Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autonmaalaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #76
    Originally posted by mynni View Post
    ajaako 2k epoxi saman asian?
    Ei se työstettävyydeltään ja tartunnaltaan välttämättä aja, mutta tuon painumisen suhteen lähes kyllä. Mutta vaatii siis välihionnan ennen pintavärien laskua.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by Rudenorth View Post
      Kysynpä tässä topicissa. Tarkoitus olisi autosta maalata kyljet listoista alaspäin, alkuperäinen maalipinta on ehjä mutta haalistunut joten eikös sitä pysty käyttämään "pohjamaalina"? helmoihin tietysti vedän alkuperää kunnioittaen röpelö kiveniskusuojan päälle. Mutta nuo kyljet, riittäisikö siis jos hio pinnan mataksi, puhdistaa rasvanpoisto aineella ja viskaa pintavärin päälle (akryyli 2k)?
      Jos tuolla haetaan kiiltoa/maalipinnan uudistamista niin paras vaihtoehto olisi kyllä myllytys.
      Jos nyt siis alaosaa ollaan kuitenkin maalaamassa niin vanha maalipinta nimenomaan jätetään ehjänä uuden pintavärikerrosten alle Mirkan punaisella karhunkielellä tai 400 kuivahiontana tai 600 märkähiottuna matattuna. Mikäli kyse on 2-kerrosväristä ja lakkapinta jostain kohtaa puhkeaa, on tälle alueelle ehdottomasti siis vedettävä 2-komponenttinen hiontapohjaväri.
      Mikäli alueella on syvempiä naarmuja+kiveniskemiä, olisi alaosaan hyvä vetää pari kerrosta 2K hiontapohjaväriä ja hioa se 240+400 kuivana tai 320+600 märkänä ja pikku hieronta punaisella karhunkielellä ennen pintavärin/järjestelmän ruiskutusta.

      Comment

      • loyal
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1480
        • Vantaa

        #78
        Originally posted by Hemi View Post
        Siis tuo on ihan normaali ilmiö, mikäli kitin päällä ei ole sulkevaa 2K hiontavärikerrosta. Eli ongelma syntyy kun 1K värimassa 2K sulkevan lakan alla pikku hiljaa kuivuu ja tätä kautta painuu. Kaikki kittien rajapinnat ja hiontaskraadit kopioituvat itse pintalakkaan.
        Ilmiö syntyy myös sitä kautta kun ohennetta sisältävä värimassa(myös 2K kryllit jonkin verran) "imeytyy" kittikohtiin ja puhtaisiin peltipintoihin eri lailla ja rajapinnat tulee näkyviin joko lähes heti tai vasta 3-6kk:n kuluttua.
        Tästä syystä kitattujen ja puhkihiottujen lakka-alueiden yli vedetään AINA
        2K hiontapohjaväri joka estää ko.painumisilmiöt.
        Eli jos jälkikäteen on joitain raja/hiomajälkiä noussut näkyviin, on automaalauksen tärkein yksittäinen toimenpide jätetty tekemättä, eli
        2-komponenttinen hiontaväri on unohtunut välistä.
        Itse kitti ei siis vetäydy mihinkään vaan sen päälliset värikerrokset.

        Myöskin näin tapahtuu, jos sitä hiontaväriä ei ole annettu kuivua tarpeeksi, ennen hiontaa.

        Comment

        • bandit
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 489
          • oulu

          #79
          Originally posted by Hemi View Post
          ukir85: Mikä olikaan kitin funktio? ....Oikaisu. Miten ihmeessä pystyt kitillä oikaisemaan jotain aluetta jonka pohjalla on ja pysyy ehjä 1-K happopohja?
          Ensinnäkin pelti alkaa paistamaan joka tapauksessa kitin rajapinnoilla ja raakavaiheessa kaikissa vähän korkeammissa kohdissa. Toisekseen kitin rajapintaa ei mitenkään saa täysin liukuvaksi mikäli alla on pehmeä=(sulanut?) happopohja. Kittirajat tulee vuoden sisällä näkyviin ilman puolen millin "betonointia"(=2-K hiontavärikerrosta)...jne.jne.
          Usko nyt hyvä ihminen että korroosio vaatii happea, jota peltipinta ei todellakaan saa kittikerroksen, hionta/pohjavärikerroksen, pintavärin ja 2-K kirkaslakan lävitse. Mitään kitin ja pellin väliin kondensioituvaa kosteutta ei todellakaan ole edes mahdollista tulla mikäli kitti on tukevasti kiinni pellissä.
          Jos/kun kitin alle sotketaan yksikin 1-K värikerros, niin se on aivan varma että kitti ei enään parin vuoden kuluttua ole 100%:sti pellissä kiinni ja hiusmurtumia syntyy mm.lämmönvaihtelujen seurauksena. Näistä hiusmurtumista se happi pääsee peltipinnalle jonka jälkeen alkaakin sitten kitatun alueen loppulaskenta. Kun näitä "kittivikaisia" autoja kaivelet, niin huomaat että lähes jokaisessa tapauksessa "on haluttu hyvää" ja kittauksen alta löytyy jokin sulanut sutilla tai poppapullosta sutattu 1-K pohja.
          Eli: Vain puhtaalle pellille tai/ja ehjälle läpikuivuneelle orgkkismaalipinnalle...hyvin karhennettuna.


          isot pojat on jo mulle pienestä pitäen sanoneet että pakkeli aina pellille..ja jos tuota pakkelia ei tosiaan halua käyttää niin sitten vaan oikoo sen klommon ja tinaa piste. ja tosiaan AINA SE 2K HIONTAVÄRI PÄÄLLE TÄSTÄ EI EES KESKUSTELLA ETTÄ MIKSI.
          Last edited by bandit; 25-07-2007, 12:17.
          NHF- Nerd Home Function

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #80
            Originally posted by loyal View Post
            Myöskin näin tapahtuu, jos sitä hiontaväriä ei ole annettu kuivua tarpeeksi, ennen hiontaa.
            Toki, toki. Eli näissä "autotallimaalauksissa" ilmakuivattaessa olisi lämpötiloista riippuen hyvä pitää jopa parin/kolmen päivän kuivumistauko ennen hiontaa, jotta tuolta jälkipainumiselta varmasti vältyttäisiin. Toki jos haluaa tehdä TODELLA varman päälle, niin tuon karkeahionnan ja hienohionnan välissä voi vielä pitää vuorokauden tauon. Sen jälkeen toki alla onkin sitten sellainen "betonointi" että kittirajat+skraadit eivät 100% varmuudella tule missään vaiheessa kummittelemaan.

            Comment

            • mynni
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 159

              #81
              Miten appelsiini pinnasta ja roskista eroon? maalasin coupen ja roskia pinnassa ja on siellä yks sääskikin ja älytön appelsiini pinta, mitkä on yleisimmät syyt appelsiinille (joo tiedän, kato peiliin )
              ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
              ex: e46 316 touring -02
              ex: e39 523i -96
              ex: e36 325i coupe avus edition -94
              ex. e28 520i -85
              ex. e21 316/2.0 -77

              Comment

              • tapza_s
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 102

                #82
                sellasta tiedustelisin, että pitäis hankkia zenderin korsarja tohon bemuun. Sarja on se oldskole tyyppinen muovinen hässäkkä, ja väri on hopea... Kannattaako ostaa joku halpa ruisku ja paineensäädin jos itse kokeilis maalata noi puskimet ja mistä kannattaa lahen seudulla kysellä ton väristä auto maalia. Sarja tulee siis avataren väriseks...
                Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #83
                  Originally posted by tapza_s View Post
                  sellasta tiedustelisin, että pitäis hankkia zenderin korsarja tohon bemuun. Sarja on se oldskole tyyppinen muovinen hässäkkä, ja väri on hopea... Kannattaako ostaa joku halpa ruisku ja paineensäädin jos itse kokeilis maalata noi puskimet ja mistä kannattaa lahen seudulla kysellä ton väristä auto maalia. Sarja tulee siis avataren väriseks...
                  Ehdottomasti ruiskulla. Ostat vaikka halvan Satajetin kopion Honkkarista + kompuran + vedenerottimen. Maalia saat värikoodin perusteella mistä tahansa maali-liikkeestä ja jos koodista ei ole tietoa, niin mene auton tai jonkun kyseisen värisen osan kanssa paikanpäälle. Ei muutakuin treenailemaan
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • tapza_s
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 102

                    #84
                    eli kompura löytyy mut mitä toi vedenerotin maksaa? Värikoodikin löytyy. Mites onko toi maalaaminen nyt niin vaikeeta kun väitetään, mikä mahtaa alottelijalla olla onnistumis %. niin ja paljonko massaa mahtaa tollaseen projektiin mennä, 0,5 L?:think
                    Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      #85
                      Originally posted by tapza_s View Post
                      eli kompura löytyy mut mitä toi vedenerotin maksaa? Värikoodikin löytyy. Mites onko toi maalaaminen nyt niin vaikeeta kun väitetään, mikä mahtaa alottelijalla olla onnistumis %. niin ja paljonko massaa mahtaa tollaseen projektiin mennä, 0,5 L?:think
                      Vedenerottimia on kymmeniä erilaisia ja siten myös eri hintaluokassa. Halvimmat (5€-20€) tahtovat ruiskia vettä sitten läpi.
                      Joskus se ensimmäinen veto on tehtävä, joten ei siinä auta kuin kokeilla. Huipputasoista laatua kukaan tuskin vetää ensimmäisellä kerralla, mutta kyllä se siitä kun rauhassa ruiskii, eikä hosu ja hösää.
                      0.5L riittänee, mutta ei ylimääräisestäkään haittaa ole.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • Rudenorth
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 2415
                        • Iisalmi

                        #86
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Jos tuolla haetaan kiiltoa/maalipinnan uudistamista niin paras vaihtoehto olisi kyllä myllytys.
                        Jos nyt siis alaosaa ollaan kuitenkin maalaamassa niin vanha maalipinta nimenomaan jätetään ehjänä uuden pintavärikerrosten alle Mirkan punaisella karhunkielellä tai 400 kuivahiontana tai 600 märkähiottuna matattuna. Mikäli kyse on 2-kerrosväristä ja lakkapinta jostain kohtaa puhkeaa, on tälle alueelle ehdottomasti siis vedettävä 2-komponenttinen hiontapohjaväri.
                        Mikäli alueella on syvempiä naarmuja+kiveniskemiä, olisi alaosaan hyvä vetää pari kerrosta 2K hiontapohjaväriä ja hioa se 240+400 kuivana tai 320+600 märkänä ja pikku hieronta punaisella karhunkielellä ennen pintavärin/järjestelmän ruiskutusta.
                        Kyllä se maalataan, kaarissa oli alkanut maali kukkia niin piti ne korjata pois. Nyt on karhukielellä hangattu sekä 400 kuivahiottu, alkaisi mielestäni olla jo maalaus kuntonen.
                        MB W204 C320 CDI
                        Kawasaki Ninja ZX-7R

                        Comment

                        • Rudenorth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 2415
                          • Iisalmi

                          #87
                          Kuinka kauan uuden maalipinnan pitää antaa olla rauhassa jotta voi vahata? aika eriäviä mielipiteitä kuullut. Itsellä mielikuva että pitäs pari viikkoa antaa rauhassa kovettua?
                          MB W204 C320 CDI
                          Kawasaki Ninja ZX-7R

                          Comment

                          • Lallevihtinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 690
                            • Tampere

                            #88
                            Originally posted by Rudenorth View Post
                            Kuinka kauan uuden maalipinnan pitää antaa olla rauhassa jotta voi vahata? aika eriäviä mielipiteitä kuullut. Itsellä mielikuva että pitäs pari viikkoa antaa rauhassa kovettua?
                            Se on ihan hyvä aika.
                            sigpic
                            BMW E93 335i & BMW M550Dx
                            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                            Comment

                            • arska84
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 1356
                              • Seinäjoki

                              #89
                              On varmaan ollut jo tässä keskustelussa,mutta kuinka kannattaa poistaa kiveniskemät konepellistä? Eli ei ole iskemäkohdat ruosteessa,mutta maali lähtenyt. Voiko niitä paikata korjausvärillä tms?
                              BMW PREMIUM

                              BMW E46 318

                              Comment

                              • patu
                                BTCF Member
                                • Jul 2003
                                • 542
                                • Porvoo

                                #90
                                Kuinka kauan hiontavärin pitää kuivua ennen pintavärin vetoa? Purkin kyljessä oli haihtumisaika 10-20 min ja hiontavärien kerrosten välillä odotin sen 20 min. Sitten annoin kuivia pari tuntia, kevyt hionta ja asetonilla puhdistus ja väri päälle...hirveitä kraatereita

                                Uusi yritys vanhan poiston jälkeen. Hiontavärit, 3 kerrosta, 20 minuuttia kerrosten välissä. Viimeisen kerroksen jälkeen puolen tunnin kuivuminen ja hionta ja puhdistus tällä kertaa silikooninpoistoaineella. Taas sama vika, kraatereita... ja nämä tulevat vain siihen missä on hiontaväri. Hiotulla vanhalla maalilla pinta on hyvä.

                                Missä vika? Pitääkö antaa kuivua kauemmin ennen pintaväria? Onneksi auto on vaimon, siihen on hyvä harjoitella.
                                BMW F30 330e LCI
                                Buick Riviera 455cid -71


                                Volvo V70 mk III - Ex
                                Jaguar F-Pace - Ex
                                Camaro 3gen - Ex
                                Subaru Levorg - Ex
                                Volvo V60 - Ex
                                Porsche 924 - Ex
                                BMW 1502 -76 - Ex
                                The Best or Something - Ex
                                BMW e39 540iA touring - Ex
                                BMW e34 525iA touring - Ex
                                BMW e34 520i -Ex
                                etc.....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎