Announcement

Collapse
No announcement yet.

Xenoneista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockwell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 1713
    • Helsinki

    #76
    Mä vielä odottelen että sais auton pajalta. Perjantaina pitäis tulla.

    Polttimot ovat jo tulleet ja ne olisi tarkoitus laittaa Hellan ballastien perään.

    Hellan ballastit ovat D2S ja D2R polttimoille tarkoitetut. Avasin eristeen toisesta johdosta ja yllätyksekseni sieltä paljastui 3 piuhaa: Paksu punainen ja kaksi ohuempaa sininen ja valkoinen.

    Pitäisikö tuo ballasti avata tai tietäisikö joku sen jo tehneenä miten nuo kytkisi.

    Tälläinen olisi tarkoitus tehdä http://e30.bmwdiy.info/xenon/index.html
    BMW F31 330d M-Sport -13
    ex. BMW F21 116i -13
    ex. BMW 540i(g) Touring -01
    ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
    ex. BMW 316g -99
    ex. BMW M5 Touring -92
    ex. BMW 535i -91
    ex. BMW M5 -91
    ex. BMW 325i Touring -90

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #77
      Originally posted by Rockwell
      Mä vielä odottelen että sais auton pajalta. Perjantaina pitäis tulla.

      Polttimot ovat jo tulleet ja ne olisi tarkoitus laittaa Hellan ballastien perään.

      Hellan ballastit ovat D2S ja D2R polttimoille tarkoitetut. Avasin eristeen toisesta johdosta ja yllätyksekseni sieltä paljastui 3 piuhaa: Paksu punainen ja kaksi ohuempaa sininen ja valkoinen.

      Pitäisikö tuo ballasti avata tai tietäisikö joku sen jo tehneenä miten nuo kytkisi.

      Tälläinen olisi tarkoitus tehdä http://e30.bmwdiy.info/xenon/index.html
      Ei niitä ballasteja kannata alkaa purkamaan.

      Täällä on yks versio:http://shrubbery.student.utwente.nl/ ja tuolta sitten retrofitts ja xenon...

      Tuossa LKM:mää on mulkattu, jotta ei tule herjaa palaneesta polttimosta, mutta toinen ja helpompi vaihtoehto on esim. tää:



      Huomaa kummin päin toi rele tossa toimii, eli kato, että ostat oikeenlaisen!!! Sulakkeeks vaikka joku 3A kokonen.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • Rockwell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 1713
        • Helsinki

        #78
        Miksi ei kannata?

        Eikö noilla jenkkiohjeilla pärjää? Mulla kummiskin H1 kantaset xenon polttimot.
        Ja noiden asennus näyttäisi aika yksinkertaiselta kuin selviäisi nuo johdot

        Nyt vaan pitäis noista 3 johdosta ottaa selvää mikä on mikin. Ilman ballastin kannen raottamista se ei varmasti selviä.

        Tuo etuvalojen palamisen ilmaisin kyllä pitää kiertää.

        edit: vähän selvennetty
        Last edited by Rockwell; 28-09-2005, 23:06.
        BMW F31 330d M-Sport -13
        ex. BMW F21 116i -13
        ex. BMW 540i(g) Touring -01
        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
        ex. BMW 316g -99
        ex. BMW M5 Touring -92
        ex. BMW 535i -91
        ex. BMW M5 -91
        ex. BMW 325i Touring -90

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #79
          Originally posted by Rockwell
          Miksi ei kannata?

          Eikö noilla jenkkiohjeilla pärjää? Mulla kummiskin H1 kantaset xenon polttimot.
          Ja noiden asennus näyttäisi aika yksinkertaiselta kuin selviäisi nuo johdot

          Nyt vaan pitäis noista 3 johdosta ottaa selvää mikä on mikin. Ilman ballastin kannen raottamista se ei varmasti selviä.

          Tuo etuvalojen palamisen ilmaisin kyllä pitää kiertää.

          edit: vähän selvennetty
          Joo no jos sulla on sellaset H-kantaset, niin sitten on ite selvitettävä johdot, eli kansi auki vaan. Asia ei selvinnyt tuosta sun aikasemmasta postauksesta kuten ei sekään, mihin autoon oot noita laittamassa tai sitten oon sokee.

          Kyllä tuo jenkkisaitti on ihan ok, mutta jos sun autossa on sellanen toiminto, joka herjaa palaneista polttimoista, niin silloin joudut tekee lisäkytkiksen, jotta ei joka kerta tarvii kuunnella sitä gongia tai katella cc:n herjoja. Tossa jenkkisaitilla noi asennetaan e30:een, mutta jos e30:ssä ei ole tuota em. toimintoa, niin ei ole sitten ollut mitään tarvetta sille lisäkytkiksellekään.
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • Rockwell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 1713
            • Helsinki

            #80
            Eli auto on tossa sigussa oleva E34 535i -91. Aikaisemmissa postauksissa olen kertonut ostavani H1 kannalla olevat polttimot.

            Epäselvästi asian esitin, siinä olet oikeassa.
            BMW F31 330d M-Sport -13
            ex. BMW F21 116i -13
            ex. BMW 540i(g) Touring -01
            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
            ex. BMW 316g -99
            ex. BMW M5 Touring -92
            ex. BMW 535i -91
            ex. BMW M5 -91
            ex. BMW 325i Touring -90

            Comment

            • Rockwell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 1713
              • Helsinki

              #81
              Originally posted by bmw e34
              no niin sanoista tekoihin eli tuli tilapäisessä mielenhäiriössä napattua piiltemasta mukaan tollainen H1 --> HID-muuntosarja,jonka tyrkkäsin samointein tulille ja lopputulokseen olen tyytyväinen.
              Onko sulla mahdollisuutta ottaa kuvaa mihin oot noi ballastit tyrkannäy?
              BMW F31 330d M-Sport -13
              ex. BMW F21 116i -13
              ex. BMW 540i(g) Touring -01
              ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
              ex. BMW 316g -99
              ex. BMW M5 Touring -92
              ex. BMW 535i -91
              ex. BMW M5 -91
              ex. BMW 325i Touring -90

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11680
                • Kouvola

                #82
                Tossa on mun asennuksista muutama kuva...

                vaikka jotkut jenkkisaittien jannut on asentanu ballastit lyhyiden ja pitkien väliin niin näin noi paremmaksi paikaksi koska ainakin vesikelillä ton muovin toisella puolella vesi pääsee vapaasti pyörimään ja tekee hallaa ballasteille

                kakspuolinen teippi ja nippuside vielä varmistamaan ettei liiku mihinkään ja hyvin noi tossa on kestäny jo toista vuotta eikä ole katsastuksessakaan sanonu mitään vaikka noi ballastit on ollu tossa näkyvissä, mut tietty halogeenit vaihdettuna keulille....
                Last edited by Esko; 25-08-2006, 18:52.

                Comment

                • Rockwell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 1713
                  • Helsinki

                  #83
                  Originally posted by Esko
                  Tossa on mun asennuksista muutama kuva...

                  vaikka jotkut jenkkisaittien jannut on asentanu ballastit lyhyiden ja pitkien väliin niin näin noi paremmaksi paikaksi koska ainakin vesikelillä ton muovin toisella puolella vesi pääsee vapaasti pyörimään ja tekee hallaa ballasteille

                  kakspuolinen teippi ja nippuside vielä varmistamaan ettei liiku mihinkään ja hyvin noi tossa on kestäny jo toista vuotta eikä ole katsastuksessakaan sanonu mitään vaikka noi ballastit on ollu tossa näkyvissä, mut tietty halogeenit vaihdettuna keulille....
                  Tutun näköiset ballastit Raotatko salaisuuden verhoa kertomalla miten olet nuo polttimot noihin kytkenyt? Jos oli valmiit liittimet niin olisiko mahdollista että kurkkaisit minkä väriset piuhat menevät mihinkin.

                  Kiitos
                  BMW F31 330d M-Sport -13
                  ex. BMW F21 116i -13
                  ex. BMW 540i(g) Touring -01
                  ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                  ex. BMW 316g -99
                  ex. BMW M5 Touring -92
                  ex. BMW 535i -91
                  ex. BMW M5 -91
                  ex. BMW 325i Touring -90

                  Comment

                  • RiiQuu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 1367

                    #84
                    Originally posted by bmw e34
                    sama värilämpö kuin E39 :n alkuperäisissä xenoneissa
                    Minkä vuotisissa oli 6000 K polttimot? Ainakin ne mihin itse olen törmännyt, sekä vanhoilla että faceliftin Xenoneilla, on ollut ns. maltilliset valkoiset orkkisxenonit eli noin 4250 K mikä on useilla autonvalmistajilla ollut käytössä..

                    Rockwell: Olin siinä luulossa että hankit valmiin kitin EPD-Motorsportilta? Vai tuliko vaan ballastit täältä?
                    "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                    - - -
                    E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                    Cäbi©

                    E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                    G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                    Comment

                    • bmw e34
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2002
                      • 633
                      • raahe

                      #85
                      Originally posted by RiiQuu
                      Minkä vuotisissa oli 6000 K polttimot? Ainakin ne mihin itse olen törmännyt, sekä vanhoilla että faceliftin Xenoneilla, on ollut ns. maltilliset valkoiset orkkisxenonit eli noin 4250 K mikä on useilla autonvalmistajilla ollut käytössä..
                      no en minä tuota värilämpö-juttua ehdottomana totuutena meinannu,sen vuoksi sen mainitsin kun täällä päin olen bongannu useamman E39 :n ko. värisillä xenoneilla.sitähän minä en tiedä että onko niissä ne polttimot enään alkuperäiset tai jo niin kuluneet että niissä on värit lähempänä 6000 K kuin 4250 K. muistaakseni rönttä-foorumilla (M-B) oli puhetta että 6000 K ja siitä sinertävämmät olisi nykyään laittomia ja niitä ei enään tehtaat saisi käyttää ensi asennuksena,tuntui että mersu olisi niitä vaihdattanut/vaihtanut "bannauksen" jälkeen osaan autoistaan.jotain tuohon tyyliin ne röntän miehet oli mielipuolta asiasta.toisaalta nehän kyllä ovat muutenkin joka asiasta omilla linjoillaan kuten että autoissa ei ole vilkkua,tai jos on niin sitä ei tarvi käyttää.myös tuntuu että kun mailmaa katselee röntän lasin läpi niin AINA on sumua joten joutuu pitämään sumuvaloja päällä satoi tai paistoi .tämä on vain kusipää bemaristin tekemä havainto elävästä elämästä eli mersu kuskien jotka lukevat tämän,niin EI kannata vetää euroshopper-pakasteherneitä klyyvariinsa .

                      rockwell : kyllä kait niistä kuvankin voisi ottaa mutta ne ei ole sen kummemin asennettu kuin esko :lla,ainostaan sillä erotuksella että ne on niiden muovien "paremmalla" puolen umpioiden välissä pois silmistä pois mielestä.pistin vain niiden ballastien taakse DIN-kiskosta leikatut pätkät jotka sitten kiinnitin nylock-mutterilla kaukovalo umpion vierestä tulevaan säätöpultin kierreosaan.jos siihen meinaa ne ballastit kirrata niin kannatta kiinittää siihen huomiota ettei se pultti pääse pyörimään,muuten kaukovalo umpion suuntaus muuttuu jonka itsekin huomasin vasta kantapään kautta.

                      Comment

                      • Rockwell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 1713
                        • Helsinki

                        #86
                        Originally posted by RiiQuu
                        Olin siinä luulossa että hankit valmiin kitin EPD-Motorsportilta? Vai tuliko vaan ballastit täältä?
                        Eli tarkoitus on rakentaa vanhoihin Hellan ballasteihin EPD:ltä tilatut H1-kantaiset polttimot.
                        BMW F31 330d M-Sport -13
                        ex. BMW F21 116i -13
                        ex. BMW 540i(g) Touring -01
                        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                        ex. BMW 316g -99
                        ex. BMW M5 Touring -92
                        ex. BMW 535i -91
                        ex. BMW M5 -91
                        ex. BMW 325i Touring -90

                        Comment

                        • superb
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2827

                          #87
                          Tässä olis muutamia linkkejä ja yleistä tietoa xenoneista.



                          Tosta näkee selvästi, että valotehon kannalta tehokkain valon lämpötila on valkoisen valon alueella, eli mitä lähempänä oikeaa auringon valoa sitä parempi. Eli nämä mainosmiesten 12000K polttimot on kyllä siistit mutta huonommat teholtaan kun "normaalit" ksenonit. KFZ-Koenig jo aikaisemmin mainitsi tästä asiasta.



                          Täällä on taas yleistä tietoa autojen xenon tekniikasta, sytyttämisessa ja polttamisessa pitää ottaa muutakin huomioon kuin pelkkä jännite. Joten voinee unohtaa kotitekoiset ballastit.



                          Tuolla on paljon tietoa autoisssa olevista vakioxenonumpioista ja niiden sopivuudesta keskenään.


                          KFZ-Koenig: kerroppas terkemmin niistä bixenoneista, miten taipunee vakio E39 xenon umpioihin?

                          Comment

                          • jartsa02
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 1131
                            • Helsinki

                            #88
                            Originally posted by superb
                            .. kerroppas terkemmin niistä bixenoneista, miten taipunee vakio E39 xenon umpioihin?
                            Ainakin facelift-umpioon meni ihan heittämällä BiXenon-linssi, vanhasta ei oo tietoo.
                            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                            Comment

                            • Rockwell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 1713
                              • Helsinki

                              #89
                              Katkaisin ballastilta D2S liittimelle tulevan johdon. Valkoinen piuha on vedon poistaja. Googlella ei ole selvinny että uskaltaisiko luottaa siihen että punainen paksu on + ja sininen on -?

                              Jollain forumilla jopa väitettiin että ei ole väliä miten päin ne kytkee.
                              Last edited by Rockwell; 29-09-2005, 23:07.
                              BMW F31 330d M-Sport -13
                              ex. BMW F21 116i -13
                              ex. BMW 540i(g) Touring -01
                              ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                              ex. BMW 316g -99
                              ex. BMW M5 Touring -92
                              ex. BMW 535i -91
                              ex. BMW M5 -91
                              ex. BMW 325i Touring -90

                              Comment

                              • KFZ-Koenig
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 2900

                                #90
                                Originally posted by Rockwell
                                Katkaisin ballastilta D2S liittimelle tulevan johdon. Valkoinen piuha on vedon poistaja. Googlella ei ole selvinny että uskaltaisiko luottaa siihen että punainen paksu on + ja sininen on -?

                                Jollain forumilla jopa väitettiin että ei ole väliä miten päin ne kytkee.
                                Eikö sieltä ballastin sisältä selvinnyt mitään? Siellä on yleensä ainakin syötön + ja - merkitty piirilevyyn, joten luulis, että on myös lähdöt merkitty...
                                Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎