Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by zener View Post
    Eikai noissa halpiksissa niin isoja eroja oo, että kovin kauaa kannattaa arpoa moista asiaa.
    Totta! No, jotkut on hankittava!
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2171
      • Himas

      Viitsiskös Hemi tai joku asiantunteva kertoa toleranssit kulmille e39 525i M-sport Touring? Kumeina 235/40-18 (talvella 17", jotka oppieni mukaan menee kesärenkaiden säädöillä)
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by mikron View Post
        Viitsiskös Hemi tai joku asiantunteva kertoa toleranssit kulmille e39 525i M-sport Touring? Kumeina 235/40-18 (talvella 17", jotka oppieni mukaan menee kesärenkaiden säädöillä)
        Mulla oli viime kesänä tuon kokoiset renkaat ja kulmat oli:

        Etucamber
        vasen oikea
        -0.06 -0.06
        Etuauraus
        vasen oikea
        0.04 0.04
        Takacamber
        vasen oikea
        -1.55 -1.43
        Taka-auraus
        vasen oikea
        0.05 0.06

        Aika priimat vaikkei ihan symmetriset olekkaan.

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2171
          • Himas

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Mulla oli viime kesänä tuon kokoiset renkaat ja kulmat oli:

          Etucamber
          vasen oikea
          -0.06 -0.06
          Etuauraus
          vasen oikea
          0.04 0.04
          Takacamber
          vasen oikea
          -1.55 -1.43
          Taka-auraus
          vasen oikea
          0.05 0.06

          Aika priimat vaikkei ihan symmetriset olekkaan.
          Kiitti. Mitkähän olis sit ne raja-arvot noille renkaille? Jos säädättämään menee, niin voi sanoa mihin haarukkaan pitää säädöt saada.
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by mikron View Post
            Kiitti. Mitkähän olis sit ne raja-arvot noille renkaille? Jos säädättämään menee, niin voi sanoa mihin haarukkaan pitää säädöt saada.
            Pyörät niin pystyy kun menee ja auraukset toleranssin rajoissa pienelle. Edessä ei ole camper säätöä, että ne on siinä missä on ja takana säätövaraa aika rajoitetusti.

            Comment

            • mikron
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 2171
              • Himas

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Pyörät niin pystyy kun menee ja auraukset toleranssin rajoissa pienelle. Edessä ei ole camper säätöä, että ne on siinä missä on ja takana säätövaraa aika rajoitetusti.
              Nyt vielä ennenkuin vien paikalliseen pajaan:

              Mitkä on ne toleranssit minkä sisään kulmat pitää saada edessä ja takana 18" rengastuksella? Että voi sano jotain muutakin kuin: niin pystyyn ku saa.

              Usealla kun tuntuu olevan vastaus: loppu säätövarat. Tai: ei ole säätöä. Osaa sitten vaatia varmasti oikeita kulmia.
              F11 530dA xDrive M-sport -13
              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
              Ex: E38 740iA -98
              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
              Ex: E39 523i -96
              Ex: E34 520i -89

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by mikron View Post
                Nyt vielä ennenkuin vien paikalliseen pajaan:

                Mitkä on ne toleranssit minkä sisään kulmat pitää saada edessä ja takana 18" rengastuksella? Että voi sano jotain muutakin kuin: niin pystyyn ku saa.

                Usealla kun tuntuu olevan vastaus: loppu säätövarat. Tai: ei ole säätöä. Osaa sitten vaatia varmasti oikeita kulmia.
                Lueppas tuolta Hemin ohjeistuksia #511 Kannattaa lukea koko topic.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • mikron
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2171
                  • Himas

                  Originally posted by janke View Post
                  Lueppas tuolta Hemin ohjeistuksia #511 Kannattaa lukea koko topic.
                  Sen verta pitkä tää topicci on, että saa hiukan aikaa kahlata. Mutta #511 tässä topicissa ei ole mitään Hemin ohjetta.
                  F11 530dA xDrive M-sport -13
                  Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                  Ex: E38 740iA -98
                  Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                  Ex: E39 523i -96
                  Ex: E34 520i -89

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by mikron View Post
                    Nyt vielä ennenkuin vien paikalliseen pajaan:

                    Mitkä on ne toleranssit minkä sisään kulmat pitää saada edessä ja takana 18" rengastuksella? Että voi sano jotain muutakin kuin: niin pystyyn ku saa.

                    Usealla kun tuntuu olevan vastaus: loppu säätövarat. Tai: ei ole säätöä. Osaa sitten vaatia varmasti oikeita kulmia.
                    Se kone kertoo toleranssin kun siihen syöttää auton. En niitä ulkoa muista. Anna tavoitteksi vaikka nuo mun aiemmin postaamat, toki taka camperit symmetrisiksi jos menee.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by mikron View Post
                      Sen verta pitkä tää topicci on, että saa hiukan aikaa kahlata. Mutta #511 tässä topicissa ei ole mitään Hemin ohjetta.
                      Sorry. Jäi linkki laittamata http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=34665&page=52

                      En tiedä mitä masteri suositteli, mutta eteen pitäisi saada noiden väliin -0,15´ / -0,30´ ja taakse -1,25´/ -1,35´ Etupäähän ei tosiaankaan saa säädettyä, mutta takana pitäisi päästä noihin arvoihin, jos kaikki ripustukset on kunnossa. Etu ja takapään välille pitäisi jäädä vähintäin asteen ero. Laita suuntausraportti tänne näkyviin niin helppo siitä tulkita tuloksia seuraavaan suuntaukseen
                      Last edited by janke; 17-03-2014, 22:13.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • mikron
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2171
                        • Himas

                        Originally posted by janke View Post
                        Kiitti. Tuolta löyty:
                        Originally posted by Hemi
                        Ei tähän voi antaa mitään eksaktia taulukkoa joka pätisi täydellisesti joka tapauksessa.
                        Siis ihan siitä syystä että renkaissa itsessään on isompia rakenteellisia eroja kuin tuuman tai jopa parhaimmillaan kahden tuuman vannekokoero tuottaa.
                        Lisäksi alustan kunto...siis sen oikea kunto, eikä automyyjän luoma illuusio, vaikuttaa ratkaisevasti myös, mikäli oikeasti etsitään täydellisiä optimikulmia per vannekoko/rengas.
                        Siitä nyrkkisäännöstä voidaan kuitenkin lähteä, että mitä vähemmän vanteen reunan ja asfaltin välissä on renkaan runkoa, eli mitä matalampi rengas on, sitä vähemmän se negatiivista camberia ja aurausta tavitsee.
                        Eli jos ajatellaan että esim.e39:n speksikoot ovat 15"-18" ja esim.edessä tehtaan ilmoittama camber toleranssialue -0.05-1.00-astetta, jaetaan alue neljään osa-alueeseen josta camber kulloisenkin rengaskoon kohdalla valitaan.
                        Eli, mitä matalampi rengas, sitä pystympään se tehtaan antaman toleranssialueen sisällä laitetaan.
                        Edellisen esimerkin mukaan siis nuo korkearunkoiset+elastiset 15":set liikkuvat maksiminegatiivisessa, eli siellä lähellä astetta.
                        18"-19" rengastukset taas liikkuvat lähellä nollaa tai nollassa, samoin kuin auraus, mikäli etupää on solidi(e39:ssä lähinnä reaktiotankojen puslat 100% kunnossa).
                        Takapäässä samoin, eli jos negatiivisen camberin toleranssialue on -1.20-2.50-asetta, etsitään oikea alue 15"-16" rengastukselle sieltä maksiminegatiivisen puolelta, kun taas 18"-20" mennään miniminegatiiviseen.
                        e39:ssähän ei ole speksiä yli 18" rengastukselle, joten 19"-20" ja varsinkin leveissä kokoluokissa pitää tietenkin tehdasarvot jopa aavistuksen alittaa, optimin ollessa usein lähellä yhtä astetta.
                        Pitää kuitenkin huomioida että etu+takapään keskinäinen negatiivisen camberin ero ei saisi olla vähempää kuin yksi aste, jotta äärikäytöksen balanssi pysyy ko.automallille suunniteltuna, eli neutraalin aliohjaavana.
                        Jäykkäkylkinen runflat vaatii 1-2-vannekokoa vähemmän negatiivista camberia, eli 16" runflat liikkuu 17" tai jopa 18" kokoluokan camberarvoissa.
                        Käytännössä Korealainen runkorakenne sallii yhden vannekoon enemmän negatiivista camberia kuin Italialainen tai Saksalainen runkorakenne(Pirelli+Conti).
                        Eli esim.17" contille asetetut kulmat toimivat 1/1 18"-19" Kumholla, Nexenillä ja 18" Hankookilla jos nopeusluokat+segmentit ovat muuten samat.
                        Kiinalaiset ovat lähes aina vain kokeiltava, koska runkorakenne voi olla kopiotu tai valmistettu lähes minkä tahansa valmistajan vanhoilla malleilla/koneilla.
                        F11 530dA xDrive M-sport -13
                        Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                        Ex: E38 740iA -98
                        Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                        Ex: E39 523i -96
                        Ex: E34 520i -89

                        Comment

                        • Iltsu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 778
                          • Espoo

                          Millaset ajettavat on nexen 3000 kun on 5mm tasaista pintaa jäljellä ja kulmat kunnossa? Ilmeisesti vielä ihan hyvät kumit, koko 225/40/18

                          Eikös näissä ollut ihan ok ohjaustunto ja jäykkä runko?
                          Last edited by Iltsu; 21-03-2014, 12:46.
                          Tesla Model Y Performance
                          E36 318iS "jäärata/rallicross"

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Iltsu View Post
                            Millaset ajettavat on nexen 3000 ...
                            Ihan ok, siedettävän hiljaiset eikä vetele urissa. Ajoin edellisenä kesänä n.5000km tuollaisilla, kuluivat ~millin.

                            Comment

                            • mikron
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 2171
                              • Himas

                              Onko paljon eri rengas Nankang Comfort AS-1 vrt NS-2? Ja onko NS-2 ja sport NS-2 eroa?
                              F11 530dA xDrive M-sport -13
                              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                              Ex: E38 740iA -98
                              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                              Ex: E39 523i -96
                              Ex: E34 520i -89

                              Comment

                              • rakkuj
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2011
                                • 303
                                • Turun seutu

                                Mikäs noista Nexeneistä olis ok kummi tuohon E61:n alle?

                                N6000, N8000, N9000, ??

                                Nankangin ja Nexenin välillä tässä vielä arvotaa.
                                Huomenissa pitää koittaa vielä tuota viime kesän kummia alle ja katsoa sopisiko sinne profiililtaan korkeampi pyörimään.
                                E81 118i -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎