Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Retze
    replied
    Asentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos



    Onko tosiaan noin päässyt käymään, missä ???

    Leave a comment:


  • sand
    replied
    Originally posted by sand View Post
    Tuon perusteella ovat ihan varmasti Laakkosella täyttäneet liikaa. Auton ei tarvitse olla kauan käynnissä kun flekti pyörii täysiä. Kompuran katkoo parin minuutin välein.
    Kävin sitten Laakkosella valittamassa ylipaineesta. Huoltoneuvoja oli asiasta eri mieltä ja hänen mielestä järjestelmä toimi ihan normaalisti. Tarkistivat kuitenkin aineen määrän ja sitähän oli se 100g liikaa. Pyysin vielä uuden täytön jälkeen tarkistamaan paineet ettei tullut taas liikaa. Nyt toiminta vaikuttaa normaalilta, eli kyllä merkkiliike osaa.
    Originally posted by TJJ View Post
    Tyhjiöimun ja täytön jälkeen aiheet kuulemma tuli ylipaineen takia ylipaineventtiilistä pihalle. Ja sitten pitikin vaihtaa uusi kuivain ja paineanturi jotta systeemin sai toimimaan,
    Asentajien mukaan laite on viimeaikoina temppuillut ja joihinkin autoihin ainetta on mennyt liikaa ainetta. Johonkin autoon kuulemma parikin kiloa liikaa ja järjestelmä oli ampunut paineet ulos. Tästä kun huoltoneuvojalle sanoin, niin hänen mukaan laite on kuulemma toiminut ihan normaalisti.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Eilen illalla mittari näytti 0 ja +1°C välillä olevaa lämpötilaa, kun älyttiin laittaa konepelti kiinni (E34 imee etuikkunan alta). Tätä edelsi kompressorin vaihto ja täyttö R12 aineella, vanha kun on.

    1. Haetaan Laakkoselta tiivisteitä, 3.40€. Mitään tietoa mihin kylmäaineeseen soveltuvat ei ole.
    2. Viedään auto tallille. Nysvätään lankkujen kanssa, jotta auto saataisiin hiukan liian jyrkäksi jätetyillä ajorampeille.
    3. Todetaan työskentelytila pieneksi. Auringonpaisteessa haalarit alkavat tuntumaan jo lämpimiltä.
    4. Pannaan uusi ruohonleikkuri ajokuntoon. Hyvin lämmintä.
    5. Ihmetellään, miten moottorin alla olevan muovisuojan saa pois. Tarpeeksi ruuveja & muttereita irti, niin syliinhän se tuli. Ihmetellään, mistä ihmeestä se kaikki öljyinen moska on ilmaantunut.
    6. Vietetään tovi keulan alla. Miten ihmeessä vanha kompura pitäisi saada pois, kun tilaa ei ole oikein mihinkään. Aletaan avaamaan ilmastoinnin letkuja. 22-millinen avaa kivasti pienemmän, isomman kanssa tulleista hankaluuksista myöhemmin.
    7. Irroitetaan alakiinnitys. Kas, eihän se kiilahihna tarpeeksi löysäksi tullutkaan.
    8. Vaihtelun vuoksi etsitään kompuran sähköjohdon kiinnitys. Kyllä, alhaalla pienessä lävessä, myöskin äärimmäisen likainen. Vain 10min töitä, ja yksi sähköliitos on taas auki.
    9. Todetaan, että työkaluissa ei ole tarpeeksi isoa avolenkkiä isomman ilmastointiletkun avaamiseen. Kiiruhdetaan Biltemaan, jo toista kertaa sinä päivänä. 26mm ja 27mm - 14.75€.
    10. Todetaan, että olisi pitänyt sittenkin ottaa se 30mm avolenkki. Kiroilua, ääneen. Tässä vaiheessa kaikki sijaistyökalut (Ostos-TV-kalu ja putkitongit) on jo todettu kelvottomiksi.
    11. Soitetaan naapurin leskirouvalle, että olisiko miehen jäämistössä tarpeeksi isoa jakaria. Mennään hakemaan ja todetaan, että kotikuja tuntui paljon pidemmältä kakarana. Luvataan palauttaa jakari, joka jäi sitten palauttamatta.
    12. 1.5h turhaa työtä, monta euroa köyhempänä ilmastoinnin isompi letku saadaan irti. Helposti.
    13. Todetaan, että vesipumppua pitää siirtää, että saadaan tarpeeksi löysää hihnaan. Ihmetellään mekanismia, kokeillaan erilaisia työkaluja. Kirotaan sitä, että omat työkalut unohtuivat kotiin. Kirotaan sitä, että tulostetut sivut korjausoppaasta jäivät töihin.
    14. Kiilahihna irti. Kompuran yläkiinnityskohta paikallistettu. Yllätys ei ole suuri, että tämäkin kohta on ahdas ja vaatii melkein pienoismallityökaluja. Onneksi muutamassa halpasarjassa on leluräikkä, mikä mahtuu. Leluräikkä vain ei tahdo kestää. Päälle tippuu outo moskainen esine, mikä osoittautuu moottorin öljykorkiksi. Naureskellaan mielessä ääliölle, joka sen on onnistunut moneksi vuodeksi sinne tiputtamaan. Lopetetaan naureskelu, kun tunnistetaan moottoritilassa eräs punainen muovikorkki, joka on edellliskesän jäähdytysletkuvaihtourakan jäljiltä.
    15. Kompura irti. 8.2 kg tuntuu rinnan päällä varsinkin kun muistaa, että vanhan kompuran öljyjä ei saa läikyttää, vaan siirtää uuteen. Hivuttaudutaan keulan alta kiitollisena siitä, että juuri siinä kohtaa ole muurahaisia. Muurahaiset löytyvät siitä kohtaa, missa vaihtokompura on valumassa tyhjäksi. Todetaan, että sandaalit ovat siinä mielessä huono vaihtoehto kengäksi, että erilaiset hyönteiset pääsevät puremaan.
    16. Vanhan kompuran öljyt valumaan, varaosa alkaa olemaan jo aika tyhjä. Ihmetellään, että vuoden -92 R12-Seiko Seikien öljyissä on eroa. Toinen on kirkkaan keltaista ja toinen näyttää normaalilta mineraaliöljyltä. Urakan tässä vaiheessa todetaan tarve jättää epäolennaiset laatukriteerit pois.
    17. Laitetaan uudet tiivisteet letkuihin, todetaan että väri on sama. Suunnilleen? Kestää R12-kylmäaineen?
    18. Varaosakompuraan vanhan kompuran öljyt, ei olisi saanut läikkyä yhtään kun lisää ei ole. Suunnilleen 1-2dl meni uuteen osaan, toivottavasti se riittää. Jätetään epäolennaiset laatukriteerit tarkemmasta harkinnasta hidastavina.
    19. Kompura kiinni, letku yms liitokset kiinni. Askarrellaan vesipumpun kanssa, laitetaan hihna kireälle. 5 min muiden hihnojen tökkimisen jälkeen löysätään kiilahihnaa aivan vähäsen.
    20. Konehuoneen alusmuovin kiinnityksen jälkeen todetaan, että uuden kompuran kiinnitys vei aikaa 1/5 vanhan irroituksesta.
    21. Urakan aloitus oli joskus klo 13, klo on nyt 20.30 kun soitan, onnistuisiko täyttö näin illlalla. Onnistuu.
    22. Melkein tuntia myöhemmin perillä. Alipaine pysyy, ei sihise mistään. Kompura lähtee pyörimään.
    23. Korkeapaineissa häikkää, aluksi epäillään jäätä (mahd. kosteutta vaihtokompurassa, joka oli maannut noin vuoden autotallin hyllyllä).
    24. Noin 1h aloituksen jälkeen todetaan, että jäähdytinkenno saattaa olla hiukan osittain tukossa jossain. Tämä aiheuttaa hiukan suurempaa rasitusta kompuralle mutta kun viimeinen mittaus osoittaa lämpötilaa nollan ja +1°C väliltä, tulee suositus unohtaa asia ja nauttia viileydestä. Normitäyttö on 1.5kg, mutta tod. näk. osittaisen tukoksen takia se jätetään 1.25kg kompuran säästämiseksi koska "top-up" ei toisi enää muutenkaan lisää viileyttä.
    24. Flekti pyörii, ikkuna on kirkas, kenno ei haise, mikään ei vuoda, kompura kauniisti (=mikään laakeri tms ei huuda), ACC toimii vastoin pahimpia pelkoja -> kylmää. Kotimatka ajetaan ilmastointi täysillä, tulee hiukan vilu mutta sehän kuuluu kesään.
    25. Kotona n. 23.50. Keskustelua A/C-projektista, aikataulutuksesta, tiedotuksesta yms. Ilmaistaan, että seuraavan päivän Korkeasaaren reissu vaimon suvun kanssa ei ole enää osaltani vapaaehtoinen.

    Auto on nyt viileä. Siitä saa vaikka Valion maitoauton. Kylmyydestä nautitaan, vaikka sitten räkä valuen, yskien tai hellasärön voimistuessa. Seuraavan viikon säätiedotus lupaa viilenevää sekä sateita.

    Leave a comment:


  • docjones
    replied
    ilmastoinnin huolto

    Onko joku oikeasti mitannut kabiiniin tunkevan ilman lämpöä ennen ja jälkeen ilmastoinnin huoltoa? Oma kuusi vuotias e39 puhaltaa edelleen ihan hyvin ja tuntuukin siltä että turha lähteä viemään tuota mihinkään huoltoon koska huolloista saadut kokemukset ovat ilmeisesti vähintäänkin olemattomia ellei jopa negatiivisia.
    Ainoa omaan tehty huoltotoimenpide oli kesän alussa suoritettu välijäähdyttimen kennon putsaaminen. Tiedä sitten oliko tuolla vaikutusta, koska paikallaan ollessa, kennoa pystyy puhdistamaan lähinnä vain pinnallisesti.

    Oma tulos on mitattu säätämällä keskisuuttimien lämpö kolmelle siniselle pallolle ja laittamalla puhallus ulos pelkästään niistä. Mittaus tapahtui noin viisi minuuttia ajoon lähdön jälkeen, kun auto oli seisonut koko päivän pihalla.


    -
    JN
    Last edited by docjones; 09-06-2007, 17:58.

    Leave a comment:


  • Ravermeister
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Mitenkäs tuo on kun E34:ssa automaatti-ilmastointi, ja kuskinpuolelle tulee aina lämpimämpää ilmaa mitä vänkärin puolelle? Asteikolla ei väliä.
    Huomannu omassa E34 missä myöskin automaagi-ilmastointi ihan saman, eli kuskille tulee aina vähän pienemmällä puhallusteholla ja vähän lämpimämpää ilmaa kuin vänkärille... Luulisin että on ihan ominaisuus, edellisessä autossa oli ihan sama homma :think

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Mitenkäs tuo on kun E34:ssa automaatti-ilmastointi, ja kuskinpuolelle tulee aina lämpimämpää ilmaa mitä vänkärin puolelle? Asteikolla ei väliä.

    Kuskinpuolen ilmansekoitus läppämoottori on ilmeisesti rikki, kun pyörii ympäri asti kun asteita säätelee, mutta sekin on nyt hätäratkaisuna kokonaan auki. Vai voiko tuo johtua jostain muusta, että läppämoottori pyörii ympäri?

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by 325 ix View Post
    laita maksimijäähdytys päälle ja samoin nopein puhallin taso...suuntaa puhallus pelkästään keskisuuttimille ja laita lämpömittari siihen....alle 5 asteen jos menee niin toimii vielä aika hyvin
    Originally posted by TJJ View Post
    Keskipuhaltimista pitäisi tulla +6 asteista ilmaa kun säädöt ovat kylmimmillään (ja ilmeisesti puhallus pienellä).
    Eilen tuli nyt sitten testailtua tämäkin, eli puhallus ei ollut täysillä vaan automaatilla (oisko pykälä 3-4) ja kaikki ilma oli suunnattu vain keskisuuttimeen. 10 km ajelun jälkeen lämpömittari näytti +4°C eli kai tuo siltä osin kunnossa on. Kauan tosiaan ottaa että nuo putket sun muut jäähtyy niin paljon että tuota maksimikylmää saa. Alle 10 asteen jäähtyi aika nopeastikin, mutta kuudesta asteesta alaspäin otti aikaa.

    Isommalla puhaltimen nopeudella tämä tietysti kertoisi enemmän järjestelmän todellisesta jäähdytyskyvystä, pitää vielä kokeilla joskus toinen mittaus siten, että jäähdyttelee ensin pienellä teholla tonne +5 asteen tuntumaan ja sitten lisätä puhallusta asteittain niin näkee nouseeko tuo ilman lämpö jossain vaiheessa.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 08-06-2007, 07:44.

    Leave a comment:


  • ahtaja
    replied
    Missä sijaitsee vanhemmassa kalustossa (e30):ssä ilmastoinnin flektin etuvastus?Nyt ei toimi kuin nopea pyörintä flektillä.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Black View Post
    Sul on näköjään e34:nen tuo auto niin sen flektin kuuluu toimia juuri noin. Kompuran käynnissä ollessa heti lähtee käymään ja sitten jos tulee lisää painetta rupee pyöriin täysiä.
    Taitaa olla tuossa omassa vain yksi asento. Täysillä.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Black View Post
    e39 facelift mallissa tulivasta tuo että se flekti säätyy sen mukaan kuinka paljon painetta on järjestelmässä.
    Tuli siis jo 9/98 alkaen E39:iin, kuten monet muutkin tekniikkamuutokset.

    Leave a comment:


  • Black
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Tjaah, joskus tuntuu että on parempi vaan olla tyytyväinen siihen, että jokin toimii, eikä miettiä, että miten se toimii... Pääasia että riittävän kylmää pukkaa.
    Sul on näköjään e34:nen tuo auto niin sen flektin kuuluu toimia juuri noin. Kompuran käynnissä ollessa heti lähtee käymään ja sitten jos tulee lisää painetta rupee pyöriin täysiä.

    e39 facelift mallissa tulivasta tuo että se flekti säätyy sen mukaan kuinka paljon painetta on järjestelmässä.

    Tämä ainakin oma käsitysasiasta viisaammat voivat korjata

    Leave a comment:


  • Black
    replied
    Originally posted by Extra View Post
    Onkohan kans aineet vähis ku laittaa auton käyntiin niin tyhjäkäynnillä pukkaa aika heikosti kylmää..? Vasta kun lähtee ajamaan niin alkaa tulla reippaammin. Mitenköhän tuon flektin toiminnan tarkastais ku auto on 320d -02 automaatti ilmastoinnilla ja sitä ropellia ei kuule eikä näe mistään. Tai sitte en osaa vaan katsoa.
    Sulle haiskahtais ennemminkin samalta vialta ku mulla eli se flekti ei toimi. Lauhdutin ei saa ilmaa tarpeeks ja vasta ajoviima viilentää sen niin sitten tulee kylmää ilmaa.

    Leave a comment:


  • Extra
    replied
    Onkohan kans aineet vähis ku laittaa auton käyntiin niin tyhjäkäynnillä pukkaa aika heikosti kylmää..? Vasta kun lähtee ajamaan niin alkaa tulla reippaammin. Mitenköhän tuon flektin toiminnan tarkastais ku auto on 320d -02 automaatti ilmastoinnilla ja sitä ropellia ei kuule eikä näe mistään. Tai sitte en osaa vaan katsoa.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Tjaah, joskus tuntuu että on parempi vaan olla tyytyväinen siihen, että jokin toimii, eikä miettiä, että miten se toimii... Pääasia että riittävän kylmää pukkaa.

    Leave a comment:


  • 540iA Tapsa
    replied
    Sikshän sitä lauhduttimen puhallinnopeutta pyritään säätämään että korkeapaine pysyisi sopivalla tasolla. R-134a aineella +35 - +45 nesteenlämpötilan täytyis olla jotta tulistuminen oikea.. näin karkeasti. tarkoittaa siis että korkea paine 10-13 baria niin hyötysuhde jonkinlainen.. sen yli tai ali kun mennään niin hyötysuhde laskee.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎