Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?
    Ei oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?
    joo, eipä sitä ihan noin voi laskea

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Jousittamaton massa on aina vain häiriötekijä jousituksen toiminnalle, vähän samoin kuin jousituksen kitkakin. Jotta suuri jousittamaton massa saadaa pysymään tiessä, tulee vaimennusta olla paljon. Tämä taas tuntuu huonona jousitusmukavuutena, joka on mun mielestä yksi todella merkittävä juttu jousittamattomasta massata puhuttaessa. Jousittamattoman massan vähentämisellä ei tosiaankaan ole negatiivisia vaikutuksia käytökseen. Olipa vaimennukset millaisia tahansa, niin keveämpi pyörä seuraa aina paremmin tietä. Se on totta, että joku 3 kiloa ei vielä hirveästi tunnu, mutta käytännössä rengas/vanne -yhdistelmien valinnalla voi säästää helposti moninkertaisen määrän massaa.
    Tosta on pakko vääntää.
    Ainakin mopossa joutuu muuttamaan paluuvaimennusta, puristusvaimennusta ja jousen esijännitystä jos takarengas vaihdetaan michelinnistä dunloppiin(n.2-3kg painoeroa)

    Tosin autossa massat paljon suuremmpia, suhteelliset painonmuutokset pienenpiä ja niitten säädöistä en mitään ymmärräkkään.
    Molemmissa tapauksissa kyllä taitaa yleensä olla se että jos säätöjä löytyy autosta tai moposta, ruuvataan ne urvelon käyttäjän toimesta jäykimmälle koska se kuulemma on "paras" niin.

    Leave a comment:


  • Axu83
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?
    Miksi 20kg? Itse olen kuullut että tuo kerrotaan 9-11, eli n. 120kg. Tehottomalla autolla tuon 20kg saattaa jo huomatakin.

    Leave a comment:


  • Axu83
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    no ei 3kg vielä juurikaan tunnu, mutta ero kevyen ja painavan sarjan välillä saattaa olla 10kg, niin se jo tuntuu. alkuperäinen 15" paketti painaa n.15kg ja lähes saman verran 17-18" laatukamat. 17-18" painava paketti saattaa olla jo yli 25kg. laitoin 24kg kappale painavat 15kg painavien tilalle E39 528:iin, niin kulutus nousi 0,5-1,0L ja selvästi nihkeämmäksi kävi kiihtyvyyskin...
    4x3kg = 12kg

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Axu83 View Post
    3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.
    Tuntuuko 20 kiloa auton kyytissä todella paljon kiihtyvyydessä?

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Hemillä oli hyvät perustelut tolla monttu teorialla, mutta se toimii myös toisinpäin. Jos iskunvaimentimen sisään ja ulos shimmaukset on suunniteltu painavammalle vanteelle, aiheuttaa se kevyemmällä vanteella taas negatiivisen vaikutuksen käytökseen. Eikö näin?
    Jousittamaton massa on aina vain häiriötekijä jousituksen toiminnalle, vähän samoin kuin jousituksen kitkakin. Jotta suuri jousittamaton massa saadaa pysymään tiessä, tulee vaimennusta olla paljon. Tämä taas tuntuu huonona jousitusmukavuutena, joka on mun mielestä yksi todella merkittävä juttu jousittamattomasta massata puhuttaessa. Jousittamattoman massan vähentämisellä ei tosiaankaan ole negatiivisia vaikutuksia käytökseen. Olipa vaimennukset millaisia tahansa, niin keveämpi pyörä seuraa aina paremmin tietä. Se on totta, että joku 3 kiloa ei vielä hirveästi tunnu, mutta käytännössä rengas/vanne -yhdistelmien valinnalla voi säästää helposti moninkertaisen määrän massaa.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    no ei 3kg vielä juurikaan tunnu, mutta ero kevyen ja painavan sarjan välillä saattaa olla 10kg, niin se jo tuntuu. alkuperäinen 15" paketti painaa n.15kg ja lähes saman verran 17-18" laatukamat. 17-18" painava paketti saattaa olla jo yli 25kg. laitoin 24kg kappale painavat 15kg painavien tilalle E39 528:iin, niin kulutus nousi 0,5-1,0L ja selvästi nihkeämmäksi kävi kiihtyvyyskin...
    Molemmat vannesarjat oli samanlevyiset ja samoilla renkailla?

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Axu83 View Post
    Tyhmää jeesustelua.. Ei noissa ämmäläisissä sun muissa turhaan ole keveitä vanteita, tai uudessa M3:ssa hiilikuitukattoa. Ero se on pienikin ero, ja noi Super/Ultraleggerat ei ole edes kalliit. 3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.
    Perustele toi jollain faktalla, miten paljon se parantaa 400m aikaa?
    Miten paljon kulutus pienenee?
    Kulutukseen tolla on todella pieni merkitys. Vierintäkehän pituus, muutos kuluneena sekä vierintävastus uutena, kuluneena ja oikeat ilmapaineet merkitsee enemmän kuin se ylimääräinen 12kg mikä pitää kiihdyttää nopeuteen x. Kun nopeus on saavutettu, sen ylläpitämiseen kuluu hyttysen ininän verran enemmän energiaa kun 12kg kevyempien vanteiden.


    Kohtalaisen paljon motolla ajaneena voin kyllä sanoa ettei sitä 3kg eroa pyörivässä massassa huomaa kiihdytyksessä, vaikka se merkitsee pyörässä paljon enemmän suhtellisesti. Absoluuttisessa tilanteessa se vaikuttaa, mutta niin kauan kun inhimilliset tekijät vaikuttaa niin....

    Hemillä oli hyvät perustelut tolla monttu teorialla, mutta se toimii myös toisinpäin. Jos iskunvaimentimen sisään ja ulos shimmaukset on suunniteltu painavammalle vanteelle, aiheuttaa se kevyemmällä vanteella taas negatiivisen vaikutuksen käytökseen. Eikö näin?


    Mitä tulee noihin kevyisiin ensiasennus vanteisiin (e46 M3), painavimmat vanteet löytyy juurikin csl mallista. "hiilikuitu" katto ei riitä edes kompensoimaan eroa vanteissa ja jousittamattomassa massassa.
    Muutenkin se hiilikuitukatto, on vaan markkina kikka....
    Last edited by jannmann; 05-05-2007, 15:40. Reason: kirjoitus härö

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by Axu83 View Post
    Tyhmää jeesustelua.. Ei noissa ämmäläisissä sun muissa turhaan ole keveitä vanteita, tai uudessa M3:ssa hiilikuitukattoa. Ero se on pienikin ero, ja noi Super/Ultraleggerat ei ole edes kalliit. 3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.
    no ei 3kg vielä juurikaan tunnu, mutta ero kevyen ja painavan sarjan välillä saattaa olla 10kg, niin se jo tuntuu. alkuperäinen 15" paketti painaa n.15kg ja lähes saman verran 17-18" laatukamat. 17-18" painava paketti saattaa olla jo yli 25kg. laitoin 24kg kappale painavat 15kg painavien tilalle E39 528:iin, niin kulutus nousi 0,5-1,0L ja selvästi nihkeämmäksi kävi kiihtyvyyskin...

    Leave a comment:


  • Axu83
    replied
    Tyhmää jeesustelua.. Ei noissa ämmäläisissä sun muissa turhaan ole keveitä vanteita, tai uudessa M3:ssa hiilikuitukattoa. Ero se on pienikin ero, ja noi Super/Ultraleggerat ei ole edes kalliit. 3kg/vanne tuntuu jo todella paljon kiihtyvyydessä ja kulutuksessa IMO.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Olet siis toki täysin oikeassa siinä että vanteiden kilon/kahden painoeroilla ei ole käytännössä mitään käytännön eroa kiihtyvyyksiin sinällään.
    Se millä kuitenkin on merkitystä on se, että jokainen ylimääräinen gramma/kilo jota iskunvaimennuksen pitää pystyä ottaa hallintaan, vaikuttaa dynaamiseen pitokykyyn. Toki nytkin voidaan spekuloida muillakin muuttujilla, eli tuentojen+iskunvaimennuksen kunnolla/laadulla, mutta mitä vähemmän massaa alustalla+iskunvaimennuksella on hallittavanaan, sitä paremmat pito-ominaisuudet on käytettävissä.
    Eli jos fokusoidaan pieni käytännön esimerkki, eli ajetaan sadevesikaivon kannen yli joka on 10mm tienpinnan yläpuolella. Mitä vähemmän massaa pyörässä, sitä herkemmin=nopeammin pyörä nousee tuon 10mm ylös ilman renkaan muodonmuutosta. Kun taas renkaaseen ei kohdistu rajua muodonmuutosta, se ei myöskään virity jousen tavoin, eikä ammu noustessaan pitoa irti vaan jatkaa ajoalustan suuntaisesti.
    Kun kansi lopulta ylitetään, saa jousitus+iskunvaimennus kevyen pyörän "ammuttua" nopeammin ja täsmällisemmin kiinni asfalttiin, ilman pomppuefektejä.
    Eli kevyt jousittamaton massa seuraa luonnollisesti paremmin=täsmällisemmin=kontrolloidummin ajoalustaa, kuin vastaava raskaampi massa. Tässä kohdin kilo voi olla yllättävänkin iso massa kun sitä pitää liikutella senttitolkulla millisekunneissa ylös/alas.
    On totta että katuautossa muita muuttujia on helposti paljon enemmän kuin vanteen kilon/kahden painoerot, mutta lähtökohta on kuitenkin se että kevyt on tuon dynamiikan suhteen aina parempi kuin painavampi.
    Kiihdytysautoissa tämä on aivan erityisen merkityksellistä jotta saataisiin pyörän mahdollisimman nopea reagointi eri pintapaineolosuhteisiin, joten sieltä löytyy ne suhteellisesti kevyimmät valmisteet vanteiden/renkaiden suhteen.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    kulutukseen se ainakin vaikuttaa ja kyllä sen huomaa jo kiihtyvyydessäkin... onko jannemannella kenties suuriakin huolia, kun joka asiasta pitää päätään aukoa?
    Suuret huolet on siitä että mihin terve maalaisjärki on hävinnyt?

    Miten merkittävä ero suorituskyvyssä 0-1000m esim. saavutetaan sen 20kg kevyemmillä vanteilla. Kerro fakta tästä asiasta, niin lopetan ihmettelyni ja rupean jatkossa ostamaan käytettyjä renkaita ja myyn niitä viritysrenkaina koska ovat kevyempiä kuin uudet.

    Jos oikeasti pitää miettiä miten paljon pyörivää massaa on.
    Eikä pitäisi nyt samalla listata ne kevyemmät renkaatkin tänne?

    Moottoripyörän kumeissakin on pelkässä takarenkaassa helposti eroa jo 2kg.
    Pyörässä vaikutuksen kulutukseen pitäisi olla prosentuaalisesti isompi, mutta sitäkään ei huomaa. Vähän sama juttu kun yrittäis pieraisemalla parantaa 400m aikaa.
    Ultrakeveillä vanteilla ei ole mitään merkitystä jos päällä on helvetin painavat renkaat.
    Mitä tulee kulutukseen, pääsääntöisesti vierintävastus on riippuvainen renkaan leveydestä. Jos haluaa pihtailla kulutuksesta "vanteilla" Kannattaa varmaan ostaa ne 15 kisavanteet ja siihen se 195 kumi. Sillon voi saada oikeasti jonkun hyödyn kulutukseen verrattuna 20" ja 295 kompinaatioon. Jos taas ainoana erona autossa on se että vanteet on nykyään sen 20kg yhteensä kevyemmät kuin ennen, niin hoh hoijaa.

    Leave a comment:


  • Stone
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    kulutukseen se ainakin vaikuttaa ja kyllä sen huomaa jo kiihtyvyydessäkin... onko jannemannella kenties suuriakin huolia, kun joka asiasta pitää päätään aukoa?
    Ei vaan jannemanne puhuu periaatteessa täysin asiaa.. Vähän turhan suuri huoli noiden painojen suhteen monella. Pitää tänään ottaa tuo 100-160 aika, joka oikeastaan ainut vertailu kohde mitä itsellä on noihin painoihin liittyen.. Kyllä tuota ko asiaa tuli itsekin mietittyä, mutta jotenkin vaan tuntui 3000€:lla olevan järkevämpääkin käyttöä kuin auton alla pyörivät kuulat... Ei tuo raha nyt kuitenkaan puussa kasva eikä myöskään isukin kukkarossa, koska ei koko miestä ole näkynyt yli 15 vuoteen.. Taas tuli turhaa pohdiskelua teksi muotoon, mutta helpotti..

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Ymmärrän kyllä pointin keveydessä, mutta miten monelle sillä on oikeasti paskankaan vertaa merkitystä? Kuluneet jarrulevyt, palat ja renkaat vaikuttaa kanssa noihin.
    Mutta käytännössä prosenttuaalisesti kiihtyvyyteen on isompi vaikutus tuuleeko ulkona 5m/s vastaan vai myötäseen...
    Ja mitä tulee jousituksen toimintaan kevyemmällä massalla, onko mitään väliä kun eri autoissa m3 vs. 325i on lähtökohdinkin isot erot jousittamottomissa massoissa? Esim. e36 M3:n jarrut edessä per kulma on 2,3kg painavammat kuin 325i:n jarrut. Takana eroa on myös n. 2,3kg per kulma..
    Silti M3 on parempi ajaa jos molemmissa autoissa on samat vanteet ja renkaat. Johtuen muista alustan ja iskunvaimennuksen(sisään ja ulos vaimennuksen suhteet) eroista.
    Olisi kivaa nähdä erot(ja miehet jotka persedynossa huomaavat eron) 400m kiihdytyksessä jos samaan autoon vaihdetaan ne 2kg/pyörä kevyemmät vanteet samoilla et luvuilla ja renkailla. Veikkaan että jälleen kerran olosuhteet(inhimilliset tekijät) vaikuttaisi enemmän kuin se 8kg pyörivässä massassa. Erot on tossa tapauksessa niin pieniä, että kohta täällä aletaan miettiä millä rengasmerkillä auto kiihtyy 0-100km/h nopeiten kun rengaskoko on sama..

    Moottoripyörän kohdalla ymmärrän kyllä vaikutuksen hyrrävoimissa, mutta 1500kg painavassa peltipurkissa
    Jos taas vertailussa vanteet ja renkaat molemmat vaihtuu, putoaa pohja vertailulta kun eri merkkisten renkaiden runkorakenteet eroaa toisistaan todella paljon ajo-ominaisuuksiltaan.

    Tietysti jos vanteen et luku ja renkaan koko(yhdistettynä hirmuiseen madallukseen väärillä pyöränkulmilla) poikkeaa tehtaan suosituksista, voiko edes olettaa että ajo-ominaisuudet paranee?
    kulutukseen se ainakin vaikuttaa ja kyllä sen huomaa jo kiihtyvyydessäkin... onko jannemannella kenties suuriakin huolia, kun joka asiasta pitää päätään aukoa?
    Last edited by bemu2000; 05-05-2007, 05:54.

    Leave a comment:

Working...
X