Announcement

Collapse
No announcement yet.

tee se itse ilmastoinnin korjaus?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #61
    Originally posted by Tomba87 View Post
    Onkohan minulla kompura sökö vai mikä on kun hihna meinaa luistaa väkisinkin? Uusi hihna ja varmasti on tiukalla. Kylmällä koneella kun laittaa ilmastoinnin päälle niin armoton ujellus mutta kun ajelee jonkun aikaa niin häviää hiljalleen.. Ilmastointi toimii ehkä noin 60% teholla. Voiko perushuolto millään poistaa ongelmaa? Näkyi olevan tarjous eräässä puljussa 69e(sis. kylmäaineet) niin eipä tuo mahdottoman kallis kokeilu olisi.
    Esim. tukkeutunut kuivain saa aikaan moista..Rikot ennen pitkää kompurasi jollei tuota hoida asiallisesti kuntoon.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      #62
      Originally posted by Tomba87 View Post
      Onkohan minulla kompura sökö vai mikä on kun hihna meinaa luistaa väkisinkin? Uusi hihna ja varmasti on tiukalla. Kylmällä koneella kun laittaa ilmastoinnin päälle niin armoton ujellus mutta kun ajelee jonkun aikaa niin häviää hiljalleen.. Ilmastointi toimii ehkä noin 60% teholla. Voiko perushuolto millään poistaa ongelmaa? Näkyi olevan tarjous eräässä puljussa 69e(sis. kylmäaineet) niin eipä tuo mahdottoman kallis kokeilu olisi.
      Mittauta paineet jossain missä on "ilmainen ilmastoinnin tarkastus".

      Alapaineen pitäisi olla noin 2bar ja yläpäineen 15-20bar tälläisellä kelillä.

      Jos yläpaine nousee kierroksilla koko ajan ylemmäs on järjestelmässä todennäköisesti tukos tai kylmä-ainetta on liikaa.
      Jos alapaine tippuu lähelle nollaa on silloin x-venttiili todennäköisesti tukossa tai kylmä-ainetta on liian vähän.

      Tuo 69€ on aika edullinen kokeilu jolla saat ainakin kylmäaineen märän oikeaksi ennen suurempia korjauksia.

      Kuivaimesta voi irrota "kuiva-ainetta" mutta sekin on tiheän verkkopussin sisällä.

      Comment

      • Tomba87
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 4030
        • Imatra

        #63
        Kiitos vinkeistä, kävinkin jo uuden kuivaimen tilaamassa. Pitää vaihtaa se ja viedä sitten huollettavaksi.
        Luukku auki ja risut kyytiin

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7533
          • Jyväshyvä

          #64
          Originally posted by Rubu View Post
          Jos yläpaine nousee kierroksilla koko ajan ylemmäs on järjestelmässä todennäköisesti tukos tai kylmä-ainetta on liikaa.
          Tai flekti ei toimi. Yleensä painekytkin kytkee kompuran pois 30 barin tienoilla...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #65
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Tai flekti ei toimi. Yleensä painekytkin kytkee kompuran pois 30 barin tienoilla...
            Juuri näin.

            Comment

            • Jeff77
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 38
              • Kuopio

              #66
              Peesaan edellisiä..
              e32 730ia (maalaamossa)
              e30 325 tic
              Cabrio (odottaa koneen kasausta)
              R.I.P e36 316i

              Comment

              • IDrinkAlone
                Newbiemmer
                • Jun 2010
                • 15
                • Tampere

                #67
                Tarvis muuten löytää uusi ilmastoinnin sähköflekti keulaan. Pitikö ottaa puskuri pois että sen saa vaihdettua? Sen pelkän muovisen ropelliosan sainkin jo kikkailtua ulos ilmankin, tiukkaa tosin teki.
                Mitä suosittelette tilalle, niitä alkuperäisiä flektejä ei juuri näytä olevan ainakaan käytettynä kaupan?
                Entä mistä johtuu kun välillä satunnaisesti ilmastointi mylvii ihan helvetin kovaa kun on vähän aikaa ajellut? Sellaista sumutorvi tyyppistä ääntä siis.. vähän niinkuin BOOOOO tai TUUUUU.. Kuuluu pelkääjän jalkotilan suunnalta suurinpiirtein ja katkeaa heti kun ilmastoinnin nappulan vapauttaa.
                E32 730i -92 5 speed

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #68
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Tai flekti ei toimi. Yleensä painekytkin kytkee kompuran pois 30 barin tienoilla...
                  ei ole flekti pelannu yhressä ruppanassa vuosiin, ja ei ilmastointi pomppaa pois vaikka kumia paikallaan polttaisi.
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • IDrinkAlone
                    Newbiemmer
                    • Jun 2010
                    • 15
                    • Tampere

                    #69
                    Originally posted by Janzki View Post
                    ei ole flekti pelannu yhressä ruppanassa vuosiin, ja ei ilmastointi pomppaa pois vaikka kumia paikallaan polttaisi.
                    Ilmastoinnin huoltomies muuten sanoi että koska mulla ei flekti toimi niin paineet voivat kesähelteellä paikallaan käyttäessä nousta niin korkeaksi että uudet aineet valuvat ylipaineventtiilistä harakoille. Niin ei varmaankaan kävisi jos jokin automaattikatkaisin olisi?
                    E32 730i -92 5 speed

                    Comment

                    • IDrinkAlone
                      Newbiemmer
                      • Jun 2010
                      • 15
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by IDrinkAlone View Post
                      Entä mistä johtuu kun välillä satunnaisesti ilmastointi mylvii ihan helvetin kovaa kun on vähän aikaa ajellut? Sellaista sumutorvi tyyppistä ääntä siis.. vähän niinkuin BOOOOO tai TUUUUU.. Kuuluu pelkääjän jalkotilan suunnalta suurinpiirtein ja katkeaa heti kun ilmastoinnin nappulan vapauttaa.
                      Kellään ei tästä tietoa? Autoni taitaa olla aika speciaali kampe.
                      E32 730i -92 5 speed

                      Comment

                      • smpovers
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2372
                        • Tammela

                        #71
                        Originally posted by IDrinkAlone View Post
                        Kellään ei tästä tietoa? Autoni taitaa olla aika speciaali kampe.

                        Isän e36 323i piti samanlaista mekkalaa välillä. Syynä taisi olla se että liian vähän aineita järjestelmässä
                        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                        BMW 330d touring e46 -05
                        Ford Cortina Mk2 1600 -70
                        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #72
                          Originally posted by smpovers View Post
                          Isän e36 323i piti samanlaista mekkalaa välillä. Syynä taisi olla se että liian vähän aineita järjestelmässä
                          Usein jos on liian vähän aineita, ei kompura mylvi vaan enemmänkin kuuluu semmoinen hento suhina.
                          Tuo kompuran mylvintä voi tulla mm. liikatäytöstä, tai sitten kompura alkaa olemaan ehtoopuolella.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #73
                            Ilmastointiongelmia on täälläkin. Ne eivät ole vielä eskaloituneet, eli kylmää tulee, mutta kompuran seudulta on vuotanut öljyä aika reippaasti. Raidetangon suojakumi oli ihan märkä ja kompuran kiinnikkeen päälllä lammikko ehkä etäisesti vihertävää öljyä joka haisee melko oudolta (verratuuna moottoriöljyyn jota se tuskin on) Onko se tavallista, että letkujen O-renkaat pettää? Millähän ton vuodon diagnosoisi. Ei viittis ostaa turhaan kompuraa jos vain liittimet ovat kusahtaneet. Huoltioon ei viittis viedä, kun vaihtaisivat kuitenkin kompuran suolaiseen hintaan. Mielummin tilaan sen itse saksasta. Minkä kokoiset O-renkaat noihin kompuran letkuihin tulee? Auto on E36 318 compact -96 ja seiki luki kompurassa. Ääntä se ei pidä, mutta ajossa on joskus havaittavissa pientä nykimistä. Kylmää tulee ainakin toistaiseksi reippaasti.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #74
                              Originally posted by IDrinkAlone View Post
                              Ilmastoinnin huoltomies muuten sanoi että koska mulla ei flekti toimi niin paineet voivat kesähelteellä paikallaan käyttäessä nousta niin korkeaksi että uudet aineet valuvat ylipaineventtiilistä harakoille. Niin ei varmaankaan kävisi jos jokin automaattikatkaisin olisi?
                              ??? kyllä se sähköinen painerajakatkaisin jokaisessa auton ilmastointijärjestelmässä on. Toki jos paine pääsee koko ajan nousemaan noin 30 baariin on kylmäaineen nopeampi karkaaminen todennäköisempää kuin jos paine olisi 15 barin tienoilla.

                              Comment

                              • turomu
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2005
                                • 310
                                • Kuusamo

                                #75
                                Teetin ilmatointihuollon, aineet oli käytännössä loppu. Nyt on ainetta mutta kompura ei lähde pyörimään, valo kyllä syttyy.
                                Vikakoodia ei ole.
                                Puhuivat liikkeessä mangneettikytkimestä...
                                Millainen vaihtaa itse?

                                Edit: http://www.ebay.com/itm/MAGNETKUPPLU...item4ac489dbdc

                                olisko tuo se?

                                Auto e39 520d -01
                                Last edited by turomu; 06-06-2013, 15:33.
                                X3 30d M-sport
                                exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎