Kyllä se pakkeli kannattaa vetää puhtaalle pellille, tarttuu paremmin. Saatta muuten herkemmin halkeilla ajanmittaan. Happo eli ruosteen esto maali sitten peltikohtiin juuri ennen hiomaväri. Hiomavärin loppuhinonta koneella p400 tai käsin veden kans p800.
Sitten kunnon maalarille tai maalamoon. Kotitallissa ei kannata maalata pintaväriä jos ei ole kunnon ilmanvaihtoa = maalamoa.( Pinnasta voi saada muuten hyvän mutta roskia/pölyä tulee ja paljon).
Jos mulla on tullu roskia tai ilman lämpötilasta johtuvaa aplaripintaa, olen hionut 2000 vesissä ja kiilloittanut pinnan. Tulee muuten parempaa jälkeä kuin tehtaalta
kyllä se varmaan tarttuu paremmin, mutta jää "ruosteenesto" kokonaan pois ts. pakkeli turhan huokoista ainetta paljaalle pellille. sen huomaa pohjamaaleja maalatessa kuinka maali imeytyy pakkeliin.. riippuu miten pitkäikäistä korjausta ollaan tekemässä.. ehkä se halkeaminen saattaa johtua hiomattomasta pohjamaalista? kyllähän se pakkeli pohjamaaliin tarttuu siinä missä peltiinkin.. kaikki tarttuminenhan perustuu puhtaisiin ja hiottuihin pintoihin.. mutta, esim. wurth-ruosteenesto pohjamaali ei tahdo tykätä pakkelista, tai vaatii vaan pitkän kuivumis ajan ennen pakkelointia. itellä pehmeni tuo kyseinen pohjamaali kun laitoin pakkelia päälle, tuloksena "märkä" alue jos hioi pakkelin puhki..
kyllä se varmaan tarttuu paremmin, mutta jää "ruosteenesto" kokonaan pois ts. pakkeli turhan huokoista ainetta paljaalle pellille. sen huomaa pohjamaaleja maalatessa kuinka maali imeytyy pakkeliin.. riippuu miten pitkäikäistä korjausta ollaan tekemässä.. ehkä se halkeaminen saattaa johtua hiomattomasta pohjamaalista? kyllähän se pakkeli pohjamaaliin tarttuu siinä missä peltiinkin.. kaikki tarttuminenhan perustuu puhtaisiin ja hiottuihin pintoihin.. mutta, esim. wurth-ruosteenesto pohjamaali ei tahdo tykätä pakkelista, tai vaatii vaan pitkän kuivumis ajan ennen pakkelointia. itellä pehmeni tuo kyseinen pohjamaali kun laitoin pakkelia päälle, tuloksena "märkä" alue jos hioi pakkelin puhki..
Peltiin/kittiin ei pääse kosteutta tai mitään muutakaan, jos se on pohjamaalattu hyvin.
Niin siis eiköhän se pakkeli hiomisen jälkeen pohjamaalata/hiontavärjätä, maalata ja lakata. Pakkelin alle ei itse asiassa saa missään tapauksessa jättää mitään 1-K pohjamaaleja, vaan jos paljas pelti jo paistaa niin rasvan/pölynpoisto ja levitys suoraan peltipinnalle...AINA.
Kaikissa muissa tapauksissa kitin hartsit reagoi pohjamaalin kanssa polttaen/irroittaen sen alustasta. Tiedossa on halkeilua ja jossain vaiheessa ruostumista ja kitin irtoaminen pellistä. Eli kitti voidaan toki levittää hyvin karhennetulle läpikuivuneelle/vanhalle maalipinnalle, mutta ei todellakaan koskaan minkään muun kuin puhtaan pellin päälle. Siis jos halutaan varmistaa maksimaalinen kiinnittyminen, rakenteen korroosiovapaus ja mekaaninen kestävyys. Kitin päälle vedetään AINA 2-K hiontaväri joka lopullisesti betonoi/sulkee huokoisen kitin alleen.
Toisaalta 1-K pohjavärin käyttäminen kitin alla tekee joka tapauksessa oikaisutyöstä lähes mahdotonta.
Niin siis eiköhän se pakkeli hiomisen jälkeen pohjamaalata/hiontavärjätä, maalata ja lakata. Pakkelin alle ei itse asiassa saa missään tapauksessa jättää mitään 1-K pohjamaaleja, vaan jos paljas pelti jo paistaa niin rasvan/pölynpoisto ja levitys suoraan peltipinnalle...AINA.
Kaikissa muissa tapauksissa kitin hartsit reagoi pohjamaalin kanssa polttaen/irroittaen sen alustasta. Tiedossa on halkeilua ja jossain vaiheessa ruostumista ja kitin irtoaminen pellistä. Eli kitti voidaan toki levittää hyvin karhennetulle läpikuivuneelle/vanhalle maalipinnalle, mutta ei todellakaan koskaan minkään muun kuin puhtaan pellin päälle. Siis jos halutaan varmistaa maksimaalinen kiinnittyminen, rakenteen korroosiovapaus ja mekaaninen kestävyys. Kitin päälle vedetään AINA 2-K hiontaväri joka lopullisesti betonoi/sulkee huokoisen kitin alleen.
Toisaalta 1-K pohjavärin käyttäminen kitin alla tekee joka tapauksessa oikaisutyöstä lähes mahdotonta.
tuon oon huomannu 1k-pohjamaalien kanssa, mutta ite en pidä ajatuksesta pakkeloida paljaalle pellille, toisaalta tuossa on järkeä että pohjamaali sulkee sen pakkelin pinnan.. mun väittämät perustuu omiin kokemuksiin, tietenkin jos väitän ihan väärin, saa kirjoittamani korjata tuossa aikaisemmin kirjoitetussa vain neuvottiin vesihiomaan pakkeloitu kohta, jota mielestäni ei kannata mennä tekemään, varsinkin jos on pakkeloitu paljaalle pellille..
Jos mulla on tullu roskia tai ilman lämpötilasta johtuvaa aplaripintaa, olen hionut 2000 vesissä ja kiilloittanut pinnan. Tulee muuten parempaa jälkeä kuin tehtaalta
Toimiiko tämä kikka myös metallihohto maaleilla mihin tulee lakka päälle? Ajattelin vaan, että kestääkö lakattu pinta hioa? Kannattaako tällainen hieno hionta tehdä myös ennen lakkausta? Tarkotitko tuolla kiillotuksella, että myllytät pinnan tuon hionnan jälkeen? Kuulostaa ihan hyvälle vinkille. Täytyy seuraavalla kerralla koittaa.
Toimiiko tämä kikka myös metallihohto maaleilla mihin tulee lakka päälle? Ajattelin vaan, että kestääkö lakattu pinta hioa? Kannattaako tällainen hieno hionta tehdä myös ennen lakkausta? Tarkotitko tuolla kiillotuksella, että myllytät pinnan tuon hionnan jälkeen? Kuulostaa ihan hyvälle vinkille. Täytyy seuraavalla kerralla koittaa.
Joo, tossa täytyy olla varovainen, ettei hio pintaa puhki. Sen jälkeen tosissaan, myllytetään pinta hiovalla hiomatahnalla, mutta pitää olla siinäkin varovainen, ettei mee puhki. Myös hiomatahnan karkeus kannattaa todellakin tutkia...
Ei ennen lakkausta tehdä mitään tietenkään, koska massaa ei saa hioa.
Team eastcorner: Voit ihan kokeilla kuinka kitti kiinnittyy pellinpalaan mihin on alle jätetty jokin 1-K pohjaväri. Teet puolikkaan kananmunan kokoisen patin puhtaalle karhennetulle pellille ja viereen toisen jonka alle jätät jonkin pohjavärin. Jälkimmäisessä tapauksessa patti irtoaa napsahtaen kokonaan/ehjänä pellistä kun taivutat hiemankin pelliä. Puhtaalle pellil kitattu patti lähtee vain rälläkällä.
Kitattua aluetta ei muutenkaan ole mitään syytä koskaan lähteä hiomaan vesihiontana, vaan vesihionta kuuluu aina ns.viimeistelyhionnan "työkaluihin".
Kaikki raakakitatut alueet hiotaan n.80 karkeuksisella paperilla joka viimeistellään ennen 2-K hiontavärin päällelaskua 120/240 karkeuksilla. 2-K hiontaväriä voidaan sitten oikoa/viimeistellä vedellä.
Maali/massa lasketaan n.400 karkeuksisen viimeistelyhionnan päälle, jonka päälle lasketaan 2-K kirkaslakka.
Lähes kaikki käytetyt nykymaalit ovat ns.kaksikerrosvärejä. Tämä tarkoittaa sitä että väripigmentti=massa, vedetään ensin ja jonka päälle lasketaan 2-K kirkaslakka.
Kaikki roskat, valumat, kuivat alueet ym.lakkauksen/lakkapinnan virheet voi ja kuuluukin hioa+kiilloittaa pois. Eli kotikonstein 2000 superfine vesihionnalla "tapit" pois ja päälle kiilloitus hienolla tahnalla.
- Pitääkö pohjamaalina käyttää sekä tartuntapohjamaalia (ruosteenestoon) että sen päälle vielä hiontapohjamaalia (pinnan viimeistelyyn)? Vai, riittääkö jompikumpi?
- Jos ihan kaikkea ruostetta ei saa hiottua pois mekaanisesti, onko hyödyllistä/haitallista laittaa ns. ruosteensyöjäkemikaalia ennen pakkelointia ja pohjamaalausta?
- Jos pellissä ei ole suuria syöpymiä tai painaumia, niin riittääkö pelkkä hienokitti?
- Pitääkö pohjamaalina käyttää sekä tartuntapohjamaalia (ruosteenestoon) että sen päälle vielä hiontapohjamaalia (pinnan viimeistelyyn)? Vai, riittääkö jompikumpi?
- Jos ihan kaikkea ruostetta ei saa hiottua pois mekaanisesti, onko hyödyllistä/haitallista laittaa ns. ruosteensyöjäkemikaalia ennen pakkelointia ja pohjamaalausta?
- Jos pellissä ei ole suuria syöpymiä tai painaumia, niin riittääkö pelkkä hienokitti?
-1 Jos haluaa oikeesti hyvän, niin molemmat. Toki pelkällä fillerilläkin pärjää.
-2 Kaikki ruoste tulee poistaa, vaikka sit peltiä vaihtamalla.
Kyllä tää Hemi on kova jätkä vääntämään ajatukset/neuvot tekstiksi
TOTTA! en tosiaan mikään maalari oo, mut onhan tästä hyötyä ku saa pientä väittelyä aikaan. juttelin tossa yhen hyvän maalarin kans tosta pakkeloinnista paljaalle pellille; tottakai se paljaalle pellille paremmin tarttuu.. 1. aina missä on ilmaa ja lämmönvaihtelua, syntyy kosteutta jollain tapaa (tämä siis suomessa, ei west coast customsilla, jossa kleinbussin katosta korjataan ruostereikäkin lasikuitukitillä). 2. pakkeli kaikesta huolimatta on huokoista, varsinkin paksuna (mutta tätähän kukaan ei harrasta) kerroksena pellille pakkeloitu alue pitää todella huolellisesti pohjamaalata ettei pakkelin reunaa jää näkyviin (ovien reunat, varsinkin sarana puolelta).. mutta mikäänhän ei ole ikuista.. ei edes joka kerta.. niin ja tottakai saa oikaista jos/kun olen väärässä
Tossa "testi" kontissa on kestänyt 3kk eikä ole ruostetta vielä.
Siinä oli ns. mustaa ruostetta.
Eli hiomisen jälkeen pellissä on musta läikkä.
Puhalsin pois ja pelti jäi "graaterimaiseksi"
Täysin riippumatta käyttöolosuhteista, kitttikerroksen vahvuudesta tms."tekijästä", kitti vedetään AINA puhtaalle pellille tai karhennetun vanhan=läpikuivan maalipinnan päälle. Mitään teknisesti muuta oikeaa vaihtoehtoa ei ole olemassa.
Comment