Announcement

Collapse
No announcement yet.

tuulilasin korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remus
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 106
    • Espoo

    #31
    Tietääkseni hartsia käytetään täytteenä ja se kovetetaan UV-lampulla

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #32
      Pitää (taas) mainostaa lasivakuutusta (mulla Tapiolassa). Vuosimaksu on 24 euroa, ja korjaukset ilmaisia.

      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • bmwbmw
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1370
        • Kainuu

        #33
        Miten pysäyttää tuulilasin halkeama?

        eli lentipä jonkun saatanan golffin perästä kivi tuulilasin reunaan ja siihen tuli sellainen 3cm halkeama. ajelin vähän aikaa niin tuli sen 3cm lisää eli olen kuullut porauksesta jotain mutta pitääkö käydä liikkeessä se tekemässä vai onnistuuko esim. dremelillä?
        sigpic
        Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

        Comment

        • pmtk
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1560
          • Iisalmi

          #34
          Originally posted by bmwbmw View Post
          eli lentipä jonkun saatanan golffin perästä kivi tuulilasin reunaan ja siihen tuli sellainen 3cm halkeama. ajelin vähän aikaa niin tuli sen 3cm lisää eli olen kuullut porauksesta jotain mutta pitääkö käydä liikkeessä se tekemässä vai onnistuuko esim. dremelillä?
          Kannattaa pysäyttää, koska lasi on pakkasilla aika kovalla koetuksella. Välillä kylmää ja välillä kuumaa puhaltimesta. Itse käytin pari viikkoa sitten lasiliikkeessä (hinta 12 €). Homma hoitui ainakin siellä seuraavasti: Olisko ollut jotain vajaan kymppimillin terällä (tuskin ihan normaaliterä??) reikää muutaman millin päähän halkeaman päästä. Siihen suuntaan, mihin halkeama on menossa. Suihkuteltiin vettä koko ajan poratessa. Reikä tehtiin vain ensimmäisen lasin läpi, eli puoleen väliin saakka - ei siis läpi. Sitten vaan sisäpuolelta painelemaan peukulla niin, että halkeama jatkui reikään saakka. Lopuksi silikoonia porattuun reikään.

          Siinähän tuo on pysynyt.
          E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

          Comment

          • -PT-
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 580
            • Rovaniemi

            #35
            Timantti terällä muistaakseni niitä porataan.
            Peugeot 407 HDi 136 -04
            Ex: E46 320i -00
            Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

            Comment

            • Jacce1971
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 43

              #36
              Kokeile ao. linkkiä. Tekevät kuulemma lasista lähes uuden veroisen, jos ei halkeama ole yli 20cm.
              Halkeama pitäis pitää mahdollisimman puhtaana ennen korjausta. Pissapojan neste on pahasta,
              sillä se vie kaikenlaista moskaa halkeamaan, joka sitten jää korjatunkin lasin sisään.

              Last edited by Jacce1971; 16-02-2007, 10:55.

              Comment

              • basso72
                BTCF Member
                • Dec 2004
                • 1837
                • Ylä-Pinsiö

                #37
                Unohda ainakin tuollaiset 10mm terällä poraamiset ja silikonit. Joskus olin töissä puljussa jossa noita tuli korjattua juurikin tuolla Novuksen systeemillä. Nykyään on jo varmaan muitakin vastaavia. Jos halkeama on puhdas,siitä saa oikeasti lähes näkymättömän. n.20 cm halkeamiin ainakin saat vielä takuunkin. Homma ainakin joskus muinoin pelas niin,että halkeaman päästä n.3mm päähän porattiin 1,5mm reikä ekaan lasiin. Siihen napsautettiin ikäänkuin kartio,jotta jännitykset hävisivät ja halkeama repsahti reikään asti. Sen jälkeen halkeama täytettiin "hartsilla" ja kuivattiin UV:lla. Maksaa varmasti useamman kympin,mutta toimii. Aikanaan jenkki-tauruksesta korjattiin yli metrin halkeama ja sekin kesti ainakin 3v. Sen jälkeen ei tietoa,kun omistaja vaihtui. Teorissa ainakin voi yrittää itsekin pysäyttää sitä poraamalla tuon reiän esim. dremelillä tms. Helposti vaan käy niin,että hetken päästä on lasissa 10 reikää ja halkeama puolimetrinen. Ainakin kannattaa laittaa teippi päälle heti,niin pysyy puhtaana jos vaikka innostut korjauttamaan kunnolla.
                sigpic
                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                320i -77

                Comment

                • MTH
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 131
                  • Joensuu

                  #38
                  Laita siihen halkeamakohtaan teipinpala, kontaktimuovia (millä päällystät esim. koulukirjan) tms. ettei se halkea enempää. Sitten vaan aikaa varaamaan lasin korjaukseen erikoistuneeseen puljuun.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10072
                    • KVLA

                    #39
                    Ei se teippi estä sitä lisää halkeamasta.Pitää vain kosteuden pois "haavasta".Tällöin laminaattilasista ei tule harmaata ja korjauksen voi saada jopa täysin näkymättömäksi.Kivenhakkaamaa lasia ei ole järkevä edes korjata.
                    Teippaus on tosiaaan se kiireellisin toimenpide jos lasia ei heti viedä korjattavaksi.

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11713
                      • Kouvola

                      #40
                      Alkaa olemaan aika vanha keksintö toi poraaminen eikä mitään takuita etteikö se alkaisi toisesta kohtaa lohkeamaan!

                      Ainakin täälläpäin hoidetaan noi lasiniskemät ihan hartsilla ja UV-valolla ja mahdollisesti kevyt hionta. Lasi kyllä pitäisi saada nopeasti korjaukseen jäljen synnyttyä ja mielellään vielä suojata vaikkapa teipillä.

                      Comment

                      • JIPSKI
                        BTCF Member
                        • Feb 2003
                        • 1010
                        • Vaasa

                        #41
                        poraamalla ne tääläkin hoidetaan mutta maksoi muistaakseni noin 50€
                        exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                        Comment

                        • bman
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 222
                          • Mikkeli

                          #42
                          Ellen väärin muista niin terä jota porauksessa käytetään on ontto, eli terän reunat vaan poraa...saadaan nätisti sitten porattua ja pikkunen lasitappi siitä reijästä vekeen.

                          Comment

                          • Tume3
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 141
                            • Iisalmi

                            #43
                            Tuosta porauksesta sen verran ettei ainakaan omalla kohdalla tullut kestämään. Muutama viikko sitten kovilla pakkasilla halkesi poratusta kohdasta vaakatasossa poikittain koko tuulilasin.

                            Comment

                            • bmwbmw
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1370
                              • Kainuu

                              #44
                              kävin täällä kajaanissa paikallisessa lasiliikkeessä mutkin ja porasivat "ensimmäisen" lasin läpi. 5€ maksoi. katotaan nyt kestääkö vai pitääkö lasi uusia. Uudenkin lasin hinta oli 350€
                              sigpic
                              Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                              Comment

                              • 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1854
                                • Lappeenranta, Finland

                                #45
                                Pikkaisen liippaa aiheen vierestä, mutta pystyykö naarmuja korjaamaan ? Lasi muuten on kaksi vuotta vanha ja lähes virheetön, mutta kuskin puolen pyyhkijästä joku osa (tai sökö sulka tms) on hinkannut sellaisen kaarevan pari senttiä leveän nirhauman alareunasta lasin puoliväliin asti. Eli, niinkuin olisi karhealla hiottu lasia. Inhottavasti just silmän kohdalla, muuten en välittäisi hittoakaan.

                                Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

                                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎