Announcement

Collapse
No announcement yet.

tee se itse ilmastoinnin korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Latexi81
    BTCF Member
    • May 2005
    • 158
    • Seinäjoki

    #31
    Mulla lähti talven jälkeen AC kompura pyörimään pitkällä viiveellä napin painalluksen jälkeen ja kylmästä ilmasta ei kyl ollu tietoakaan. Nyt 2 viikkoa myöhemmin kun taas kokeilin AC:tä ei tapahtunut ilmastoinnin napista mitään, ei edes valo syttynyt nappiin. Lisäksi ilman kiertonappikin oli mykkä. Olen kokeillut vaihtaa sulakkeet, mutta ei auttanut.

    Kysymys kuuluukin: Jos ilmastoinnista on hävinnyt aineet, niin lakkaako ilmastoinnin nappikin reagoimasta painalluksiin???
    sigpic

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      #32
      Originally posted by Latexi81 View Post
      Kysymys kuuluukin: Jos ilmastoinnista on hävinnyt aineet, niin lakkaako ilmastoinnin nappikin reagoimasta painalluksiin???
      Ei ainakaan E34:ssä lakkaa reagoimasta. Eli valo syttyy nappiin, vaikka kompura olisi mykkä ja aineet otsonikerroksessa.
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • Latexi81
        BTCF Member
        • May 2005
        • 158
        • Seinäjoki

        #33
        Originally posted by Tenox View Post
        Ei ainakaan E34:ssä lakkaa reagoimasta. Eli valo syttyy nappiin, vaikka kompura olisi mykkä ja aineet otsonikerroksessa.

        Mulla kans e34. Täytynee sitten kai todeta että vika on sähköissä ja että siis vika ei voi liittyä järjestelmän nestemäärään.

        Olisiko kenelläkään ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään! :think


        Vikahan oli siis:
        Originally posted by Latexi81 View Post
        Mulla lähti talven jälkeen AC kompura pyörimään pitkällä viiveellä napin painalluksen jälkeen ja kylmästä ilmasta ei kyl ollu tietoakaan. Nyt 2 viikkoa myöhemmin kun taas kokeilin AC:tä ei tapahtunut ilmastoinnin napista mitään, ei edes valo syttynyt nappiin. Lisäksi ilman kiertonappikin oli mykkä. Olen kokeillut vaihtaa sulakkeet, mutta ei auttanut.
        Last edited by Latexi81; 11-05-2007, 21:45.
        sigpic

        Comment

        • AoN
          Newbiemmer
          • Apr 2007
          • 13

          #34
          Originally posted by Latexi81 View Post
          Mulla lähti talven jälkeen AC kompura pyörimään pitkällä viiveellä napin painalluksen jälkeen ja kylmästä ilmasta ei kyl ollu tietoakaan. Nyt 2 viikkoa myöhemmin kun taas kokeilin AC:tä ei tapahtunut ilmastoinnin napista mitään, ei edes valo syttynyt nappiin. Lisäksi ilman kiertonappikin oli mykkä. Olen kokeillut vaihtaa sulakkeet, mutta ei auttanut.

          Kysymys kuuluukin: Jos ilmastoinnista on hävinnyt aineet, niin lakkaako ilmastoinnin nappikin reagoimasta painalluksiin???

          Jos aineet lähtenyt järjestelmästä niin nappi todella lopettaa myös toimintansa. Ilmastointi napin valo syttyy vain jos kompura lähtee käyntiin ja kompura ei lähde käyntiin jos järjestelmässä ei ole ainetta eli painetta, koska kompurassa on paineanturi. Tämä sen vuoksi että kompuralle on haitallista pyöriä tyhjänä ilman ainetta.

          Itse ostin viime kesänä autoni e34 520iA -93 ja siinä ei ilmastointi pelannut, napista ei tapahtunut mitään. Kävin täytättämässä ja paineistuttamassa ja näytti olevan kunnossa ja kaikki toimikin hvyin yhden vuorokauden kunnes valo ei taas syttynyt nappiin ja kompura ei käynnistynyt, eli oli vuotanut tyhjiin. Pari viikkoa sitten oli ilmastointeihin erikoistuneella korjaamolla ja tutkivat kunnolla niin lauhdutinhan se vuosi aineet ulos. Ei muuta kun vaihtoon ja kuivain samalla, sen jälkeen aineet sisään. Sen jälkeen on toiminut moitteetta ja kylmää puskee niin maan perusteellisesti. Ei liian edullista mutta rahallahan siitä selviää

          Oli lauhduttimen alakiinnikkeen pistehitsikiinnitys pettäny ja alakiinnike oli sitten hiertänyt kennostoon reiän ajan myötä.
          BMW e34 520iA -93

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            #35
            Originally posted by AoN View Post
            Jos aineet lähtenyt järjestelmästä niin nappi todella lopettaa myös toimintansa. Ilmastointi napin valo syttyy vain jos kompura lähtee käyntiin...
            Tuo on kyllä joko takuuvarmasti puppua tai sitten ajoneuvokohtaista.

            Omassa E34 540ia:ssa (92/93) aineet oli niin kadoksissa kuin vaan voi olla (kenno kanssa paskana) ja kompura koko talven ja alkukevään täysin mykkä, eli ei käynnistynyt. Tästä huolimatta nappiin kyllä syttyi valo kun sen pohjaan painoi, kyseessä automaatti-ilmastointi. Samoin automaattisen sisäkierron valo syttyi nappia painaessa.

            Kompurahan ei käy koko ajan, kun ilmastointi on päällä, vaan pyörähtelee ainakin vielä näillä keleillä vain ajoittain. Sammuuko sinulla se napin valo aina kun kompura sammuu ja syttyy taas kun kompura käynnistyy?
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • AoN
              Newbiemmer
              • Apr 2007
              • 13

              #36
              Originally posted by Tenox View Post
              Tuo on kyllä joko takuuvarmasti puppua tai sitten ajoneuvokohtaista.

              Omassa E34 540ia:ssa (92/93) aineet oli niin kadoksissa kuin vaan voi olla (kenno kanssa paskana) ja kompura koko talven ja alkukevään täysin mykkä, eli ei käynnistynyt. Tästä huolimatta nappiin kyllä syttyi valo kun sen pohjaan painoi, kyseessä automaatti-ilmastointi. Samoin automaattisen sisäkierron valo syttyi nappia painaessa.

              Kompurahan ei käy koko ajan, kun ilmastointi on päällä, vaan pyörähtelee ainakin vielä näillä keleillä vain ajoittain. Sammuuko sinulla se napin valo aina kun kompura sammuu ja syttyy taas kun kompura käynnistyy?
              En tiedä mistä sitten mahtaa johtua, mutta mulla ei kyllä syttyny siihen ilmastointinappiin se valo. Sillon kun se viime kesänä täytettiin ja se vuorokauden toimi ni sillon sytty, muuten ei lainkaan vaikka kuinka paineli, sulakkeetki tuli katottua läpi. Nyt taas kun huollettiin niinku edellä mainitsin ja aineet laitettiin sisään ni valo syttyy nappia painamalla ja kylmää alkaa tulemaan. Niin ja tuohon kysymykseesi: valo ei sammu kun kompura pysäyttää itsensä.

              Perustan aiemman postaukseni väitteen tähän omakohtaiseen kokemukseen. Tämän lisäksi luin tältä foorumilta jostain threadista tämän saman asian kun etsin itse tietoa ilmastoinnin ongelmista.
              Voihan se tietysti olla ajoneuvokohtaista, mutta se tuntuu jotenkin oudolta että järjestelmät olisivat niin erilaisia...

              Edit: löyty se threadiki: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=lauhdutin

              siinäkin näköjään kahta eri kantaa...
              Last edited by AoN; 14-05-2007, 14:24. Reason: lisäys
              BMW e34 520iA -93

              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                #37
                Originally posted by AoN View Post
                siinäkin näköjään kahta eri kantaa...
                Taitaa olla niin, että joissain syttyy joissain ei. Ei tätä mikään muu selitä. Meilläkin autot on periaatteessa samanvuotisia. Olikos sulla automaatti- vai manuaali-ilmastointi?
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11684
                  • Kouvola

                  #38
                  Ei kylmäaineiden määrällä ole mitään merkitystä siihen, että syttyykö ilmastoinnin merkkivalo vai ei. Ilmastointi osaa kyllä itsekkin havaita, jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi, niin ei käynnistä kompuraa ollenkaan.

                  Miitä tulee tohon ilmastoinnin korjaukseen, niin Saksassa noi kennot maksaa alle 100€ ja itse kun vaihtaa, niin halvalla pääsee. Kennoa vaihtaessa muistaa uusia ne O-renkaat niistä putkiliittimistä ja ei muuta kuin uudet aineet sisään ja taas mennään.

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2545
                    • Kirkkonummi

                    #39
                    Olen ajatellut yrittää vaihtaa ilmastoinnin kompressoria itse. Jos saan letkut ruuvattua irti ilman että kierteet tulevat mukana, niin tiivisteet olisi myös hyvä vaihtaa.

                    -Olisiko tietoa siitä, mistä saisi hankittua jonkinlaisen valmiin tiivistesarjan? Jos ei autokohtaista, niin jotain yleissarjaa?

                    -Millaista haittaa siitä tulisi, jos jättää kuivaimen vaihtamatta? Missä ajassa järjestelmään alkaa tulla ikävässä määrin kosteutta, kun letkut ovat auki ja kompressori käsissä?

                    -Kompressori vaihdettu, lauhdutin ja kuivain vanhat. Kuinka nopeasti koneeseen olisi saatava kylmäainetta?
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Jaska PKP
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 123

                      #40
                      Originally posted by Esko View Post
                      Ei kylmäaineiden määrällä ole mitään merkitystä siihen, että syttyykö ilmastoinnin merkkivalo vai ei. Ilmastointi osaa kyllä itsekkin havaita, jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi, niin ei käynnistä kompuraa ollenkaan.
                      No mitenkäs mulla kun nappiin kyllä syttyy valo ihan normaalisti niinku aina ennenkin ja kompura kyllä rupeaa pyörimään heti kun napista painaa mutta kylmää vaan ei tule! Ulkona lämmintä 17c ja puhaltaa n. 22c oli ilmastointi päällä tahi ei!
                      Viime kesänä täytetty, ja toimikin koko kesän mutta ei enää, oisko sitten vuotanu niin vähiin ettei enää jäähytä mutta kuitenki sen verran ois vielä jälellä että lähtee kompura käyntiin..? Ja se lauhduttimen flektikään ei lähe ollenkaan käyntiin missään vaiheessa! Viime kesänä sekin kyllä aina välillä rupes pyörimään.

                      Ja kyseessä siis E32 -vm 06/92 ja automaatti ilmastoinnilla.
                      BMW 740IL

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        #41
                        Edellisessä E32:ssa kompura kyllä lähti käyntiin, kun paino napista, mutta jäähdytystehoa ei ollut "lainkaan". Alko kylmää tulemaan, kun kävin täytättämässä.. sitä iloa kestikin sit melkein kaks kuukautta...
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • jorke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 206
                          • Kouvola

                          #42
                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          Missä ajassa järjestelmään alkaa tulla ikävässä määrin kosteutta, kun letkut ovat auki ja kompressori käsissä?
                          Tuo kiinnostaisi tietää jos jollain kokemusta
                          BMW e61 545 -05 Touring

                          Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                          Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                          Ex. BMW e34 520 -88

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 868
                            • Kainuu

                            #43
                            Originally posted by Petteri75 View Post

                            -Millaista haittaa siitä tulisi, jos jättää kuivaimen vaihtamatta? Missä ajassa järjestelmään alkaa tulla ikävässä määrin kosteutta, kun letkut ovat auki ja kompressori käsissä?

                            -Kompressori vaihdettu, lauhdutin ja kuivain vanhat. Kuinka nopeasti koneeseen olisi saatava kylmäainetta?
                            Itsellä ei omakohtaisia kokemuksia.

                            Jos järjestelmä on avoimena yli 15 min, on kuivain vaihdettava. Kts erään autolehden artikkeli aiheesta:


                            Last edited by expertti; 06-07-2010, 16:20. Reason: typo

                            Comment

                            • pete81
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 2056
                              • .........

                              #44
                              Originally posted by jorke View Post
                              Tuo kiinnostaisi tietää jos jollain kokemusta
                              Noin 10-15 minuuttia riittä että kertyy liikaa kosteutta järjestelmään.

                              Melkein aina kannattaa vaihtaa kuivain jos uusii muita osia ja järjestelmä on avoin. Kuivain kumminkin suht halpa siihen nähden että kohta taas uusi huolto edessä ja silloin myös kuivaimen uusinta edessä.

                              Comment

                              • |foder|
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 7071
                                • Forssa

                                #45
                                Miten huomaa kuivaimen olevan loppu tai vaihtokunnossa?
                                Nyt:
                                E82 135i -11

                                Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎