Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tenox
    replied
    Originally posted by MTV View Post
    Itseä myös mietityttää tuon oman E34 manuaali-ilmastoinnin toiminta..eli mistäs sen tietää/näkee käynnistyykö kompura?:think
    Ellei tule kunnolla kylmää lienee aineet taas vähissä ja jos on tosiaan viime kesänä täytetty, niin mahtaako olla vuoto jossain?

    Kompuran käynnistymisen näkee kun sitä katsoo. Eli siis siihenhän menee remmi, joka pyörii koko ajan kun auto on käynnissä, mutta itse kompura ei ole silti käynnissä. Eli kun katsoo kompuran etuosaa se on paikoillaan. Jos kompura on ehjä ja aineita järjestelmässä magneettikytkin (?) päräyttää aina silloin tällöin kompuran käyntiin. Minkä siis näkee kun katsoo sitä kompuran etupäätä. Vaikeampi selittää kuin näyttää...

    Leave a comment:


  • MTV
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Ei minusta. Tai siis ei ainakaan omassa E34:ssä lähtenyt kompura päälle (ei edes automaattisisäkiertoasennossa) kun oli aineeton. Korjausten ja täytön jälkeen kyllä käynnistyi taas ja kompura siis oli/on ehjä.
    Itseä myös mietityttää tuon oman E34 manuaali-ilmastoinnin toiminta..eli mistäs sen tietää/näkee käynnistyykö kompura?

    Edellisen omistajan mukaan viime kesänä täytetty ja kyllä talvella imeskeli ainakin huurut ikkunoista, mutta nyt lämpimällä kelillä ei kylmää tunnu oikein tulevan, ainakaan kunnolla..:think

    Leave a comment:


  • kuukankorpi
    replied
    Originally posted by Velho View Post
    Jos kompura kytkeytyy kun kaikki aineet on pihalla niin järjestelmä ei ole täysin kunnossa.
    Sieltä kuivaimen läheltä löytyy 2kpl painekytkimiä tai 1 kaksitoiminen painekytkin ja näiden painekytkimien pitäisi estää kompressorin päälle kytkeytyminen vikatilanteissa eli toinen kytkin on liian korkealle paineelle ja toinen on liian alhaiselle paineelle.

    Eli todendenäköisesti kylmäaineet on karanneet ja matalan paineen kytkin on auki niin siksi konmpura ei kytkeydy.

    Voit tietysti mitata esim. painekytkimille tulevasta johdosta, että tuleeko virta sinne asti jos ei tule niin on syytä epäillä kompuran relettä.
    Asia selvä,täytyy mitata tuleeko virta painekytkimelle asti ennen kuin mennään kylmäainetäyttöön.

    Leave a comment:


  • Velho
    replied
    Originally posted by kuukankorpi View Post
    Eikös kompuran pitäis kytkeytyä päälle vaikka järjestelmässä ei olekkaan aineita?Joskus oli jossain aikaisemmassa puimurissa että kompura lähti päälle mut ei kylmää sentään tullut kun aineet olivat jo ilmakehässä.Olen kyllä menossa kylmäaineiden täyttöön,mut jos kompura ei pyöri niin ei siitä sit mitään iloa ole.
    Jos kompura kytkeytyy kun kaikki aineet on pihalla niin järjestelmä ei ole täysin kunnossa.
    Sieltä kuivaimen läheltä löytyy 2kpl painekytkimiä tai 1 kaksitoiminen painekytkin ja näiden painekytkimien pitäisi estää kompressorin päälle kytkeytyminen vikatilanteissa eli toinen kytkin on liian korkealle paineelle ja toinen on liian alhaiselle paineelle.

    Eli todendenäköisesti kylmäaineet on karanneet ja matalan paineen kytkin on auki niin siksi konmpura ei kytkeydy.

    Voit tietysti mitata esim. painekytkimille tulevasta johdosta, että tuleeko virta sinne asti jos ei tule niin on syytä epäillä kompuran relettä.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by kuukankorpi View Post
    Eikös kompuran pitäis kytkeytyä päälle vaikka järjestelmässä ei olekkaan aineita?
    Ei minusta. Tai siis ei ainakaan omassa E34:ssä lähtenyt kompura päälle (ei edes automaattisisäkiertoasennossa) kun oli aineeton. Korjausten ja täytön jälkeen kyllä käynnistyi taas ja kompura siis oli/on ehjä.

    Leave a comment:


  • kuukankorpi
    replied
    Eikös kompuran pitäis kytkeytyä päälle vaikka järjestelmässä ei olekkaan aineita?Joskus oli jossain aikaisemmassa puimurissa että kompura lähti päälle mut ei kylmää sentään tullut kun aineet olivat jo ilmakehässä.Olen kyllä menossa kylmäaineiden täyttöön,mut jos kompura ei pyöri niin ei siitä sit mitään iloa ole.

    Leave a comment:


  • Aksu|
    replied
    Originally posted by kuukankorpi View Post
    Lainataanpas tätä thriidia kun ei haulla nopeasti löytynyt.Eli kertokaapas mistä lähteä vikaa etsimään kun ilmastoinnin kompura ei kytkeydy päälle?Sulakkeet ok.Katkaisijaan syttyy valo.Vielä syksyllä toimi normaalisti.Joo jo pirssi on e34 535i -92 ja manuaali-ilmasto.
    Ensimmäiseksi varmaan kannattais tarkistaa ettei oo aineet karannu.

    Leave a comment:


  • kuukankorpi
    replied
    Lainataanpas tätä thriidia kun ei haulla nopeasti löytynyt.Eli kertokaapas mistä lähteä vikaa etsimään kun ilmastoinnin kompura ei kytkeydy päälle?Sulakkeet ok.Katkaisijaan syttyy valo.Vielä syksyllä toimi normaalisti.Joo jo pirssi on e34 535i -92 ja manuaali-ilmasto.

    Leave a comment:


  • sand
    replied
    Huoltolaitteita toimittava Tecalemit kertoo asiakaslehdessään että "Monet autovalmistajat (mm. Jaguar, Opel, Volvo, Nissan Japan, Ford USA, GM) lisäävät Tracerline-värin jo tehtaalla jälkimarkkinoinnin tarpeisiin."

    Leave a comment:


  • arska84
    replied
    Laitetaas ny tännekkin. Kävin tänään merkkiliikkeessä kysymässä tuosta ilmastoinnin huollosta. Hinta olis noin 100€ ja sisältäen kaikki. No sitten muistin tämän keskustelun kun huoltomies sanoi että järjestelmään laitetaan väriaine. Kysyin että otetaanko se sitte sieltä pois,vastas että ei oteta ja että ei se sielä mitään tee Mä en pian huolla koko ilmastointia

    Leave a comment:


  • jakusa
    replied
    Kyselin metroautosta (bmw jälleenmyyjä) e32:een ilmastoinnin lauhduttajan ja kuivaimen hintaa, samoja osia e34:ssä. Lauhdutin 469e ja kuivain 168e. Suomesta varaosamyynnistä/vastaavasta n. 180 ja 72 euroa vastaavasti. Ebaystä toimitettuna noin 100 ja 45-50 euroa.

    Leave a comment:


  • 540iA Tapsa
    replied
    Originally posted by bmw harrastelija View Post
    Juu, meilläpäin on koneita jotka osaavat jo "puhdistaa kylmäaineen". Siis pumppaa ilmat pois ja erottaa öljyt jne. Kosteutta ei järjestelmässä monesti ole. Jos on voi melkei syyttää vain asentajaa. Ite en laittais "automaattia" edes kiinni järjestelmään jossa on ollut vuoto. Tai jos järjestelmässä on vähänkin kosteutta, niin eihän sitä edes pääse tarvittavaan alipaineeseen. Mutta onhan kaikenlaisia firmoja joissa typpikin voi olla tuntematon käsite....
    Voi olla kosteutta jos on imuputkessa vuoto, tai höyrystimessä. Ei tietenkään mitään suuria määriä. Mutta se juuri että kun noita koneita millä noita ilmastointeja huolletaan, niin niitä koneita ei huolleta. Muutenhan homma ihan ok..

    Typpi on hyvä peli... Painetestaukseen ja kuivaukseen..

    Leave a comment:


  • 540iA Tapsa
    replied
    Originally posted by 3B View Post
    No kun Tapsa aiheesta jotain tiedät, niin millainen on sopiva huoltoväli R134 systeemille? Kannattaako se tarkistuttaa parin vuoden välein vai sitten vasta kun kylmän tulo alkaa hiipua?
    No, monen vanhemman kylmäasentajan kanssa olen joskus aiheesta jutellut ja moni sanonut että niin kauan kuin se toimii niin ei tarvi koskea. Jos autoa haluaan kauan pitää niin kyllähän ne öljyt vois vaihtaa, varsinkin jos ei tiedä milloin niitä on vaihdettu. Kylmäaineen määrän vaikka joka toinen vuosi. Varsinkin jos vanhemphi auto. Itellä löytyy kaikki välineet niin ton tarkistuksenhan tekee joka vuosi..
    Ja sellaisen käsitestin voi kokeilla useamminkin, eli ilmastoinnin putket jotka menevät rintapellistä sisätiloiin, siitä pellin luota kokeilee imuputken lämpötilan, että onko putki viileä kun ilmastointit hetken on ollut päällä. Nestelinja on hieman lämmin.
    Noin sitä kokeillaan ja katsotaan paineita mittareista hieman isommissa järjestelmissä kuin nää auton systeemit. Jos ei osais kädellä kokeilla niin monesti moni järjestelmä ei toimis..

    Leave a comment:


  • bmw harrastelija
    replied
    Originally posted by 540iA Tapsa View Post
    Juu, voihan toimia hyvinkin pitkään. Autossa noita käyttötunteja tulee vähän, joten kestää se aikansa, hyvää se ei tee ..

    Ite työskentelen kylmäkoneasentajana ja korjailen työkseni päivittäin kylmäkoneita (Kaupankylmää ja ilmastoinnin jäähdytystä)
    Sitä ongelmaa mitä väriaine aiheuttaa ei kaikki tiedä ja ei myös välitä siitä, saapahan vaihtaa kompressorin sit myöhemmin -> työllistävä vaikutus!

    Arvaa vaan kuinka huijaustouhua toi merkkihuoltojen/rengasliikkeiden ilmastoinnin huolto on..

    Hommahan menee niin, että viet ehjän/toimivan auton ilmastoinnin
    huoltoon. Kylmäaineet imetään laitteeseen, jonka avulla kylmäaine kuivataan kuivainkivien avulla. Näin ainakin tapahtuu moneessa huollossa. Sitten laitetaan autoon takaisin ja lisätään uutta ainetta jos tarvii. Tähän asti ihan OK. Mutta entäpä kun aiemmin samassa laitteessa on käynyt sellainen auto jossa on kosteutta ilmastoinnissa ja vieläpä useampi auto ja se on imetty korjaamon laitteen kuivain kiviin niin niissä on kosteutta. Nyt sun ehjä auto tuotiin samaan laitteeseen ja huollettiin samassa laitteessa, nyt sun ehjässä ilmastoinnissa voi olla mukana kosteutta..
    Nimittäin niitä kuivainkiviä ei kuulema vaihdeta sit kovin usein! Eräs kylmäalan opettaja oli kysynyt muutamasta huoltopaikasta/auton merkkihuollosta onko niillä vaihdettu kyseisiä kuivaimia.. Ei kuulema koskaan ja toinen vastaus oli mitä ne on ja pitäisikö niitä joskus vaihtaa..

    Poikkeuksiakin tietysti on, jossain homma toimii.
    Juu, meilläpäin on koneita jotka osaavat jo "puhdistaa kylmäaineen". Siis pumppaa ilmat pois ja erottaa öljyt jne. Kosteutta ei järjestelmässä monesti ole. Jos on voi melkei syyttää vain asentajaa. Ite en laittais "automaattia" edes kiinni järjestelmään jossa on ollut vuoto. Tai jos järjestelmässä on vähänkin kosteutta, niin eihän sitä edes pääse tarvittavaan alipaineeseen. Mutta onhan kaikenlaisia firmoja joissa typpikin voi olla tuntematon käsite....

    Leave a comment:


  • 3B
    replied
    No kun Tapsa aiheesta jotain tiedät, niin millainen on sopiva huoltoväli R134 systeemille? Kannattaako se tarkistuttaa parin vuoden välein vai sitten vasta kun kylmän tulo alkaa hiipua?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎