Originally posted by NHB
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vanteet (painot ym.)
Collapse
X
-
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEi oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.saa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postsitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroitunasaa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
Viimesistä fyssan tenteistä hiukka jo aikaa.
Eli jos nyt en muista ihan väärin niin 20 kg ero vanteissa vastaa karkeasti 40 kg eroa auton massassa jos vaikutusta kiihtyvyyteen/kulutukseen ajattelee. Ja tuo siis on tietysti tekee 5 kg / nurkka, eli vielä ihan mahdollinen ero varmaankin jos ajattelee sen muodostuvan vaikka 4 kg / vanne ja 1 kg / rengas.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Axu83 View PostMiksi 20kg? Itse olen kuullut että tuo kerrotaan 9-11, eli n. 120kg. Tehottomalla autolla tuon 20kg saattaa jo huomatakin.Last edited by NHB; 06-05-2007, 19:19.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEi oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.Last edited by NHB; 06-05-2007, 19:22.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postsitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroitunasaa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
Comment
-
-
Originally posted by NHB View PostSaa muuten olla aika hurjan painoiset vanteetkin, ennen kuin ne nostavat kulutusta tuon verran. Tuollainen tarkoittaisi jo useiden kymmenien kilojen eroa per vanne.
painoerohan oli kaikkiaan 30-40kg, eli sinun laskujen perusteella vastaa maksimissaan 70-80kg lisäpäinoa auton kyydissä, mikä ei tässä tapauksessa ainakaan pidä lähellekään paikkaansa...Last edited by bemu2000; 07-05-2007, 01:07.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postauto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin.
Sen muutos kun näkyy paljon ennemmin kulutuksessa kuin vanteen paino..Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostOlisiko tässäkin tapauksessa sillä vierintävastuksella jotain tekemistä?
Sen muutos kun näkyy paljon ennemmin kulutuksessa kuin vanteen paino..
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postauto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin. enpä ole itsekkään ennen tuota uskonut, että noin paljon vaikuttaa...
painoerohan oli kaikkiaan 30-40kg, eli sinun laskujen perusteella vastaa maksimissaan 70-80kg lisäpäinoa auton kyydissä, mikä ei tässä tapauksessa ainakaan pidä lähellekään paikkaansa...
Koska etenemisessä ja pyörimisessä kehän jokaisen pisteen nopeus on sama, niin eikö ole aika luonnollista, että noihin ilmiöihin myös sitoutuu saman verran energiaa? Katso nopeusvektorit ensimmäiseltä sivulta kohdista a ja b: http://plasma4.sr.unh.edu/ng/phys407...07-7-18-05.pdf
Koska auton renkaassa ei läheskään kaikki massa ole jakautunut ulkokehälle, niin silloin tuohon etenemisliikkeeseen sitoutuu enemmän energiaa kuin pyörimisliikkeeseen. (Jos kaikki massa olisi navassa, niin silloinhän pyörimiliikkeeseen ei sitoutuisi energiaa ollenkaan). Eli energiaa pyörivän renkaan liikkeeseen sitoutuu aina vähemmän kuin kahden samanlaisen takakontissa olevan renkaan liikkeeseen.
Jos olet saanut omissa testeissäsi renkaan painolle tuota suurempia vaikutuksia, niin se kertoo lähinnä testisi epäluotettavuudesta. Olosuhteet, mittausepätarkkuus, renkaan vierintävastus, ihmisen mieli ja monet muut tekijät saattavat helposti sotkea noita havaintojasi.Last edited by NHB; 07-05-2007, 02:50.
Comment
-
-
Originally posted by NHB View PostEn tosiaankaan voi ottaa kunniaa itselleni noista laskuista. Aika perusmekaniikkaahan nuo ovat ja periaatteet on keksitty jo satoja vuosia sitten. Jos kaikki massa on jakautunut kehälle, niin renkaan vierimiseen sitoutunut energia on etenemis- ja pyörimisliikkeeseen situotuneen energian summa. Nämä energiat ovat yhtä suuria, koska molemmissa tapauksissa massan nopeus on sama. Etenemisessä kehän massa liikkuu ajosuuntaan ajonpeudella ja pyörimisliikkeessä kehän massa pyörii akselin ympäri tuolla samalla nopeudella.
Koska etenemisessä ja pyörimisessä kehän jokaisen pisteen nopeus on sama, niin eikö ole aika luonnollista, että noihin ilmiöihin myös sitoutuu saman verran energiaa? Katso nopeusvektorit ensimmäiseltä sivulta kohdista a ja b: http://plasma4.sr.unh.edu/ng/phys407...07-7-18-05.pdf
Koska auton renkaassa ei läheskään kaikki massa ole jakautunut ulkokehälle, niin silloin tuohon etenemisliikkeeseen sitoutuu enemmän energiaa kuin pyörimisliikkeeseen. (Jos kaikki massa olisi navassa, niin silloinhän pyörimiliikkeeseen ei sitoutuisi energiaa ollenkaan). Eli energiaa pyörivän renkaan liikkeeseen sitoutuu aina vähemmän kuin kahden samanlaisen takakontissa olevan renkaan liikkeeseen.
Jos olet saanut omissa testeissäsi renkaan painolle tuota suurempia vaikutuksia, niin se kertoo lähinnä testisi epäluotettavuudesta. Olosuhteet, mittausepätarkkuus, renkaan vierintävastus, ihmisen mieli ja monet muut tekijät saattavat helposti sotkea noita havaintojasi.pitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postheh, no tulihan melkoinen tarinapitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postheh, no tulihan melkoinen tarinapitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi. Kevyillä pyörillä on muitakin etuja (ihan monikossa) kuin parantunut kiihtyvyys.Last edited by petrolhead; 07-05-2007, 09:14.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View Postquotaamasti NHB:n teksti käsitteli pyörän liike-energiaa (massan hitautta) jota ei pidä sekoittaa vierintävastukseen.
En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi. Kevyillä pyörillä on muitakin etuja (ihan monikossa) kuin parantunut kiihtyvyys.
Todellinen luotettava mittaus jonkun tunnetun autolehden tai muun tahon toimesta. Perse dynossa ja käsikellolla ei yleensä innostuksissaan edes mietitä että mitattiinko eka kerta ala vai ylämäkeen. Todelliset erot mitataan kuitenkin taatusti 400m matkallakin sekunnin sadasosissa.
Veikkaan myös että 195/65-15" talvirenkailla vierintä vastus on pienempi kuin 235/40 18" kumeilla. Toki pielessä olevilla ilmanpaineilla saadaan tämäkin sotkettua.
Rengasvalmistajat käyttävät miljoonia ja miljoonia kehittääkseen vierintävästusta jotta kulutus laskisi.
Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut. Samaan aikaan kuitenkin hakkaavat miljoonia kehitykseen kulutusta pienentämään ja parantamaan suorituskykyä. Suomi poika tekee homman 12kg kevyemmillä vanteilla. Pistäkää pojat työhakemuksia SaksaanAprilia RSV4
Comment
-
Comment