Originally posted by zener
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Viitsiskös Hemi tai joku asiantunteva kertoa toleranssit kulmille e39 525i M-sport Touring? Kumeina 235/40-18 (talvella 17", jotka oppieni mukaan menee kesärenkaiden säädöillä)F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostViitsiskös Hemi tai joku asiantunteva kertoa toleranssit kulmille e39 525i M-sport Touring? Kumeina 235/40-18 (talvella 17", jotka oppieni mukaan menee kesärenkaiden säädöillä)
Etucamber
vasen oikea
-0.06 -0.06
Etuauraus
vasen oikea
0.04 0.04
Takacamber
vasen oikea
-1.55 -1.43
Taka-auraus
vasen oikea
0.05 0.06
Aika priimat vaikkei ihan symmetriset olekkaan.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMulla oli viime kesänä tuon kokoiset renkaat ja kulmat oli:
Etucamber
vasen oikea
-0.06 -0.06
Etuauraus
vasen oikea
0.04 0.04
Takacamber
vasen oikea
-1.55 -1.43
Taka-auraus
vasen oikea
0.05 0.06
Aika priimat vaikkei ihan symmetriset olekkaan.F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostKiitti. Mitkähän olis sit ne raja-arvot noille renkaille? Jos säädättämään menee, niin voi sanoa mihin haarukkaan pitää säädöt saada.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostPyörät niin pystyy kun menee ja auraukset toleranssin rajoissa pienelle. Edessä ei ole camper säätöä, että ne on siinä missä on ja takana säätövaraa aika rajoitetusti.
Mitkä on ne toleranssit minkä sisään kulmat pitää saada edessä ja takana 18" rengastuksella? Että voi sano jotain muutakin kuin: niin pystyyn ku saa.
Usealla kun tuntuu olevan vastaus: loppu säätövarat. Tai: ei ole säätöä. Osaa sitten vaatia varmasti oikeita kulmia.F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostNyt vielä ennenkuin vien paikalliseen pajaan:
Mitkä on ne toleranssit minkä sisään kulmat pitää saada edessä ja takana 18" rengastuksella? Että voi sano jotain muutakin kuin: niin pystyyn ku saa.
Usealla kun tuntuu olevan vastaus: loppu säätövarat. Tai: ei ole säätöä. Osaa sitten vaatia varmasti oikeita kulmia.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostLueppas tuolta Hemin ohjeistuksia #511 Kannattaa lukea koko topic.F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostNyt vielä ennenkuin vien paikalliseen pajaan:
Mitkä on ne toleranssit minkä sisään kulmat pitää saada edessä ja takana 18" rengastuksella? Että voi sano jotain muutakin kuin: niin pystyyn ku saa.
Usealla kun tuntuu olevan vastaus: loppu säätövarat. Tai: ei ole säätöä. Osaa sitten vaatia varmasti oikeita kulmia.
Comment
-
-
Originally posted by mikron View PostSen verta pitkä tää topicci on, että saa hiukan aikaa kahlata. Mutta #511 tässä topicissa ei ole mitään Hemin ohjetta.
En tiedä mitä masteri suositteli, mutta eteen pitäisi saada noiden väliin -0,15´ / -0,30´ ja taakse -1,25´/ -1,35´ Etupäähän ei tosiaankaan saa säädettyä, mutta takana pitäisi päästä noihin arvoihin, jos kaikki ripustukset on kunnossa. Etu ja takapään välille pitäisi jäädä vähintäin asteen ero. Laita suuntausraportti tänne näkyviin niin helppo siitä tulkita tuloksia seuraavaan suuntaukseenLast edited by janke; 17-03-2014, 22:13.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostSorry. Jäi linkki laittamata http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=34665&page=52
Originally posted by HemiEi tähän voi antaa mitään eksaktia taulukkoa joka pätisi täydellisesti joka tapauksessa.
Siis ihan siitä syystä että renkaissa itsessään on isompia rakenteellisia eroja kuin tuuman tai jopa parhaimmillaan kahden tuuman vannekokoero tuottaa.
Lisäksi alustan kunto...siis sen oikea kunto, eikä automyyjän luoma illuusio, vaikuttaa ratkaisevasti myös, mikäli oikeasti etsitään täydellisiä optimikulmia per vannekoko/rengas.
Siitä nyrkkisäännöstä voidaan kuitenkin lähteä, että mitä vähemmän vanteen reunan ja asfaltin välissä on renkaan runkoa, eli mitä matalampi rengas on, sitä vähemmän se negatiivista camberia ja aurausta tavitsee.
Eli jos ajatellaan että esim.e39:n speksikoot ovat 15"-18" ja esim.edessä tehtaan ilmoittama camber toleranssialue -0.05-1.00-astetta, jaetaan alue neljään osa-alueeseen josta camber kulloisenkin rengaskoon kohdalla valitaan.
Eli, mitä matalampi rengas, sitä pystympään se tehtaan antaman toleranssialueen sisällä laitetaan.
Edellisen esimerkin mukaan siis nuo korkearunkoiset+elastiset 15":set liikkuvat maksiminegatiivisessa, eli siellä lähellä astetta.
18"-19" rengastukset taas liikkuvat lähellä nollaa tai nollassa, samoin kuin auraus, mikäli etupää on solidi(e39:ssä lähinnä reaktiotankojen puslat 100% kunnossa).
Takapäässä samoin, eli jos negatiivisen camberin toleranssialue on -1.20-2.50-asetta, etsitään oikea alue 15"-16" rengastukselle sieltä maksiminegatiivisen puolelta, kun taas 18"-20" mennään miniminegatiiviseen.
e39:ssähän ei ole speksiä yli 18" rengastukselle, joten 19"-20" ja varsinkin leveissä kokoluokissa pitää tietenkin tehdasarvot jopa aavistuksen alittaa, optimin ollessa usein lähellä yhtä astetta.
Pitää kuitenkin huomioida että etu+takapään keskinäinen negatiivisen camberin ero ei saisi olla vähempää kuin yksi aste, jotta äärikäytöksen balanssi pysyy ko.automallille suunniteltuna, eli neutraalin aliohjaavana.
Jäykkäkylkinen runflat vaatii 1-2-vannekokoa vähemmän negatiivista camberia, eli 16" runflat liikkuu 17" tai jopa 18" kokoluokan camberarvoissa.
Käytännössä Korealainen runkorakenne sallii yhden vannekoon enemmän negatiivista camberia kuin Italialainen tai Saksalainen runkorakenne(Pirelli+Conti).
Eli esim.17" contille asetetut kulmat toimivat 1/1 18"-19" Kumholla, Nexenillä ja 18" Hankookilla jos nopeusluokat+segmentit ovat muuten samat.
Kiinalaiset ovat lähes aina vain kokeiltava, koska runkorakenne voi olla kopiotu tai valmistettu lähes minkä tahansa valmistajan vanhoilla malleilla/koneilla.F11 530dA xDrive M-sport -13
Ex:E39 525i Touring M-sport -03
Ex: E38 740iA -98
Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
Ex: E39 523i -96
Ex: E34 520i -89
Comment
-
-
Millaset ajettavat on nexen 3000 kun on 5mm tasaista pintaa jäljellä ja kulmat kunnossa? Ilmeisesti vielä ihan hyvät kumit, koko 225/40/18
Eikös näissä ollut ihan ok ohjaustunto ja jäykkä runko?Last edited by Iltsu; 21-03-2014, 12:46.Tesla Model Y Performance
E36 318iS "jäärata/rallicross"
Comment
-
Comment