Originally posted by Rubu
View Post
Ilmastoinnin huoltelua
Collapse
X
-
Mulla on tarvikeflekti, joka käynnistyy aina kun kompurakin käynnistyy. Siksi oikeastaan asia kiinnostaa.
-
Clavurion teki mulle tänään tuon desinfioinnin ammattimaisin ottein ja nyt ei haise märkä koira eikä myöskään mikään hajuste!Originally posted by Petri.Kekkonen View PostNyt on kuitenkin näppituntuma sellainen että kylmää tulee kunnolla ja ilmastoinnin huolloksi riittää desinfiointi.
Raportoin tänne miten tilanne kehittyy jatkossa.
Leave a comment:
-
Sitä flektin kulumista ja sähkön säästöä siinä todennäköisesti on haettu.Originally posted by Tenox View PostMutta periaatteessa siitä, että flekti pyörisi aina kun kompurakin, ei ole muuta haittaa kuin ehkä flektin kuluminen? (Toisaalta vaarana on tuo jumi, ellei flekti juuri käy.)
Osassa japsi autoissa flekti pyörii vakionopeudella.
Painat ilmastoinnin päälle niin flekti lähtee samalla pyörimään olipa keli sitten mikä tahansa.
Leave a comment:
-
Mutta periaatteessa siitä, että flekti pyörisi aina kun kompurakin, ei ole muuta haittaa kuin ehkä flektin kuluminen? (Toisaalta vaarana on tuo jumi, ellei flekti juuri käy.)Originally posted by Rubu View PostKylmällä kelillä paineet tippuvat, joten flektiä on tarpeeton huudattaa täysillä kun ajoviima jäähdyttää tarpeeksi.
Leave a comment:
-
Jos sulla on siinä täyttöliittimessä se vika niin laite ei pysty tunnistamaan "vuotoa" koska se ei vuoda mihinkään letkujen ollessa paikallaan.Originally posted by Vehkis View Post
Koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet
Ja autohan on e39 535
En osaa tehdä tollasta rimpsua lainauksista joten tää on tällästä monologia....
Leave a comment:
-
En usko että sulla on mitään vikaa. Kuumalla kelillä flektin kuuluu pyöriä.Originally posted by ;958426
Tänään ja eilen kun on ollut lämmintä yli +20°C ulkona niin mun paineohjattu flekti on ainakin pyörinyt suunnilleen aina kun olen auton sammuttanut (kuulee äänestä). Samoin tänään kun mittailin noita lämpöjä tyhjäkäynnillä niin taisi pyöriä kokoajan. Onkohan mun lauhdutin ihan tukossa tai jotain?
Ennemminkin olisin huolissaan jos se ei pyörisi.
Leave a comment:
-
Eipä pidä paikkaansa.Originally posted by Ravermeister View PostToi alipaineistus-kohta meinaa sitä paljonko paine laski tuon 35 minuutin "testin" aikana... Muistaakseni jos on alle 100mB laite toteaa järjestelmän pitäväksi ja jatkaa automaattiohjelmaa.
Järjestelmä pidetään alipaineisena tuon määritetyn ajan jotta kosteus ja kylmä-aine saataisiin mahdollisimman tarkasti pois.
Alipainetestin aika jakso on esim. 2min jonka aikana paine ei saa laskea asetetun arvon alle.
Leave a comment:
-
Oli vaikea mitata tuolla noin kapeasta putkesta, mutta lämmin putki (joka meni kuivaimen/lauhduttimen suuntaan) näytti olevan noin +55°C ja kylmästä kompuralta lähtevästä en saanut oikein lukemaa kun se oli melkein kiinni pakosarjassa juuresta ja muuten eristetty. Oli se kuitenkin kylmä ja konsenssivedestä märkä.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostPitääpäs mittailla nuo putket infrapunalämpömittarilla kun ehdin.
En kyllä saanut oikein mitään eroa noille kädellä kuumalta tuntuneille putkille. Tai sitten en vain osannut mitata oikeasta kohdasta. Kaikki mitkä mittasin näytti reilun +50°C lämpötilaa. Pitää mittailla vielä huomenna uudestaan.Originally posted by TJJ View PostMittaapa myös kuivaimeen menevät ja lähtevät putket ja niiden lämpötilaero. Toinenhan tulee jäähdyttimen kennosta (osittain kumiletkua) ja toinen on alumiiniputki joka tulee ohjaamosta päin.
Ilmastoinnin näennäisen tehottomuuden tunteen olin aiheuttanut ihan itse käyttövirheellä (Originally posted by Petri.Kekkonen View PostNäppituntumalla tuntuu ettei tuolta mun autosta ehkä ihan noin kylmää enää tule.
), eli automaatti-ilmastointi näyttää puhaltavan jäähdyttäessä ainoastaan (pystysuunnassa)keskeltä (eli ei jalkoihin eikä tuulilasiin). Ja mulla on ollut talvella kojelaudan keskisuutin aina tukossa, koska haluan lämpimän ilman ikkunoille. Samoin tämän suuttimen lämpösäätö oli maksimilämpimällä ja olin tähän päivään asti luullut että ko. säätö vaikuttaa vain tähän keskisuuttimeen. Mutta nyt kun kokeilin ruuvata tätä säätöä viileämmällä niin johan alkoi pukata kunnolla kylmää myös sivuilta.
Luin nyt myös auton käyttöohjekirjan tältä osin, mutta hyvin epämääräisesti siinäkin oli tuon lämmönsäätörullan tarkoitus ja vaikutus kuvattu. Olin sen kyllä aiemminkin lukenut, enkä silti tajunnut että se vaikuttaa myös sivuilla oleviin suuttimiin.
Sellainen ongelma vain tuossa oli että tuo keskisuuttimen lämmönsäätörulla ei pysy siellä kaikkein kylmimmässä asennossa kuin teipilla tai vastaavalla. Pyörähtää jostain syystä itse takaisin suunnilleen kahden sinisen pallon asentoon.
Nyt on kuitenkin näppituntuma sellainen että kylmää tulee kunnolla ja ilmastoinnin huolloksi riittää desinfiointi.
Tänään ja eilen kun on ollut lämmintä yli +20°C ulkona niin mun paineohjattu flekti on ainakin pyörinyt suunnilleen aina kun olen auton sammuttanut (kuulee äänestä). Samoin tänään kun mittailin noita lämpöjä tyhjäkäynnillä niin taisi pyöriä kokoajan. Onkohan mun lauhdutin ihan tukossa tai jotain?Originally posted by Tenox View Post...etenkin kun Suomessa usein käy niin, että flekti ei pyöri juuri koskaan ja sitten kun pitäisi se onkin jumissa. Mitä haittaa esim. siitä olisi, jos flekti pyörisi aina kun kompurakin?
Last edited by Petri.Kekkonen; 04-06-2007, 21:28.
Leave a comment:
-
Toi alipaineistus-kohta meinaa sitä paljonko paine laski tuon 35 minuutin "testin" aikana... Muistaakseni jos on alle 100mB laite toteaa järjestelmän pitäväksi ja jatkaa automaattiohjelmaa.Originally posted by Vehkis View Post
Alipainestus:
35 min
4 mB
Kuinka paljon pitäisi saada alipainetta ehjään järjestelmään?
(koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet)
Leave a comment:
-
-
Tälläiset määrät itselle laitettiin järjestelmään.
Talteenotto:
70 g.kylmäaine
0 g.öljy
Alipainestus:
35 min
4 mB
Öljyn lisäys:
10 g
UV-väriaine lisäys
5 g
Täyttö:
1225 g
Kuinka paljon pitäisi saada alipainetta ehjään järjestelmään?
(koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet)
Ja autohan on e39 535Last edited by Vehkis; 04-06-2007, 20:38.
Leave a comment:
-
Kuivain pitäis vaihtaa parin vuoden välein.Originally posted by Autobahnboy View PostNyt tuli kyseltyä hintoja. Merkkiliikkeestä pyytävät hyviä hintoja, kuivain 170€+103€ huolto+ aineet. Joensuussa ottavat kuivaimineen ja kaikkineen sen 200€.
Niin osaako joku sanoa että kannattaako siihen kuivaimeen panostaa rahaa kun ei noilta paikallisilta saanu mitään mielipidettä!?
Tosin en itsekään oo vaihtanut vaikka teen huoltoja...
Jos järjestelmä on ollut tyhjillään se vaihto olisi siinä vaiheessa helppoa ja jopa kannattavaa.
Kosteudesta kyllästyneestä kuivain panoksesta voi irrota märkää "kuiviketta" joka sitten tukkiin x-venttiilin ja sitten pitää vaihtaa kuivain, venttiili ja huuhdella koko järjestelmä.
Suosittelen vaihtoa kaikille mutta kuten en itsekään sitä ole tehnyt ei auta torua...Last edited by Rubu; 04-06-2007, 19:52.
Leave a comment:
-
en ainakaan huomannut,että olisi jäänyt lätäkköä alle..Enää on turha edes kokeilla,kun siellä ei aineita ole enää sisällä.Originally posted by jakusa View PostJos sulla on höyrystimen vedenpoistoreikä tukossa niin silloin vois ehkä vetää ikkunat huuruun kun ilmastoinnin sammuttaa. Jääkö autosta vesiläikkä kun ilmastointi on päällä ja auto paikoillaan? Joissain autoissa tosin vesi tippuu pakoputken päälle eikä lätäkköä välttämättä jää.
Leave a comment:
Leave a comment: