Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autonmaalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ukir85
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 165
    • Sievi

    #31
    Hemi, Kyllähän kitti vedetään yleensä happomaalin päälle, jos oikein hyvää haluaa. Näin ei sitten pääse kosteus pakkelin ja pellin väliin.
    ex. 316 E36 -96
    ex. 316 E30 -89
    325i E92 -07

    Comment

    • migg
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 40

      #32
      Originally posted by ukir85
      Hemi, Kyllähän kitti vedetään yleensä happomaalin päälle, jos oikein hyvää haluaa. Näin ei sitten pääse kosteus pakkelin ja pellin väliin.

      Eikös tossa aiempana perusteltu jo aika hyvin miks pakkeli puhtaalle pellille..
      Eise kosteus edelleenkään sinne väliin pääse jos maalattu ja ruostesuojattu hyvin.. Kyllä tällainen käytäntö on alan liikkeissä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        ukir85: Mikä olikaan kitin funktio? ....Oikaisu. Miten ihmeessä pystyt kitillä oikaisemaan jotain aluetta jonka pohjalla on ja pysyy ehjä 1-K happopohja?
        Ensinnäkin pelti alkaa paistamaan joka tapauksessa kitin rajapinnoilla ja raakavaiheessa kaikissa vähän korkeammissa kohdissa. Toisekseen kitin rajapintaa ei mitenkään saa täysin liukuvaksi mikäli alla on pehmeä=(sulanut?) happopohja. Kittirajat tulee vuoden sisällä näkyviin ilman puolen millin "betonointia"(=2-K hiontavärikerrosta)...jne.jne.
        Usko nyt hyvä ihminen että korroosio vaatii happea, jota peltipinta ei todellakaan saa kittikerroksen, hionta/pohjavärikerroksen, pintavärin ja 2-K kirkaslakan lävitse. Mitään kitin ja pellin väliin kondensioituvaa kosteutta ei todellakaan ole edes mahdollista tulla mikäli kitti on tukevasti kiinni pellissä.
        Jos/kun kitin alle sotketaan yksikin 1-K värikerros, niin se on aivan varma että kitti ei enään parin vuoden kuluttua ole 100%:sti pellissä kiinni ja hiusmurtumia syntyy mm.lämmönvaihtelujen seurauksena. Näistä hiusmurtumista se happi pääsee peltipinnalle jonka jälkeen alkaakin sitten kitatun alueen loppulaskenta. Kun näitä "kittivikaisia" autoja kaivelet, niin huomaat että lähes jokaisessa tapauksessa "on haluttu hyvää" ja kittauksen alta löytyy jokin sulanut sutilla tai poppapullosta sutattu 1-K pohja.
        Eli: Vain puhtaalle pellille tai/ja ehjälle läpikuivuneelle orgkkismaalipinnalle...hyvin karhennettuna.

        Comment

        • Doni
          Moderator
          • Sep 2004
          • 2842
          • Kyrsälä

          #34
          Originally posted by Hemi
          ukir85: Mikä olikaan kitin funktio? ....Oikaisu. Miten ihmeessä pystyt kitillä oikaisemaan jotain aluetta jonka pohjalla on ja pysyy ehjä 1-K happopohja?
          Ensinnäkin pelti alkaa paistamaan joka tapauksessa kitin rajapinnoilla ja raakavaiheessa kaikissa vähän korkeammissa kohdissa. Toisekseen kitin rajapintaa ei mitenkään saa täysin liukuvaksi mikäli alla on pehmeä=(sulanut?) happopohja. Kittirajat tulee vuoden sisällä näkyviin ilman puolen millin "betonointia"(=2-K hiontavärikerrosta)...jne.jne.
          Usko nyt hyvä ihminen että korroosio vaatii happea, jota peltipinta ei todellakaan saa kittikerroksen, hionta/pohjavärikerroksen, pintavärin ja 2-K kirkaslakan lävitse. Mitään kitin ja pellin väliin kondensioituvaa kosteutta ei todellakaan ole edes mahdollista tulla mikäli kitti on tukevasti kiinni pellissä.
          Jos/kun kitin alle sotketaan yksikin 1-K värikerros, niin se on aivan varma että kitti ei enään parin vuoden kuluttua ole 100%:sti pellissä kiinni ja hiusmurtumia syntyy mm.lämmönvaihtelujen seurauksena. Näistä hiusmurtumista se happi pääsee peltipinnalle jonka jälkeen alkaakin sitten kitatun alueen loppulaskenta. Kun näitä "kittivikaisia" autoja kaivelet, niin huomaat että lähes jokaisessa tapauksessa "on haluttu hyvää" ja kittauksen alta löytyy jokin sulanut sutilla tai poppapullosta sutattu 1-K pohja.
          Eli: Vain puhtaalle pellille tai/ja ehjälle läpikuivuneelle orgkkismaalipinnalle...hyvin karhennettuna.
          Kitti suoraan pellille.

          Sitten kun on kitattu ja hiottu ja on omasta mielestä suora. Maalaat päälle 2K-pohjavärin ja huomaat kohdassa vielä heittoja. Tässä vaiheessa joutuu sitten kittaamaan karhennetun 2K-pohjan päälle. Näin tein ainakin omalle autolla. Heitot huomaa myös paljon paremmin kun pinnassa on kiiltävä 2K-pohja.
          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #35
            Originally posted by loyal
            Joo, tossa täytyy olla varovainen, ettei hio pintaa puhki. Sen jälkeen tosissaan, myllytetään pinta hiovalla hiomatahnalla, mutta pitää olla siinäkin varovainen, ettei mee puhki. Myös hiomatahnan karkeus kannattaa todellakin tutkia...
            Ei ennen lakkausta tehdä mitään tietenkään, koska massaa ei saa hioa.
            Kuinka pian maalattua pintaa voi hioa? Nyt tuli juuri tuo appelsiinipinta ongelma ja todennäköisesti liian kuuma auringonpaiste oli syyllinen. Kun olin pinnan vetänyt jälki oli lähes virheetön, mutta kun seuraavan kerran tuli paikalle niin oli vetänyt pinnan appelsiiniksi. Kannattaako koittaa hioa vesipaperilla vai hiomatahnalla? Jos joku tietää hyvän hiomatahnan niin vinkkejä otetaan vastaan.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Mikso
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 171
              • Härmä

              #36
              Originally posted by markok
              Kuinka pian maalattua pintaa voi hioa? Nyt tuli juuri tuo appelsiinipinta ongelma ja todennäköisesti liian kuuma auringonpaiste oli syyllinen. Kun olin pinnan vetänyt jälki oli lähes virheetön, mutta kun seuraavan kerran tuli paikalle niin oli vetänyt pinnan appelsiiniksi. Kannattaako koittaa hioa vesipaperilla vai hiomatahnalla? Jos joku tietää hyvän hiomatahnan niin vinkkejä otetaan vastaan.
              Appelsiinipintahan tulee juuri sen takia että maali ei kerkeä "tasoittumaan" liian korkean lämpötilan vuoksi.
              Maalipinnan pitäisi kuivua kunnolla eli n. 2viikkoa, ennen kuin sitä ruvetaan hiomaan.
              Last edited by Mikso; 07-08-2006, 17:55.

              Comment

              • Mikso
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 171
                • Härmä

                #37
                tupla...

                Comment

                • Mikso
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 171
                  • Härmä

                  #38
                  tripla...

                  Comment

                  • TeamKoriatPallit
                    Newbiemmer
                    • Mar 2007
                    • 17
                    • Vimpeli

                    #39
                    kovat kiistelyt jälleen kerran
                    Rohkea rokkaa syö..

                    Comment

                    • kimmon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1461
                      • Tuusulantien päässä...

                      #40


                      Tuossa on minun mielestä aloittelijalle ihan hyviä ohjeita, samalta saitilta löytyy muitakin maalausjuttuja.
                      Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                      Comment

                      • janecky_bmw
                        Newbiemmer
                        • Feb 2006
                        • 18
                        • Winewalley

                        #41
                        pakkelista

                        pakkelihan kutistuu hieman kuivuessaan ja varsinkin kesällä kuumassa auringonpaisteessa. joten kannattaa käyttää kuumailmapuhallinta kitin kuivaamiseen. nopeuttaa työtä eikä tule jälkeenpäin kitatun alueen rajalle näkyviin "viivaa". äläkää sitten puhaltako liian kuumaa, ettei pakkeli kiehu ennen kuivumistaan!!

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #42
                          tuli tuossa maalattua uudella ruiskulla metalli musta puskuri... lakka tuntui jotenkin paksulta ja muutenkaan ei oikeen tuntunut hyvältä vetää. mitkäs nyt olis viralliset paineet värimassan ja lakan ruiskutukseen? ja paljonko lakkaa olisi hyvä ohentaa? massaan tuli mulla ohenninta 2:1 ja lakkaan kovetinta 2:1 + n.15% ohenninta. mipan värit. molemmat vedin n.3bar paineilla... menikö ihan pieleen?
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Toffe_Vsa
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 152
                            • Vaasa

                            #43
                            ootteko ikinä koittanu maalata noilla teollisuus maaleilla?

                            maalasin ite mattamustaks auton, v***u se maali kuivu jo ilmas
                            arvakkaapa oliko lopputulos hyvä? 3 yritys onnistu aika hyvin (tolla maalilla).. mutta ei tarpeeks hyvin, heti huomaa missä kohtaa lopetin ja laitoon lisää maalia ruiskuun

                            no ainaki tuli mattamustaks ja eihän sitä pimees huomaa.

                            Comment

                            • sirkus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 2195
                              • kaustinen

                              #44
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              tuli tuossa maalattua uudella ruiskulla metalli musta puskuri... lakka tuntui jotenkin paksulta ja muutenkaan ei oikeen tuntunut hyvältä vetää. mitkäs nyt olis viralliset paineet värimassan ja lakan ruiskutukseen? ja paljonko lakkaa olisi hyvä ohentaa? massaan tuli mulla ohenninta 2:1 ja lakkaan kovetinta 2:1 + n.15% ohenninta. mipan värit. molemmat vedin n.3bar paineilla... menikö ihan pieleen?
                              Noita lakkojahan on ainakin kahen tyyppisiä. Sellaset jotka tulee vetää suoraa niin et pinta näyttää sileeltä ja sellaset "paksukalvo" lakat jotka jää appelsiinimäisiksi ruiskutettaessa ja tasaantuu kuivuessaan. Eli ihan eri tyyli maalatessa noilla, ohennukset tehdään aina valmistajan ohjeen mukaan, paine on yleensä 3-4bar mut riippuu varmasti maaliruiskusta. Oliko muuten kuinka kuuma maalaustila? Jos on oikeen kuuma ja nopee kovete voi tulla kiire tosin ei kyl pienen osan kaa vaan jos maalaa esim koko auton.
                              Chrysler 300c crd touring 2010
                              Daily driver
                              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                              Man cave on wheels
                              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                              Built not bought
                              V8, only juice&milk come in 2 litres

                              Kawasaki zzr1100 fighter


                              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                              Comment

                              • Rockford
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 8028
                                • Pinsiö

                                #45
                                Originally posted by Toffe_Vsa View Post
                                ootteko ikinä koittanu maalata noilla teollisuus maaleilla?

                                maalasin ite mattamustaks auton, v***u se maali kuivu jo ilmas
                                arvakkaapa oliko lopputulos hyvä? 3 yritys onnistu aika hyvin (tolla maalilla).. mutta ei tarpeeks hyvin, heti huomaa missä kohtaa lopetin ja laitoon lisää maalia ruiskuun

                                no ainaki tuli mattamustaks ja eihän sitä pimees huomaa.
                                ...kerran vedin Mastonilla yhden auton mustaksi ja joskus sattui myös niin, että halusin viileään maalaustilaan todella nopeasti haihtuvaa ohenninta, jonka sitten unohdin lämmittäessä maalaustilaa :think Juoksemiseksihan se sitten meni, mutta viikon vinkki millä sumurajat saa pois: Jos niitä tulee, niin ruiskuttaa pelkällä ohentimella yhden kierroksen. Maalin ollessa vielä edes vähän tahmeaa, sumurajat häviää. Jos maali ehtii kuivumaan täysin, tästä ei ole apua.
                                -Dodge Charger -73
                                -Mercedes-Benz GLK
                                -VW Transporter

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎