Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY - Maalipinnan myllytys thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #61
    Ei mikään noista. Kannattaa alotella DA-koneella, esim cleanyourcarista DAS-6, Megun G220 tai vastaava. Edullinen eikä saa tuhoa aikaseks mutta aikaa käyttämällä hyvää jälkeä kuitenkin.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • joni_wt
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 3627
      • Yka

      #62
      Originally posted by Haggis View Post
      Mikähän näistä olis paras aloittelijalle?

      Biltema PM 240:
      Suuri kiillotuslaikka, Ø 240 mm.
      Teho: 110 W. Kierrosluku: 3200 kierr./min. 230 V. Paino 2,3 kg.
      19,99€

      Biltema 1200 W 180MM
      Sivukahva, jonka voi asentaa oikealle tai vasemmalle. Kierrosluku (kuormittamattomana): 600-3000 rpm. Karan kierteet: M14
      54,00€

      Vai tämä motonetin
      http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=78-9467
      Jos tuo eka kone on se minkä kuvittelen sen olevan, eli semmonen kaks kahvanen käsivatkain, niin sille en ainakaan itse keksi mitään järjellistä käyttöä.. :think Moukariksikin on turhan kevyt.


      Eli ihan harrastekäyttöön lähtisin noista kahdesta muusta valitsemaan. Numeroiden mukaan Motonetin kone olisi parempi, mutta vähän epäilen että ne on silti samaa shittiä eri paketissa.

      Menee vahaukseen ihan täysin, kevyeen mylläykseenkin...mutta jos oikeasti pitää vaikka useampi auto naarmuttomaksi saada niin kannattaa varautua että jossain välin joutuu hakeen uuden koneen takuuseen.
      e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

      Comment

      • miksu83
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 41
        • Lohja

        #63
        Itselläni tuo motonetin kone palvellut jo yli 3-vuotta ja nyt olisi hiilien puolesta ainakin loppu. myllytyksiä takana vähintään 20 henkilöautoa!
        Automaalausta lohjalla järkevään hintaan!
        Automaalaus M.Virtanen Oy
        0400808803

        Comment

        • jukkae
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3506
          • 70800

          #64
          Ihan huvinvuoksi, voiko tollasta epäkeskohiomakonetta käyttää viimeistelyyn? Itse en ainakaan nää eroa normi epäkeskomyllyyn siinä juurikaan, tarrakiinnitys, nopeuden säätö jne.

          Kertokaa tyhmälle?

          Comment

          • sonikk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 1664
            • Kerava

            #65
            Paljonkos siinä on kierrosalue?

            Comment

            • jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

              #66
              Originally posted by sonikk View Post
              Paljonkos siinä on kierrosalue?
              Nyt en kyllä muista, kone ei oo just tässä käsillä.

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                #67
                Jostain oon lukenut että niissä on yleensä liian isot kierrokset, mutta joku viisaampi voi tarkentaa.

                Comment

                • joni_wt
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 3627
                  • Yka

                  #68
                  Originally posted by jukkae View Post
                  Ihan huvinvuoksi, voiko tollasta epäkeskohiomakonetta käyttää viimeistelyyn? Itse en ainakaan nää eroa normi epäkeskomyllyyn siinä juurikaan, tarrakiinnitys, nopeuden säätö jne.

                  Kertokaa tyhmälle?
                  Tarkoitatko paineilmaepäkeskoa vai jotain sähkökonetta? Niin tai näin, niin paineilmaahan on helppo säädellä ja yleensä kyllä sähkökoneissakin on nopeudensäätö joten en näkisi estettä kokeilla.

                  En ole itse koittanut ikinä, mutta mikseipä se toimisi.. :think
                  e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                  Comment

                  • jukkae
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3506
                    • 70800

                    #69
                    Originally posted by joni_wt View Post
                    Tarkoitatko paineilmaepäkeskoa vai jotain sähkökonetta? Niin tai näin, niin paineilmaahan on helppo säädellä ja yleensä kyllä sähkökoneissakin on nopeudensäätö joten en näkisi estettä kokeilla.

                    En ole itse koittanut ikinä, mutta mikseipä se toimisi.. :think
                    Sähkökone, boschin vihreä joka palvellut ylväästi ~10vuotta. Pitääpä tyrkätä vaikka lake countryn musta laikka kiinni ja kopasta

                    EDIT. jaaha taitaa jäähä kokeilematta, on sen verta hurjat nuo kierrosluvut nuissa
                    Last edited by jukkae; 15-05-2011, 15:27.

                    Comment

                    • ekituning
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2010
                      • 44
                      • turku

                      #70
                      Vahauksesta yleisesti

                      Lueskelin pari viestiä tästä keskustelusta ja niin ihme huuhaata oli, että nyt täytyy selkeyttää pari asiaa.

                      0: Pese auto.
                      auto pestään ensin painepesurilla, jotta auton pinnalla oleva suurijakoinen lika ei naarmuta autoa sienellä pestessä. Kun auto on pesty painepesurilla niin pese se normaalisti sienellä ja pesuaineella ( itse suosin vahashampoota koska se on miedoin pesuaine). Sienen kuuluu olla koko ajan märkä pesuvedestä, ettei hinkata kuivalla, jolloin syntyy naarmua. Huuhtele lopuksi pesuaine kunnolla pois!

                      1:Puleeraus/myllytys/hionta (kaikki tarkoittaa samaa) vain naarmuiselle tai haalistuneelle maalipinnalle! Kaikki naarmut jotka eivät ole värin läpi voidaan hioa pois. Periaate on sama kuin ihan puuta hiottaessa eli karkealla ensin ja siirrytään vaiheittain kohti hienointa tahnaa. Tyyli on vapaa, tyylistä riippuvat pyörre jäljet kusetusta, tai liian karkealla tahnalla hiomista, vesi helpottaa. Järjestelmällisesti edetessä menee nopeammin, eli älä huiski sieltä täältä. Pyyhi ( kiillota) karkeampi tahna pois ennen hienommalla hinkkaamista.
                      Äläkä käytä karkeampaa tahnaa kuin on tarvis ja kyllä, myös hiovia vahoja on olemassa. Nämä on tarkoitettu hapettuneen maalipinnan kiiltäväksi saamiseen.

                      2: vahaus
                      Pesty kuiva auto hinkataan sillä vahalla niin, että sitä on siinä kunnolla ja kiillotetaan pois. Vaha poistaa pinttyneen lian peittää naarmuja ja onkin paras tapa puhdistaa auto jonka tiedän. Päälle voi ja kannattaa vahata vielä ns kovavahalla joka kestää pesua ja auringon paistetta. Ilmassa oleva happi, Pesuaine ja AURINKO ovat se tekijä joka kuluttaa vaha pintaa (maalipintaa jos autoa ei ole vahattu) vaha muodostaa ohuen suojaavan "kalvon" ( vahapinnan). Auton vahaaminen on paras tapa estää sitä ruostumasta päältä päin ja siksi lokasuojan reunat yms. Oven reunat tulee vaha kunnolla. Autoa ei kannata pestä vahauksen jälkeen (ennen kuin se on likainen) koska emme halua paljasta maalipintaa vaan suojatun sellaisen. Ja vahatun pinnan kiilto ei perustu mihinkään taikaan vaan siihen yksinkertaiseen fysikaaliseen tosi asiaan , että tasainen pinta heijastaa enemmän valoa, koska siinä kohdistuu sama määrä valoa pienempään pinta-alaan kuin naarmuiseen/hapettuneeseen jolloin pinta-ala jopa 3-4 kertaistuu.

                      Comment

                      • ekituning
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2010
                        • 44
                        • turku

                        #71
                        Ja sen verran vielä edelliseen että naarmua voi ajatella komion muotoisena urana ja puleeraamalla synnytettyä hienoa naarmua koverana, pyöreämpänä urana jolloin pintaala pienenee verrattuna naarmuun, mutta on kuitenkin suurempi kuin täysin sileän pinnan pintaala. Ja vahatkaa puleerauksen jälkeen, muuten ei pysy kauaa hyvän näköisenä. Ja tosiaan vahatessa on ihan sama miten te sitä vahaa levitätte ja kiillotatte kuhan hierotte sitä kunnolla siihen "kiinni" ja kiillotatte sen verran pois että se näyttää puhtaalta. Tyyli on vapaa, lopputulos sama. Ja vahatun auton uudelleen vahaaminen käy 5 kertaa nopeammin kuin paljaan pinnan, joten vahailkaa uudestaan ennen kun se kuluu pois niin pääsette helpolla.

                        Comment

                        • Vibaa
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 581
                          • Vaasa

                          #72
                          Originally posted by ekituning View Post
                          Lueskelin pari viestiä tästä keskustelusta ja niin ihme huuhaata oli, että nyt täytyy selkeyttää pari asiaa.

                          0: Pese auto.
                          auto pestään ensin painepesurilla, jotta auton pinnalla oleva suurijakoinen lika ei naarmuta autoa sienellä pestessä. Kun auto on pesty painepesurilla niin pese se normaalisti sienellä ja pesuaineella ( itse suosin vahashampoota koska se on miedoin pesuaine). Sienen kuuluu olla koko ajan märkä pesuvedestä, ettei hinkata kuivalla, jolloin syntyy naarmua. Huuhtele lopuksi pesuaine kunnolla pois!

                          1:Puleeraus/myllytys/hionta (kaikki tarkoittaa samaa) vain naarmuiselle tai haalistuneelle maalipinnalle! Kaikki naarmut jotka eivät ole värin läpi voidaan hioa pois. Periaate on sama kuin ihan puuta hiottaessa eli karkealla ensin ja siirrytään vaiheittain kohti hienointa tahnaa. Tyyli on vapaa, tyylistä riippuvat pyörre jäljet kusetusta, tai liian karkealla tahnalla hiomista, vesi helpottaa. Järjestelmällisesti edetessä menee nopeammin, eli älä huiski sieltä täältä. Pyyhi ( kiillota) karkeampi tahna pois ennen hienommalla hinkkaamista.
                          Äläkä käytä karkeampaa tahnaa kuin on tarvis ja kyllä, myös hiovia vahoja on olemassa. Nämä on tarkoitettu hapettuneen maalipinnan kiiltäväksi saamiseen.

                          2: vahaus
                          Pesty kuiva auto hinkataan sillä vahalla niin, että sitä on siinä kunnolla ja kiillotetaan pois. Vaha poistaa pinttyneen lian peittää naarmuja ja onkin paras tapa puhdistaa auto jonka tiedän. Päälle voi ja kannattaa vahata vielä ns kovavahalla joka kestää pesua ja auringon paistetta. Ilmassa oleva happi, Pesuaine ja AURINKO ovat se tekijä joka kuluttaa vaha pintaa (maalipintaa jos autoa ei ole vahattu) vaha muodostaa ohuen suojaavan "kalvon" ( vahapinnan). Auton vahaaminen on paras tapa estää sitä ruostumasta päältä päin ja siksi lokasuojan reunat yms. Oven reunat tulee vaha kunnolla. Autoa ei kannata pestä vahauksen jälkeen (ennen kuin se on likainen) koska emme halua paljasta maalipintaa vaan suojatun sellaisen. Ja vahatun pinnan kiilto ei perustu mihinkään taikaan vaan siihen yksinkertaiseen fysikaaliseen tosi asiaan , että tasainen pinta heijastaa enemmän valoa, koska siinä kohdistuu sama määrä valoa pienempään pinta-alaan kuin naarmuiseen/hapettuneeseen jolloin pinta-ala jopa 3-4 kertaistuu.
                          Pakko nyt tähän kommentoida, selvitä ensin itse asiat kunnolla ennenkuin ohjeistat muita "oikeisiin" oppeihin

                          Kun ja jos pesee myllytetyn pinnan sienellä, voi heittää hyvästit kovalle työlle mitä myllyttäessä tehnyt.

                          Karkeilla aineilla sekä leikkaavalla padilla työstettäessä maali/lakkapintaan syntyy melko usein hologrammeja, eli pienempiä naarmuja jotka saa pois miedommalla hionnalla.

                          Vahaa levittäessä pätee sääntö "less is more". Ohuempi kalvo vahaa pinnassa on paljon parempi kuin paksu. Vahaa ei myöskään levitetä "miten haluaa" jos haluaa parhaan lopputuloksen.

                          Mikäli aihe kiinnostaa suosittelen tutustumaan Pesukinnas sivustoon.
                          sigpic
                          E34 530iA

                          Comment

                          • Aslakki
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 359
                            • Kuusamo

                            #73
                            Originally posted by Vibaa View Post
                            Pakko nyt tähän kommentoida, selvitä ensin itse asiat kunnolla ennenkuin ohjeistat muita "oikeisiin" oppeihin

                            Kun ja jos pesee myllytetyn pinnan sienellä, voi heittää hyvästit kovalle työlle mitä myllyttäessä tehnyt.

                            Karkeilla aineilla sekä leikkaavalla padilla työstettäessä maali/lakkapintaan syntyy melko usein hologrammeja, eli pienempiä naarmuja jotka saa pois miedommalla hionnalla.

                            Vahaa levittäessä pätee sääntö "less is more". Ohuempi kalvo vahaa pinnassa on paljon parempi kuin paksu. Vahaa ei myöskään levitetä "miten haluaa" jos haluaa parhaan lopputuloksen.

                            Mikäli aihe kiinnostaa suosittelen tutustumaan Pesukinnas sivustoon.

                            Tuohon ekituningin kommenttiin voisi lisätä paljonkin, mm. esipesu snowfoamilla eikä pelkästään painepesurilla (vedellä). Mutta pesukinnas.com on hyvä tiedonlähde pesuhommiin.
                            Last edited by Aslakki; 18-05-2011, 12:00.
                            E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                            Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #74
                              Joo en kyllä voi kenellekkään suositella sientä autonpesussa.

                              Ja jos käyttää semmosia vahoja mitkä ei peruspesua kestä vahauksen jälkeen on syytä vaihtaa tuotemerkkiä kyllä.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • ekituning
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2010
                                • 44
                                • turku

                                #75
                                No hyvä että tiedätte miten toimia ja löydätte hyviä ohjeita. Luin vaan pari viestiä alusta jossa hiotaan naarmut pois glymin super resin polishilla.yms sit päätin kirjottaa. Joku voi vaikka poistaa noi mun viestit jos osaa ite en osaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎