Ei ole näistä TI-sarjoista kokemusta. Tuosta nyt puuttuu se oleellinen,reiän poraus ja "kartion" tekeminen halkeaman päähän. Tämä on oleellista jännitysten poistamiseksi. Pelkän kiveniskemän (ilman halkeamaa) korjaamiseen tuo sopisi paremmin (tosin moni iskemä vaatii porauksen "auki" täyttyäkseen kunnolla). Tähänkin taitaa sopia se vanha sanonta halvasta ja hyvästä.:think Toinen arveluttava seikka on tuon hartsin "optisuus",en nyt keksi mikä olisi oikea sana. Parhaimmillaan korjaus oikeilla aineilla ja tavoilla onnistuu niin,että asiasta tietämätön ei halkeamaa löydä. Tämä tosin edellyttää,että halkeama on puhdas lähtötilanteessa. Kovin huonoa,naarmuista ja "hiekkapuhallettua" lasia tuskin kannattaa korjauttaa nykyisillä lasien hinnoilla. Toki se seuraava kivi napsahtaa yhtälailla siihen uuteenkin lasiin.
Novuksen aineita/laitteita käyttävässä paikassa itse korjautin. Aikaa taisi mennä joku 1,5-2 tuntia. Ensin iskemäkohdasta lähteneet säröt pysäytettiin poraamalla ja sitten railo ja iskemä täytettiin litkulla ja kovetettiin UV-valolla.
Hyvin on kestänyt ja railosta tuli lähes näkymätön. Mitä aikaisemmin lasin vie korjattavaksi niin sitä huomaamattomampi railosta tulee, koska ainoa mikä railon jättää näkyväksi on sinne ajan myötä jäävä lika.
Novuksen aineita/laitteita käyttävässä paikassa itse korjautin. Aikaa taisi mennä joku 1,5-2 tuntia. Ensin iskemäkohdasta lähteneet säröt pysäytettiin poraamalla ja sitten railo ja iskemä täytettiin litkulla ja kovetettiin UV-valolla.
Hyvin on kestänyt ja railosta tuli lähes näkymätön. Mitä aikaisemmin lasin vie korjattavaksi niin sitä huomaamattomampi railosta tulee, koska ainoa mikä railon jättää näkyväksi on sinne ajan myötä jäävä lika.
kuinka pitkä railo oli? missä käytit ja mitä maksoi?
kuinka pitkä railo oli? missä käytit ja mitä maksoi?
Railo oli tuulilasin yläkulmassa ja kun en ollut "jaksanut" viedä sitä korjattavaksi oli se laajentunut n. 10cm pituiseksi. Käytin Riihimäellä ja paikka oli muistaakseni Laakson Autopeltityö.
Hinnasta ei mitään muistikuvaa...oliskohan ollut jotain about sadan euron paikkeilla. Antoi muistaakseni vielä aika hyvän takuun työlleen. Vastaisuuden varalle neuvoi että kun iskemä tulee niin teippiä päälle mahd. pian ettei pääse likaa sinne.
Eli mulla on tuulilasissa pyyhkijän jättämä "pintanaarmu", eli ei mikään syvä, vaan sellanen, että alkaa ärsyttämään, kun on just siinä näkökentässä. Mitään konsteja miten sais pois? Joitain litkuja? Ja eikös tollaset tuulilasin korjaajat korjaa sellasia kunnon halkeemia ja syviä kivenhakkaamia? Vai alkaako ne korjaa tälläsiä pintanaarmuja? Vai pitääkö vaihtaa tuulilasi?
Söörtsillä en löytänyt mitään, ja googlellakin aika vähän juttua..
Kysäise jos jossain firmassa, joka täyttää pieniä halkeamiakin pystyttäisiin hiomaan naarmut pois.
Tuollaisilla olen tässä vuosien varrella ajellut.
Fiat 600 -71, Ford Cortina -72, Saab 99 -72, Bmw 316- 78, Bmw 315 -82, Bmw 316 -84, Bmw 316 -85, (Chevrolet Corvette -85 summercar, Toyota corolla -87, Nissan -87 wintercars), Bmw E34 (91), Corvette C4 (94). Porsche 911 Carrera 4S (07)
Now: Lamborghini Gallardo 2006
Bmw E39 520 i M5 look (98)
Vanha treadi, mutta ajankohtainen ehkä joillekkin...
Jos on edellisvuonna ollut korjauskehotus tuulilasista (halkeama) niin pitääkö olla lasi vaihdettuna tänä vuonna ennen katsastusta??? Rekisteriotteessa ei merkintää ole, mutta viime vuoden katsastus lipukkeessa oli maininta kehotuksesta.. Eli kannattaako käydä edes yrittämässä läpi katsastuksesta ennen lasin vaihtoa..?
Vanha treadi, mutta ajankohtainen ehkä joillekkin...
Jos on edellisvuonna ollut korjauskehotus tuulilasista (halkeama) niin pitääkö olla lasi vaihdettuna tänä vuonna ennen katsastusta??? Rekisteriotteessa ei merkintää ole, mutta viime vuoden katsastus lipukkeessa oli maininta kehotuksesta.. Eli kannattaako käydä edes yrittämässä läpi katsastuksesta ennen lasin vaihtoa..?
Eipähän siinä paljon viimevuotisia tarkastuskortteja katella, vaan ihan katsurista kiinni laittaako maininnan vai ei... Tuskin siitä kuitenkaan hylätään jos nyt ei ihan säröillä se lasi ole. Ja sitten jos/kun tulee se korjauskehotus, niin niihin tulee nykyään se korjausaika(korjattava siihenjasiihen mennessä, yleensä 1-3kk). Käytännössä siis se lasi menee jokatapauksessa vaihtoon vaikka katsastuksen saisitkin läpi(paitsi siis jos siellä ei sitä halkeamaa huomata). Oliko tarpeeksi epäselvästi sanottu...
Aikoinaan Escort määrättiin tuulilasin vaihtoon, koska alareunasta muistaakseni alkoi kuitenkin jo tulla halkeama näkökenttään. Katsastusmies ohjeisti, että raja-arvot olisivat maksimissaan 5cm oikeasta/vasemmasta reunasta ja 10cm ala/ylä reunasta. Eli jos menee arvojen yli halkeama, niin se lasketaan näkökenttään ulottuvaksi eli tuulilasi vaihtoon. Tästäkin on jo aikaa yli 10v...
Oma ööpeli poloisessa on alareunasta halkeama varmaan lähes 15cm ja on mennyt useamman katsastuksen kuitenkin läpi eikä ole tullut mitään "hyväntahdon kehoitusta" vaihtamiseen. Ehkä tähän myös vaikuttaa se että penkkiä on otettu hieman eteenpäin sekä selkänojaa ruuvattu reilummin pystyyn, jolloin alareuna jää tehokkaammin "piiloon" kun kuljettajan paikalle istuu.
Hylsy tulee varmasti ainakin jos kuskin puolella on näkökentässä halkeama, josta on jo kerran annettu korjauskehotus.Sen takia on itelläkin vähän siirtynyt toi leima :p
Minkälaiset kiven iskemät täytyy lasissa olla, jotta saa vakuutusyhtiön lasivakuutuksen piikkiin? Kuskin puolella keskellä 10 senttiä alareunasta ja vänkärin puolella 2 melkein keskellä vähän oikealla. Iskemät ei pahemmin haittaa, mutta lasi on niin kulunut, että vois vaihtaa uuden.
Minkälaiset kiven iskemät täytyy lasissa olla, jotta saa vakuutusyhtiön lasivakuutuksen piikkiin? Kuskin puolella keskellä 10 senttiä alareunasta ja vänkärin puolella 2 melkein keskellä vähän oikealla. Iskemät ei pahemmin haittaa, mutta lasi on niin kulunut, että vois vaihtaa uuden.
Jos sulla on lasivakuutus niin paukkaat kunnon kivellä siihen kuskin kohdalle ja sanot että vastaan tulevasta lens iso kivi. Ei vaineskaa, sehän taitaa olla jonkin asteinen vakuutuspetos mutta korvaahan se kaskokin. Tarkastaja sitten katsoo että ompas kulunut lasi ja sanoo että ite saat maksaa 70% vaihtohinnasta ja omavastuun päälle.
...eli mene ihan sovinnolla vaan sinne lasiliikkeeseen.
Comment