Originally posted by hjpl
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Akun alhainen varaustaso
Collapse
X
-
Originally posted by fraatti View PostKannattaa mitata startatessa jännite vaikka konehuoneen lisävirtapistokkeista tai akulta niin tietää oikeasti mitä tapahtuu.
(täytynee siis saada kaveri starttaamaan)F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
Originally posted by hjpl View PostMillaisia lukemia ja missä vaiheessa starttia täältä pitäisi nähdä ?
(täytynee siis saada kaveri starttaamaan)
Akuille voinee tehdä myös jonkinsrtin kuormitustestejä ainakin monella korjaamolla. Samoin testerillä (ista) näkee akun viimeisen 5 pv:n varaustasot. Jos akussa on mätää niin tuo pitäisi näkyä myös varaustasossa.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by hjpl View Postmerkillinen tapahtuma tänään töistä lähtiessä. Auto siis 520dA vm15.
Eli ei startannut eikä edes yrittänyt. No uusi kokeilu, nyt sanoi hehkuttavansa ja sit ei mitään muuta kuin hiljaisuutta (ei pyöritä, ei naksu). So sitten uudelleen, sama juttu mutta nyt monitoiminäyttöön tuli teksti että käynnistysongelma, ota yhteyttä huoltoon tai jotain...teksti katosi. Kokeilin sitten mennä ulos, lukita ovet, avata, uudelleen sisään. Edelleen sama juttu: hehkuttaa, mut sit ei mitään. Toistin tämän varmankin kymmenkunta kertaa ennenkuin luovutin.
No sitten hinuri paikalle, kokeiltiin taas, ei mitään. Mittasi akun jännitteen joka oli 12,05V eli aika alhainen. Lisävirta akku kiinni ja sitten hurahti käyntiin. Alkoi ladata 15V.
Akkku ei ole oireillut milään lailla, ei ole ilmoitellut alhaisesta varauksesta eikä mitään. Nyt ilma oli -3 astetta eli ei mikään superkylmä.
No nyt sitten mietin että onko akku loppu (jos niin miksi ei ole oireillut tai auto ilmoitellut mitään). Vai vetikö nuo 10..12 hehkutusta jännitteen noin alas, ja todellinen vika on jossain muualla.
Jos akku menee vaihtoon, niin onko tietoa kattaako Premium selection takuu tuon vai katsotaanko kulutusosaksi ? Ja missä olette pk-seudulla vaihdattaneet akkuja omalla rahalla?
Comment
-
-
Nyt aamulla yön seisonnan jälkeen mittasin ja jännite oli illasta pudonnut 12,30V tasolle.
Käynnistäessä putosi n. 11V:iin (mittarista näin oikeastaan 11,6V, mutta luulen että käväisi lähellä 11V:a.
Mitähän tuo nyt sitten kertoo?
Käynnistymise jälkeen alkoi ladata nostaen jännitettä pikkuhiljaa reiluun 14V:iin eli latauspuoli lienee ainakin kunnossa.
Käynnistyi sinällään ihan normaalisti ja lämpötila näytti tuossa olevan 0 astetta.Last edited by hjpl; 05-11-2019, 08:19.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
Originally posted by hjpl View PostNyt aamulla yön seisonnan jälkeen mittasin ja jännite oli illasta pudonnut 12,30V tasolle.
Käynnistäessä putosi n. 11V:iin (mittarista näin oikeastaan 11,6V, mutta luulen että käväisi lähellä 11V:a.
Mitähän tuo nyt sitten kertoo?
Käynnistymise jälkeen alkoi ladata nostaen jännitettä pikkuhiljaa reiluun 14V:iin eli latauspuoli lienee ainakin kunnossa.
Käynnistyi sinällään ihan normaalisti ja lämpötila näytti tuossa olevan 0 astetta.
Kokemusta on. Joskus voltitkin saattavat olla akussa 12,6v paikkeilla mutta silti akku ei anna kunnon startti ampeereja. Startti ampeereja voit mitata pihtimittarilla.
Comment
-
-
Originally posted by hjpl View PostNyt aamulla yön seisonnan jälkeen mittasin ja jännite oli illasta pudonnut 12,30V tasolle.
Käynnistäessä putosi n. 11V:iin (mittarista näin oikeastaan 11,6V, mutta luulen että käväisi lähellä 11V:a.
Mitähän tuo nyt sitten kertoo?
Käynnistymise jälkeen alkoi ladata nostaen jännitettä pikkuhiljaa reiluun 14V:iin eli latauspuoli lienee ainakin kunnossa.
Käynnistyi sinällään ihan normaalisti ja lämpötila näytti tuossa olevan 0 astetta.
Kuitenkin tuon puolesta kaikki vaikutta normaalille. Jos jännite kyykkää startissa esim 6v tms tienoille niin sitten on 100% varmuus että syyllinen on akku.Last edited by fraatti; 05-11-2019, 12:40.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
OK, autossa oli tosiaan ainakin sisävalo päällä koska avasin oven konepellin avaamista varten ja ovi oli koko ajan auki, ja mitä siellä nyt muuta käynnistyy automaattisesti. Olisi varmaan pitänyy laittaa ovi kiinni ja odottaa että auto menee lepotilaan.
Mutta tosiaan tuon taulukon mukaan olisi n.50% varauksessa.
Täytynee ladata tuo akku nyt täyteen ja seurata tilannetta...olettaen että auto nyt toimii.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
Mittailen ja lataan vielä, mutta selvittelin noiden uusien akkujen hintoja.
Näyttää pyörivän vaihdettuna 336-424EUR väliltä.
Kelvollinen akku itsessään kai parin sadan luokkaa (Esim https://www.ikh.fi/fi/akku-bosch-95a...175x190-bs5a13)
Mietin että onko joku paikka joka koodaa autoon itse vaihdetun akun?F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
Joku harrastaja lähistölläsi varmasti voi kertoa autolle vaihdon.Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Merkillinen tapaus.
Poika ajeli autolla tänään ongelmitta 4-5 käynistystä.
Nyt sitten kävin mittaamassa akun jännitteen joka oli 12,30V. Sen jälkeen yritin startata, mutta ei inahtanutkaan. Yritin uudelleen ja nyt monitoiminäyttöön tuli teksti "Käynnistys/startti viallinen, ota yhteyttä BMW liikkuvuuspalveluun".
Yritin vielä kerran, mutta ei mitään. Nyt erona tietenkin eiliseen että mottori oli vielä vähän lämmin eli ei tarvinnut hehkuttaa. Mittasin jännitteen nyt uudelleen ja oli 12,24V.
Laitoin nyt akkulaturin lataamaan. Laturin näyttö ilmaisi että akku on tyhjähkö, mutta ei täysin tyhjä.
Mietin nyt voiko tuo olla kuitenkin akusta kiinni vai onko autossa jokin muu vika. Ilmeisesti parin tunnin päästä jos starttaa kun akku on hieman latautunut niin viittaisi akkuun. Jos ei silloinkaan, niin tuskin akusta kiinni.
Mietin vain sittä että eikö nämä autot ala ilmoitella akun heikosta kunnosta - tässä ei ole ollut mitään tuollaista oiretta.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
Juttu jatkuu...
Latasin nyt reilut 4 tuntia akkua. Laturi näytti ikäänkuin 75% latausastetta jo. Otin kuitenkin kokeeksi irti. Mittasin jännitteen ja oli 13V. Mutta siten avaisn oven ja odotin hetken laitoin mittarin kiinni uudelleen ja sitten jännite laski silmissä aina sinne 12,3V tasolle. Eli ikäänkuin tuo 4h lataus ei olisi auttanut lainkaan. Koitin toki startata pari kertaa mutta ei inahtanutkaan.
Laitoin sitten laturin uudelleen kiinni ja nyt näytti akun varauksen olevan taas siellä 40% tasolla ja aloittavan latauksen uudelleen iloisesti. Jätän nyt yöksi,
mutta eikä tuo nyt vahvasti indikoi että akku ei vaan syystä tai toisesta ota latausta kunnolla vastaan.
Käytössä oleva akkulaturi on mtx smart charger 4A, mutta tuolla ei kai nyt ole merkitystä.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
ja vielä päivitystä
Yön jälkeen näytti lupaavalta kun akkulaturi oli mennyt jo ylläpitolataustilaan. Kuitenkin kun otin laurin irti ja annoin olla hetken, niin yleimirratilla mitattu jännite oli 12,37V eli ei oikein täyden akun jänniteeltä kuullosta. Yritin startata pari kertaa, mutta ei mitään. Auto ilmoittaa hehekuttavansa, mutta ei yritäkään startata.
Mittasin sitten jänniteen uudelleen ja oli 12,30V. laitoin laturin vielä kiinni ja näytti aloittavan latauksen uudelleen ja indikoivan alun olevan alle 40% varaustilassa.
Taitaa sitten olla tuossa akussa jotain vikaa vai mitä olette mieltä?F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
Comment