Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun alhainen varaustaso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #31
    Originally posted by zakspeed View Post
    Tuo olisi mielenkiintoista nähdä. Mutta verrokki autossa olisi oltava sitä tallennusta pitkältä ajalta tai yhtä pitkältä, kuin vastaavasta toisella tapaa toimivasta.

    Ajotyylit, virrankulutustyylit, ajolämpötilat pitäisi myös osua samanlaisiksi jotta vertailu olisi luotettavaa.

    Alkuperäisellä logiikalla varustettu auto nimittäin saa sen historiataulukon täytettyä niillä kahdella viimeisellä 75-85% ja 85-100% varsin helposti kun taas yhtä helposti löytyy autoja joissa on sekin 55-70% asteikko on kerännyt tunteja varsin paljon.

    Tässä yksi esimerkki täysin vakio järjestelmästä.
    0-40% 0h
    40-55 0h
    55-70 70h
    70-85 8354h
    85-10 8850h

    Ja heti perään toinen vastaava
    0-40 0h
    40-55 40h
    55-70 2850h
    70-85 3460h
    85-100 3678h

    Purkuvirtahistoriaa ei kummassakaan.
    Muuttuvia tekijöitä on lukuisia kuten itsekin totesit. Ja niistä yhtenä myös se että missä autoa säilytetään ja millaista ajoa autolla ajetaan. Ja varmaan myös webaston olemassaolo rienaa akkua melko tavalla. Samoin myös start-stop.

    Näin talvea ajatellen 5. pv SoC olisi myös mielenkiintoinen eli periaatteessa se joka määrää lähteekö se auto käyntiin vai ei...
    Last edited by fraatti; 25-01-2019, 02:05.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17836
      • PKS

      #32
      Originally posted by zakspeed View Post

      Tässä yksi esimerkki täysin vakio järjestelmästä.
      0-40% 0h
      40-55 0h
      55-70 70h
      70-85 8354h
      85-10 8850h

      Ja heti perään toinen vastaava
      0-40 0h
      40-55 40h
      55-70 2850h
      70-85 3460h
      85-100 3678h

      Purkuvirtahistoriaa ei kummassakaan.
      Oliko nämä F-sarjalaisia molemmat? Ehkäpä aiemmissa lausonnoissa oli kuitenkin jotain perää ja näyttää tämän perusteella F-sarja pelata eri tavalla kuin E-sarja - kun molemmissa on talteenotto kytkettynä.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 2003
        • Tampere/kainuu

        #33
        Originally posted by Dualfun View Post
        Oliko nämä F-sarjalaisia molemmat? Ehkäpä aiemmissa lausonnoissa oli kuitenkin jotain perää ja näyttää tämän perusteella F-sarja pelata eri tavalla kuin E-sarja - kun molemmissa on talteenotto kytkettynä.
        F10 molemmat.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5151
          • Kuopio

          #34
          Työn puolesta tulee välillä käynnisteltyä autoja, kuluneella viikolla normaalia enemmän.

          Sanoisin että autojen käynnistyminen kovilla pakkasilla on jopa enemmän kiinni moottorin kunnosta kuin akusta. Ei kannata odottaa että +300tkm ajettu mittariruuvattu kebabdiesel lähtee näillä pakkasilla kuin palmun alta käyntiin.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Agee-
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2010
            • 594
            • Jns

            #35
            Tämän viikon maanantaina -35°C ja kaksi kebabdieseliä jäi pihaan. Toisessa mittarissa 305tkm ja toisessa 817tkm. Tuo hieman normaalia enemmän ajettu räjähti apuvirralla käyntiin ja toinen yksilö piti viedä halliin sulamaan. Molemmissa uudet alle kuukauden vanhat akut joten siitä tuskin oli kiinni käynnistyminen. Kyllä se vaan alkaa tuommosessa lämpötilassa kaikki öljyt olemaan niin kankeaa että ei vaan jaksa pyöriä startin voimalla. Bmw oli alle tunnin +15°C hallissa ja lähti aivan kuin sieltä kuuluisan palmun alta käyntiin. Volvon ardic oli ajastettuna, mutta ei ollut sekään käynnistynyt syystä X.
            VW T5 -08
            XC70 -05
            Superb -11

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #36
              Onko huhussa mitään perää kun parista paikasta olen kuullut että autoista jäätyy releitä ja sen vuoksi ei starttaa. Voi liittyä johonki käynnistyksenestoonkin. Jos ne releet lämpenee hieman mutta eivät pääse kuivumaan niin lyhyen ajon jälkeen ei sit lähe enää käyntiin. Tähän auttais kuulemma että pitää virtoja päällä vaikka minuutin ennen starttausta niin releet lämpenee:think

              Oon koittanu tätä muutaman kerran mönkijään ja tuntuu että sillä jotakin merkitystä olis tai sit se on vain pelkkää plasepoa...
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #37
                Originally posted by GOOFY View Post
                Onko huhussa mitään perää kun parista paikasta olen kuullut että autoista jäätyy releitä ja sen vuoksi ei starttaa. Voi liittyä johonki käynnistyksenestoonkin. Jos ne releet lämpenee hieman mutta eivät pääse kuivumaan niin lyhyen ajon jälkeen ei sit lähe enää käyntiin. Tähän auttais kuulemma että pitää virtoja päällä vaikka minuutin ennen starttausta niin releet lämpenee:think

                Oon koittanu tätä muutaman kerran mönkijään ja tuntuu että sillä jotakin merkitystä olis tai sit se on vain pelkkää plasepoa...
                Eiköhän nuo ole niitä essonbaari puheita ilman sen kummempaa totuuspohjaa.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • [Snowboarder]
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 2184
                  • Karstula

                  #38
                  Originally posted by jani View Post
                  Työn puolesta tulee välillä käynnisteltyä autoja, kuluneella viikolla normaalia enemmän.

                  Sanoisin että autojen käynnistyminen kovilla pakkasilla on jopa enemmän kiinni moottorin kunnosta kuin akusta. Ei kannata odottaa että +300tkm ajettu mittariruuvattu kebabdiesel lähtee näillä pakkasilla kuin palmun alta käyntiin.
                  627tkm 1.9diesel - 32,5c pakkasessa ilman lämmitystä vanhalla bmwn akulla "joka ei e6x enää toimi" helposti käyntiin.. Toki Lohkolämmitin ois mut en oo jaksanu käyttää..
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                  Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 2003
                    • Tampere/kainuu

                    #39
                    Originally posted by GOOFY View Post
                    Onko huhussa mitään perää kun parista paikasta olen kuullut että autoista jäätyy releitä ja sen vuoksi ei starttaa. Voi liittyä johonki käynnistyksenestoonkin. Jos ne releet lämpenee hieman mutta eivät pääse kuivumaan niin lyhyen ajon jälkeen ei sit lähe enää käyntiin. Tähän auttais kuulemma että pitää virtoja päällä vaikka minuutin ennen starttausta niin releet lämpenee:think

                    Oon koittanu tätä muutaman kerran mönkijään ja tuntuu että sillä jotakin merkitystä olis tai sit se on vain pelkkää plasepoa...
                    Käynnistinmoottoreita jäätyy kyllä, ei releitä.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16418
                      • Asikkala

                      #40
                      Originally posted by korhone_ View Post
                      Tämän viikon maanantaina -35°C ja kaksi kebabdieseliä jäi pihaan. Toisessa mittarissa 305tkm ja toisessa 817tkm. Tuo hieman normaalia enemmän ajettu räjähti apuvirralla käyntiin ja toinen yksilö piti viedä halliin sulamaan. Molemmissa uudet alle kuukauden vanhat akut joten siitä tuskin oli kiinni käynnistyminen. Kyllä se vaan alkaa tuommosessa lämpötilassa kaikki öljyt olemaan niin kankeaa että ei vaan jaksa pyöriä startin voimalla. Bmw oli alle tunnin +15°C hallissa ja lähti aivan kuin sieltä kuuluisan palmun alta käyntiin. Volvon ardic oli ajastettuna, mutta ei ollut sekään käynnistynyt syystä X.
                      Tuskin ne -35 öljyt tunnissä lämpeni merkittävästi ? Kuitenkin enemmän kuin pari litraa koneessa.

                      Comment

                      • Agee-
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2010
                        • 594
                        • Jns

                        #41
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Tuskin ne -35 öljyt tunnissä lämpeni merkittävästi ? Kuitenkin enemmän kuin pari litraa koneessa.
                        Niin, eipä oikein muuta tule mieleen kun tuo, koska autoa ei ladattu tai mitään muutakaan. Hallissa ollessaan ainoastaan ovet ja luukut auki, ja sitten napista käyntiin.
                        VW T5 -08
                        XC70 -05
                        Superb -11

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          #42
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Tuskin ne -35 öljyt tunnissä lämpeni merkittävästi ? Kuitenkin enemmän kuin pari litraa koneessa.
                          Näinpä. Ja kun joku sanoo että oli niin kylmä että auto ei lähteny käyntiin, jätetään sanomatta että eikö se tehny mitään kun väänsi avaimesta vai että kone pyöri mutta ei käynnistyny.

                          Jos se kone ny kuitenkin pyörii kun starttaa niin tuskin on kyse liian tönköistä öljyista mutta voihan se joskus olla ihan pienestä kiinni kun joskus kun mönkijä ei lähe millään käyntiin vaikka virtaa on ja startti pyörii niin hieman kun puhaltaa koneen kylkeä kuumailmapuhaltimella niin lähtee:think
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by GOOFY View Post
                            Onko huhussa mitään perää kun parista paikasta olen kuullut että autoista jäätyy releitä ja sen vuoksi ei starttaa. Voi liittyä johonki käynnistyksenestoonkin. Jos ne releet lämpenee hieman mutta eivät pääse kuivumaan niin lyhyen ajon jälkeen ei sit lähe enää käyntiin. Tähän auttais kuulemma että pitää virtoja päällä vaikka minuutin ennen starttausta niin releet lämpenee:think

                            Oon koittanu tätä muutaman kerran mönkijään ja tuntuu että sillä jotakin merkitystä olis tai sit se on vain pelkkää plasepoa...
                            Releisiin se käynnistymättömyys useimmissa bemareissa liittyy, eli startille ei mene herätevirta suoraan virtalukolta vaan EWS-releen kautta. Nyt kun startatessa jännite laskee aluksi alas EWS rele tai sen ohjaus päästää releen takaisin ylös ja kone ei yritäkään pyörähtää vaikka akussa riittäisi virta hyvinkin koneen pyörittämiseen - kuuluu vaan naks releeltä.

                            Jos saa akun antamaan virtaa vähän enemmän jotta tuo rele ei tipahda alas saa auton käyntiin, virtojen pitäminen päällä voi auttaa, useimmiten ei. Hyppylangalla suoraan startin kuumavirrasta herätteeseen saa käyntiin jos tietää mitä tekee.

                            Sinällänsä ihan hyvä ettei rasiteta autojen elektroniikkaa huonoilla akuilla, mutta toisaalta ei saa mitään varoitusta akun varaustilasta eli startti joko pyörittää hyvin tai ei ollenkaan.....

                            Comment

                            • hjpl
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 196

                              #44
                              merkillinen tapahtuma tänään töistä lähtiessä. Auto siis 520dA vm15.
                              Eli ei startannut eikä edes yrittänyt. No uusi kokeilu, nyt sanoi hehkuttavansa ja sit ei mitään muuta kuin hiljaisuutta (ei pyöritä, ei naksu). So sitten uudelleen, sama juttu mutta nyt monitoiminäyttöön tuli teksti että käynnistysongelma, ota yhteyttä huoltoon tai jotain...teksti katosi. Kokeilin sitten mennä ulos, lukita ovet, avata, uudelleen sisään. Edelleen sama juttu: hehkuttaa, mut sit ei mitään. Toistin tämän varmankin kymmenkunta kertaa ennenkuin luovutin.

                              No sitten hinuri paikalle, kokeiltiin taas, ei mitään. Mittasi akun jännitteen joka oli 12,05V eli aika alhainen. Lisävirta akku kiinni ja sitten hurahti käyntiin. Alkoi ladata 15V.

                              Akkku ei ole oireillut milään lailla, ei ole ilmoitellut alhaisesta varauksesta eikä mitään. Nyt ilma oli -3 astetta eli ei mikään superkylmä.

                              No nyt sitten mietin että onko akku loppu (jos niin miksi ei ole oireillut tai auto ilmoitellut mitään). Vai vetikö nuo 10..12 hehkutusta jännitteen noin alas, ja todellinen vika on jossain muualla.

                              Jos akku menee vaihtoon, niin onko tietoa kattaako Premium selection takuu tuon vai katsotaanko kulutusosaksi ? Ja missä olette pk-seudulla vaihdattaneet akkuja omalla rahalla?
                              Last edited by hjpl; 04-11-2019, 21:18. Reason: kirjoitusvirheet
                              F31 320iA xdrive Msport -13
                              F10 520dA -15

                              Comment

                              • hjpl
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2007
                                • 196

                                #45
                                Sen verran täydennystä, että ajelin tunnin verran akkua ladaten. Nyt auto seisoi sen jälkeen reilun tunnin ja mittailin jännitteeksi 12,51V eli ei taida akku kuitenkaan ihan loppu olla.
                                F31 320iA xdrive Msport -13
                                F10 520dA -15

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎