Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19178
    • -

    Originally posted by jannmann View Post
    Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut.
    Kyllä ainakin BMW:n tehdasvanteet ovat aina suhteellisen kevyitä. Esim. M3 / M5 / M6 mallien 17" - 19" vanteet eivät todellakaan ole mitään painavia vanteita kokoluokassaan. Eri asia jotkut riisi valmistajan tinapyörät, jotka painavat helposti sen 3 - 5 kiloa / kappale enemmän samassa vannekoossa.

    Mitä noihin rengas+vanne paketin painoihin tulee, niin on huomioitava lisäksi, että uudemmissa autoissa käytetään usein runflat renkaita. Ja ne taas ovat normaaleja renkaita painavimpia. Eri merkkien saman kokoisten renkaiden välillä on myös paljon painoeroja. Kyllähän rengas+vanne paketti vaikuttaa auton suorituskykyyn. Jo pelkästään leveämmät renkaat ja vantee vaikuttavat ilmanvastukseen jne.. Täytyy huomioida moni asia, ei pelkkä vanteiden paino!

    Itse ainakin olen ratkaissut homman niin, että hankin mahdollisimman laadukkaat ja kevyet vanteet. Sellaiset, joihin perse ja lompakko kestää. Ja en murehdi asiaa sen enempää. Mulle on ihan yksi ja sama, onko siitä vanteiden keveydestä mitään hyötyä vai ei. Hankin silti mahdollisimman laadukkaat vanteet autooni.

    Laatuvanteissa minulle kestävyys ja viimeistely ratkaisee eniten. Halpis 20" kromivanne voi mennä helposti paskaksi, jos ajat sillä johonkin terävään kuoppaan. Itselläni ei taas ole koskaan ollut laatuvanteiden kanssa ongelmia, että olisivat menneet kieroon omassa käytössäni.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7450
      • Oulu

      Originally posted by jannmann View Post
      Jälleen kerran, lertokaa nyt perhana joku todellinen fakta siitä miten paljon se 3kg/ nurkkan vaikuttaa siihen kiihtyvyyteen.
      Ei ole faktaa kiihtyvyydestä, mutta muita vaikutuksia eripainoisilla (ja kylläkin myös eri kokoisilla) renkailla on hiukan tutkittu täällä:



      Originally posted by jannmann View Post
      Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut.
      Eihän autonvalmistajat ole tyhmiä, esim. TM 5/96 E39 523i:n koeajossa lähinnä hämmästeltiin BMW:n keveyden tavoittelua kun vakiona autossa olleen "peltivanteetkin" oli alumiiniset. Ois varmaan tullu halvemmaksi pistää autoon ne perinteiset teräslevypyörät, mutta jotain etua haettiin kevyemmilla vanteilla.

      Nykyään kuitenkin markkinat (eli ulkonäön muoti) vaatii autoihin isot renkaat. Keveyteen varmasti pyritään edelleen, mutta muitakin reunaehtoja on.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by jannmann View Post
        Jälleen kerran, lertokaa nyt perhana joku todellinen fakta siitä miten paljon se 3kg/ nurkkan vaikuttaa siihen kiihtyvyyteen. Perse dyno ei nyt kelpaa.
        Todellinen luotettava mittaus jonkun tunnetun autolehden tai muun tahon toimesta. Perse dynossa ja käsikellolla ei yleensä innostuksissaan edes mietitä että mitattiinko eka kerta ala vai ylämäkeen. Todelliset erot mitataan kuitenkin taatusti 400m matkallakin sekunnin sadasosissa.

        Veikkaan myös että 195/65-15" talvirenkailla vierintä vastus on pienempi kuin 235/40 18" kumeilla. Toki pielessä olevilla ilmanpaineilla saadaan tämäkin sotkettua.

        Rengasvalmistajat käyttävät miljoonia ja miljoonia kehittääkseen vierintävästusta jotta kulutus laskisi.
        Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut. Samaan aikaan kuitenkin hakkaavat miljoonia kehitykseen kulutusta pienentämään ja parantamaan suorituskykyä. Suomi poika tekee homman 12kg kevyemmillä vanteilla. Pistäkää pojat työhakemuksia Saksaan
        Kaupunginkirjastosta ja lukion fyssankirjoista löytyy aineistoa tuhansia sivuja joten suosittelen perehtymään niihin.
        Painavampi vanne ei välttämättä lisää merkittävästi polttoaineen kulutusta tasavauhdilla ajettaessa. Kuten mainitsin massan hitautta ja vierintävastusta ei pidä sekoittaa.
        Autotehtaat laittavat peltivanteita koska niiden hinta-paino-kokosuhde on hyvä normiautoon. 2000 € magnesiumista taotut vanteet nostaisi sarjatuotantoauton listahintaa hieman liikaa, ja ihmisille jotka eivät autolla vedä punaviivalle jalka lattiassa koskaan (99% väestöstä) ei tuollaiset ominaisuudet ole kovin myyviä.
        Last edited by petrolhead; 07-05-2007, 10:45.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • NHB
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1120

          Originally posted by petrolhead View Post
          En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi.
          Eli sinäkin olet niitä, jotka tuntevat selvästi kiihdytyksessä 20 kilon lastin auton kyytissä. Oma perseeni ei kyllä ole noin herkkä.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by NHB View Post
            Eli sinäkin olet niitä, jotka tuntevat selvästi kiihdytyksessä 20 kilon lastin auton kyytissä. Oma perseeni ei kyllä ole noin herkkä.
            Ja varmaan aika tieteellinen tuo sun arvio 20 kg autoa ja vanteita näkemättä (Pitää muistaa että Toyota Aygossa huomaat pienemmän lastimuutoksen kuin 500 ässä-Mersussa) . Tuossa mun 3kg/nurkka vertailussa kyllä voi sotkea se että renkaita vaihtaessa pyörissä muuttui muukin kuin massa.
            En tähän ketjuun enää väännä lisää, jokainen voi käydä kirjastossa hakemassa opuksia tästä ja tehdä omalla koslallaan koekiihdytyksiä ja arvioida muutoksen vaikutuksen omaan onnellisuuteensa.
            Last edited by petrolhead; 07-05-2007, 11:23. Reason: lisää "asiaa"
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Ody
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 93
              • Vaasa

              Olisiko kellään tietoa Leaguen vanteiden painoista? Lähinnä tuon lg-205 mallin 17" ja 18" painot kiinnostaisi. :think
              E36 318is Coupe

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                Originally posted by petrolhead View Post
                Ja varmaan aika tieteellinen tuo sun arvio 20 kg autoa ja vanteita näkemättä (Pitää muistaa että Toyota Aygossa huomaat pienemmän lastimuutoksen kuin 500 ässä-Mersussa) . Tuossa mun 3kg/nurkka vertailussa kyllä voi sotkea se että renkaita vaihtaessa pyörissä muuttui muukin kuin massa.
                No nimenomaan toereettinen maksimi on 24 kiloa nykyisen fysiikan käsityksen mukaan. Käytännössä auton renkailla jäädään selvästi aina tuon alle. Myönnetään, että tuo 20 kiloa on vain arvio, mutta kyllä se aika lähellä totuutta on. Ja kilogramma on kilogramma auton ja vanteen vanteen merkistä riiippumatta. Jos sanat ei ole sulle tarpeeksi tieteellistä settiä, niin tässäpä sitten tiedettä:

                m = pyörän massa
                V = kehänopeus = etenemisliikkeen nopeus
                R = pyörän halkaisija
                J = pyörän massanhitausmomentti
                ω = pyörän kulmanopeus

                Pyörän vieriessä sen kokonaisliike-energia koostuu etenemisliikkeen ja pyörimisliikkeen energioista:
                E(kok) = E(ete) + E(pyö)
                E(ete) = ½*m*V^2
                E(pyö) = ½*J*ω^2

                Jos kaikki massa on kehällä, niin sillon J = m*R^2
                ω = V/R
                Nämä sijoitetaan pyörimisen yhtälöön:

                E(pyö) = ½*m*R^2*(V/R)^2 = ½*m*V^2
                Ja kas, sehän on sama yhtälö kuin etenemisliikeen liike-energialle. Eli pyörimiseen ja etenemiseen situotuu saman verran energiaa. Tämä tarkoittaa taasen sitä, että vierivään Pyörään sitoutuu maksimissaan kaksinkertainen määrä energiaa verrattuna samansuuruiseen pyörimättömään massaan.

                Etkös sä juuri äsken kehoittanut jotakuta menemään kaupunginkirjastoon? Jos mekaniikan perusteet tuntuu hankalilta, niin sieltä varmasti löytyy vinkkejä näidenkin kaavojen ymmärtämiseen.
                Last edited by NHB; 07-05-2007, 12:59.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Kaupunginkirjastosta ja lukion fyssankirjoista löytyy aineistoa tuhansia sivuja joten suosittelen perehtymään niihin.
                  Painavampi vanne ei välttämättä lisää merkittävästi polttoaineen kulutusta tasavauhdilla ajettaessa. Kuten mainitsin massan hitautta ja vierintävastusta ei pidä sekoittaa.
                  Autotehtaat laittavat peltivanteita koska niiden hinta-paino-kokosuhde on hyvä normiautoon. 2000 € magnesiumista taotut vanteet nostaisi sarjatuotantoauton listahintaa hieman liikaa, ja ihmisille jotka eivät autolla vedä punaviivalle jalka lattiassa koskaan (99% väestöstä) ei tuollaiset ominaisuudet ole kovin myyviä.
                  Kuten itse aiemmin jo mainitsin, vierintävastuksella on isompi merkitys kulutukseen kuin sillä perhanan 3kg/vanne painoerolla. Ymmärrän kyllä massan hitauden ja liike-energian lain. Painavamman vanteen kiihdyttämiseen tarvitaan enemmän energia, mutta se myös luovuttaa enemmän energia kun painetaan kytkin pohjaan ja rullataan. Mikä kompensoi sitä.

                  Miten BMW ei sitten esim. CSL:n kohdalla investoinut niihin kevyempiin vanteisiin, vaan pisti malliston painavimmat alle? Siinä tuskin olisi se 1000e lisää hinnassa sulkenut yhtään ostajaa pois, vai mitä luulet?
                  Olisikohan auton kokonais massalla ollut isompi merkitys?

                  Joku mainitsi esimerkiksi 523i e39:n 15" alu(pelti)vanteet
                  Jotka painavat pölykapselin kanssa 6,81kg. Miten paljon paremmin kiihtyy ja miten paljon enemmän vie sama auto samoilla renkailla bensaa kun alla onkin 15" peltivanteet jotka painaa sen 2,79kg/kpl enemmän? Onko autojen kierrosajassa esim. ahvenistolla useamman sekunnin ero?




                  ps. kaupungin kirjastosta löytyy myös varmasti paljon kirjoja joissa käsitellään maalaisjärkeä.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Jonhson
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 486

                    Tietääkö kukaan paljonko suunnilleen painaa tuollaiset Audi A8 replica vanteet 17-tuumaisina? Kysyin myyjältä, niin vastaus oli pari kiloa kappaleelta, tähän en viitsinyt sanoa enään mitään...
                    -Varmasti vedän sutia, poltan suorastaan kumia-

                    Comment

                    • Throes
                      Newbiemmer
                      • Jul 2007
                      • 14
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by Ody View Post
                      Olisiko kellään tietoa Leaguen vanteiden painoista? Lähinnä tuon lg-205 mallin 17" ja 18" painot kiinnostaisi. :think
                      Piritekin verkkosivuilta:

                      -LG190
                      18x7,5 10,9kg
                      18x8 11,2kg
                      19x8 11,1kg
                      19x9,5 11,8kg

                      -LG205
                      18x8 11,2kg
                      19x8 11,7kg

                      -LG208
                      19x8 11,2kg
                      19x9,5 12,5kg
                      E46 328i
                      sigpic

                      Comment

                      • Jochen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1229
                        • Valkeakoski & Trondheim

                        Vaihdoin jokin aika sitten 19" Rial Daytona Racet alkuperäisiin 19" M3 vanteisiin, renkaat pysyi samoina. Uskoisin että Rialit oli noin 2-3 kiloa painavammat / vanne kuin OEM vanteet. Vaikutus auton olemukseen oli kyllä aika uskomaton.

                        Nyt täydellä tankilla pääsee 660 km aikaisemman 580 km sijaan (rengaspaineet ja siten vierintävastus voi tietenkin olla hiukan erilainen). Lisäksi auto tuntuu olevan paljon paremmin tiessä kiinni ja ohjauspyörä kertoo mitä eturenkaiden alla tapahtuu. Auto tuntuu yleisesti ottaen vain kevyemmältä ja eläväisemmältä kaikin puolin. Suorakiihtyvyyttä en ole testannut kun se ei juurikaan kiinnosta, en moista ominaisuutta koskaan täysillä hyödynnä muutenkaan.

                        Tuo kokeilu kyllä muutti suhtautumiseni vanteiden ja renkaiden painon merkitykseen täysin...

                        Uskoisin että mitään nyrkkisääntöä paljonko renkaan ja vanteen keventäminen vaikuttaa kiihtyvyyteen ei ole koska se riippuu siitä kuinka nopeasti renkaan pyörintänopeutta kiihdytetään eli sama homma kuin vauhtipyörän keventämisessä. Massan pieneneminen siis vaikuttaa enemmän pienillä vaihteilla kuin isoilla.

                        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7450
                          • Oulu

                          Originally posted by Jochen View Post
                          Vaihdoin jokin aika sitten 19" Rial Daytona Racet alkuperäisiin 19" M3 vanteisiin, renkaat pysyi samoina. Uskoisin että Rialit oli noin 2-3 kiloa painavammat / vanne kuin OEM vanteet. Vaikutus auton olemukseen oli kyllä aika uskomaton.
                          Mielenkiintoisia havaintoja nuo mitä kirjoitit. Alko tuossa kesällä itelläki himottaa joskus testailla miltä tuntus oikeesti keveet vanteet, tää kun on sellanen juttu että pitäis päästä itse kokeileen että uskoo. Onkohan esim. tällaset 18" Ultraleggerat sit vieläkin kevyemmät kuin noi sun OEM-vanteet?



                          Tossa vaan taitaa nuo jarrulevyt sitten taas lisätä painoa sen minkä vanteissa säästää....
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 26-09-2007, 17:38.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Jochen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1229
                            • Valkeakoski & Trondheim

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Mielenkiintoisia havaintoja nuo mitä kirjoitit. Alko tuossa kesällä itelläki himottaa joskus testailla miltä tuntus oikeesti keveet vanteet, tää kun on sellanen juttu että pitäis päästä itse kokeileen että uskoo. Onkohan esim. tällaset 18" Ultraleggerat sit vieläkin kevyemmät kuin noi sun OEM-vanteet?
                            Näyttäisi sille että 8x19" Superleggerat on noin 10.5 kg eli noin 1.5 kg kevyemmät kuin OEM vanteet edessä. Ultraleggerat on varmaan vielä hiukan kevyemmät.

                            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Kaivetaanpa topicia esiin ja lisätään uutta tietoa kun tuli tuossa talvirenkaita vaihdellessa punnittua.

                              15" E39 alumiinipeltivanteet + sakkorajalla oleva Kleber nastarengas = 13,2kg
                              16" Style 33 BMW alut + 225/55/16 uudet nastat = 19,4kg
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Rahu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 6464
                                • Tuusula

                                Eilen punnittua:

                                ALPINA 9,5" 19" vanne + 275/30 Michelin 20,9kg

                                Eli n.3kg kevyemmät kuin alkuperäiset M6 vanteet samoilla renkailla
                                Last edited by Rahu; 04-11-2007, 22:02.
                                BMW Service
                                P.o4oo925441
                                [email protected]
                                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎