Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    Originally posted by Hemi View Post
    Kuten tuossa jo tulikin, niin ko.ongelma ei suinkaan ole mitenkään NS2:n yksinoikeus, vaan koskee itse asiassa koskee kaikkia korkeiden nopeusluokkien matalaprofiilisia renkaita.
    Toiset kuviointityypit vain kestävät vääriä ajonaikaisia kulmia hieman paremmin kuin toiset, mutta näissä enemmistössä on renkaan sisäreunassa sellainen kuviointi joka hieman herkemmin mahdollistaa tuon hampaalle kulumisen.
    Nexenin N8000 kuviointityypistään johtuen kuluu tuli vähemmän herkästii hampaalle kuin rengastyypit joiden kuviointi on ns."läpilyöty", mutta ei sekään ko.ilmiälle ole täysin immuuni.
    Mikäli taustalla olisi suomen teiden uraisuus, niin mm.NS2:t ja monet monet muut saman tyyppiset renkaat kuluisivat aina hampaalle...mutta näinhän ei suinkaan ole.
    Toisaalta, keskisessä euroopassa jossa uria ei ole lainkaan, ei ko.ilmiötä tunnettaisi lainkaan, mutta näinkään ei ole, vaan kyllä Saksassa rengas väärillä kulmilla kuluu tasan yhtä paljon/vähän kuin Suomessakin.
    Eli teiden uraisuudella ei todellakaan ole mitään tekemistä ko.ilmiön kanssa.
    Jos sitten haluaa valita renkaansa sen vuoksi vähemmän herkästi hampaalle kuluvaksi jotta saa ajaa väärillä kulmilla, niin se toki on jokaisen oma asia.
    Se on kuitenkin FAKTA että tuo sisäreunan kuvioinnin hampaalle kuluminen on suora indikaatio nimenomaan vääristä ajonaikaisista alustakulmista(jotka ovat siis aina enemmän tai vähemmän eri kuin staattisessa mittaustilanteessa).
    Kuitenkin, niillä oikeilla kulmilla saadaan ulosmitattua monta muutakin hyödyllistä asiaa pienentyneen vierintävastuksen muodossa, että pelkkä oireen lääkitseminen erilaisella rengastyypillä on pikkuisen hölmöläisten hommaa.
    Nimittäin bensankulutuksessa on äkkiä 0.5l ero riippuen siitä kuinka herkästi auto "rullaa" ja tämä kun lasketaan aina yhden rengassatsin ajalle, niin loppujen lopuksi se alustan kulmamittaus ja kulmien oikeaksi saattaminen maksaa helposti itsensä takaisin.


    Nexen N8000 (huom.nimenomaan sisäreunan kuviointityyppi, joka siis kestää paremmin väärillä arvoilla ajamista):


    "läpilyöty" NS2:
    No kerro nyt parahin Hemi mitkä ne oikeat alustakulmat on e39:ssä että ajotilanteessa ei hammastusta synny? Niinkuin jo sanoin omassa autossa alusta on varmasti tikissään ja kulmat säädetty 235-45-17 rengastukselle kuten olet tällä foorumilla ohjeistanut. Niin mitkä ne arvot pitäisi aikuisten oikeasti olla? Ja oikeastiko väität ettei pahalla uralla olevalla tiellä jossa ajat hieman urista sivussa vaikuta enemmän alustan ajonaikaisiin kulmiin kuin pöytäsileällä tiellä ajettaessa? Kyllä ne urat autoa kampeaa johonkin suuntaan aivan varmasti.
    Last edited by Tome; 04-08-2014, 21:03.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Tome View Post
      Ja oikeastiko väität ettei pahalla uralla olevalla tiellä jossa ajat hieman urista sivussa vaikuta enemmän alustan ajonaikaisiin kulmiin kuin pöytäsileällä tiellä ajettaessa? Kyllä ne urat autoa kampeaa johonkin suuntaan aivan varmasti.
      Sinä puolestasi voisit kertoa ensin millä ja minkälaisella mekaniikalla renkaan sisäreuna kuluu hampaalle urissa ajettaessa?
      Miksi se kuluu siis nimenomaan hampaalle juuri urissa ajaen=mikä sen voi kuluttaa hampaalle?
      Entä miksi keskisessä euroopassa jossa uria ei ole, kuluu renkaat ihan yhtä hyvin hampaalle kuin Suomessa?
      Miten tämä on mahdollista ja kerran juuri urat ovat ko.ilmiön taustalla?
      Entä miksi Suomessakaan sitten ei läheskään kaikki "läpilyötyjen" rengasmallien renkaat+NS2:kaan kulu hampaalle, joilla kilometrit kuitenkin tulee ihan yhtälailla urissa ajaen?

      Kerrotko sinä nyt näihin ihan selviin ristiriitaisuuksiin taustat/syyt?

      Comment

      • Tome
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 548
        • Joensuu

        Originally posted by Hemi View Post
        Sinä puolestasi voisit kertoa ensin millä ja minkälaisella mekaniikalla renkaan sisäreuna kuluu hampaalle urissa ajettaessa?
        Miksi se kuluu siis nimenomaan hampaalle juuri urissa ajaen=mikä sen voi kuluttaa hampaalle?
        Entä miksi keskisessä euroopassa jossa uria ei ole, kuluu renkaat ihan yhtä hyvin hampaalle kuin Suomessa?
        Miten tämä on mahdollista ja kerran juuri urat ovat ko.ilmiön taustalla?
        Entä miksi Suomessakaan sitten ei läheskään kaikki "läpilyötyjen" rengasmallien renkaat+NS2:kaan kulu hampaalle, joilla kilometrit kuitenkin tulee ihan yhtälailla urissa ajaen?

        Kerrotko sinä nyt näihin ihan selviin ristiriitaisuuksiin taustat/syyt?
        Ei hemmetti. Niinkuin olet itse toitottanut että ne ajonaikaiset kulmat voivat olla ihan muuta kuin staattiset jolloin esim se auraus muuttuu ja alkaa kuluttaa rengasta hampaalle. Ja minä kysyin sinulta VAIKUTTAAKO SIELLÄ URISSA/URIEN REUNALLA AJAMINEN ENEMMÄN AJONAIKAISIIN KULMIIN KUIN PÖYTÄSILEÄLLÄ TIELLÄ AJAMINEN?? Tällä nimenomaan peräänkuulutan sitä että kuluttavatko ne URAT rengasta eritavalla JUURIKIN AJONAIKAISTEN KULMIEN KAUTTA?! En ole ainakaan tarkoituksella väittänyt että urat suoraan hammastusta aiheuttaa vaan nimenomaan ajonaikaisten kulmien kautta vaikka staattisessa mittauksessa arvot olisivat ok. Joten voitko sinä nyt kertoa miten ne kulmat pitää säätää kun tämän asian niin hyvin tunnut tietävän? En ole kyseenalaistanut itse hammastuksen syntymekaniikkaa joka tulee liiallisesta aurauksesta (ja myös harituksesta, on kokemusta) vaan miksi vtussa multa kului ns2 hampaalle vaikka kulmien piti olla kunnossa? Vaikuttiko 60km per suunta työmatkaa päivittäin helvetin uraisella tiellä? Ja aivan varmasti se hammastus syntyy myös aivan sileällä tiellä jos kulmat on ihan päin peetä. Mulla näin ei pitänyt olla. Silti kului hampaalle.

        Ja vastaisit nyt prkele kerrankin kysymykseen vastauksella etkä kysymyksellä?!!
        Last edited by Tome; 05-08-2014, 11:37.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          Originally posted by Tome View Post
          Ja vastaisit nyt prkele kerrankin kysymykseen vastauksella etkä kysymyksellä?!!
          Onnea yritykseen
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Tome View Post
            Ei hemmetti. Niinkuin olet itse toitottanut että ne ajonaikaiset kulmat voivat olla ihan muuta kuin staattiset jolloin esim se auraus muuttuu ja alkaa kuluttaa rengasta hampaalle. Ja minä kysyin sinulta VAIKUTTAAKO SIELLÄ URISSA/URIEN REUNALLA AJAMINEN ENEMMÄN AJONAIKAISIIN KULMIIN KUIN PÖYTÄSILEÄLLÄ TIELLÄ AJAMINEN?? Tällä nimenomaan peräänkuulutan sitä että kuluttavatko ne URAT rengasta eritavalla JUURIKIN AJONAIKAISTEN KULMIEN KAUTTA?! En ole ainakaan tarkoituksella väittänyt että urat suoraan hammastusta aiheuttaa vaan nimenomaan ajonaikaisten kulmien kautta vaikka staattisessa mittauksessa arvot olisivat ok. Joten voitko sinä nyt kertoa miten ne kulmat pitää säätää kun tämän asian niin hyvin tunnut tietävän? En ole kyseenalaistanut itse hammastuksen syntymekaniikkaa joka tulee liiallisesta aurauksesta (ja myös harituksesta, on kokemusta) vaan miksi vtussa multa kului ns2 hampaalle vaikka kulmien piti olla kunnossa? Vaikuttiko 60km per suunta työmatkaa päivittäin helvetin uraisella tiellä? Ja aivan varmasti se hammastus syntyy myös aivan sileällä tiellä jos kulmat on ihan päin peetä. Mulla näin ei pitänyt olla. Silti kului hampaalle.

            Ja vastaisit nyt prkele kerrankin kysymykseen vastauksella etkä kysymyksellä?!!
            Vastaan kysymykseen: Ei, ne urat eivät mitenkään vaikuta renkaan koko ajettua ajosuoritetta tarkastellen renkaan hampaalle kulumiseen(kukaan ei voi ajaa niin millintarkkaa linjaa 15-30tkm, vaan keskimäärin vääntöä/kääntöä tulee 50/50).

            Yksi peruste/näkökulma väitteelleni: Jos vaikuttaisi, tämä renkaan kulumisilmiö olisi lähes ainoastaan Suomalaisten autoilijoiden yksinoikeus, mitä se ei todellakaan ole.
            Jo Texasista tai Nevadasta tuoduissa Amerikkalaisissa autoissa on usein renkaat kuluneet hampaalle ja voin vannoa että sillä suunnalla ei teissä ole nastarenkaiden kuluttamia uria, vaan tiet ovat kuin lasipintaa.

            Toinen perustelu:
            Suomessakaan ei läheskään kaikki herkästikkään hampaalle kuluvat rengastyypit kuitenkaan kulu hampaalle ja niillä kuitenkin ajetaan urissa ihan samoin kuin niillä mitkä väärien alustakulmien vuoksi hampaalle kuluvat.
            esim.minulla ei ole vuosikymmeniin kulunut yksikään rengas...ei edes NS2 hampaalle ja kuitenkin pääosa omasta ajosuoritteestai tulee voimakkaasti urautuneilla pääteillä.
            Last edited by Hemi; 05-08-2014, 13:36.

            Comment

            • Tome
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 548
              • Joensuu

              Originally posted by Hemi View Post
              Vastaan kysymykseen: Ei, ne urat eivät mitenkään vaikuta renkaan koko ajettua ajosuoritetta tarkastellen renkaan hampaalle kulumiseen(kukaan ei voi ajaa niin millintarkkaa linjaa 15-30tkm, vaan keskimäärin vääntöä/kääntöä tulee 50/50).

              Yksi peruste/näkökulma väitteelleni: Jos vaikuttaisi, tämä renkaan kulumisilmiö olisi lähes ainoastaan Suomalaisten autoilijoiden yksinoikeus, mitä se ei todellakaan ole.
              Jo Texasista tai Nevadasta tuoduissa Amerikkalaisissa autoissa on usein renkaat kuluneet hampaalle ja voin vannoa että sillä suunnalla ei teissä ole nastarenkaiden kuluttamia uria, vaan tiet ovat kuin lasipintaa.

              Toinen perustelu:
              Suomessakaan ei läheskään kaikki herkästikkään hampaalle kuluvat rengastyypit kuitenkaan kulu hampaalle ja niillä kuitenkin ajetaan urissa ihan samoin kuin niillä mitkä väärien alustakulmien vuoksi hampaalle kuluvat.
              esim.minulla ei ole vuosikymmeniin kulunut yksikään rengas...ei edes NS2 hampaalle ja kuitenkin pääosa omasta ajosuoritteestai tulee voimakkaasti urautuneilla pääteillä.
              Kommentoidaan vielä yhden kerran, sen jälkeen minun osalta tämä oli tässä. En saanut vastausta miksi -1,30´ camberit ja 0,03´ auraus takana kulutti NS2:set hampaalle. Jos luetun ymmärtämisesi olisi edes välttävällä tasolla huomaisit ettei kukaan väitäkään etteikö liika auraus/haritus aiheuta hampaalle kulumista joten ihan samahan se silloin on missäpäin ja millaisilla teillä rengas on pyörinyt. Minä halusin vain tietää miksi sillä "oikeallakin" aurauksella menee rengas hampaalle, jokuhan siinä täytyy olla syynä jos ei itse renkaan "otollinen" pintakuvio sitä itsessään aiheuta. Muuta syytä en keksinyt kuin nuo urien reunat joissa päivittäin ajan. Tervetuloa testaamaan omilla nankangeillasi joensuu-ilomantsi -väliä reilu 10tkm kesässä.

              ps. aika moni autoilija kuitenkin ajaa "keskellä" niitä uria kun itse ajan aina hieman sivussa, jolloin renkaan kosketuspinta tiehen on epäsymmetrinen kuten varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Tome View Post
                Kommentoidaan vielä yhden kerran, sen jälkeen minun osalta tämä oli tässä. En saanut vastausta miksi -1,30´ camberit ja 0,03´ auraus takana kulutti NS2:set hampaalle. Jos luetun ymmärtämisesi olisi edes välttävällä tasolla huomaisit ettei kukaan väitäkään etteikö liika auraus/haritus aiheuta hampaalle kulumista joten ihan samahan se silloin on missäpäin ja millaisilla teillä rengas on pyörinyt. Minä halusin vain tietää miksi sillä "oikeallakin" aurauksella menee rengas hampaalle, jokuhan siinä täytyy olla syynä jos ei itse renkaan "otollinen" pintakuvio sitä itsessään aiheuta. Muuta syytä en keksinyt kuin nuo urien reunat joissa päivittäin ajan. Tervetuloa testaamaan omilla nankangeillasi joensuu-ilomantsi -väliä reilu 10tkm kesässä.

                ps. aika moni autoilija kuitenkin ajaa "keskellä" niitä uria kun itse ajan aina hieman sivussa, jolloin renkaan kosketuspinta tiehen on epäsymmetrinen kuten varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
                Ainakaan sitä ei kuluttaneet tien urat hampaalle, eikä staattisen mittauksen ko.alustakulmat, niin mitä jää jäljelle?
                Ajon aikana jotakin siis pitää antaa periksi niin että auraus on jotakin muuta kuin 0.03".

                Eli, se "oikea" auraus EI VOI OLLA oikea ajon aikana mikäli rengas kuluu hampaalle, Piste.

                Edelleenkin korostan myös sinulle luetun ymmärtämistä ja lähinnä edes auttavaa sisäistämistä.
                Jos urat olisivat syypää renkaan hampaalle kulumiselle, miksi kaikki Suomessa ajetut renkaat ei kuitenkaan kulu hampaalle pahimpiakaan urateita koluamalla?
                Ei siis nekään joilla ajetaan Joensuu-Ilmomantsi väliä?

                Terve tuloa muuten itsellesi tänne lounaiseen Suomeen katsomaan minkälaisissa urissa täällä pääteillä oikeasti ajellaan, joten se Joensuu-Ilomantsi ei TODELLAKAAN ole uraisuuden suhteen mitenkään poikkeava pätkä.
                Eli edelleenkin, mm.minä ajan vuosittain pelkästään näitä todellakin urittuneita Lounaissuomen pääteitä 20-25tkm per vuosi, eikä minulla ole vielä tätä kirjoittaessa yksikään NS2 kulunut hampaalle?
                Jos urat olisivat ko.ilmiölle edes auttava selitys, näin ei voisi olla.

                Ok, ilmiöön vaikuttaa jonkin verran myös mm.iskunvainennuksen kunto/säädöt/tarkkuus ja moni muukin pikkujuttu, sekä renkaan yleinen vierintävastus+pinnan kuviointi ikäänkuin laatumielessä, mutta yleisesti ottaen suurin syy on siinä että renkaan kuviopala ajaessa kiertyy/vääntyy samalla kun se ikäänkuin joutuu puskemaan eteenpäin.
                Joistan prätkistähän kuluu eturengas jopa keskeltä hampaalle, mutta tämä johtuu liian suuresta vierintävastuksesta suhteessa renkaan rakenteeseen(palakuvio pääsee kovissa vauhdeissa ikäänkuin "vääntymään alle" ja näin kuluu hampaalle).
                Urissahan auto kulkee ikäänkuin joko liian suurella tai liian pienellä negatiivisella camberilla, riippuen siitä kumpaa reunaa uraa ajetaan.
                Pointti vain on siinä että pelkkä liian suuri tai pieni negatiivinen camber ei kuluta rengasta hampaalle, vaan nimenomaan liiallinen auraus.
                Toki, liiallinen auraus yhdistettynä liialliseen negatiiviseen camberiin nopeuttaa ko.kulumista, mutta pelkästään suuri tai pieninegatiivinen camber ei tätä aiheuta(eli ei ole merkitystä kumpaa uran "nousua" ajetaan).
                Voidaanhan hieman saivarrellen esittää että tien uraisuus jopa vähentää ko.ilmiötä riippuen siitä kumpaa "nousua" ajetaan...mutta ei todellisessa elämässä koska kulutusta tulee kutakuinkin 50/50.
                Last edited by Hemi; 05-08-2014, 17:48.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Lähettävätkö 1001renkaat.com:sta yleensä seurantatunnusta ja millä aikataululla? Vahvistusviestin tilauksesta sain sähköpostiini eilen, mutta varsinaista seurantatunnusta en ole vielä saanut.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14353
                    • Oulu

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Lähettävätkö 1001renkaat.com:sta yleensä seurantatunnusta ja millä aikataululla? Vahvistusviestin tilauksesta sain sähköpostiini eilen, mutta varsinaista seurantatunnusta en ole vielä saanut.
                    Kysymällä sain, ei kuulunut muuten.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by zener View Post
                      Kysymällä sain, ei kuulunut muuten.
                      No perhana, pitääpä sitten olla asiakaspalveluun yhteyksissä.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Lähettävätkö 1001renkaat.com:sta yleensä seurantatunnusta ja millä aikataululla? Vahvistusviestin tilauksesta sain sähköpostiini eilen, mutta varsinaista seurantatunnusta en ole vielä saanut.
                        Yleensä tulee hetken päästä, mutta kerran jouduin kysymään. Eivät olleet saaneet kuljetusfirmalta tunnusta.

                        Comment

                        • Juize
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 231
                          • Joensuu

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jo Texasista tai Nevadasta tuoduissa Amerikkalaisissa autoissa on usein renkaat kuluneet hampaalle ja voin vannoa että sillä suunnalla ei teissä ole nastarenkaiden kuluttamia uria, vaan tiet ovat kuin lasipintaa.
                          Voi juma. Teksasissa ja Nevadassakin olet käynyt teitä kattelemassa kun voit vannoa että tiet ovat kuin lasipintaa.

                          Originally posted by Hemi View Post
                          joten se Joensuu-Ilomantsi ei TODELLAKAAN ole uraisuuden suhteen mitenkään poikkeava pätkä..
                          Mistä muuten TODELLAKIN tuon taas tiedät. Oletko käynyt milloin viimeksi ajamassa tuo pätkän?
                          G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                          ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                          ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                          ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Juize View Post
                            Voi juma. Teksasissa ja Nevadassakin olet käynyt teitä kattelemassa kun voit vannoa että tiet ovat kuin lasipintaa.
                            Joo...mutta siis sinunko mielestä siellä on uria, vai mikä tässä olikaan pointtina?
                            Tästä ihan faktasta nyt on ihan turha alkaa minulle kiukuttelemaan.

                            No, laitappa kuitenkin googlen kuvahakuun hakusanaksi Nevada road, niin havaitset kyllä ihan saman kuin kaikki paikan päälläkin käyneet...ainakin 100% urattomia ovat tiet!, eli ei näy uria ei?:

                            Originally posted by Juize View Post
                            Mistä muuten TODELLAKIN tuon taas tiedät. Oletko käynyt milloin viimeksi ajamassa tuo pätkän?
                            Joo..no, viimeksi vähän ennen juhannusta...vai onko tämäkin jotenkin ihmeellistä, lähes uskomatonta?

                            Nevada road...eipä näy nastojen syömiä uria:




                            Last edited by Hemi; 05-08-2014, 22:32.

                            Comment

                            • tenzo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2011
                              • 79
                              • Kemi

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Lähettävätkö 1001renkaat.com:sta yleensä seurantatunnusta ja millä aikataululla? Vahvistusviestin tilauksesta sain sähköpostiini eilen, mutta varsinaista seurantatunnusta en ole vielä saanut.
                              Mulle tuli seurantakoodi seuraavana päivänä tilauksesta.
                              Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B
                              EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11
                              EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
                              EX. BMW 520i -97 Schwarz II
                              E39
                              EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                2kpl Nexen N6000 camskill, made in Korea.
                                2kpl Nexen N6000 1001 renkailta, made in China.

                                Erona on leveys, muuten samanlaiset. Molemmat tehty tänä keväänä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎