Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7434
    • Oulu

    #91
    Originally posted by NHB View Post
    Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?
    Ei oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #92
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Ei oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.
      sitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroituna saa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7434
        • Oulu

        #93
        Originally posted by bemu2000 View Post
        sitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroituna saa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
        Näin tietysti on, eikös se ollut 2x kerroin massan vaikutuksella kiihtyvyyteen jos vanne olisi tasapaksu kiekko (mitä se ei tietenkään ole). Tuollahan noi ois kaavat MAOL:n taulukkokirjassa jos jaksais kattoo... Viimesistä fyssan tenteistä hiukka jo aikaa.

        Eli jos nyt en muista ihan väärin niin 20 kg ero vanteissa vastaa karkeasti 40 kg eroa auton massassa jos vaikutusta kiihtyvyyteen/kulutukseen ajattelee. Ja tuo siis on tietysti tekee 5 kg / nurkka, eli vielä ihan mahdollinen ero varmaankin jos ajattelee sen muodostuvan vaikka 4 kg / vanne ja 1 kg / rengas.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • NHB
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1120

          #94
          Originally posted by Axu83 View Post
          Miksi 20kg? Itse olen kuullut että tuo kerrotaan 9-11, eli n. 120kg. Tehottomalla autolla tuon 20kg saattaa jo huomatakin.
          Mistä ikinä tuollaista olet kuullutkin, niin tuo on rankasti väärin. Vaikutus on luokkaa 1,5x, teoreettinen maksimi on 2x. Tuo maksimi tarkoittaisi sitä, että kaikki massa olisi jakautunut renkaan ulkokehälle.
          Last edited by NHB; 06-05-2007, 19:19.

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #95
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Ei oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.
            No tuo 20 kiloa normiautoilla vaikuttaa 1-2 prosenttia kihtyvyyteen. Persdynossa saa olla kiihtyvyyttä mittaavat anturikarvat viritetty aika herkiksi, jotta eron tuntee.
            Last edited by NHB; 06-05-2007, 19:22.

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #96
              Originally posted by bemu2000 View Post
              joo, eipä sitä ihan noin voi laskea
              Kerro toki mikä tuossa laskussa meni vikaan? 3 kiloa per vanne tarkoittaa 12 kiloa pyörivää massa renkaissa. Tuohon 12 kiloon kun lisää pyörimisenergian mukaan, niin mun mielestä ollaa aika lähellä 20 kiloa.

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #97
                Originally posted by bemu2000 View Post
                sitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroituna saa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
                Saa muuten olla aika hurjan painoiset vanteetkin, ennen kuin ne nostavat kulutusta tuon verran. Tuollainen tarkoittaisi jo useiden kymmenien kilojen eroa per vanne.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #98
                  Originally posted by NHB View Post
                  Saa muuten olla aika hurjan painoiset vanteetkin, ennen kuin ne nostavat kulutusta tuon verran. Tuollainen tarkoittaisi jo useiden kymmenien kilojen eroa per vanne.
                  auto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin. enpä ole itsekkään ennen tuota uskonut, että noin paljon vaikuttaa...

                  painoerohan oli kaikkiaan 30-40kg, eli sinun laskujen perusteella vastaa maksimissaan 70-80kg lisäpäinoa auton kyydissä, mikä ei tässä tapauksessa ainakaan pidä lähellekään paikkaansa...
                  Last edited by bemu2000; 07-05-2007, 01:07.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #99
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    auto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin.
                    Olisiko tässäkin tapauksessa sillä vierintävastuksella jotain tekemistä?
                    Sen muutos kun näkyy paljon ennemmin kulutuksessa kuin vanteen paino..
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Olisiko tässäkin tapauksessa sillä vierintävastuksella jotain tekemistä?
                      Sen muutos kun näkyy paljon ennemmin kulutuksessa kuin vanteen paino..
                      195/65/15 nastarenkailla taas laski kulutus... tuskin niissä pienempi vierintävastus on mitä kesärenkaissa :think
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • NHB
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1120

                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        auto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin. enpä ole itsekkään ennen tuota uskonut, että noin paljon vaikuttaa...

                        painoerohan oli kaikkiaan 30-40kg, eli sinun laskujen perusteella vastaa maksimissaan 70-80kg lisäpäinoa auton kyydissä, mikä ei tässä tapauksessa ainakaan pidä lähellekään paikkaansa...
                        En tosiaankaan voi ottaa kunniaa itselleni noista laskuista. Aika perusmekaniikkaahan nuo ovat ja periaatteet on keksitty jo satoja vuosia sitten. Jos kaikki massa on jakautunut kehälle, niin renkaan vierimiseen sitoutunut energia on etenemis- ja pyörimisliikkeeseen situotuneen energian summa. Nämä energiat ovat yhtä suuria, koska molemmissa tapauksissa massan nopeus on sama. Etenemisessä kehän massa liikkuu ajosuuntaan ajonpeudella ja pyörimisliikkeessä kehän massa pyörii akselin ympäri tuolla samalla nopeudella.

                        Koska etenemisessä ja pyörimisessä kehän jokaisen pisteen nopeus on sama, niin eikö ole aika luonnollista, että noihin ilmiöihin myös sitoutuu saman verran energiaa? Katso nopeusvektorit ensimmäiseltä sivulta kohdista a ja b: http://plasma4.sr.unh.edu/ng/phys407...07-7-18-05.pdf

                        Koska auton renkaassa ei läheskään kaikki massa ole jakautunut ulkokehälle, niin silloin tuohon etenemisliikkeeseen sitoutuu enemmän energiaa kuin pyörimisliikkeeseen. (Jos kaikki massa olisi navassa, niin silloinhän pyörimiliikkeeseen ei sitoutuisi energiaa ollenkaan). Eli energiaa pyörivän renkaan liikkeeseen sitoutuu aina vähemmän kuin kahden samanlaisen takakontissa olevan renkaan liikkeeseen.

                        Jos olet saanut omissa testeissäsi renkaan painolle tuota suurempia vaikutuksia, niin se kertoo lähinnä testisi epäluotettavuudesta. Olosuhteet, mittausepätarkkuus, renkaan vierintävastus, ihmisen mieli ja monet muut tekijät saattavat helposti sotkea noita havaintojasi.
                        Last edited by NHB; 07-05-2007, 02:50.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by NHB View Post
                          En tosiaankaan voi ottaa kunniaa itselleni noista laskuista. Aika perusmekaniikkaahan nuo ovat ja periaatteet on keksitty jo satoja vuosia sitten. Jos kaikki massa on jakautunut kehälle, niin renkaan vierimiseen sitoutunut energia on etenemis- ja pyörimisliikkeeseen situotuneen energian summa. Nämä energiat ovat yhtä suuria, koska molemmissa tapauksissa massan nopeus on sama. Etenemisessä kehän massa liikkuu ajosuuntaan ajonpeudella ja pyörimisliikkeessä kehän massa pyörii akselin ympäri tuolla samalla nopeudella.

                          Koska etenemisessä ja pyörimisessä kehän jokaisen pisteen nopeus on sama, niin eikö ole aika luonnollista, että noihin ilmiöihin myös sitoutuu saman verran energiaa? Katso nopeusvektorit ensimmäiseltä sivulta kohdista a ja b: http://plasma4.sr.unh.edu/ng/phys407...07-7-18-05.pdf

                          Koska auton renkaassa ei läheskään kaikki massa ole jakautunut ulkokehälle, niin silloin tuohon etenemisliikkeeseen sitoutuu enemmän energiaa kuin pyörimisliikkeeseen. (Jos kaikki massa olisi navassa, niin silloinhän pyörimiliikkeeseen ei sitoutuisi energiaa ollenkaan). Eli energiaa pyörivän renkaan liikkeeseen sitoutuu aina vähemmän kuin kahden samanlaisen takakontissa olevan renkaan liikkeeseen.

                          Jos olet saanut omissa testeissäsi renkaan painolle tuota suurempia vaikutuksia, niin se kertoo lähinnä testisi epäluotettavuudesta. Olosuhteet, mittausepätarkkuus, renkaan vierintävastus, ihmisen mieli ja monet muut tekijät saattavat helposti sotkea noita havaintojasi.
                          heh, no tulihan melkoinen tarina pitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • NHB
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1120

                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            heh, no tulihan melkoinen tarina pitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
                            No lyhennetäänpä hieman. Renkaan etenemisellä ja pyörimisellä on sama liike-energia, koska molemmissa tapauksissa sama massa liikkuu samalla nopeudella. Etenemisessä liikkeen suunta on sama kuin ajosuunta, pyörimisessä se kehän massa taasen pyörii akselin ympäri. Tämä silloin, kun oletetaan kaiken massan olevan ulkokehällä ja rengas pöyrii sutimatta.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              heh, no tulihan melkoinen tarina pitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
                              quotaamasti NHB:n teksti käsitteli pyörän liike-energiaa (massan hitautta) jota ei pidä sekoittaa vierintävastukseen.
                              En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi. Kevyillä pyörillä on muitakin etuja (ihan monikossa) kuin parantunut kiihtyvyys.
                              Last edited by petrolhead; 07-05-2007, 09:14.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                quotaamasti NHB:n teksti käsitteli pyörän liike-energiaa (massan hitautta) jota ei pidä sekoittaa vierintävastukseen.
                                En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi. Kevyillä pyörillä on muitakin etuja (ihan monikossa) kuin parantunut kiihtyvyys.
                                Jälleen kerran, lertokaa nyt perhana joku todellinen fakta siitä miten paljon se 3kg/ nurkkan vaikuttaa siihen kiihtyvyyteen. Perse dyno ei nyt kelpaa.
                                Todellinen luotettava mittaus jonkun tunnetun autolehden tai muun tahon toimesta. Perse dynossa ja käsikellolla ei yleensä innostuksissaan edes mietitä että mitattiinko eka kerta ala vai ylämäkeen. Todelliset erot mitataan kuitenkin taatusti 400m matkallakin sekunnin sadasosissa.

                                Veikkaan myös että 195/65-15" talvirenkailla vierintä vastus on pienempi kuin 235/40 18" kumeilla. Toki pielessä olevilla ilmanpaineilla saadaan tämäkin sotkettua.

                                Rengasvalmistajat käyttävät miljoonia ja miljoonia kehittääkseen vierintävästusta jotta kulutus laskisi.
                                Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut. Samaan aikaan kuitenkin hakkaavat miljoonia kehitykseen kulutusta pienentämään ja parantamaan suorituskykyä. Suomi poika tekee homman 12kg kevyemmillä vanteilla. Pistäkää pojat työhakemuksia Saksaan
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎