Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nastat vs. kitkat uudemmassa takavedossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    Nastat vs. kitkat uudemmassa takavedossa

    Suoraan tällaista ketjua ei sattunut silmään, niin teimpä.

    Eli kysymys: onko kokemusta laatukitkoilla ajamisesta uudemmalla ajonvakautuksella varustetulla takavetobemarilla? Lähinnä Conti, Michelin, Nokia-osasto ja autona E91.

    Laitoin juuri alle vanhassa autossa olleet Nokian HKPL5:t, ja melu on jotain järkyttävää orvotusta ja vollotusta. Ilmeisesti renkaista se tulee, ehdin jo epäillä viallista alustaa tai laakereita...

    Uudet jokatapauksessa hankin tässä lähiaikoina. Contin tai Nokian laatunastat ois sellainen varma valinta, mutta vähän houkuttaisi kokeilla kitkoja. Sanokaahan kokemuksia kitkoista takavedossa? Idässä tulee ajeltua isoilla teillä työmatkaa.
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    #2
    Toimii siinä missä nastakin.
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5401
      • S:t Karins

      #3
      Kyseessä oli E60 ja E61, yhteensä 4 talvea a' 25 th km kitkoilla ympäri Etelä-Suomea. Kertaakaan en kaivannut nastoja. Vielä ei kokemusta E92 + nastat...
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • deemu79
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 453
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Hiace View Post
        Suoraan tällaista ketjua ei sattunut silmään, niin teimpä.

        Eli kysymys: onko kokemusta laatukitkoilla ajamisesta uudemmalla ajonvakautuksella varustetulla takavetobemarilla? Lähinnä Conti, Michelin, Nokia-osasto ja autona E91.

        Laitoin juuri alle vanhassa autossa olleet Nokian HKPL5:t, ja melu on jotain järkyttävää orvotusta ja vollotusta. Ilmeisesti renkaista se tulee, ehdin jo epäillä viallista alustaa tai laakereita...

        Uudet jokatapauksessa hankin tässä lähiaikoina. Contin tai Nokian laatunastat ois sellainen varma valinta, mutta vähän houkuttaisi kokeilla kitkoja. Sanokaahan kokemuksia kitkoista takavedossa? Idässä tulee ajeltua isoilla teillä työmatkaa.
        Varmaan vetopidoltaan ei juurikaan merkitystä (paitsi kiillotettu risteys) mutta sitten kun se yksi hätäjarrutuksen tarve tulee niin olen kiitollinen että on ne nastat alla. Jos olisin itse asemassasi niin todennäk. valinta kääntyisi Kumhon KW22:seen (edullisempi, hyvä vaihtoehto), Gislavediin tai sitten jos ei rahasta ole kiinni niin Continentaliin. Näin.
        sigpic
        328i Coupe M-Sport -95

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7061
          • Turenki

          #5
          Originally posted by deemu79 View Post
          sitten kun se yksi hätäjarrutuksen tarve tulee niin olen kiitollinen että on ne nastat alla. Jos olisin itse asemassasi niin todennäk. valinta kääntyisi Kumhon KW22:seen (edullisempi, hyvä vaihtoehto),

          Eli tämä Nokian hakkapeliitta R2 kitkarenkaan tasolla oleva "nastarengas" pelastaa henkesi nastojen ropinalla, joista ei todellisuudessa ole mitään hyötyä, kun pysähtymismatka on sama ??
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • deemu79
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 453
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Peltsii View Post
            Eli tämä Nokian hakkapeliitta R2 kitkarenkaan tasolla oleva "nastarengas" pelastaa henkesi nastojen ropinalla, joista ei todellisuudessa ole mitään hyötyä, kun pysähtymismatka on sama ??
            Niinhän tuo tilanne on normi talvikelissä yleensä mutta silloin kun on vain liukasta sileää jäätä alla niin nastan kanssa säilyy ohjattavuus paremmin ja tietysti tämä ero kasvaa vielä kilometrien myötä. Toinen, ei niin liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia on sivuttaispito renkaan sutiessa. Paljon hauskempi slaidailla nastoilla kun siinä on edes vähän tuntumaa ;-)
            sigpic
            328i Coupe M-Sport -95

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by deemu79 View Post
              tietysti tämä ero kasvaa vielä kilometrien myötä.
              Kun nastan terävyys katoaa, ei se ole enää kitkarenkaan tasoinen edes peilijäällä...

              Muistaakseni 2009 TM talvirengastestissä Kumho kw22 oli hieman parempi kuin Nokian R kitka peilijäällä. Nykyinen R2 on selvästi parempi kuin R joten...

              Mutta tästähän ei saa täällä kirjoitella, viime talvena uhkailtiin bannilla kun tästä kirjoitin.

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Herkkä aihe. Itse ainakin olen ollut KW22 ihan tyytyväinen.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Mik@
                  BTCF Member
                  • Jul 2010
                  • 1413
                  • Nurmes

                  #9
                  Minulla oli tuossa e61:ssä 17" misukan kitkat 2 talvea, hyvin toimivat joka tilanteessa. Vetopidon takia vaihdoin nyt nastaan, ohjelmoinnin jälkeen pito tuntui vielä heikommalta mutta muuten ei ongelmia. Huomattavasti paremmin toimii kiihdyttäessä nasta, mutta vähän huono verrata tietysti uutta rengasta vanhaan ja vanhemman malliseen. Samat 530:n kitkarenkaat nyt tuossa 540:ssä niin toimivat mielestäni paremmin kun ei ole alavääntöä läheskään niin paljon kuin dieselissä.
                  Last edited by Mik@; 22-10-2013, 21:27.
                  E61 520Da

                  Comment

                  • deemu79
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 453
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Kun nastan terävyys katoaa, ei se ole enää kitkarenkaan tasoinen edes peilijäällä...

                    Muistaakseni 2009 TM talvirengastestissä Kumho kw22 oli hieman parempi kuin Nokian R kitka peilijäällä. Nykyinen R2 on selvästi parempi kuin R joten...

                    Mutta tästähän ei saa täällä kirjoitella, viime talvena uhkailtiin bannilla kun tästä kirjoitin.
                    Jaahas, että niin vakavaksi on nääkin jutut menny. Tuosta uudesta kitkasta ei ole kokemusta, eikä kyllä tuolla hinnalla tulekaan olemaan. On se hyvä että löytyy vaihtoehtoja jokaisen kukkarolle ;-)
                    sigpic
                    328i Coupe M-Sport -95

                    Comment

                    • Jakettaja
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2013
                      • 222
                      • Paimio

                      #11
                      e46 ja 225/45r17 Nokian hakkapeliitta R kitkat ja ei viime talvena mitään ongelmia Varsinais-Suomen talvessa. Rengasmelukin on siedettävä noinkin vanhassa autossa.
                      Yes, Money can't buy happiness,
                      But, It's more comfortable to cry in a BMW than on a bicycle.


                      Nykyinen: BMW e61 525i
                      Ex: BMW 323i e46 -98
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=288584

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        #12
                        Originally posted by deemu79 View Post
                        Jaahas, että niin vakavaksi on nääkin jutut menny. Tuosta uudesta kitkasta ei ole kokemusta, eikä kyllä tuolla hinnalla tulekaan olemaan. On se hyvä että löytyy vaihtoehtoja jokaisen kukkarolle ;-)
                        Vaihtoehtoja on, mutta ei täällä tarvitse julistaa, että ilman nastoja päädyt rekan nokkaan, kun asia ei noin ole. Ei se kumho pidä yhtään sen paremmin kuin parhaat kitkat.
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • deemu79
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 453
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Peltsii View Post
                          Vaihtoehtoja on, mutta ei täällä tarvitse julistaa, että ilman nastoja päädyt rekan nokkaan, kun asia ei noin ole. Ei se kumho pidä yhtään sen paremmin kuin parhaat kitkat.
                          Olikohan taas niin ettei kukaan puhunut mitään mistään rekoista ennen sinua?
                          sigpic
                          328i Coupe M-Sport -95

                          Comment

                          • b mutteri kasa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 1461
                            • Area 03

                            #14
                            Originally posted by Hiace View Post
                            Suoraan tällaista ketjua ei sattunut silmään, niin teimpä.

                            Eli kysymys: onko kokemusta laatukitkoilla ajamisesta uudemmalla ajonvakautuksella varustetulla takavetobemarilla? Lähinnä Conti, Michelin, Nokia-osasto ja autona E91.

                            Laitoin juuri alle vanhassa autossa olleet Nokian HKPL5:t, ja melu on jotain järkyttävää orvotusta ja vollotusta. Ilmeisesti renkaista se tulee, ehdin jo epäillä viallista alustaa tai laakereita...

                            Uudet jokatapauksessa hankin tässä lähiaikoina. Contin tai Nokian laatunastat ois sellainen varma valinta, mutta vähän houkuttaisi kokeilla kitkoja. Sanokaahan kokemuksia kitkoista takavedossa? Idässä tulee ajeltua isoilla teillä työmatkaa.
                            Itsellä sama havainto E9X koppaisissa bemuissa.Nastat kun alla,niin melu kuin ajaisi perävikaisella Corolla DX:llä

                            Itselläkin kitkat ostolistalla,18" koossa.Kumminkin pidän nastat 17" vanteissa,niin ajattelin ottaa vähän jämäkämpää kitkaa noihin 18",tyyliin Dunlop tai Pirelli,kivempi ajella lopputalvesta,kun kumit ei nulju niin paljon alla.Jos kelit menee erittäin huonoiksi,niin aina voi pyöräyttää alle noi 17" nastat...
                            Last edited by b mutteri kasa; 22-10-2013, 22:14.
                            BMW F11 530 dA VOLL
                            Carbon-schwarz Metallic

                            BMW E30 325i Sport

                            Comment

                            • Ganes
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 189
                              • Lounais-Suomi

                              #15
                              Originally posted by Hiace View Post
                              Suoraan tällaista ketjua ei sattunut silmään, niin teimpä.

                              Eli kysymys: onko kokemusta laatukitkoilla ajamisesta uudemmalla ajonvakautuksella varustetulla takavetobemarilla? Lähinnä Conti, Michelin, Nokia-osasto ja autona E91.

                              Laitoin juuri alle vanhassa autossa olleet Nokian HKPL5:t, ja melu on jotain järkyttävää orvotusta ja vollotusta. Ilmeisesti renkaista se tulee, ehdin jo epäillä viallista alustaa tai laakereita...

                              Uudet jokatapauksessa hankin tässä lähiaikoina. Contin tai Nokian laatunastat ois sellainen varma valinta, mutta vähän houkuttaisi kokeilla kitkoja. Sanokaahan kokemuksia kitkoista takavedossa? Idässä tulee ajeltua isoilla teillä työmatkaa.
                              Itellä on nyt pari viikkoo ollu tässä e60 nuo Nokian r2: 225 55 16". Vajaa 2tkm ajanu niillä ja omasta mielestäni nuo toimii hyvin kelissä kuin kelissä. Viikonloppuna olin käymässä itäsuomessa, jonne tuli sitte vuorokaudessa noin 30cm lunta, joka muuttui vesisateessa sohjoksi ja yöpakkasen jäljiltä tiet oli aivan kauttaaltaan jäässä ja urilla. Missään vaiheessa ei tullut sellanen olo, että nyt ollaan kusessa näiden kitkojen kanssa, vaan meno oli vakaata ja turvallisen tuntuista, vaikka monia autoja ja rekkoja tulikin ohiteltua jäisellä tiellä esim välillä Uimaharju--> Varkaus, jonka jälkeen tiet alkoivatkin sitten sulaa ja muuttuivat märiksi.

                              Ja nii hyvin ainaki minun autossa toimii nuo luiston ja sutimisen estot, että eihän sitä saa esim risteyksissä edes sladiin vaikka vähän yrittäiski... No tietenki järjettömällä vauhdillahan sen vois saada??

                              Ja se äänettömyys ja pehmeys noissa on jotaki, joka miellyttää minua todella paljon. Toivottavasti vaan kestävät myös kulutusta, ettei sit ens talvenakaan tartteis olla "kusi sukassa" kitkoilla. Tänä talvena ei ainakaan tarvii, sen oon jo todistanu ittelleni!!
                              e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎