessakaan sitten ei läheskään kaikki "läpilyötyjen" rengasmallien renkaat+NS2:kaan kulu hampaalle, joilla kilometrit kuitenkin tulee ihan yhtälailla urissa ajaen?
Kerrotko sinä nyt näihin ihan selviin ristiriitaisuuksiin taustat/syyt?
Ja vastaisit nyt prkele kerrankin kysymykseen vastauksella etkä kysymyksellä?!!Last edited by Tome; 05-08-2014, 11:37.
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostEi hemmetti. Niinkuin olet itse toitottanut että ne ajonaikaiset kulmat voivat olla ihan muuta kuin staattiset jolloin esim se auraus muuttuu ja alkaa kuluttaa rengasta hampaalle. Ja minä kysyin sinulta VAIKUTTAAKO SIELLÄ URISSA/URIEN REUNALLA AJAMINEN ENEMMÄN AJONAIKAISIIN KULMIIN KUIN PÖYTÄSILEÄLLÄ TIELLÄ AJAMINEN?? Tällä nimenomaan peräänkuulutan sitä että kuluttavatko ne URAT rengasta eritavalla JUURIKIN AJONAIKAISTEN KULMIEN KAUTTA?! En ole ainakaan tarkoituksella väittänyt että urat suoraan hammastusta aiheuttaa vaan nimenomaan ajonaikaisten kulmien kautta vaikka staattisessa mittauksessa arvot olisivat ok. Joten voitko sinä nyt kertoa miten ne kulmat pitää säätää kun tämän asian niin hyvin tunnut tietävän? En ole kyseenalaistanut itse hammastuksen syntymekaniikkaa joka tulee liiallisesta aurauksesta (ja myös harituksesta, on kokemusta) vaan miksi vtussa multa kului ns2 hampaalle vaikka kulmien piti olla kunnossa? Vaikuttiko 60km per suunta työmatkaa päivittäin helvetin uraisella tiellä? Ja aivan varmasti se hammastus syntyy myös aivan sileällä tiellä jos kulmat on ihan päin peetä. Mulla näin ei pitänyt olla. Silti kului hampaalle.
Ja vastaisit nyt prkele kerrankin kysymykseen vastauksella etkä kysymyksellä?!!
Yksi peruste/näkökulma väitteelleni: Jos vaikuttaisi, tämä renkaan kulumisilmiö olisi lähes ainoastaan Suomalaisten autoilijoiden yksinoikeus, mitä se ei todellakaan ole.
Jo Texasista tai Nevadasta tuoduissa Amerikkalaisissa autoissa on usein renkaat kuluneet hampaalle ja voin vannoa että sillä suunnalla ei teissä ole nastarenkaiden kuluttamia uria, vaan tiet ovat kuin lasipintaa.
Toinen perustelu:
Suomessakaan ei läheskään kaikki herkästikkään hampaalle kuluvat rengastyypit kuitenkaan kulu hampaalle ja niillä kuitenkin ajetaan urissa ihan samoin kuin niillä mitkä väärien alustakulmien vuoksi hampaalle kuluvat.
esim.minulla ei ole vuosikymmeniin kulunut yksikään rengas...ei edes NS2 hampaalle ja kuitenkin pääosa omasta ajosuoritteestai tulee voimakkaasti urautuneilla pääteillä.Last edited by Hemi; 05-08-2014, 13:36.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostVastaan kysymykseen: Ei, ne urat eivät mitenkään vaikuta renkaan koko ajettua ajosuoritetta tarkastellen renkaan hampaalle kulumiseen(kukaan ei voi ajaa niin millintarkkaa linjaa 15-30tkm, vaan keskimäärin vääntöä/kääntöä tulee 50/50).
Yksi peruste/näkökulma väitteelleni: Jos vaikuttaisi, tämä renkaan kulumisilmiö olisi lähes ainoastaan Suomalaisten autoilijoiden yksinoikeus, mitä se ei todellakaan ole.
Jo Texasista tai Nevadasta tuoduissa Amerikkalaisissa autoissa on usein renkaat kuluneet hampaalle ja voin vannoa että sillä suunnalla ei teissä ole nastarenkaiden kuluttamia uria, vaan tiet ovat kuin lasipintaa.
Toinen perustelu:
Suomessakaan ei läheskään kaikki herkästikkään hampaalle kuluvat rengastyypit kuitenkaan kulu hampaalle ja niillä kuitenkin ajetaan urissa ihan samoin kuin niillä mitkä väärien alustakulmien vuoksi hampaalle kuluvat.
esim.minulla ei ole vuosikymmeniin kulunut yksikään rengas...ei edes NS2 hampaalle ja kuitenkin pääosa omasta ajosuoritteestai tulee voimakkaasti urautuneilla pääteillä.
ps. aika moni autoilija kuitenkin ajaa "keskellä" niitä uria kun itse ajan aina hieman sivussa, jolloin renkaan kosketuspinta tiehen on epäsymmetrinen kuten varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostKommentoidaan vielä yhden kerran, sen jälkeen minun osalta tämä oli tässä. En saanut vastausta miksi -1,30´ camberit ja 0,03´ auraus takana kulutti NS2:set hampaalle. Jos luetun ymmärtämisesi olisi edes välttävällä tasolla huomaisit ettei kukaan väitäkään etteikö liika auraus/haritus aiheuta hampaalle kulumista joten ihan samahan se silloin on missäpäin ja millaisilla teillä rengas on pyörinyt. Minä halusin vain tietää miksi sillä "oikeallakin" aurauksella menee rengas hampaalle, jokuhan siinä täytyy olla syynä jos ei itse renkaan "otollinen" pintakuvio sitä itsessään aiheuta. Muuta syytä en keksinyt kuin nuo urien reunat joissa päivittäin ajan. Tervetuloa testaamaan omilla nankangeillasi joensuu-ilomantsi -väliä reilu 10tkm kesässä.
ps. aika moni autoilija kuitenkin ajaa "keskellä" niitä uria kun itse ajan aina hieman sivussa, jolloin renkaan kosketuspinta tiehen on epäsymmetrinen kuten varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
Ajon aikana jotakin siis pitää antaa periksi niin että auraus on jotakin muuta kuin 0.03".
Eli, se "oikea" auraus EI VOI OLLA oikea ajon aikana mikäli rengas kuluu hampaalle, Piste.
Edelleenkin korostan myös sinulle luetun ymmärtämistä ja lähinnä edes auttavaa sisäistämistä.
Jos urat olisivat syypää renkaan hampaalle kulumiselle, miksi kaikki Suomessa ajetut renkaat ei kuitenkaan kulu hampaalle pahimpiakaan urateita koluamalla?
Ei siis nekään joilla ajetaan Joensuu-Ilmomantsi väliä?
Terve tuloa muuten itsellesi tänne lounaiseen Suomeen katsomaan minkälaisissa urissa täällä pääteillä oikeasti ajellaan, joten se Joensuu-Ilomantsi ei TODELLAKAAN ole uraisuuden suhteen mitenkään poikkeava pätkä.
Eli edelleenkin, mm.minä ajan vuosittain pelkästään näitä todellakin urittuneita Lounaissuomen pääteitä 20-25tkm per vuosi, eikä minulla ole vielä tätä kirjoittaessa yksikään NS2 kulunut hampaalle?
Jos urat olisivat ko.ilmiölle edes auttava selitys, näin ei voisi olla.
Ok, ilmiöön vaikuttaa jonkin verran myös mm.iskunvainennuksen kunto/säädöt/tarkkuus ja moni muukin pikkujuttu, sekä renkaan yleinen vierintävastus+pinnan kuviointi ikäänkuin laatumielessä, mutta yleisesti ottaen suurin syy on siinä että renkaan kuviopala ajaessa kiertyy/vääntyy samalla kun se ikäänkuin joutuu puskemaan eteenpäin.
Joistan prätkistähän kuluu eturengas jopa keskeltä hampaalle, mutta tämä johtuu liian suuresta vierintävastuksesta suhteessa renkaan rakenteeseen(palakuvio pääsee kovissa vauhdeissa ikäänkuin "vääntymään alle" ja näin kuluu hampaalle).
Urissahan auto kulkee ikäänkuin joko liian suurella tai liian pienellä negatiivisella camberilla, riippuen siitä kumpaa reunaa uraa ajetaan.
Pointti vain on siinä että pelkkä liian suuri tai pieni negatiivinen camber ei kuluta rengasta hampaalle, vaan nimenomaan liiallinen auraus.
Toki, liiallinen auraus yhdistettynä liialliseen negatiiviseen camberiin nopeuttaa ko.kulumista, mutta pelkästään suuri tai pieninegatiivinen camber ei tätä aiheuta(eli ei ole merkitystä kumpaa uran "nousua" ajetaan).
Voidaanhan hieman saivarrellen esittää että tien uraisuus jopa vähentää ko.ilmiötä riippuen siitä kumpaa "nousua" ajetaan...mutta ei todellisessa elämässä koska kulutusta tulee kutakuinkin 50/50.Last edited by Hemi; 05-08-2014, 17:48.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostLähettävätkö 1001renkaat.com:sta yleensä seurantatunnusta ja millä aikataululla? Vahvistusviestin tilauksesta sain sähköpostiini eilen, mutta varsinaista seurantatunnusta en ole vielä saanut.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostLähettävätkö 1001renkaat.com:sta yleensä seurantatunnusta ja millä aikataululla? Vahvistusviestin tilauksesta sain sähköpostiini eilen, mutta varsinaista seurantatunnusta en ole vielä saanut.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJo Texasista tai Nevadasta tuoduissa Amerikkalaisissa autoissa on usein renkaat kuluneet hampaalle ja voin vannoa että sillä suunnalla ei teissä ole nastarenkaiden kuluttamia uria, vaan tiet ovat kuin lasipintaa.
Originally posted by Hemi View Postjoten se Joensuu-Ilomantsi ei TODELLAKAAN ole uraisuuden suhteen mitenkään poikkeava pätkä..G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic
Comment
-
-
Originally posted by Juize View PostVoi juma. Teksasissa ja Nevadassakin olet käynyt teitä kattelemassa kun voit vannoa että tiet ovat kuin lasipintaa.
Tästä ihan faktasta nyt on ihan turha alkaa minulle kiukuttelemaan.
No, laitappa kuitenkin googlen kuvahakuun hakusanaksi Nevada road, niin havaitset kyllä ihan saman kuin kaikki paikan päälläkin käyneet...ainakin 100% urattomia ovat tiet!, eli ei näy uria ei?:
Originally posted by Juize View PostMistä muuten TODELLAKIN tuon taas tiedät. Oletko käynyt milloin viimeksi ajamassa tuo pätkän?
Nevada road...eipä näy nastojen syömiä uria:
Last edited by Hemi; 05-08-2014, 22:32.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostLähettävätkö 1001renkaat.com:sta yleensä seurantatunnusta ja millä aikataululla? Vahvistusviestin tilauksesta sain sähköpostiini eilen, mutta varsinaista seurantatunnusta en ole vielä saanut.Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B
EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11
EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
EX. BMW 520i -97 Schwarz II E39
EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201
Comment
-
Comment