Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
Mjahas. En tiedä sitten jättikö asentaja sen sinne vai puhuko vaan lämpimiä. Laskussa lukee vaan "Öljy R134A"
Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
Eli ton perusteella Omegan kompuran ois pitäny leikata kii jo aikoja sitten? :think
Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
Originally posted by JK88
Eli ton perusteella Omegan kompuran ois pitäny leikata kii jo aikoja sitten? :think
Samoin edellisen bemarini kompura. Hyvin kuitenkin pyöri kolme vuotta väriaineen kanssa... ja aika outoa jos Pellen pajalla jätetään väriaineet sisään jos ne tosiaan aiheuttaa tollaisia ongelmia. Luulisi että ne ainakin tietäisi asian.
Tuomio tuli: lauhduttaja vuotaa. Töineen 622e. Ajattelin tehdä kuitenkin itse. Mistähän noita osia saisi halvalla, lauhdutin ja kuivain? Auto 740i e32. Tällä hetkellä halvimmat lauhdutin 180e, kuivain 72e.
-after all is said and done more is said than done-
Pienestä reiästä tulee hitaasti ja isosta hieman nopeammin.. Näin yksinkertaista.. Muutaman vuoden välein jos tarvii täytää niin eipä silloin kannata
liiemmin huolestua, meinaa olla noissa autoissa noi liitokset ja värinän vaimentimet sellaiset jotka pikkuhiljaa vuotaa. Sit jos jostain enemmän vuotaa niin yleensä se on lauhdutin, saa vuosien saatossa niin paljon paskaa ja hiekkakylpyä että tulee reikiä..
Onko huoltokirjassa erillistä merkintäpaikkaa suoritetulle ilmastoinnin huollolle? Muuten menee arvaamiseksi => huoltoon ennen helteitä...
Samoin edellisen bemarini kompura. Hyvin kuitenkin pyöri kolme vuotta väriaineen kanssa... ja aika outoa jos Pellen pajalla jätetään väriaineet sisään jos ne tosiaan aiheuttaa tollaisia ongelmia. Luulisi että ne ainakin tietäisi asian.
Juu, voihan toimia hyvinkin pitkään. Autossa noita käyttötunteja tulee vähän, joten kestää se aikansa, hyvää se ei tee ..
Ite työskentelen kylmäkoneasentajana ja korjailen työkseni päivittäin kylmäkoneita (Kaupankylmää ja ilmastoinnin jäähdytystä)
Sitä ongelmaa mitä väriaine aiheuttaa ei kaikki tiedä ja ei myös välitä siitä, saapahan vaihtaa kompressorin sit myöhemmin -> työllistävä vaikutus!
Arvaa vaan kuinka huijaustouhua toi merkkihuoltojen/rengasliikkeiden ilmastoinnin huolto on..
Hommahan menee niin, että viet ehjän/toimivan auton ilmastoinnin
huoltoon. Kylmäaineet imetään laitteeseen, jonka avulla kylmäaine kuivataan kuivainkivien avulla. Näin ainakin tapahtuu moneessa huollossa. Sitten laitetaan autoon takaisin ja lisätään uutta ainetta jos tarvii. Tähän asti ihan OK. Mutta entäpä kun aiemmin samassa laitteessa on käynyt sellainen auto jossa on kosteutta ilmastoinnissa ja vieläpä useampi auto ja se on imetty korjaamon laitteen kuivain kiviin niin niissä on kosteutta. Nyt sun ehjä auto tuotiin samaan laitteeseen ja huollettiin samassa laitteessa, nyt sun ehjässä ilmastoinnissa voi olla mukana kosteutta..
Nimittäin niitä kuivainkiviä ei kuulema vaihdeta sit kovin usein! Eräs kylmäalan opettaja oli kysynyt muutamasta huoltopaikasta/auton merkkihuollosta onko niillä vaihdettu kyseisiä kuivaimia.. Ei kuulema koskaan ja toinen vastaus oli mitä ne on ja pitäisikö niitä joskus vaihtaa..
No kun Tapsa aiheesta jotain tiedät, niin millainen on sopiva huoltoväli R134 systeemille? Kannattaako se tarkistuttaa parin vuoden välein vai sitten vasta kun kylmän tulo alkaa hiipua?
Juu, voihan toimia hyvinkin pitkään. Autossa noita käyttötunteja tulee vähän, joten kestää se aikansa, hyvää se ei tee ..
Ite työskentelen kylmäkoneasentajana ja korjailen työkseni päivittäin kylmäkoneita (Kaupankylmää ja ilmastoinnin jäähdytystä)
Sitä ongelmaa mitä väriaine aiheuttaa ei kaikki tiedä ja ei myös välitä siitä, saapahan vaihtaa kompressorin sit myöhemmin -> työllistävä vaikutus!
Arvaa vaan kuinka huijaustouhua toi merkkihuoltojen/rengasliikkeiden ilmastoinnin huolto on..
Hommahan menee niin, että viet ehjän/toimivan auton ilmastoinnin
huoltoon. Kylmäaineet imetään laitteeseen, jonka avulla kylmäaine kuivataan kuivainkivien avulla. Näin ainakin tapahtuu moneessa huollossa. Sitten laitetaan autoon takaisin ja lisätään uutta ainetta jos tarvii. Tähän asti ihan OK. Mutta entäpä kun aiemmin samassa laitteessa on käynyt sellainen auto jossa on kosteutta ilmastoinnissa ja vieläpä useampi auto ja se on imetty korjaamon laitteen kuivain kiviin niin niissä on kosteutta. Nyt sun ehjä auto tuotiin samaan laitteeseen ja huollettiin samassa laitteessa, nyt sun ehjässä ilmastoinnissa voi olla mukana kosteutta..
Nimittäin niitä kuivainkiviä ei kuulema vaihdeta sit kovin usein! Eräs kylmäalan opettaja oli kysynyt muutamasta huoltopaikasta/auton merkkihuollosta onko niillä vaihdettu kyseisiä kuivaimia.. Ei kuulema koskaan ja toinen vastaus oli mitä ne on ja pitäisikö niitä joskus vaihtaa..
Poikkeuksiakin tietysti on, jossain homma toimii.
Juu, meilläpäin on koneita jotka osaavat jo "puhdistaa kylmäaineen". Siis pumppaa ilmat pois ja erottaa öljyt jne. Kosteutta ei järjestelmässä monesti ole. Jos on voi melkei syyttää vain asentajaa. Ite en laittais "automaattia" edes kiinni järjestelmään jossa on ollut vuoto. Tai jos järjestelmässä on vähänkin kosteutta, niin eihän sitä edes pääse tarvittavaan alipaineeseen. Mutta onhan kaikenlaisia firmoja joissa typpikin voi olla tuntematon käsite....
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
No kun Tapsa aiheesta jotain tiedät, niin millainen on sopiva huoltoväli R134 systeemille? Kannattaako se tarkistuttaa parin vuoden välein vai sitten vasta kun kylmän tulo alkaa hiipua?
No, monen vanhemman kylmäasentajan kanssa olen joskus aiheesta jutellut ja moni sanonut että niin kauan kuin se toimii niin ei tarvi koskea. Jos autoa haluaan kauan pitää niin kyllähän ne öljyt vois vaihtaa, varsinkin jos ei tiedä milloin niitä on vaihdettu. Kylmäaineen määrän vaikka joka toinen vuosi. Varsinkin jos vanhemphi auto. Itellä löytyy kaikki välineet niin ton tarkistuksenhan tekee joka vuosi..
Ja sellaisen käsitestin voi kokeilla useamminkin, eli ilmastoinnin putket jotka menevät rintapellistä sisätiloiin, siitä pellin luota kokeilee imuputken lämpötilan, että onko putki viileä kun ilmastointit hetken on ollut päällä. Nestelinja on hieman lämmin.
Noin sitä kokeillaan ja katsotaan paineita mittareista hieman isommissa järjestelmissä kuin nää auton systeemit. Jos ei osais kädellä kokeilla niin monesti moni järjestelmä ei toimis..
Juu, meilläpäin on koneita jotka osaavat jo "puhdistaa kylmäaineen". Siis pumppaa ilmat pois ja erottaa öljyt jne. Kosteutta ei järjestelmässä monesti ole. Jos on voi melkei syyttää vain asentajaa. Ite en laittais "automaattia" edes kiinni järjestelmään jossa on ollut vuoto. Tai jos järjestelmässä on vähänkin kosteutta, niin eihän sitä edes pääse tarvittavaan alipaineeseen. Mutta onhan kaikenlaisia firmoja joissa typpikin voi olla tuntematon käsite....
Voi olla kosteutta jos on imuputkessa vuoto, tai höyrystimessä. Ei tietenkään mitään suuria määriä. Mutta se juuri että kun noita koneita millä noita ilmastointeja huolletaan, niin niitä koneita ei huolleta. Muutenhan homma ihan ok..
Typpi on hyvä peli... Painetestaukseen ja kuivaukseen..
Kyselin metroautosta (bmw jälleenmyyjä) e32:een ilmastoinnin lauhduttajan ja kuivaimen hintaa, samoja osia e34:ssä. Lauhdutin 469e ja kuivain 168e. Suomesta varaosamyynnistä/vastaavasta n. 180 ja 72 euroa vastaavasti. Ebaystä toimitettuna noin 100 ja 45-50 euroa.
-after all is said and done more is said than done-
Laitetaas ny tännekkin. Kävin tänään merkkiliikkeessä kysymässä tuosta ilmastoinnin huollosta. Hinta olis noin 100€ ja sisältäen kaikki. No sitten muistin tämän keskustelun kun huoltomies sanoi että järjestelmään laitetaan väriaine. Kysyin että otetaanko se sitte sieltä pois,vastas että ei oteta ja että ei se sielä mitään tee Mä en pian huolla koko ilmastointia
Huoltolaitteita toimittava Tecalemit kertoo asiakaslehdessään että "Monet autovalmistajat (mm. Jaguar, Opel, Volvo, Nissan Japan, Ford USA, GM) lisäävät Tracerline-värin jo tehtaalla jälkimarkkinoinnin tarpeisiin."
Lainataanpas tätä thriidia kun ei haulla nopeasti löytynyt.Eli kertokaapas mistä lähteä vikaa etsimään kun ilmastoinnin kompura ei kytkeydy päälle?Sulakkeet ok.Katkaisijaan syttyy valo.Vielä syksyllä toimi normaalisti.Joo jo pirssi on e34 535i -92 ja manuaali-ilmasto.
Comment