Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun alhainen varaustaso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #46
    Originally posted by hjpl View Post
    Sen verran täydennystä, että ajelin tunnin verran akkua ladaten. Nyt auto seisoi sen jälkeen reilun tunnin ja mittailin jännitteeksi 12,51V eli ei taida akku kuitenkaan ihan loppu olla.
    Kannattaa mitata startatessa jännite vaikka konehuoneen lisävirtapistokkeista tai akulta niin tietää oikeasti mitä tapahtuu.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #47
      Ainakin vanhemmissa hehkutukseen menee aika komeasti virtaa.
      Tuo 10-12 hehkutusta syö kyllä niissä akun ihan varmasti hyvinkin vähään.

      Comment

      • hjpl
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 196

        #48
        Originally posted by fraatti View Post
        Kannattaa mitata startatessa jännite vaikka konehuoneen lisävirtapistokkeista tai akulta niin tietää oikeasti mitä tapahtuu.
        Millaisia lukemia ja missä vaiheessa starttia täältä pitäisi nähdä ?
        (täytynee siis saada kaveri starttaamaan)
        F31 320iA xdrive Msport -13
        F10 520dA -15

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #49
          Originally posted by hjpl View Post
          Millaisia lukemia ja missä vaiheessa starttia täältä pitäisi nähdä ?
          (täytynee siis saada kaveri starttaamaan)
          Kyykähtääkö jännite ihan totaalisesti kun startataan vai ei. Mieluiten tietysti tilanteessa kun auto ei lähde käyntiin. Lähinnä ajatellen että onko vika akussa, sieltä lähtevässä johdotuksessa, startissa vai jossain muualla...

          Akuille voinee tehdä myös jonkinsrtin kuormitustestejä ainakin monella korjaamolla. Samoin testerillä (ista) näkee akun viimeisen 5 pv:n varaustasot. Jos akussa on mätää niin tuo pitäisi näkyä myös varaustasossa.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3166
            • 47200

            #50
            Originally posted by hjpl View Post
            merkillinen tapahtuma tänään töistä lähtiessä. Auto siis 520dA vm15.
            Eli ei startannut eikä edes yrittänyt. No uusi kokeilu, nyt sanoi hehkuttavansa ja sit ei mitään muuta kuin hiljaisuutta (ei pyöritä, ei naksu). So sitten uudelleen, sama juttu mutta nyt monitoiminäyttöön tuli teksti että käynnistysongelma, ota yhteyttä huoltoon tai jotain...teksti katosi. Kokeilin sitten mennä ulos, lukita ovet, avata, uudelleen sisään. Edelleen sama juttu: hehkuttaa, mut sit ei mitään. Toistin tämän varmankin kymmenkunta kertaa ennenkuin luovutin.

            No sitten hinuri paikalle, kokeiltiin taas, ei mitään. Mittasi akun jännitteen joka oli 12,05V eli aika alhainen. Lisävirta akku kiinni ja sitten hurahti käyntiin. Alkoi ladata 15V.

            Akkku ei ole oireillut milään lailla, ei ole ilmoitellut alhaisesta varauksesta eikä mitään. Nyt ilma oli -3 astetta eli ei mikään superkylmä.

            No nyt sitten mietin että onko akku loppu (jos niin miksi ei ole oireillut tai auto ilmoitellut mitään). Vai vetikö nuo 10..12 hehkutusta jännitteen noin alas, ja todellinen vika on jossain muualla.

            Jos akku menee vaihtoon, niin onko tietoa kattaako Premium selection takuu tuon vai katsotaanko kulutusosaksi ? Ja missä olette pk-seudulla vaihdattaneet akkuja omalla rahalla?
            Mulla uistellessa on akussa jännitenäyttö kiinni kokoajan. Kuormassa tippuu lopulta alle kymppiin, ja kun antaa akun seisoa, näyttää se silti 12.4. Taas jos koittaa käyttää romahtaa heti alas. Suosittelen kunnon latausta vaikka c-techillä kun se testaa sitä akkua samalla onko kunnossa.

            Comment

            • hjpl
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 196

              #51
              Nyt aamulla yön seisonnan jälkeen mittasin ja jännite oli illasta pudonnut 12,30V tasolle.
              Käynnistäessä putosi n. 11V:iin (mittarista näin oikeastaan 11,6V, mutta luulen että käväisi lähellä 11V:a.
              Mitähän tuo nyt sitten kertoo?

              Käynnistymise jälkeen alkoi ladata nostaen jännitettä pikkuhiljaa reiluun 14V:iin eli latauspuoli lienee ainakin kunnossa.

              Käynnistyi sinällään ihan normaalisti ja lämpötila näytti tuossa olevan 0 astetta.
              Last edited by hjpl; 05-11-2019, 08:19.
              F31 320iA xdrive Msport -13
              F10 520dA -15

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 687

                #52
                Originally posted by hjpl View Post
                Nyt aamulla yön seisonnan jälkeen mittasin ja jännite oli illasta pudonnut 12,30V tasolle.
                Käynnistäessä putosi n. 11V:iin (mittarista näin oikeastaan 11,6V, mutta luulen että käväisi lähellä 11V:a.
                Mitähän tuo nyt sitten kertoo?

                Käynnistymise jälkeen alkoi ladata nostaen jännitettä pikkuhiljaa reiluun 14V:iin eli latauspuoli lienee ainakin kunnossa.

                Käynnistyi sinällään ihan normaalisti ja lämpötila näytti tuossa olevan 0 astetta.
                Kokeile ladata riittävän kauan jollain laturilla. Jos starttaa sen jälkeen muutaman kerran paremmin ja sitten taas laiskemmin niin ei muuta kun uutta akkua. 12,3V tarkoittaa sitä että akussa on ehkä vähän reilu 50% varaus. Vaikka korjaamoilla on hienoja, sekä vähemmän hienoja mittareita mitkä saattaa näyttää akun olevan kunnossa niin ei se aina sitä ole. Varsinkin dieseleissä akun kunto pitää olla hyvä, muuten ei starttaa kunnolla. Bensa autot käynnistyvät helposti huonollakin akulla.

                Kokemusta on. Joskus voltitkin saattavat olla akussa 12,6v paikkeilla mutta silti akku ei anna kunnon startti ampeereja. Startti ampeereja voit mitata pihtimittarilla.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #53
                  Originally posted by hjpl View Post
                  Nyt aamulla yön seisonnan jälkeen mittasin ja jännite oli illasta pudonnut 12,30V tasolle.
                  Käynnistäessä putosi n. 11V:iin (mittarista näin oikeastaan 11,6V, mutta luulen että käväisi lähellä 11V:a.
                  Mitähän tuo nyt sitten kertoo?

                  Käynnistymise jälkeen alkoi ladata nostaen jännitettä pikkuhiljaa reiluun 14V:iin eli latauspuoli lienee ainakin kunnossa.

                  Käynnistyi sinällään ihan normaalisti ja lämpötila näytti tuossa olevan 0 astetta.
                  Akun jännitteestä ei voi päätellä sen varaustasoa jos autossa on joku laite päällä mikä kuluttaa sähköä. (esim sisävalot tms laitteet jotka heräävät kun ovet avataan.) Jos kuluttavia laitteita ei ole niin sitten voi taulukosta katsoa akun varaustason [ & auto lepotilassa tietysti].


                  Kuitenkin tuon puolesta kaikki vaikutta normaalille. Jos jännite kyykkää startissa esim 6v tms tienoille niin sitten on 100% varmuus että syyllinen on akku.
                  Last edited by fraatti; 05-11-2019, 12:40.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • hjpl
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 196

                    #54
                    OK, autossa oli tosiaan ainakin sisävalo päällä koska avasin oven konepellin avaamista varten ja ovi oli koko ajan auki, ja mitä siellä nyt muuta käynnistyy automaattisesti. Olisi varmaan pitänyy laittaa ovi kiinni ja odottaa että auto menee lepotilaan.
                    Mutta tosiaan tuon taulukon mukaan olisi n.50% varauksessa.
                    Täytynee ladata tuo akku nyt täyteen ja seurata tilannetta...olettaen että auto nyt toimii.
                    F31 320iA xdrive Msport -13
                    F10 520dA -15

                    Comment

                    • hjpl
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 196

                      #55
                      Mittailen ja lataan vielä, mutta selvittelin noiden uusien akkujen hintoja.
                      Näyttää pyörivän vaihdettuna 336-424EUR väliltä.

                      Kelvollinen akku itsessään kai parin sadan luokkaa (Esim https://www.ikh.fi/fi/akku-bosch-95a...175x190-bs5a13)

                      Mietin että onko joku paikka joka koodaa autoon itse vaihdetun akun?
                      F31 320iA xdrive Msport -13
                      F10 520dA -15

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17509
                        • Turku

                        #56


                        Joku harrastaja lähistölläsi varmasti voi kertoa autolle vaihdon.
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9139
                          • Oulu

                          #57
                          Ite laittaisin kyllä mieluumin Varta Silver Dynamic AGM:n.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • hjpl
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2007
                            • 196

                            #58
                            Merkillinen tapaus.

                            Poika ajeli autolla tänään ongelmitta 4-5 käynistystä.

                            Nyt sitten kävin mittaamassa akun jännitteen joka oli 12,30V. Sen jälkeen yritin startata, mutta ei inahtanutkaan. Yritin uudelleen ja nyt monitoiminäyttöön tuli teksti "Käynnistys/startti viallinen, ota yhteyttä BMW liikkuvuuspalveluun".
                            Yritin vielä kerran, mutta ei mitään. Nyt erona tietenkin eiliseen että mottori oli vielä vähän lämmin eli ei tarvinnut hehkuttaa. Mittasin jännitteen nyt uudelleen ja oli 12,24V.

                            Laitoin nyt akkulaturin lataamaan. Laturin näyttö ilmaisi että akku on tyhjähkö, mutta ei täysin tyhjä.

                            Mietin nyt voiko tuo olla kuitenkin akusta kiinni vai onko autossa jokin muu vika. Ilmeisesti parin tunnin päästä jos starttaa kun akku on hieman latautunut niin viittaisi akkuun. Jos ei silloinkaan, niin tuskin akusta kiinni.

                            Mietin vain sittä että eikö nämä autot ala ilmoitella akun heikosta kunnosta - tässä ei ole ollut mitään tuollaista oiretta.
                            F31 320iA xdrive Msport -13
                            F10 520dA -15

                            Comment

                            • hjpl
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 196

                              #59
                              Juttu jatkuu...

                              Latasin nyt reilut 4 tuntia akkua. Laturi näytti ikäänkuin 75% latausastetta jo. Otin kuitenkin kokeeksi irti. Mittasin jännitteen ja oli 13V. Mutta siten avaisn oven ja odotin hetken laitoin mittarin kiinni uudelleen ja sitten jännite laski silmissä aina sinne 12,3V tasolle. Eli ikäänkuin tuo 4h lataus ei olisi auttanut lainkaan. Koitin toki startata pari kertaa mutta ei inahtanutkaan.

                              Laitoin sitten laturin uudelleen kiinni ja nyt näytti akun varauksen olevan taas siellä 40% tasolla ja aloittavan latauksen uudelleen iloisesti. Jätän nyt yöksi,
                              mutta eikä tuo nyt vahvasti indikoi että akku ei vaan syystä tai toisesta ota latausta kunnolla vastaan.

                              Käytössä oleva akkulaturi on mtx smart charger 4A, mutta tuolla ei kai nyt ole merkitystä.
                              F31 320iA xdrive Msport -13
                              F10 520dA -15

                              Comment

                              • hjpl
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2007
                                • 196

                                #60
                                ja vielä päivitystä

                                Yön jälkeen näytti lupaavalta kun akkulaturi oli mennyt jo ylläpitolataustilaan. Kuitenkin kun otin laurin irti ja annoin olla hetken, niin yleimirratilla mitattu jännite oli 12,37V eli ei oikein täyden akun jänniteeltä kuullosta. Yritin startata pari kertaa, mutta ei mitään. Auto ilmoittaa hehekuttavansa, mutta ei yritäkään startata.

                                Mittasin sitten jänniteen uudelleen ja oli 12,30V. laitoin laturin vielä kiinni ja näytti aloittavan latauksen uudelleen ja indikoivan alun olevan alle 40% varaustilassa.

                                Taitaa sitten olla tuossa akussa jotain vikaa vai mitä olette mieltä?
                                F31 320iA xdrive Msport -13
                                F10 520dA -15

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎