Ei mikään noista. Kannattaa alotella DA-koneella, esim cleanyourcarista DAS-6, Megun G220 tai vastaava. Edullinen eikä saa tuhoa aikaseks mutta aikaa käyttämällä hyvää jälkeä kuitenkin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
DIY - Maalipinnan myllytys thread
Collapse
X
-
Originally posted by Haggis View PostMikähän näistä olis paras aloittelijalle?
Biltema PM 240:
Suuri kiillotuslaikka, Ø 240 mm.
Teho: 110 W. Kierrosluku: 3200 kierr./min. 230 V. Paino 2,3 kg.
19,99€
Biltema 1200 W 180MM
Sivukahva, jonka voi asentaa oikealle tai vasemmalle. Kierrosluku (kuormittamattomana): 600-3000 rpm. Karan kierteet: M14
54,00€
Vai tämä motonetin
http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=78-9467
Eli ihan harrastekäyttöön lähtisin noista kahdesta muusta valitsemaan. Numeroiden mukaan Motonetin kone olisi parempi, mutta vähän epäilen että ne on silti samaa shittiä eri paketissa.
Menee vahaukseen ihan täysin, kevyeen mylläykseenkin...mutta jos oikeasti pitää vaikka useampi auto naarmuttomaksi saada niin kannattaa varautua että jossain välin joutuu hakeen uuden koneen takuuseen.e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige
Comment
-
-
Originally posted by jukkae View PostIhan huvinvuoksi, voiko tollasta epäkeskohiomakonetta käyttää viimeistelyyn? Itse en ainakaan nää eroa normi epäkeskomyllyyn siinä juurikaan, tarrakiinnitys, nopeuden säätö jne.
Kertokaa tyhmälle?
En ole itse koittanut ikinä, mutta mikseipä se toimisi.. :thinke34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige
Comment
-
-
Originally posted by joni_wt View PostTarkoitatko paineilmaepäkeskoa vai jotain sähkökonetta? Niin tai näin, niin paineilmaahan on helppo säädellä ja yleensä kyllä sähkökoneissakin on nopeudensäätö joten en näkisi estettä kokeilla.
En ole itse koittanut ikinä, mutta mikseipä se toimisi.. :think
EDIT. jaaha taitaa jäähä kokeilematta, on sen verta hurjat nuo kierrosluvut nuissaLast edited by jukkae; 15-05-2011, 15:27.
Comment
-
-
Vahauksesta yleisesti
Lueskelin pari viestiä tästä keskustelusta ja niin ihme huuhaata oli, että nyt täytyy selkeyttää pari asiaa.
0: Pese auto.
auto pestään ensin painepesurilla, jotta auton pinnalla oleva suurijakoinen lika ei naarmuta autoa sienellä pestessä. Kun auto on pesty painepesurilla niin pese se normaalisti sienellä ja pesuaineella ( itse suosin vahashampoota koska se on miedoin pesuaine). Sienen kuuluu olla koko ajan märkä pesuvedestä, ettei hinkata kuivalla, jolloin syntyy naarmua. Huuhtele lopuksi pesuaine kunnolla pois!
1:Puleeraus/myllytys/hionta (kaikki tarkoittaa samaa) vain naarmuiselle tai haalistuneelle maalipinnalle! Kaikki naarmut jotka eivät ole värin läpi voidaan hioa pois. Periaate on sama kuin ihan puuta hiottaessa eli karkealla ensin ja siirrytään vaiheittain kohti hienointa tahnaa. Tyyli on vapaa, tyylistä riippuvat pyörre jäljet kusetusta, tai liian karkealla tahnalla hiomista, vesi helpottaa. Järjestelmällisesti edetessä menee nopeammin, eli älä huiski sieltä täältä. Pyyhi ( kiillota) karkeampi tahna pois ennen hienommalla hinkkaamista.
Äläkä käytä karkeampaa tahnaa kuin on tarvis ja kyllä, myös hiovia vahoja on olemassa. Nämä on tarkoitettu hapettuneen maalipinnan kiiltäväksi saamiseen.
2: vahaus
Pesty kuiva auto hinkataan sillä vahalla niin, että sitä on siinä kunnolla ja kiillotetaan pois. Vaha poistaa pinttyneen lian peittää naarmuja ja onkin paras tapa puhdistaa auto jonka tiedän. Päälle voi ja kannattaa vahata vielä ns kovavahalla joka kestää pesua ja auringon paistetta. Ilmassa oleva happi, Pesuaine ja AURINKO ovat se tekijä joka kuluttaa vaha pintaa (maalipintaa jos autoa ei ole vahattu) vaha muodostaa ohuen suojaavan "kalvon" ( vahapinnan). Auton vahaaminen on paras tapa estää sitä ruostumasta päältä päin ja siksi lokasuojan reunat yms. Oven reunat tulee vaha kunnolla. Autoa ei kannata pestä vahauksen jälkeen (ennen kuin se on likainen) koska emme halua paljasta maalipintaa vaan suojatun sellaisen. Ja vahatun pinnan kiilto ei perustu mihinkään taikaan vaan siihen yksinkertaiseen fysikaaliseen tosi asiaan , että tasainen pinta heijastaa enemmän valoa, koska siinä kohdistuu sama määrä valoa pienempään pinta-alaan kuin naarmuiseen/hapettuneeseen jolloin pinta-ala jopa 3-4 kertaistuu.
Comment
-
-
Ja sen verran vielä edelliseen että naarmua voi ajatella komion muotoisena urana ja puleeraamalla synnytettyä hienoa naarmua koverana, pyöreämpänä urana jolloin pintaala pienenee verrattuna naarmuun, mutta on kuitenkin suurempi kuin täysin sileän pinnan pintaala. Ja vahatkaa puleerauksen jälkeen, muuten ei pysy kauaa hyvän näköisenä. Ja tosiaan vahatessa on ihan sama miten te sitä vahaa levitätte ja kiillotatte kuhan hierotte sitä kunnolla siihen "kiinni" ja kiillotatte sen verran pois että se näyttää puhtaalta. Tyyli on vapaa, lopputulos sama. Ja vahatun auton uudelleen vahaaminen käy 5 kertaa nopeammin kuin paljaan pinnan, joten vahailkaa uudestaan ennen kun se kuluu pois niin pääsette helpolla.
Comment
-
-
Originally posted by ekituning View PostLueskelin pari viestiä tästä keskustelusta ja niin ihme huuhaata oli, että nyt täytyy selkeyttää pari asiaa.
0: Pese auto.
auto pestään ensin painepesurilla, jotta auton pinnalla oleva suurijakoinen lika ei naarmuta autoa sienellä pestessä. Kun auto on pesty painepesurilla niin pese se normaalisti sienellä ja pesuaineella ( itse suosin vahashampoota koska se on miedoin pesuaine). Sienen kuuluu olla koko ajan märkä pesuvedestä, ettei hinkata kuivalla, jolloin syntyy naarmua. Huuhtele lopuksi pesuaine kunnolla pois!
1:Puleeraus/myllytys/hionta (kaikki tarkoittaa samaa) vain naarmuiselle tai haalistuneelle maalipinnalle! Kaikki naarmut jotka eivät ole värin läpi voidaan hioa pois. Periaate on sama kuin ihan puuta hiottaessa eli karkealla ensin ja siirrytään vaiheittain kohti hienointa tahnaa. Tyyli on vapaa, tyylistä riippuvat pyörre jäljet kusetusta, tai liian karkealla tahnalla hiomista, vesi helpottaa. Järjestelmällisesti edetessä menee nopeammin, eli älä huiski sieltä täältä. Pyyhi ( kiillota) karkeampi tahna pois ennen hienommalla hinkkaamista.
Äläkä käytä karkeampaa tahnaa kuin on tarvis ja kyllä, myös hiovia vahoja on olemassa. Nämä on tarkoitettu hapettuneen maalipinnan kiiltäväksi saamiseen.
2: vahaus
Pesty kuiva auto hinkataan sillä vahalla niin, että sitä on siinä kunnolla ja kiillotetaan pois. Vaha poistaa pinttyneen lian peittää naarmuja ja onkin paras tapa puhdistaa auto jonka tiedän. Päälle voi ja kannattaa vahata vielä ns kovavahalla joka kestää pesua ja auringon paistetta. Ilmassa oleva happi, Pesuaine ja AURINKO ovat se tekijä joka kuluttaa vaha pintaa (maalipintaa jos autoa ei ole vahattu) vaha muodostaa ohuen suojaavan "kalvon" ( vahapinnan). Auton vahaaminen on paras tapa estää sitä ruostumasta päältä päin ja siksi lokasuojan reunat yms. Oven reunat tulee vaha kunnolla. Autoa ei kannata pestä vahauksen jälkeen (ennen kuin se on likainen) koska emme halua paljasta maalipintaa vaan suojatun sellaisen. Ja vahatun pinnan kiilto ei perustu mihinkään taikaan vaan siihen yksinkertaiseen fysikaaliseen tosi asiaan , että tasainen pinta heijastaa enemmän valoa, koska siinä kohdistuu sama määrä valoa pienempään pinta-alaan kuin naarmuiseen/hapettuneeseen jolloin pinta-ala jopa 3-4 kertaistuu.
Kun ja jos pesee myllytetyn pinnan sienellä, voi heittää hyvästit kovalle työlle mitä myllyttäessä tehnyt.
Karkeilla aineilla sekä leikkaavalla padilla työstettäessä maali/lakkapintaan syntyy melko usein hologrammeja, eli pienempiä naarmuja jotka saa pois miedommalla hionnalla.
Vahaa levittäessä pätee sääntö "less is more". Ohuempi kalvo vahaa pinnassa on paljon parempi kuin paksu. Vahaa ei myöskään levitetä "miten haluaa" jos haluaa parhaan lopputuloksen.
Mikäli aihe kiinnostaa suosittelen tutustumaan Pesukinnas sivustoon.sigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Originally posted by Vibaa View PostPakko nyt tähän kommentoida, selvitä ensin itse asiat kunnolla ennenkuin ohjeistat muita "oikeisiin" oppeihin
Kun ja jos pesee myllytetyn pinnan sienellä, voi heittää hyvästit kovalle työlle mitä myllyttäessä tehnyt.
Karkeilla aineilla sekä leikkaavalla padilla työstettäessä maali/lakkapintaan syntyy melko usein hologrammeja, eli pienempiä naarmuja jotka saa pois miedommalla hionnalla.
Vahaa levittäessä pätee sääntö "less is more". Ohuempi kalvo vahaa pinnassa on paljon parempi kuin paksu. Vahaa ei myöskään levitetä "miten haluaa" jos haluaa parhaan lopputuloksen.
Mikäli aihe kiinnostaa suosittelen tutustumaan Pesukinnas sivustoon.
Tuohon ekituningin kommenttiin voisi lisätä paljonkin, mm. esipesu snowfoamilla eikä pelkästään painepesurilla (vedellä). Mutta pesukinnas.com on hyvä tiedonlähde pesuhommiin.Last edited by Aslakki; 18-05-2011, 12:00.E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88
Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa
Comment
-
Comment