Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    Originally posted by TJJ View Post
    Economic on käsittääkseni sellainen jälkiasennusilmastointi jossa kennot tulee raitisilmasuodattimien koteloon, siis suodattimet poistetaan ja tilalle tulee molemmille puolille kennot.
    Kunpa joku osaisi kertoa että toimiiko tuo economic kompura alkuperäisessä automaatti ilmastoinnissa, näyttää ainakin kuvassa päällepäin identtiseltä. Tuskin noissa nyt suuria eroja voi olla paitsi kiinnitys.

    Täytyy vielä yrittää tarkemmin etsiä sitten sitä osanumeroa paikallaan olevasta kompurasta.

    Edit: Osaako kukaan kielitaitoinen kertoa mainitaanko tässä ilmoituksessa mitään sopivuuksista?
    Last edited by Racink; 16-04-2008, 20:18.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14353
      • Oulu

      Kyselläänpä täältä, josko joku tietäs. Pitäs tuurinkiin jossain välissä ilmastointi täyttää niin missä ois kohtuu hintaan oulussa R134A:lla täyttö? Jossa sais väriaineella niin näkis jos vuotaa jostain.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Vili
        Newbiemmer
        • Oct 2005
        • 19
        • Uusimaa

        Miten ton r134a:n tyhjennyksen kanssa, onko suoraan kiellettyä tyhjentää ulkoilmaan? Koitin tutkiskella hieman asiaa ja jossain päin foorumilla meinattiin että on on ympäristörikos, toisaalta samaa ainetta näyttäs olevan esim. toi compressed air spray http://www.fluoridealert.org/pestici...ero-duster.pdf
        Sitä äkkiseltään luulisi vapautuvan normaalikäytössä ilmaan.
        Edit: tossa vielä ilmeisesti kyseisen tuotteen nettisivu: http://www.alliedhightech.com/cleaning/compressdair/
        Last edited by Vili; 16-04-2008, 20:14.

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          Löytyihän niitä uusiakin, tuo ATP Autoteile myy vielä yllättävän edullisestikkin ja numerotkin täsmää. Onkohan tuo Nippon Denso merkiltään sama asia kuin pelkkä Denso(tyyppikilpeä ei ainakaan ole normaalilla paikallaan kuvassa), vaiko huonompi tai parempi?




          Kävin vielä kurkkimassa pellin alle ja en kyllä millään löydä osanumeroa tuosta paikallaan olevasta kompurasta, mutta täytyy olettaa että se on tuo 64 52 8 379 924. Ei ainakaan pahasti metsään voi mennä..

          Toinen uusi: http://cgi.ebay.de/NEU-Klimakompress...QQcmdZViewItem

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Racink View Post
            Löytyihän niitä uusiakin, tuo ATP Autoteile myy vielä yllättävän edullisestikkin ja numerotkin täsmää. Onkohan tuo Nippon Denso merkiltään sama asia kuin pelkkä Denso(tyyppikilpeä ei ainakaan ole normaalilla paikallaan kuvassa), vaiko huonompi tai parempi?




            Kävin vielä kurkkimassa pellin alle ja en kyllä millään löydä osanumeroa tuosta paikallaan olevasta kompurasta, mutta täytyy olettaa että se on tuo 64 52 8 379 924. Ei ainakaan pahasti metsään voi mennä..

            Toinen uusi: http://cgi.ebay.de/NEU-Klimakompress...QQcmdZViewItem
            Tuota ATP:tä kannattaa kyllä varoa, niiden alustan osat ainakin oli kestävyydeltään todella surkeita. Eikä tuosta oikein ota selvää minkä merkkinen tuo kompura oikeasti on, siinä vaan puhutaan noista vastaavuuksista. Se voi olla joku kiinalainen kopio joka leviää vuoden päästä. Eikä siinä 2 vuoden takuu paljon lämmitä kun hajoamisen yhteydessä tulee kallis remontti ja kuivain pitää uusia yms.

            Mutta tuo toisen linkin kompura voisi olla hyvä. Tosin tuossa ei kai ole takuuta.

            Oletko kysynyt mitä Hellan nimellä myytävä kompura maksaisi?

            Katsoitko sarjanumeroa sen hihnapyörän päästä, pitää varmaan olla peili jotta sinne näkee. Se siis on siellä hihnapyörän päässä olevassa syvennyksessä, sellainen kirkas tarra. Tosin onhan se voinut irrota jo kauan sitten.
            E39 528iA

            Comment

            • Racink
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 840
              • Jkl

              Originally posted by TJJ View Post
              Tuota ATP:tä kannattaa kyllä varoa, niiden alustan osat ainakin oli kestävyydeltään todella surkeita. Eikä tuosta oikein ota selvää minkä merkkinen tuo kompura oikeasti on, siinä vaan puhutaan noista vastaavuuksista. Se voi olla joku kiinalainen kopio joka leviää vuoden päästä. Eikä siinä 2 vuoden takuu paljon lämmitä kun hajoamisen yhteydessä tulee kallis remontti ja kuivain pitää uusia yms.
              Joo, nämä alustan osat kyllä tulivat mieleen myös minulla kun tuon ilmoituksen näin.


              Originally posted by TJJ View Post
              Oletko kysynyt mitä Hellan nimellä myytävä kompura maksaisi?
              Tuossa olisi pari hellan kompuraa, tosin samalla myyjällä ja ei paljoa sopivuuksista eikä numeroista näytetä puhuvan, saati kunnosta?. Ja muutenkin voi olla hämäräkauppias noilla kauppa määrillä, tai mistä sitä tietää. Vai mistä kysyä hellan kompuroita? En ole kysynyt mistään.





              Originally posted by TJJ View Post
              Katsoitko sarjanumeroa sen hihnapyörän päästä, pitää varmaan olla peili jotta sinne näkee. Se siis on siellä hihnapyörän päässä olevassa syvennyksessä, sellainen kirkas tarra. Tosin onhan se voinut irrota jo kauan sitten.
              Kyllä katselin päältä päin senverta sinne hihnapyörän puoleisen päädyn ympäristöön kun vain pystyy ja minkä alavesiletku antaa periksi, jos vielä huomenna yrittäisi peilin kanssa.
              Last edited by Racink; 16-04-2008, 21:49.

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                Tänään loppui kylmän tulo laitteistosta mielestäni aika yllättäen. Ei tunnu tulevan ulkoilmaa kylmempää, kompura ja flekti sitävastoin näyttäisi jauhavan päällä koko ajan.
                Tietäjät voisi valaista onko tästä nyt sitten kylmäaineet kadonneet taivaisiin vai kenties mahdollista joku muu vika, venttiili tms?
                Samoin saa ilmaista viimeisimmät vinkit etelä-Suomen asiallisista ja edullisista kylmästöintihuoltopaikoista, tack.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • m-sport newbie
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 142
                  • Vantaa

                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Tänään loppui kylmän tulo laitteistosta mielestäni aika yllättäen. Ei tunnu tulevan ulkoilmaa kylmempää, kompura ja flekti sitävastoin näyttäisi jauhavan päällä koko ajan.
                  Tietäjät voisi valaista onko tästä nyt sitten kylmäaineet kadonneet taivaisiin vai kenties mahdollista joku muu vika, venttiili tms?
                  Samoin saa ilmaista viimeisimmät vinkit etelä-Suomen asiallisista ja edullisista kylmästöintihuoltopaikoista, tack.
                  Tattarisuolla Action Car Service (kytkintie 34) maksoi huolto+aineineen 100eur.
                  ***************************************
                  E90 -06 330D
                  E46 -99 328ci cossmosschwartz m-sport
                  ex -06 Mazda 6 1.8 sportwagon
                  ex -04 Peugeot 307 2.0
                  ex -85 Ford Escort Mk3 1.6 XR3i

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    Originally posted by m-sport newbie View Post
                    Tattarisuolla Action Car Service (kytkintie 34) maksoi huolto+aineineen 100eur.
                    Miten tästä tulee mieleen vuosien takainen muistaakseni American Car Service Tattarisuolla :think
                    Onko heillä ihan oikea järjestelmän huoltolaite eikä 12V kompura + kaasupullo -systeemit kuten oli tuossa e.m. firmassa tosin monta monta vuotta sitten?

                    Edit: Googlasin hieman ja muisti pätki sen verran että kokemukseni taisi olla juurikin tuosta Action Car Service:stä. Alla oli silloin Ameriican auto joten saattoi sekoittaa hieman tuota muistikuvaa mutta siis jos menetelmät tuolla on edelleen samat niin en toudellakaan maksa satasta k.o. operaatiosta.
                    Last edited by Kentsu; 11-05-2008, 21:42.
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Itse itselleni Etelä-Suomen autoilmastointia suositellen (Tuusula).
                      Sisään jonottamatta, asiakaspalvelu hyvä, hinta oli nyt 87 €. Taas hönkii kylmää.
                      ---------------
                      Testitulos
                      kylmäaine: R134a
                      tyhjennetty 0,295 kg
                      talteenotettu öljy 0000 ml
                      alipaineaika 10 min
                      vuototesti, vuotoa ei havaittu
                      täytetty 1,210 kg
                      Autonne ilmastointi on huollettu Robinair laitteella
                      ---------------
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Nisti
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2007
                        • 705
                        • På Gränsen

                        Tervetuloa kuuma kesä... Nyt itselläkin ilmastointi kunnossa.. ja eihän siitä ihan kiittämällä päässyt...

                        kaikki kuvan osat uusiksi http://www.realoem.com/bmw/diagrams/k/d/196.png = n.130€. Siihen sitten osien paikalleen laitto 174€ ja ilmasotinti huolto 85€. Eli sellaset rapeat 400€ tuli maksamaan, ettei tarvi kovin hikoilla, kun ostin viellä aktiivihiili suodattimet (Bosch 25€/pari). Nyt viellä tummennukset laseihin, niin se on sitten siinä

                        Ilmastointihuollosta..

                        Recovery:
                        20ml
                        540g.

                        Vacuum:
                        20min
                        4min
                        167mbar

                        Oil:
                        30ml

                        Refill:
                        690g.
                        "MURPHY'S LAW"
                        "Whatever can go wrong will go wrong,
                        and at the worst possible time,
                        in the worst possible way"

                        Comment

                        • Racink
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 840
                          • Jkl

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Eipä ole tuollaiset numerot minun kompurassa, minulla numero on 64 52 6 910 462. Ja tuo on ilmeisesti 740d:hen tarkoitettu, joten voikin jännittää käykö tuo vai ei... Kompurahan on tyypiltään/nimeltään sama, mutta yläosan putken kiinnike on hiukan eri kulmassa. Tosin se osa näyttäisi olevan vaihdettavissa kaksi pulttia avaamalla.
                          Eilen tuli postiin tuollainen uusi kompura ebaysta ja tänään ruuvailin paikoilleen, helposti sujahti päällyskannen vaihtamalla paikallensa. Huomenna täyttöön niin näkee kuinka alkaa pelaamaan. 750g ilmeisesti kuuluisi sinne ainetta laittaa koska järjestelmä on nyt täysin tyhjä?
                          Last edited by Racink; 15-05-2008, 20:38.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Racink View Post
                            Eilen tuli postiin tuollainen uusi kompura ebaysta ja tänään ruuvailin paikoilleen, helposti sujahti päällyskannen vaihtamalla paikallensa. Huomenna täyttöön niin näkee kuinka alkaa pelaamaan. 750g ilmeisesti kuuluisi sinne ainetta laittaa koska järjestelmä on nyt täysin tyhjä?
                            Joo, 750g, sehän lukee siinä moottorin edessä. Mutta entä kuivain ja öljyt, vaihdatko uuden kuivaimen? Oliko uudessa kompurassa öljyt sisällä? Mittasitko vanhassa olevat öljyt ja laitoit uuteen saman verran? Täyttölaitehan ei noista tiedä mitään.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Joo, 750g, sehän lukee siinä moottorin edessä. Mutta entä kuivain ja öljyt, vaihdatko uuden kuivaimen? Oliko uudessa kompurassa öljyt sisällä? Mittasitko vanhassa olevat öljyt ja laitoit uuteen saman verran? Täyttölaitehan ei noista tiedä mitään.
                              Kuivaimen vaihtoa olen tässä miettinyt ja pitää sitä huomenna vielä katsoa tämän huoltajan/täyttäjän kanssa, sen käsityksen sain joskus nyrkkipaja jkl laakkoselta että kuivainta ei tarvitse vaihtaa jos en pidä järjestelmää avoinna yli 20min vaihdon yhteydessä eikä järjestelmä täysin tyhjäksi ole päässyt, mutta vaihtaahan se varmasti täytyy koska laakkonen sanoi että ei tarvitse vaihtaa.
                              Öljyä oli uudessa kompurassa mutta määristä ei mitään tietoa, pitääkö tosiaan ottaa uusi kompura vielä pois jaa laittaa sinne juuri samanverran kuin vanhassa oli?? Ei perhana... Luulisi että kompuran valmistaja laittaa sinne kompuraan juuri sen verran öljyä kuin siellä pitääkin olla...

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Racink View Post
                                Öljyä oli uudessa kompurassa mutta määristä ei mitään tietoa, pitääkö tosiaan ottaa uusi kompura vielä pois jaa laittaa sinne juuri samanverran kuin vanhassa oli?? Ei perhana... Luulisi että kompuran valmistaja laittaa sinne kompuraan juuri sen verran öljyä kuin siellä pitääkin olla...
                                Kompurassa taitaa olla vakiona sisällä niin paljon öljyä kuin mitä kokonaan uusi systeemi tarvitsee. Mutta käytetyssä systeemissähän öljy on levinnyt muuallakin. Ainakin BMW:n ohje neuvoo mittaamaan vanhan kompuran öljyt ja laittamaan saman verran (uutta öljyä) uuteen kompuraan. Tiedä sitten miten kriittinen tuo öljyjuttu oikeasti on.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎