Originally posted by Dualfun
View Post
Akun alhainen varaustaso
Collapse
X
-
Taitaa se vaikuttaa tiheentyneenä akunvaihtona? Monilla käyttäjillä koodaus-/akunvaihtokulut jne.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
Ihan samaa tekee se jatkuva (korkea) latausjännitekin, pikkuhiljaa akun kapasiteetti pienenee -> vaihtoon. Lyijyakku on niin taivaan vanha keksintö että sen latauksesta kyllä löytyy aineistoa vaikka ja kuinka. Jostain kumman syystä mikään nykyaikainen latausmenetelmä ei taida perustua siihen että sinne akkuun työnnetään sitä täyttä latausjännitettä hamaan tappiin?Originally posted by Laku View PostTaitaa se vaikuttaa tiheentyneenä akunvaihtona? Monilla käyttäjillä koodaus-/akunvaihtokulut jne.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
Ei jarruenergian talteenoton poisto suinkaan poista muuta älykästä latausjärjestelmää (IBS). Kyllä se tietää milloin akku on täysi ja miten silloin menetellään.Originally posted by Calypsocoupe View PostIhan samaa tekee se jatkuva (korkea) latausjännitekin, pikkuhiljaa akun kapasiteetti pienenee -> vaihtoon. Lyijyakku on niin taivaan vanha keksintö että sen latauksesta kyllä löytyy aineistoa vaikka ja kuinka. Jostain kumman syystä mikään nykyaikainen latausmenetelmä ei taida perustua siihen että sinne akkuun työnnetään sitä täyttä latausjännitettä hamaan tappiin?S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Tämä pätee käytännössä kaikkeen karkeasti 2010-luvulla suuressa kuvassa sarjatuotantoon jalkautettuun tekniikkaan pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä kuljettajaa avustavaan teknologiaan ja aktiivisiin turvalaitteisiin - totta kai jatkuva käyttö haastavammissa olosuhteissa alkaa näkyä yhä enemmän kohonneina korjauskustannuksina myöhemmässä vaiheessa auton elinkaarta (tai ainakin sille määritellyn elinkaaren jälkeen, mistä suomalaisella kuluttajalla on tosin varmasti radikaalisti eriävä käsitysOriginally posted by pyroz View Post...moniakin fiksuja toiminnallisuuksia ja parametrejä, jotka soveltuvat mitä mainioimmin myyntiesitteisiin ja keski Euroopan lämpimille alppiteille.n Rovaniemellä -35 asteessa iglua starttaavaa BMW:n omistajaa se ei lämmitä kyllä ikinä...
)
Onhan pelkkään perinteseen 12V järjestelmään jalkautettu jarrutusenergian talteenotto nykypäivän mittapuulla aika köpö ratkaisu, vaikka hyödyt ja säästöt (autolle määritellyn elinkaaren aikana) ovatkin todellisuudessa vähän suuremmat mitä arvioit
E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
F20 LCI2 118dA M-Sport '19
Comment
-
Joudun menemään yhden auton otannalla (omalla E90), kun en osaa sanoa onko kymmenissä muissa missä kunnossa akku tai millainen käyttöprofiili.Originally posted by pyroz View PostOlet väärässä. Suurin osa on alle 80% siellä tuntilaskureissa. Tämä muutaman kymmenen auton otannalla.
Tälle se näytti, jarruenergian talteenotto ollut päällä uudesta asti:
80-100% 8%
60-80% 89%
40-60% 3%
Olet oikeassa.E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, Muuli, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
-
Puhut paljon elinkaaresta, näkemys on varmasti uusien autojen parissa sellainen. Toisaalta oma E46 elinkaari on jo kauan sitten päättynytOriginally posted by walde View PostTämä pätee käytännössä kaikkeen karkeasti 2010-luvulla suuressa kuvassa sarjatuotantoon jalkautettuun tekniikkaan pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä kuljettajaa avustavaan teknologiaan ja aktiivisiin turvalaitteisiin - totta kai jatkuva käyttö haastavammissa olosuhteissa alkaa näkyä yhä enemmän kohonneina korjauskustannuksina myöhemmässä vaiheessa auton elinkaarta (tai ainakin sille määritellyn elinkaaren jälkeen, mistä suomalaisella kuluttajalla on tosin varmasti radikaalisti eriävä käsitys
)
Onhan pelkkään perinteseen 12V järjestelmään jalkautettu jarrutusenergian talteenotto nykypäivän mittapuulla aika köpö ratkaisu, vaikka hyödyt ja säästöt (autolle määritellyn elinkaaren aikana) ovatkin todellisuudessa vähän suuremmat mitä arvioit
.
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Ite olen törmännyt lyhyessä ajossa justiinsa samaan ongelmaan eri korimallissa, että kylmä akku ei ota juurikaan varausta vastaan. Joskus melkein tunnin sain lämmitellä akkua sisällä kylppärissä ennenkuin se lähti ottamaan latausta.
Onko näissä uudemmissa myös akku kontin pakastekaukalossa?
Itsellä hyviä kokemuksia vanhemmassa 3-sarjalaisessa Duracellin 100A akusta.Last edited by Antti O; 24-01-2019, 12:34.
Comment
-
Omaan F10 535Dx:n koodasin jarrutusenergian talteenoton pois.
Miksi, koska pakkasella paremmin akussa varausta tallella jos sattuu auto makaamaan näillä keleillä viikon pari paikallaan. Siis tammikuun 30 pakkasilla.
Ajatuksena, varaus putoaa astettain kovilla pakkasilla.
Mielestäni on parempi todennäköisyys että auto käynnistyy kun varaus lähtee putoamaan 100% saati siitä 80%..
Mutta, jotta asiat olisi vieläkin helpompia.
Asensin defan ylläpitolaturin jotta saan akun täyteen jos satun saamaan auton piuhan päähän.
Samalla laitoin akulle lämmittimen joka toimii myös ajon aikana. Eli akku lämpenee nopeemmin ja ottaa paremmin virtaa vastaa.
Comment
-
Kannattaa ottaa toi pois käytöstä kesällä, myös korkea lämpötila pilaa agm-akun.Originally posted by Palomies View PostSamalla laitoin akulle lämmittimen joka toimii myös ajon aikana. Eli akku lämpenee nopeemmin ja ottaa paremmin virtaa vastaa.
http://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet
Saatko tarkitettua inpalla/istalla millaista varaustasoa se kertoo autossa jossa IGR on koodattu pois?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Tuo akkulämmitin kytkeytyy pois päältä, kun akun lämpötila on yli +10 C. Lämmitinpaketissa on mukana lämpöanturi, joka asennetaan akun kylkeen (vastapuolelle lämmitysmattoon nähden).Originally posted by fraatti View PostKannattaa ottaa toi pois käytöstä kesällä, myös korkea lämpötila pilaa agm-akun.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Tuo olisi mielenkiintoista nähdä. Mutta verrokki autossa olisi oltava sitä tallennusta pitkältä ajalta tai yhtä pitkältä, kuin vastaavasta toisella tapaa toimivasta.Originally posted by fraatti View PostKannattaa ottaa toi pois käytöstä kesällä, myös korkea lämpötila pilaa agm-akun.
Saatko tarkitettua inpalla/istalla millaista varaustasoa se kertoo autossa jossa IGR on koodattu pois?
Ajotyylit, virrankulutustyylit, ajolämpötilat pitäisi myös osua samanlaisiksi jotta vertailu olisi luotettavaa.
Alkuperäisellä logiikalla varustettu auto nimittäin saa sen historiataulukon täytettyä niillä kahdella viimeisellä 75-85% ja 85-100% varsin helposti kun taas yhtä helposti löytyy autoja joissa on sekin 55-70% asteikko on kerännyt tunteja varsin paljon.
Tässä yksi esimerkki täysin vakio järjestelmästä.
0-40% 0h
40-55 0h
55-70 70h
70-85 8354h
85-10 8850h
Ja heti perään toinen vastaava
0-40 0h
40-55 40h
55-70 2850h
70-85 3460h
85-100 3678h
Purkuvirtahistoriaa ei kummassakaan.
Comment
-
Miten äkkiä tuommonen akkulämmitin saavuttaa tuon vastapuolen +10c lämpötilan, tai sanotaanko 30c lämpötila eron? 2t sisätilalämppäriä, 30km ajoa, akun navoista mitattuna pintalämpömittarilla +4c, kelpasi agm akkuun 4a virtaa, ulkona -18c. Tuon huomaa tyhjäkäynnillä millon alkaa maistumaan,jännite tippuu 14.1v, laturi puskee 65a, akkuun kelpaa n.20a, ja lämmitystä/ajoa sen pari tuntia, akun lämmöistä ei tietoa. Autona kuningas kolomiysi mutta kait tässä akun virranvastaanotosta voi vanhoilla romuillaki ajatuksen heittää.
Sotkamo Connection
Comment
-
Olis ihan mielenkiintoista tietää. Ei ole tullut ite seurattua, kun akku on E53:ssa niin kivassa paikassa, ettei sinne ihan huvikseen kaivaudu. Olis toki voinu laittaa samaan pakettiin erillisen lämpöanturin, josta näkis lämpötilan suoraan.Originally posted by Hebbu ///M3 View PostMiten äkkiä tuommonen akkulämmitin saavuttaa tuon vastapuolen +10c lämpötilan, tai sanotaanko 30c lämpötila eron? 2t sisätilalämppäriä, 30km ajoa, akun navoista mitattuna pintalämpömittarilla +4c, kelpasi agm akkuun 4a virtaa, ulkona -18c. Tuon huomaa tyhjäkäynnillä millon alkaa maistumaan,jännite tippuu 14.1v, laturi puskee 65a, akkuun kelpaa n.20a, ja lämmitystä/ajoa sen pari tuntia, akun lämmöistä ei tietoa. Autona kuningas kolomiysi mutta kait tässä akun virranvastaanotosta voi vanhoilla romuillaki ajatuksen heittää.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Tämä polarheat?? sieltä missä osataan pelata jääkiekkoa (oulu) Joskus piti tuote koulutusta tuosta ajonaikana ja ulkoisen laturin aikana toimivasta akkulämmittimestään. - 20asteesta nollaan parissa tunnissa tuommoinen 90ah akku.
Oli itsellä joskus 105ah akussa ja ei ainakaan akkuongelmia ollut. Vaikkakin ei ollut ylläpitolaturia mikä olisi aktivoinut tuon toimintaan jo lohkolämmitys vaiheessa niinkuin se on suunniteltu. Tuli sen verran ajoa päivään, että sai lämmiteltyä akkua käydessä ja eristeet piti akun lämpöisenä taas seuraavaan aamuun.Last edited by zakspeed; 24-01-2019, 19:39.
Comment
-
Arctic Heat Control Oy ja Polar Heater Oy on eri firmoja, vaikka molemmat onkin täällä samoilla nurkilla. Polarin akkulämmittimet toimivat verkkojännitteellä.Originally posted by zakspeed View PostTämä polarheat??E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
Comment