Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun alhainen varaustaso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17508
    • Turku

    #16
    Originally posted by Dualfun View Post
    jos se ei vaikuta mihinkään muuhun auton käytössä.
    Taitaa se vaikuttaa tiheentyneenä akunvaihtona? Monilla käyttäjillä koodaus-/akunvaihtokulut jne.
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Calypsocoupe
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 2932
      • Vihti

      #17
      Originally posted by Laku View Post
      Taitaa se vaikuttaa tiheentyneenä akunvaihtona? Monilla käyttäjillä koodaus-/akunvaihtokulut jne.
      Ihan samaa tekee se jatkuva (korkea) latausjännitekin, pikkuhiljaa akun kapasiteetti pienenee -> vaihtoon. Lyijyakku on niin taivaan vanha keksintö että sen latauksesta kyllä löytyy aineistoa vaikka ja kuinka. Jostain kumman syystä mikään nykyaikainen latausmenetelmä ei taida perustua siihen että sinne akkuun työnnetään sitä täyttä latausjännitettä hamaan tappiin?
      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6708
        • PK-seutu

        #18
        Originally posted by Calypsocoupe View Post
        Ihan samaa tekee se jatkuva (korkea) latausjännitekin, pikkuhiljaa akun kapasiteetti pienenee -> vaihtoon. Lyijyakku on niin taivaan vanha keksintö että sen latauksesta kyllä löytyy aineistoa vaikka ja kuinka. Jostain kumman syystä mikään nykyaikainen latausmenetelmä ei taida perustua siihen että sinne akkuun työnnetään sitä täyttä latausjännitettä hamaan tappiin?
        Ei jarruenergian talteenoton poisto suinkaan poista muuta älykästä latausjärjestelmää (IBS). Kyllä se tietää milloin akku on täysi ja miten silloin menetellään.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          #19
          Originally posted by pyroz View Post
          ...moniakin fiksuja toiminnallisuuksia ja parametrejä, jotka soveltuvat mitä mainioimmin myyntiesitteisiin ja keski Euroopan lämpimille alppiteille.n Rovaniemellä -35 asteessa iglua starttaavaa BMW:n omistajaa se ei lämmitä kyllä ikinä...
          Tämä pätee käytännössä kaikkeen karkeasti 2010-luvulla suuressa kuvassa sarjatuotantoon jalkautettuun tekniikkaan pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä kuljettajaa avustavaan teknologiaan ja aktiivisiin turvalaitteisiin - totta kai jatkuva käyttö haastavammissa olosuhteissa alkaa näkyä yhä enemmän kohonneina korjauskustannuksina myöhemmässä vaiheessa auton elinkaarta (tai ainakin sille määritellyn elinkaaren jälkeen, mistä suomalaisella kuluttajalla on tosin varmasti radikaalisti eriävä käsitys )

          Onhan pelkkään perinteseen 12V järjestelmään jalkautettu jarrutusenergian talteenotto nykypäivän mittapuulla aika köpö ratkaisu, vaikka hyödyt ja säästöt (autolle määritellyn elinkaaren aikana) ovatkin todellisuudessa vähän suuremmat mitä arvioit
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17836
            • PKS

            #20
            Originally posted by pyroz View Post
            Olet väärässä. Suurin osa on alle 80% siellä tuntilaskureissa. Tämä muutaman kymmenen auton otannalla.
            Joudun menemään yhden auton otannalla (omalla E90), kun en osaa sanoa onko kymmenissä muissa missä kunnossa akku tai millainen käyttöprofiili.

            Tälle se näytti, jarruenergian talteenotto ollut päällä uudesta asti:

            80-100% 8%
            60-80% 89%
            40-60% 3%

            Olet oikeassa.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17508
              • Turku

              #21
              Originally posted by walde View Post
              Tämä pätee käytännössä kaikkeen karkeasti 2010-luvulla suuressa kuvassa sarjatuotantoon jalkautettuun tekniikkaan pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmistä kuljettajaa avustavaan teknologiaan ja aktiivisiin turvalaitteisiin - totta kai jatkuva käyttö haastavammissa olosuhteissa alkaa näkyä yhä enemmän kohonneina korjauskustannuksina myöhemmässä vaiheessa auton elinkaarta (tai ainakin sille määritellyn elinkaaren jälkeen, mistä suomalaisella kuluttajalla on tosin varmasti radikaalisti eriävä käsitys )

              Onhan pelkkään perinteseen 12V järjestelmään jalkautettu jarrutusenergian talteenotto nykypäivän mittapuulla aika köpö ratkaisu, vaikka hyödyt ja säästöt (autolle määritellyn elinkaaren aikana) ovatkin todellisuudessa vähän suuremmat mitä arvioit
              Puhut paljon elinkaaresta, näkemys on varmasti uusien autojen parissa sellainen. Toisaalta oma E46 elinkaari on jo kauan sitten päättynyt .
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A

                #22
                Ite olen törmännyt lyhyessä ajossa justiinsa samaan ongelmaan eri korimallissa, että kylmä akku ei ota juurikaan varausta vastaan. Joskus melkein tunnin sain lämmitellä akkua sisällä kylppärissä ennenkuin se lähti ottamaan latausta.
                Onko näissä uudemmissa myös akku kontin pakastekaukalossa?
                Itsellä hyviä kokemuksia vanhemmassa 3-sarjalaisessa Duracellin 100A akusta.
                Last edited by Antti O; 24-01-2019, 13:34.

                Comment

                • Palomies
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2011
                  • 192
                  • Home

                  #23
                  Omaan F10 535Dx:n koodasin jarrutusenergian talteenoton pois.

                  Miksi, koska pakkasella paremmin akussa varausta tallella jos sattuu auto makaamaan näillä keleillä viikon pari paikallaan. Siis tammikuun 30 pakkasilla.

                  Ajatuksena, varaus putoaa astettain kovilla pakkasilla.
                  Mielestäni on parempi todennäköisyys että auto käynnistyy kun varaus lähtee putoamaan 100% saati siitä 80%..

                  Mutta, jotta asiat olisi vieläkin helpompia.

                  Asensin defan ylläpitolaturin jotta saan akun täyteen jos satun saamaan auton piuhan päähän.

                  Samalla laitoin akulle lämmittimen joka toimii myös ajon aikana. Eli akku lämpenee nopeemmin ja ottaa paremmin virtaa vastaa.

                  http://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4595
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Palomies View Post
                    Samalla laitoin akulle lämmittimen joka toimii myös ajon aikana. Eli akku lämpenee nopeemmin ja ottaa paremmin virtaa vastaa.

                    http://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet
                    Kannattaa ottaa toi pois käytöstä kesällä, myös korkea lämpötila pilaa agm-akun.

                    Saatko tarkitettua inpalla/istalla millaista varaustasoa se kertoo autossa jossa IGR on koodattu pois?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Kannattaa ottaa toi pois käytöstä kesällä, myös korkea lämpötila pilaa agm-akun.
                      Tuo akkulämmitin kytkeytyy pois päältä, kun akun lämpötila on yli +10 C. Lämmitinpaketissa on mukana lämpöanturi, joka asennetaan akun kylkeen (vastapuolelle lämmitysmattoon nähden).
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 2003
                        • Tampere/kainuu

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Kannattaa ottaa toi pois käytöstä kesällä, myös korkea lämpötila pilaa agm-akun.

                        Saatko tarkitettua inpalla/istalla millaista varaustasoa se kertoo autossa jossa IGR on koodattu pois?
                        Tuo olisi mielenkiintoista nähdä. Mutta verrokki autossa olisi oltava sitä tallennusta pitkältä ajalta tai yhtä pitkältä, kuin vastaavasta toisella tapaa toimivasta.

                        Ajotyylit, virrankulutustyylit, ajolämpötilat pitäisi myös osua samanlaisiksi jotta vertailu olisi luotettavaa.

                        Alkuperäisellä logiikalla varustettu auto nimittäin saa sen historiataulukon täytettyä niillä kahdella viimeisellä 75-85% ja 85-100% varsin helposti kun taas yhtä helposti löytyy autoja joissa on sekin 55-70% asteikko on kerännyt tunteja varsin paljon.

                        Tässä yksi esimerkki täysin vakio järjestelmästä.
                        0-40% 0h
                        40-55 0h
                        55-70 70h
                        70-85 8354h
                        85-10 8850h

                        Ja heti perään toinen vastaava
                        0-40 0h
                        40-55 40h
                        55-70 2850h
                        70-85 3460h
                        85-100 3678h

                        Purkuvirtahistoriaa ei kummassakaan.
                        Last edited by zakspeed; 24-01-2019, 17:29. Reason: Purkuvirta lisäys.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • Hebbu ///M3
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 1627
                          • Dallas

                          #27
                          Miten äkkiä tuommonen akkulämmitin saavuttaa tuon vastapuolen +10c lämpötilan, tai sanotaanko 30c lämpötila eron? 2t sisätilalämppäriä, 30km ajoa, akun navoista mitattuna pintalämpömittarilla +4c, kelpasi agm akkuun 4a virtaa, ulkona -18c. Tuon huomaa tyhjäkäynnillä millon alkaa maistumaan,jännite tippuu 14.1v, laturi puskee 65a, akkuun kelpaa n.20a, ja lämmitystä/ajoa sen pari tuntia, akun lämmöistä ei tietoa. Autona kuningas kolomiysi mutta kait tässä akun virranvastaanotosta voi vanhoilla romuillaki ajatuksen heittää.
                          Sotkamo Connection

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                            Miten äkkiä tuommonen akkulämmitin saavuttaa tuon vastapuolen +10c lämpötilan, tai sanotaanko 30c lämpötila eron? 2t sisätilalämppäriä, 30km ajoa, akun navoista mitattuna pintalämpömittarilla +4c, kelpasi agm akkuun 4a virtaa, ulkona -18c. Tuon huomaa tyhjäkäynnillä millon alkaa maistumaan,jännite tippuu 14.1v, laturi puskee 65a, akkuun kelpaa n.20a, ja lämmitystä/ajoa sen pari tuntia, akun lämmöistä ei tietoa. Autona kuningas kolomiysi mutta kait tässä akun virranvastaanotosta voi vanhoilla romuillaki ajatuksen heittää.
                            Olis ihan mielenkiintoista tietää. Ei ole tullut ite seurattua, kun akku on E53:ssa niin kivassa paikassa, ettei sinne ihan huvikseen kaivaudu. Olis toki voinu laittaa samaan pakettiin erillisen lämpöanturin, josta näkis lämpötilan suoraan.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 2003
                              • Tampere/kainuu

                              #29
                              Tämä polarheat?? sieltä missä osataan pelata jääkiekkoa (oulu) Joskus piti tuote koulutusta tuosta ajonaikana ja ulkoisen laturin aikana toimivasta akkulämmittimestään. - 20asteesta nollaan parissa tunnissa tuommoinen 90ah akku.

                              Oli itsellä joskus 105ah akussa ja ei ainakaan akkuongelmia ollut. Vaikkakin ei ollut ylläpitolaturia mikä olisi aktivoinut tuon toimintaan jo lohkolämmitys vaiheessa niinkuin se on suunniteltu. Tuli sen verran ajoa päivään, että sai lämmiteltyä akkua käydessä ja eristeet piti akun lämpöisenä taas seuraavaan aamuun.
                              Last edited by zakspeed; 24-01-2019, 20:39.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9138
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by zakspeed View Post
                                Tämä polarheat??
                                Arctic Heat Control Oy ja Polar Heater Oy on eri firmoja, vaikka molemmat onkin täällä samoilla nurkilla. Polarin akkulämmittimet toimivat verkkojännitteellä.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎