Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nastat vs. kitkat uudemmassa takavedossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    #76


    Tähän ketjuun lienee paikallaan tämä testi. Jokainen voi todeta, että Nokian R2 kitka pesee Kumho/Marshal kw22, bridgen, pirellin, gislavedin nastan peilijäällä jarruttaessa+ ison kansa halvempia nastarenkaita.

    Kyllä noilla hyvillä kitkoilla vaan helposti turvallisemmin ajelee jäiselläkin kelillä kuin monilla nastarenkailla. Laadukkaat kitkat alkaa siis olla jo niin hyviä, että enään vain todella laadukas nastarengas on parempi. Itsellä on viimeiset 5 vuotta nastat pyörineet alla, mutta taitaa seuraavat renkaat olla kitkat.
    Last edited by Antsah; 19-11-2013, 14:16.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by Antsah View Post
      http://www.safewintertyre.eu/fi/tyres

      Tähän ketjuun lienee paikallaan tämä testi. Jokainen voi todeta, että Nokian R2 kitka pesee Kumho/Marshal kw22, bridgen, pirellin, gislavedin nastan peilijäällä jarruttaessa+ ison kansa halvempia nastarenkaita.

      Kyllä noilla hyvillä kitkoilla vaan helposti turvallisemmin ajelee jäiselläkin kelillä kuin monilla nastarenkailla. Laadukkaat kitkat alkaa siis olla jo niin hyviä, että enään vain todella laadukas nastarengas on parempi. Itsellä on viimeiset 5 vuotta nastat pyörineet alla, mutta taitaa seuraavat renkaat olla kitkat.
      Se kitkan ongelma ei suinkaan olekkaan jarrutus, vaan nimenomaan tietyissa olosuhteissa pidon ja luiston rajan ohuus.
      Uudemman nastasäännön rengas, kuten HKPL8 on kyllä talvirenkaana aika paljon edelle parastakaan kitkarengasta, eikä pelkkä jarrutuspito itsessään kerro talvirenkaasta vielä yhtään mitään(mm.sivuttaispito on oikeastaan vielä tärkeämpi ominaisuuus ja tässä kitkat ei kyllä loista jäällä).

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #78
        Originally posted by Antsah View Post
        http://www.safewintertyre.eu/fi/tyres

        Tähän ketjuun lienee paikallaan tämä testi. Jokainen voi todeta, että Nokian R2 kitka pesee Kumho/Marshal kw22, bridgen, pirellin, gislavedin nastan peilijäällä jarruttaessa+ ison kansa halvempia nastarenkaita.

        Kyllä noilla hyvillä kitkoilla vaan helposti turvallisemmin ajelee jäiselläkin kelillä kuin monilla nastarenkailla. Laadukkaat kitkat alkaa siis olla jo niin hyviä, että enään vain todella laadukas nastarengas on parempi. Itsellä on viimeiset 5 vuotta nastat pyörineet alla, mutta taitaa seuraavat renkaat olla kitkat.

        Meinaatko että jokaiselle renkaalle pinta on uudestaan jäädytetty peilijäälle? Vähänkin nastan kuluttama pinta auttaa kitkarenkaan pitoa. Jos jarrutukset tehdään aina samalla kohdalla, niin ei tarvi montaa kertaa nastoilla jarrutella, kun on jo hyvin kitkaa kitkarenkaalle. Olisi kiva tietää millaisella pinnalla noi testit tehdään.

        Onhan noi uudet kitkat hyviä renkaita, mutta edelleen olen sitä mieltä että kun on kostea ja jäinen sileä pinta, niin on noi paremmatkin kitkat melkeen kaikkien nastojen takana. Pakkasella kitkaa löytyy sileältäkin jäältä. Ja nää on ihan omien kokemusten perusteella ja varmaan jokainen kitkoilla ja nastoilla ajanut tietää sen myös.

        Saisivat ottaa seuraavaksi vaikka taksikäytöstä 1-2mm kuluneita renkaita testiin. Se olisi paljon mielenkiintoisempi testi, kuin ihan pakasta vedettyjen renkaiden, mihin on pintaankin tehty testejä varten karhennuksia. Ominaisuudet muuttuu ekan 1-2mm jälkeen aika paljon.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #79
          Originally posted by bemu2000 View Post
          Meinaatko että jokaiselle renkaalle pinta on uudestaan jäädytetty peilijäälle? Vähänkin nastan kuluttama pinta auttaa kitkarenkaan pitoa. Jos jarrutukset tehdään aina samalla kohdalla, niin ei tarvi montaa kertaa nastoilla jarrutella, kun on jo hyvin kitkaa kitkarenkaalle. Olisi kiva tietää millaisella pinnalla noi testit tehdään.

          Onhan noi uudet kitkat hyviä renkaita, mutta edelleen olen sitä mieltä että kun on kostea ja jäinen sileä pinta, niin on noi paremmatkin kitkat melkeen kaikkien nastojen takana. Pakkasella kitkaa löytyy sileältäkin jäältä. Ja nää on ihan omien kokemusten perusteella ja varmaan jokainen kitkoilla ja nastoilla ajanut tietää sen myös.

          Saisivat ottaa seuraavaksi vaikka taksikäytöstä 1-2mm kuluneita renkaita testiin. Se olisi paljon mielenkiintoisempi testi, kuin ihan pakasta vedettyjen renkaiden, mihin on pintaankin tehty testejä varten karhennuksia. Ominaisuudet muuttuu ekan 1-2mm jälkeen aika paljon.
          Tuo on Test Worldin tekemä testi, ovat aiemmin ilmoittaneet tekevänsä testit aina uudella pinnalla. Eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä. Nykyään tekevät jäätestit hallissa jolloin sää ei muutu testien aikana ja helppo jääkonella vetää uusi pinta.

          Tuulilasi joskus testasi kitkarenkaita uutena ja kulutettuina 5mm pinnalle. Jääpito ei juurikaan muuttunut. Kulutuspinnan syvyys ei sileällä jäällä auta ja nyky kitkarenkaassa lamellit on melkein koko pinnan syvyydellä.

          EDIT: http://www.safewintertyre.eu/fi/nain-testaamme Tuolla kertovat testauksestaan, onkin tehty ulkona. Referenssirenkaaseen verrataan jolloin kelin muutokset saadaan kompensoitua. Jää on aina sileä. "8 jarrutusta renkaalla. Lopullinen tulos on kahden testin tulosten keskiarvo verrattuna referenssirenkaaseen".

          Kahden parhaimman renkaan ero on 11 indeksiä, "Merkittävänä erona voidaan pitää 2-3 indeksiä." Olisi kiva nähdä erot esim 80km/h jarrutuksessa.
          Last edited by Bmw Master; 20-11-2013, 08:19.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #80
            Noita käytettyjä kitkoja/nastojahan on tm ja tuulilasi vertaillut ja varsinkin nastat kuluu sen verran, että jääpito romahtaa suhteessa enemmän nastalla kuin kitkalla. Itse olen ainakin huomannut, että ensimmäisen talven jälkeen nastarenkaista kyllä katoaa ihan selvästi se paras pito.
            Last edited by Antsah; 20-11-2013, 09:13.

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              #81
              Nytkin on sellaiset kelit(asfaltti ohuessa jäässä/huurteessa), että liukasta on, mutta ei se nasta siihen asfalttiin pure. Hyvin on riittänyt pitoa michelin kitkoissa
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #82
                Originally posted by Peltsii View Post
                Nytkin on sellaiset kelit(asfaltti ohuessa jäässä/huurteessa), että liukasta on, mutta ei se nasta siihen asfalttiin pure. Hyvin on riittänyt pitoa michelin kitkoissa
                Kyllä minullakin pitoa noissa contien kitkoissa riittää mainiosti... ovathan jo kolmatta tai neljättä talvea menossa.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • tenzo
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 79
                  • Kemi

                  #83
                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Nytkin on sellaiset kelit(asfaltti ohuessa jäässä/huurteessa), että liukasta on, mutta ei se nasta siihen asfalttiin pure. Hyvin on riittänyt pitoa michelin kitkoissa
                  Jep näin on. Hyvin riittää Nokian R kitkoissakin pitoa!
                  Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B
                  EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11
                  EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
                  EX. BMW 520i -97 Schwarz II
                  E39
                  EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #84
                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Nytkin on sellaiset kelit(asfaltti ohuessa jäässä/huurteessa), että liukasta on, mutta ei se nasta siihen asfalttiin pure. Hyvin on riittänyt pitoa michelin kitkoissa
                    Aika paljon on viime talvina ollut sellaista keliä, että tie on ihan ohuessa jäässä mutta asfaltin kolot ja uurteen näkyy ja tuntuu. Ottaahan se nasta hieman niihin koloihin, mutta myös kitka saa tuosta hyvin otetta. Muutaman vuoden takaa Autobildin talvirengas testissä testasivat jäisellä maantiellä peilijään sijaan, Contin kitka oli paras. Aika harvoin kukaan ihan sileällä peilipinnalla ajaa.

                    Comment

                    • MKV
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 116
                      • Kainuu

                      #85
                      Originally posted by janke View Post
                      Kyllä minullakin pitoa noissa contien kitkoissa riittää mainiosti... ovathan jo kolmatta tai neljättä talvea menossa.
                      2005-vuoteen asti minäkin olin kitkarengasmies. Oli tuolloin muuten alla 3. talvea Nokian Rsi:t. Silloin vain erään kerran sattui sellainen pääkallokeli, että tullessani töistä kotiinpäin 5-tielläkään en pystynyt silloisella bemullani (E46 320d) paikasta riippuen ajamaan kuin 20-40km/h. Pakkasta oli n. -2c ja alijäähtynyttä vettä satoi kuin kesällä konsanaan. Tie oli hiekoitettu, mutta ajovaloissa näki kuinka hiekka kuulsi n. 1cm paksun kirkkaan jääkerroksen alta. Eipä se siellä paljon auta.

                      Lopulta kävi niin, etten päässyt erästä jyrkempää mäkeä edes ylös vaan jäin yrityksistä huolimatta mäen juurelle suttaamaan. Muita autoilijoita oli muuten silloin useampia (mm. pari taksia) jo jäänyt tien varrelle odottelemaan seuraavaa hiekoitusautoa. En päässyt siis kotiin vaan käännyin takaisin ja pääsinkin työpaikalleni, jossa yövyin ja seuraavana aamuna ajelin sitten kotiin.

                      Tuon kokemuksen ja talven jälkeen olen ajellutkin sitten nastarenkailla ja aina olen päässyt määränpäähän. Toki tuo nyt oli se aivan äärimmäinen keli, mutta pari kertaa talvessa senkin jälkeen on lähes samanlainen keli ollut ja perille on päästy turvallisesti.

                      Kaikillahan ei tietenkään tarvitse aina aivan kaikilla keleillä ajella ja silloin riittää mainiosti kitkatkin, mutta itsellä kun pitää niin ainoa oikea vaihtoehto ainakin minulla tuohon tämänhetkiseen takaveto F10:iin on nykyaikainen nastarengas.
                      Last edited by MKV; 26-11-2013, 10:53.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Originally posted by MKV View Post
                        Kaikillahan ei tietenkään tarvitse aina aivan kaikilla keleillä ajella ja silloin riittää mainiosti kitkatkin, mutta itsellä kun pitää niin ainoa oikea vaihtoehto ainakin minulla tuohon tämänhetkiseen takaveto F10:iin on nykyaikainen nastarengas.
                        Nykypäivänä uudet nastarenkaatkin ovat kuitenkin puhtaita "kitkarenkaita", joten ei se nastan olemassaolo ota mitään pois.
                        Eli on olemassa vain nastattomia ja nastallisia kitkarenkaita.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #87
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Nykypäivänä uudet nastarenkaatkin ovat kuitenkin puhtaita "kitkarenkaita", joten ei se nastan olemassaolo ota mitään pois.
                          Eli on olemassa vain nastattomia ja nastallisia kitkarenkaita.
                          Ei se nyt ainakaan testien mukaan ihan suoraan noin mene. Niissä nimenomaan mainitaan, että nastarenkaan jääpito perustuu nimenomaan nastaan ja kitkarenkaassa erilaiseen lamellitekniikkaan. Tämä ei ole sitten mitään mutuilua vaan suoraan lehdestä. Onhan tuo kitkarenkaan pintakin huomattavasti pehmeämpi ja nastat poistamalla pitäisi nastarenkaan pitää samalla tavalla kuin kitkarenkaan, näinhän se ei kuitenkaan ole. TM testasi silloin 2010 käytettyä kitka- ja nastarengasta ja tuossa testissähän se hyvin näkyi, että kun nasta pyöristyy niin nastarenkaan jarrutuspito jäällä romahtaa saman verran kulunutta kitkarengasta huonommaksi.

                          Tuolta voi kyseisen testin ostaa 3e hintaan ja lukaista:

                          Last edited by Antsah; 26-11-2013, 15:25.

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #88
                            Originally posted by MKV View Post
                            2005-vuoteen asti minäkin olin kitkarengasmies. Oli tuolloin muuten alla 3. talvea Nokian Rsi:t. Silloin vain erään kerran sattui sellainen pääkallokeli, että tullessani töistä kotiinpäin 5-tielläkään en pystynyt silloisella bemullani (E46 320d) paikasta riippuen ajamaan kuin 20-40km/h. Pakkasta oli n. -2c ja alijäähtynyttä vettä satoi kuin kesällä konsanaan. Tie oli hiekoitettu, mutta ajovaloissa näki kuinka hiekka kuulsi n. 1cm paksun kirkkaan jääkerroksen alta. Eipä se siellä paljon auta.

                            Lopulta kävi niin, etten päässyt erästä jyrkempää mäkeä edes ylös vaan jäin yrityksistä huolimatta mäen juurelle suttaamaan. Muita autoilijoita oli muuten silloin useampia (mm. pari taksia) jo jäänyt tien varrelle odottelemaan seuraavaa hiekoitusautoa. En päässyt siis kotiin vaan käännyin takaisin ja pääsinkin työpaikalleni, jossa yövyin ja seuraavana aamuna ajelin sitten kotiin.

                            Tuon kokemuksen ja talven jälkeen olen ajellutkin sitten nastarenkailla ja aina olen päässyt määränpäähän. Toki tuo nyt oli se aivan äärimmäinen keli, mutta pari kertaa talvessa senkin jälkeen on lähes samanlainen keli ollut ja perille on päästy turvallisesti.

                            Kaikillahan ei tietenkään tarvitse aina aivan kaikilla keleillä ajella ja silloin riittää mainiosti kitkatkin, mutta itsellä kun pitää niin ainoa oikea vaihtoehto ainakin minulla tuohon tämänhetkiseen takaveto F10:iin on nykyaikainen nastarengas.
                            On minullakin tuollaisia kelejä sattunut pari kertaa eteen kun alijäähtynyttä vettä on tullut ja vaikka on ihan uudetkin nastarenkaat olleet alla niin ei niissäkään sitä pitoa ole juuri ollenkaan. Tuollainen keli on sellainen ettei siinä pidä varmasti kuin ralliautoista tutut piikkirenkaat

                            Comment

                            • MKV
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2012
                              • 116
                              • Kainuu

                              #89
                              Originally posted by Antsah View Post
                              On minullakin tuollaisia kelejä sattunut pari kertaa eteen kun alijäähtynyttä vettä on tullut ja vaikka on ihan uudetkin nastarenkaat olleet alla niin ei niissäkään sitä pitoa ole juuri ollenkaan. Tuollainen keli on sellainen ettei siinä pidä varmasti kuin ralliautoista tutut piikkirenkaat

                              No sanotaan näin, että jos tuolloin olisi ollut samanikäiset ja yhtä paljon käytetyt nastarenkaat niin olisin suurella todennäköisyydellä päässyt sillä takatuupparilla sen mäen ylös ja yön olisin viettänyt kotona. Ei niillä nastarenkaillakaan sitä keliä normaaliksi olisi tuolloinkaan taiottu, mutta se pieni ratkaiseva ero olisi kuitenkin saatu aikaiseksi.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #90
                                Originally posted by Antsah View Post
                                Ei se nyt ainakaan testien mukaan ihan suoraan noin mene. Niissä nimenomaan mainitaan, että nastarenkaan jääpito perustuu nimenomaan nastaan ja kitkarenkaassa erilaiseen lamellitekniikkaan. Tämä ei ole sitten mitään mutuilua vaan suoraan lehdestä. Onhan tuo kitkarenkaan pintakin huomattavasti pehmeämpi ja nastat poistamalla pitäisi nastarenkaan pitää samalla tavalla kuin kitkarenkaan, näinhän se ei kuitenkaan ole. TM testasi silloin 2010 käytettyä kitka- ja nastarengasta ja tuossa testissähän se hyvin näkyi, että kun nasta pyöristyy niin nastarenkaan jarrutuspito jäällä romahtaa saman verran kulunutta kitkarengasta huonommaksi.

                                Tuolta voi kyseisen testin ostaa 3e hintaan ja lukaista:

                                http://tekniikanmaailma.fi/autot/ren...virenkaat-2010
                                Tarkoitin nimenomaan nyt näitä uusimpia parina viime vuotena tulleita malleja, en 4-5-vuotta vanhoja HKPL4 ikäluokan malleja.
                                Eli käytännössä HKPL7:sta eteenpäin, jotka nimenomaan ovat rakenteeltaan kitkarenkaita, mutta nastoitettuja.
                                Ok, nyt uusimmissakin nastan ympärillä pitää olla kulutuspinnassa lemelloimatin alue, jolloin kokonaan nastansa menettänyt nastapyörä on varmasti hieman heikompi kuin vastaavan ikäinen kitka, mutta eiköhän ne nastapyörät mene vaihtoon aika paljon ennen kuin se on kadottanut kaikki nastansa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎