Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jpeltoma
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Missä sinä olet ilmastointia huollattanut? Minulla on nyt uusi kompura, joka pitäisi vaihtaa, mutta mistä löytyy asiantunteva huolto joka sen osaa tehdä oikein? Pitääkö ajaa Tampereelle asti? Olen kyllä jo miettinyt, että teen vähän eBay-ostoksia ja vaihdan tuon itse, mutta siinä opettelussa saattaa mennä rikki muutama kompura...
    Mitä yksityiskohtaa mahdat tarkoittaa? Itse tein kompurahuollon edelliseen autooni (E34), ja eipä siinä mitään ihmeellistä ollut. Kompurasta vuosi akselin tiiviste, eli se tavallinen paikka. Tilasin tiivisteen jenkkilästä, muistaakseeni jotain 12$ tms. Irrotin/Purin kompuran ja vaihdoin tiivisteen. Sitten vaan kylmähuoltoon alipainetestiin ja aineet sisälle.
    Eikai tossa muuta vaaraa ole, kuin se että varmistaa järjestelmän olevan tyhjä ennen purkua, vai mitä tarkoitat? Aineet saa imettyä huollossa.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by Racink View Post
    Ilmastointi reistailee täälläkin ja pahemman kerran. Eli talvella tehdyn ilmastoinnin huollon jälkeen ilmastointi ei ole enää toiminut(kompura ei pyöri), tai toimi 1-2 viikkoa huollon jälkeen mutta kompura piti pahaa rohinaa, eli kompura on ainakin ostoslistalla. Nyt vein auton uudestaan huoltoon(eri firma)
    Missä sinä olet ilmastointia huollattanut? Minulla on nyt uusi kompura, joka pitäisi vaihtaa, mutta mistä löytyy asiantunteva huolto joka sen osaa tehdä oikein? Pitääkö ajaa Tampereelle asti? Olen kyllä jo miettinyt, että teen vähän eBay-ostoksia ja vaihdan tuon itse, mutta siinä opettelussa saattaa mennä rikki muutama kompura...

Leave a comment:

• Racink
    replied
    Ilmastointi reistailee täälläkin ja pahemman kerran. Eli talvella tehdyn ilmastoinnin huollon jälkeen ilmastointi ei ole enää toiminut(kompura ei pyöri), tai toimi 1-2 viikkoa huollon jälkeen mutta kompura piti pahaa rohinaa, eli kompura on ainakin ostoslistalla. Nyt vein auton uudestaan huoltoon(eri firma) että saisin tietää pitääkö muuta vaihtaa kuin se kompura, järjestelmä oli täysin tyhjä ja vahva veikkaus oli että pelkästään se ääntelevä kompura vuotaa mutta varmoja ei voitu olla koska ensimmäisessä huollossa ei oltu laitettu väriainetta sekaan, eli siis uusi huolto väriaineiden kanssa, alipaine pysyi todella hyvin järjestelmässä joten sen mukaan vuotoa ei ollut ja ei muuta kuin aineet sisään(~700g). Nyt aineet pysyi sisällä enää ~3 päivää jonka jälkeen toinen täyttöputkista näytti tältä ---> Klik!

Ilmeisesti tuo täyttöputken venttiili vuotaa? Näyttäisi siltä että pelkän venttiilin saa vaihdettua putkeen eli sekin siis kompuran lisäksi vaihtoon.

Epäily kompuran vuotamisesta oli myös totta, huono kuva otettu auton alapuolelta. Klik!

Ennen ensimmäistä huoltoa ilmastointi on kuulemma(edellisen omistajan mukaan) pelannut moitteitta ja äänettömästi, joten voiko ilmastoinnin huollon ryssiä noinkin pahasti että kompura ja venttiili hajoaa esim. liiallisen kylmäaineen yms. takia? Vaiko vaan vanhuuttaan hajonnut niinkuin tämä kolarikorjaamo väittää? Joku tässä nyt vetää pässiä narusta mutta kuka....

Ensimmäinen huolto tehty siis edellisen omistajan toimesta kolarikorjaamossa pienen keulamällin jälkeen kaskon piikkiin, oli mennyt joitain ilmastoinnin letkuja rikki ja järjestelmä tyhjentynyt.

Auto on sigun e39 11/98.

Uutta kompuraa olen etsiskellyt ja siitä lisää kysymyksiä täällä --> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=72941&page=2
    Last edited by Racink; 01-04-2008, 12:36.

Leave a comment:

• ttw
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Vuotaako todella putket? Eikä vain o-renkaat?

535:en automaatti-ilmastointiin isceonin täyttö maksoi 100€, että toi 170€ kuulostaa kovalta hinnalta.
    Juuh, ite letkut/putket paskana.

Leave a comment:

• zener
    replied
    Originally posted by ttw View Post
    Jokainen putki vuotaa. Lauhdutin ja muut sentään ehjät.

Eli kesän viileys tulee maksamaan about 300€ + täyttö 2kg Isceon 49 yms 170€.
    Vuotaako todella putket? Eikä vain o-renkaat?

535:en automaatti-ilmastointiin isceonin täyttö maksoi 100€, että toi 170€ kuulostaa kovalta hinnalta.

Leave a comment:

• ttw
    replied
    Noniin, tänään käytiin vähän E34:n ilmastointia koeponnistelemassa.

Jokainen putki vuotaa. Lauhdutin ja muut sentään ehjät.

Eli kesän viileys tulee maksamaan about 300€ + täyttö 2kg Isceon 49 yms 170€.

Ihanan kallista.

Saakos noita putkia/letkuja halvemmalla mistään?
    Last edited by ttw; 06-02-2008, 16:52.

Leave a comment:

• |parsakaali|
    replied
    tästä ilmastoinnin huollosta vielä sen verran. Tässä tämänhetkisessä autossa on ilmastointi ja ennen minun omistukseen siirtymistä auto seisoi 4v ja sitä ennen ties miten kauan. Ilmastointia ei ole "huollatettu" varmastikkaan ainakaan 10 vuoteen. Ja Sitten kun testasin auton ilmastointia niin hihna paikalleen (tämän ostin uuden, koska sitä siinä ei ollu) ja sehän töimii ja ihan kylmääkin puhaltaa. Ainu oli flektin etuvastus rikki. Eihän sitä tarvitse huollattaa jos se vain suinki toimi.. Itse en ole yhdestäkään autostani huollattanut ilmastointia, muutamaan vain lisännyt kylmäainetta...
    Edit en itse ainakaan nää mitään syytä huollattaa ilmastointia jos se toimii.
    Last edited by |parsakaali|; 28-09-2007, 23:22.

Leave a comment:

• Pode
    replied
    Olen valitellut siellä tapahtuneita tuulilasin vaihtoja. Mutta silti korikorjaamo siellä nyt kuitenkin on toiminut paljon paremmin kuin tämä varsinainen huoltopuoli ja jos tuo lasi menee vielä rikki, niin aion ehkä vielä kerran kokeilla miten lasin vaihto nyt onnistuu...
    Kun viet auton seuraavan kerran laakkoselle (jos viet) lasin vaihtoon tai muuten peltipuolelle, niin sanot vaan työnjohtoon että Appalan Pekka on ainut joka autoon saa koskea! Siinä on mies joka osaa hommansa ja siivoaa auton sisältä&päältä sotkunsakkin huolella!

Leave a comment:

• pesälä
    replied
    Laakkosen huolto

[quote=TJJ;1016887]Jos viette käytetyn tuontiauton Jyväskylän Laakkoselle merkkihuoltoon, voi ne näköjään mokailla, ja hajottaa mitä tahansa, ja sitten vedota tuollaisiin juttuihin. Eli näköjään oikea toimintamalli on tämä: paljon valokuvia ja niihin todistajat, samat todistajan kyytiin ja kuuntelemaan sivuääniä, muista tehdä myös nauhoitus, sitten vielä auto todistajien läsnäollessa puolueettomaan tekniseen tarkastukseen. Ja sitten sen uskaltaakin viedä Jyväskylän Laakkoselle virallisen BMW-merkkihuollon hajotettavaksi...

Jep, jep,
    mulla samantapasia kokemuksia Hgin päästä Laakkoselta. Valokuvat olis pitänyt olla, kun autoon kuuluvia osia katosi Laakkosen huollossa! Laakkosen mukaan niitä ei ole ollut tullessa/niitä ei oltu irrotettu Laakkosella... Muutenkin pelti- ja maalaushommat Hgin Laakkosella aivan ala-arvosia; useampaan otteeseen käytiin korjailemassa hommia, joita ei viitsitty tehdä kerralla kuntoon.
    Konepuolella myös kohauteltiin olkapäitä, kun oli mahdollisuus, että lasku menisi Laakkosen piikkiin. Kun pääsin helpommalla, niin korjailin joitakin vikoja lopulta itse.
    Iso vitutus ja pettymys maahantuojan huoltoon - aivan perseestä suoraan sanottuna. En vie enää ikinä autoa huoltoon Hgin Laakkoselle.

Leave a comment:

• suffeli
    replied
    Autoa en ole enää sinne vienyt huoltoon/korjaukseen, 2. huolto oli vielä siellä, mutta sen jälkeen olen tehnyt itse. Missä aiot itse teettää huollot ja muut korjaukset? Oletko optimistinen lopputuloksen suhteen?
    Erikoisautossa käytin vuoden alussa ja homma toimi silloin niin loistavasti, että kokeillaan uudestaan. Tosin onhan siitäkin paikasta kuulunut jotain moitteita. Käytän kohta autoni siellä ja kerron sitten miten meni....

Leave a comment:

• arska84
    replied
    Originally posted by walle View Post
    mikäs on kun ilmastoinnin ottaa pois päältä niin joskus saattaa semmonen saissen haju tulla kabiiniinmitäs sille kannattas tehä
    Kokeiles Fortea Työkaveri kokeili kun sille ehdotin tuota ja kuulemma hajut lähti

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Originally posted by suffeli View Post
    Etkös sää TJJ ole ennenkin täällä valitellut Laakkosen touhuja? Tulee vaan mieleen, että miks ihmeessä sää edes viet autosi sinne? Mulla on tulossa kunnon huollot eteen tässä ensi kuun aikana, eikä ole tullut edes mieleen että menisin Laakkoselle!!
    Olen valitellut siellä tapahtuneita tuulilasin vaihtoja. Mutta silti korikorjaamo siellä nyt kuitenkin on toiminut paljon paremmin kuin tämä varsinainen huoltopuoli ja jos tuo lasi menee vielä rikki, niin aion ehkä vielä kerran kokeilla miten lasin vaihto nyt onnistuu...

Autoa en ole enää sinne vienyt huoltoon/korjaukseen, 2. huolto oli vielä siellä, mutta sen jälkeen olen tehnyt itse. Missä aiot itse teettää huollot ja muut korjaukset? Oletko optimistinen lopputuloksen suhteen?

Mutta ilmastoinnin osalta olin mainoksen uhri, heillä kun oli tuo sopivaan hintaan. Ja kyllä siitä on nyt riemua riittänyt jo moneksi kuukaudeksi. BMW Suomelle ne oli valehdelleet, että autoni ilmastoinnin korjauksen oli arvioinut joku puolueeton firma ja tapaus on katsottu loppuunkäsitellyksi. Ei tosin ole loppuunkäsitelty minun puolelta eikä tuo puolueeton firma ole ollut minuun yhteydessä. Mutta kai ne sitten sai Laakkoselta tarpeeksi "puolueetonta" tietoa tehdäkseen "puolueettoman" arvion.

Leave a comment:

• Fallu
    replied
    mikäs on kun ilmastoinnin ottaa pois päältä niin joskus saattaa semmonen saissen haju tulla kabiiniinmitäs sille kannattas tehä

Leave a comment:

• suffeli
    replied
    Etkös sää TJJ ole ennenkin täällä valitellut Laakkosen touhuja? Tulee vaan mieleen, että miks ihmeessä sää edes viet autosi sinne? Mulla on tulossa kunnon huollot eteen tässä ensi kuun aikana, eikä ole tullut edes mieleen että menisin Laakkoselle!!

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Kysyin Laakkosella käytetyn Robinair-täyttölaitteen maahantuojan kantaa tähän asiaan ja he selvittivät tuota juttua, tämä oli vastaus:
    "Saamiemme tietojen mukaan kyseinen laite on kalibroitu huoltosuunnitelman mukaan ja samoin sitä käyttävät henkilöt ovat koulutetut ja asiansa osaavat."

Asentajien ylitäyttöpuheisiin ei maahantuoja suostunut ottamaan kantaa. Ja varmaan ne asentajat on nyt "koulutettu" olemaan hiljaa ja kertomaan yhtenäistä tarinaa tapahtumista...

Kun huollon lopputulos oli tuollainen, niin tästä pitää kai vetää sellainen johtopäätös, että noiden Robinair-laitteiden kalibroinnit ja huoltosuunnitelmat ovat mitä sattuu tai sitten koulutus/asentajien tiedot on pielessä. Joten tuollainen Sand:ille tapahtunut 100g ylitäyttö on kai ihan normaali ja yleinen asia ja ilmeisesti myös tuo minun suurempi ylitäyttö.

Aika uskomatonta touhua, pitihän se arvata, että Suomessa BMW-merkkihuollossa tämäkin asia tehdään miten sattuu. Seuraavaksi sitten kuluttajariitalautakuntaan kirje ja taidanpa samalla kirjoittaa muutamaan auto-lehteenkin...

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎