Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #76
    Originally posted by eeki View Post
    Kuulin että tää voitaa muutenkin kaikki ämkolmoset ainaskin lastutettuna ja pörinäfilsulla. :think

    Eivaan. Ruuvaas tuohon sun talvikinneriisi jotkut 17" mille migliat ja kerro sitten oliko eroa.
    Ymmärrän kyllä pointin keveydessä, mutta miten monelle sillä on oikeasti paskankaan vertaa merkitystä? Kuluneet jarrulevyt, palat ja renkaat vaikuttaa kanssa noihin.
    Mutta käytännössä prosenttuaalisesti kiihtyvyyteen on isompi vaikutus tuuleeko ulkona 5m/s vastaan vai myötäseen...
    Ja mitä tulee jousituksen toimintaan kevyemmällä massalla, onko mitään väliä kun eri autoissa m3 vs. 325i on lähtökohdinkin isot erot jousittamottomissa massoissa? Esim. e36 M3:n jarrut edessä per kulma on 2,3kg painavammat kuin 325i:n jarrut. Takana eroa on myös n. 2,3kg per kulma..
    Silti M3 on parempi ajaa jos molemmissa autoissa on samat vanteet ja renkaat. Johtuen muista alustan ja iskunvaimennuksen(sisään ja ulos vaimennuksen suhteet) eroista.
    Olisi kivaa nähdä erot(ja miehet jotka persedynossa huomaavat eron) 400m kiihdytyksessä jos samaan autoon vaihdetaan ne 2kg/pyörä kevyemmät vanteet samoilla et luvuilla ja renkailla. Veikkaan että jälleen kerran olosuhteet(inhimilliset tekijät) vaikuttaisi enemmän kuin se 8kg pyörivässä massassa. Erot on tossa tapauksessa niin pieniä, että kohta täällä aletaan miettiä millä rengasmerkillä auto kiihtyy 0-100km/h nopeiten kun rengaskoko on sama..

    Moottoripyörän kohdalla ymmärrän kyllä vaikutuksen hyrrävoimissa, mutta 1500kg painavassa peltipurkissa
    Jos taas vertailussa vanteet ja renkaat molemmat vaihtuu, putoaa pohja vertailulta kun eri merkkisten renkaiden runkorakenteet eroaa toisistaan todella paljon ajo-ominaisuuksiltaan.

    Tietysti jos vanteen et luku ja renkaan koko(yhdistettynä hirmuiseen madallukseen väärillä pyöränkulmilla) poikkeaa tehtaan suosituksista, voiko edes olettaa että ajo-ominaisuudet paranee?
    Aprilia RSV4

    Comment

    • bemu2000
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 17799
      • Jämsä

      #77
      Originally posted by jannmann View Post
      Ymmärrän kyllä pointin keveydessä, mutta miten monelle sillä on oikeasti paskankaan vertaa merkitystä? Kuluneet jarrulevyt, palat ja renkaat vaikuttaa kanssa noihin.
      Mutta käytännössä prosenttuaalisesti kiihtyvyyteen on isompi vaikutus tuuleeko ulkona 5m/s vastaan vai myötäseen...
      Ja mitä tulee jousituksen toimintaan kevyemmällä massalla, onko mitään väliä kun eri autoissa m3 vs. 325i on lähtökohdinkin isot erot jousittamottomissa massoissa? Esim. e36 M3:n jarrut edessä per kulma on 2,3kg painavammat kuin 325i:n jarrut. Takana eroa on myös n. 2,3kg per kulma..
      Silti M3 on parempi ajaa jos molemmissa autoissa on samat vanteet ja renkaat. Johtuen muista alustan ja iskunvaimennuksen(sisään ja ulos vaimennuksen suhteet) eroista.
      Olisi kivaa nähdä erot(ja miehet jotka persedynossa huomaavat eron) 400m kiihdytyksessä jos samaan autoon vaihdetaan ne 2kg/pyörä kevyemmät vanteet samoilla et luvuilla ja renkailla. Veikkaan että jälleen kerran olosuhteet(inhimilliset tekijät) vaikuttaisi enemmän kuin se 8kg pyörivässä massassa. Erot on tossa tapauksessa niin pieniä, että kohta täällä aletaan miettiä millä rengasmerkillä auto kiihtyy 0-100km/h nopeiten kun rengaskoko on sama..

      Moottoripyörän kohdalla ymmärrän kyllä vaikutuksen hyrrävoimissa, mutta 1500kg painavassa peltipurkissa
      Jos taas vertailussa vanteet ja renkaat molemmat vaihtuu, putoaa pohja vertailulta kun eri merkkisten renkaiden runkorakenteet eroaa toisistaan todella paljon ajo-ominaisuuksiltaan.

      Tietysti jos vanteen et luku ja renkaan koko(yhdistettynä hirmuiseen madallukseen väärillä pyöränkulmilla) poikkeaa tehtaan suosituksista, voiko edes olettaa että ajo-ominaisuudet paranee?
      kulutukseen se ainakin vaikuttaa ja kyllä sen huomaa jo kiihtyvyydessäkin... onko jannemannella kenties suuriakin huolia, kun joka asiasta pitää päätään aukoa?
      Last edited by bemu2000; 05-05-2007, 06:54.
      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
      Vanteet edullisesti
      Nostureita ja rengaskoneita

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #78
        Originally posted by bemu2000 View Post
        kulutukseen se ainakin vaikuttaa ja kyllä sen huomaa jo kiihtyvyydessäkin... onko jannemannella kenties suuriakin huolia, kun joka asiasta pitää päätään aukoa?
        Ei vaan jannemanne puhuu periaatteessa täysin asiaa.. Vähän turhan suuri huoli noiden painojen suhteen monella. Pitää tänään ottaa tuo 100-160 aika, joka oikeastaan ainut vertailu kohde mitä itsellä on noihin painoihin liittyen.. Kyllä tuota ko asiaa tuli itsekin mietittyä, mutta jotenkin vaan tuntui 3000€:lla olevan järkevämpääkin käyttöä kuin auton alla pyörivät kuulat... Ei tuo raha nyt kuitenkaan puussa kasva eikä myöskään isukin kukkarossa, koska ei koko miestä ole näkynyt yli 15 vuoteen.. Taas tuli turhaa pohdiskelua teksi muotoon, mutta helpotti..
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #79
          Originally posted by bemu2000 View Post
          kulutukseen se ainakin vaikuttaa ja kyllä sen huomaa jo kiihtyvyydessäkin... onko jannemannella kenties suuriakin huolia, kun joka asiasta pitää päätään aukoa?
          Suuret huolet on siitä että mihin terve maalaisjärki on hävinnyt?

          Miten merkittävä ero suorituskyvyssä 0-1000m esim. saavutetaan sen 20kg kevyemmillä vanteilla. Kerro fakta tästä asiasta, niin lopetan ihmettelyni ja rupean jatkossa ostamaan käytettyjä renkaita ja myyn niitä viritysrenkaina koska ovat kevyempiä kuin uudet.

          Jos oikeasti pitää miettiä miten paljon pyörivää massaa on.
          Eikä pitäisi nyt samalla listata ne kevyemmät renkaatkin tänne?

          Moottoripyörän kumeissakin on pelkässä takarenkaassa helposti eroa jo 2kg.
          Pyörässä vaikutuksen kulutukseen pitäisi olla prosentuaalisesti isompi, mutta sitäkään ei huomaa. Vähän sama juttu kun yrittäis pieraisemalla parantaa 400m aikaa.
          Ultrakeveillä vanteilla ei ole mitään merkitystä jos päällä on helvetin painavat renkaat.
          Mitä tulee kulutukseen, pääsääntöisesti vierintävastus on riippuvainen renkaan leveydestä. Jos haluaa pihtailla kulutuksesta "vanteilla" Kannattaa varmaan ostaa ne 15 kisavanteet ja siihen se 195 kumi. Sillon voi saada oikeasti jonkun hyödyn kulutukseen verrattuna 20" ja 295 kompinaatioon. Jos taas ainoana erona autossa on se että vanteet on nykyään sen 20kg yhteensä kevyemmät kuin ennen, niin hoh hoijaa.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #80
            Olet siis toki täysin oikeassa siinä että vanteiden kilon/kahden painoeroilla ei ole käytännössä mitään käytännön eroa kiihtyvyyksiin sinällään.
            Se millä kuitenkin on merkitystä on se, että jokainen ylimääräinen gramma/kilo jota iskunvaimennuksen pitää pystyä ottaa hallintaan, vaikuttaa dynaamiseen pitokykyyn. Toki nytkin voidaan spekuloida muillakin muuttujilla, eli tuentojen+iskunvaimennuksen kunnolla/laadulla, mutta mitä vähemmän massaa alustalla+iskunvaimennuksella on hallittavanaan, sitä paremmat pito-ominaisuudet on käytettävissä.
            Eli jos fokusoidaan pieni käytännön esimerkki, eli ajetaan sadevesikaivon kannen yli joka on 10mm tienpinnan yläpuolella. Mitä vähemmän massaa pyörässä, sitä herkemmin=nopeammin pyörä nousee tuon 10mm ylös ilman renkaan muodonmuutosta. Kun taas renkaaseen ei kohdistu rajua muodonmuutosta, se ei myöskään virity jousen tavoin, eikä ammu noustessaan pitoa irti vaan jatkaa ajoalustan suuntaisesti.
            Kun kansi lopulta ylitetään, saa jousitus+iskunvaimennus kevyen pyörän "ammuttua" nopeammin ja täsmällisemmin kiinni asfalttiin, ilman pomppuefektejä.
            Eli kevyt jousittamaton massa seuraa luonnollisesti paremmin=täsmällisemmin=kontrolloidummin ajoalustaa, kuin vastaava raskaampi massa. Tässä kohdin kilo voi olla yllättävänkin iso massa kun sitä pitää liikutella senttitolkulla millisekunneissa ylös/alas.
            On totta että katuautossa muita muuttujia on helposti paljon enemmän kuin vanteen kilon/kahden painoerot, mutta lähtökohta on kuitenkin se että kevyt on tuon dynamiikan suhteen aina parempi kuin painavampi.
            Kiihdytysautoissa tämä on aivan erityisen merkityksellistä jotta saataisiin pyörän mahdollisimman nopea reagointi eri pintapaineolosuhteisiin, joten sieltä löytyy ne suhteellisesti kevyimmät valmisteet vanteiden/renkaiden suhteen.

            Comment

            • Axu83
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 601
              • Vantaa

              #81
              Tyhmää jeesustelua.. Ei noissa ämmäläisissä sun muissa turhaan ole keveitä vanteita, tai uudessa M3:ssa hiilikuitukattoa. Ero se on pienikin ero, ja noi Super/Ultraleggerat ei ole edes kalliit. 3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.
              E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
              E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
              Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
              It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
              And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #82
                Originally posted by Axu83 View Post
                Tyhmää jeesustelua.. Ei noissa ämmäläisissä sun muissa turhaan ole keveitä vanteita, tai uudessa M3:ssa hiilikuitukattoa. Ero se on pienikin ero, ja noi Super/Ultraleggerat ei ole edes kalliit. 3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.
                no ei 3kg vielä juurikaan tunnu, mutta ero kevyen ja painavan sarjan välillä saattaa olla 10kg, niin se jo tuntuu. alkuperäinen 15" paketti painaa n.15kg ja lähes saman verran 17-18" laatukamat. 17-18" painava paketti saattaa olla jo yli 25kg. laitoin 24kg kappale painavat 15kg painavien tilalle E39 528:iin, niin kulutus nousi 0,5-1,0L ja selvästi nihkeämmäksi kävi kiihtyvyyskin...
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #83
                  Originally posted by Axu83 View Post
                  Tyhmää jeesustelua.. Ei noissa ämmäläisissä sun muissa turhaan ole keveitä vanteita, tai uudessa M3:ssa hiilikuitukattoa. Ero se on pienikin ero, ja noi Super/Ultraleggerat ei ole edes kalliit. 3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.
                  Perustele toi jollain faktalla, miten paljon se parantaa 400m aikaa?
                  Miten paljon kulutus pienenee?
                  Kulutukseen tolla on todella pieni merkitys. Vierintäkehän pituus, muutos kuluneena sekä vierintävastus uutena, kuluneena ja oikeat ilmapaineet merkitsee enemmän kuin se ylimääräinen 12kg mikä pitää kiihdyttää nopeuteen x. Kun nopeus on saavutettu, sen ylläpitämiseen kuluu hyttysen ininän verran enemmän energiaa kun 12kg kevyempien vanteiden.


                  Kohtalaisen paljon motolla ajaneena voin kyllä sanoa ettei sitä 3kg eroa pyörivässä massassa huomaa kiihdytyksessä, vaikka se merkitsee pyörässä paljon enemmän suhtellisesti. Absoluuttisessa tilanteessa se vaikuttaa, mutta niin kauan kun inhimilliset tekijät vaikuttaa niin....

                  Hemillä oli hyvät perustelut tolla monttu teorialla, mutta se toimii myös toisinpäin. Jos iskunvaimentimen sisään ja ulos shimmaukset on suunniteltu painavammalle vanteelle, aiheuttaa se kevyemmällä vanteella taas negatiivisen vaikutuksen käytökseen. Eikö näin?


                  Mitä tulee noihin kevyisiin ensiasennus vanteisiin (e46 M3), painavimmat vanteet löytyy juurikin csl mallista. "hiilikuitu" katto ei riitä edes kompensoimaan eroa vanteissa ja jousittamattomassa massassa.
                  Muutenkin se hiilikuitukatto, on vaan markkina kikka....
                  Last edited by jannmann; 05-05-2007, 16:40. Reason: kirjoitus härö
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #84
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    no ei 3kg vielä juurikaan tunnu, mutta ero kevyen ja painavan sarjan välillä saattaa olla 10kg, niin se jo tuntuu. alkuperäinen 15" paketti painaa n.15kg ja lähes saman verran 17-18" laatukamat. 17-18" painava paketti saattaa olla jo yli 25kg. laitoin 24kg kappale painavat 15kg painavien tilalle E39 528:iin, niin kulutus nousi 0,5-1,0L ja selvästi nihkeämmäksi kävi kiihtyvyyskin...
                    Molemmat vannesarjat oli samanlevyiset ja samoilla renkailla?
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #85
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Hemillä oli hyvät perustelut tolla monttu teorialla, mutta se toimii myös toisinpäin. Jos iskunvaimentimen sisään ja ulos shimmaukset on suunniteltu painavammalle vanteelle, aiheuttaa se kevyemmällä vanteella taas negatiivisen vaikutuksen käytökseen. Eikö näin?
                      Jousittamaton massa on aina vain häiriötekijä jousituksen toiminnalle, vähän samoin kuin jousituksen kitkakin. Jotta suuri jousittamaton massa saadaa pysymään tiessä, tulee vaimennusta olla paljon. Tämä taas tuntuu huonona jousitusmukavuutena, joka on mun mielestä yksi todella merkittävä juttu jousittamattomasta massata puhuttaessa. Jousittamattoman massan vähentämisellä ei tosiaankaan ole negatiivisia vaikutuksia käytökseen. Olipa vaimennukset millaisia tahansa, niin keveämpi pyörä seuraa aina paremmin tietä. Se on totta, että joku 3 kiloa ei vielä hirveästi tunnu, mutta käytännössä rengas/vanne -yhdistelmien valinnalla voi säästää helposti moninkertaisen määrän massaa.

                      Comment

                      • NHB
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1120

                        #86
                        Originally posted by Axu83 View Post
                        3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.
                        Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?

                        Comment

                        • Axu83
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 601
                          • Vantaa

                          #87
                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          no ei 3kg vielä juurikaan tunnu, mutta ero kevyen ja painavan sarjan välillä saattaa olla 10kg, niin se jo tuntuu. alkuperäinen 15" paketti painaa n.15kg ja lähes saman verran 17-18" laatukamat. 17-18" painava paketti saattaa olla jo yli 25kg. laitoin 24kg kappale painavat 15kg painavien tilalle E39 528:iin, niin kulutus nousi 0,5-1,0L ja selvästi nihkeämmäksi kävi kiihtyvyyskin...
                          4x3kg = 12kg
                          E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                          E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                          Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                          It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                          And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                          Comment

                          • Axu83
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 601
                            • Vantaa

                            #88
                            Originally posted by NHB View Post
                            Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?
                            Miksi 20kg? Itse olen kuullut että tuo kerrotaan 9-11, eli n. 120kg. Tehottomalla autolla tuon 20kg saattaa jo huomatakin.
                            E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                            E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                            Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                            It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                            And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #89
                              Originally posted by NHB View Post
                              Jousittamaton massa on aina vain häiriötekijä jousituksen toiminnalle, vähän samoin kuin jousituksen kitkakin. Jotta suuri jousittamaton massa saadaa pysymään tiessä, tulee vaimennusta olla paljon. Tämä taas tuntuu huonona jousitusmukavuutena, joka on mun mielestä yksi todella merkittävä juttu jousittamattomasta massata puhuttaessa. Jousittamattoman massan vähentämisellä ei tosiaankaan ole negatiivisia vaikutuksia käytökseen. Olipa vaimennukset millaisia tahansa, niin keveämpi pyörä seuraa aina paremmin tietä. Se on totta, että joku 3 kiloa ei vielä hirveästi tunnu, mutta käytännössä rengas/vanne -yhdistelmien valinnalla voi säästää helposti moninkertaisen määrän massaa.
                              Tosta on pakko vääntää.
                              Ainakin mopossa joutuu muuttamaan paluuvaimennusta, puristusvaimennusta ja jousen esijännitystä jos takarengas vaihdetaan michelinnistä dunloppiin(n.2-3kg painoeroa)

                              Tosin autossa massat paljon suuremmpia, suhteelliset painonmuutokset pienenpiä ja niitten säädöistä en mitään ymmärräkkään.
                              Molemmissa tapauksissa kyllä taitaa yleensä olla se että jos säätöjä löytyy autosta tai moposta, ruuvataan ne urvelon käyttäjän toimesta jäykimmälle koska se kuulemma on "paras" niin.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                #90
                                Originally posted by NHB View Post
                                Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?
                                joo, eipä sitä ihan noin voi laskea
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎