Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 540iA Tapsa
    replied
    Originally posted by Apophis View Post
    Samoin edellisen bemarini kompura. Hyvin kuitenkin pyöri kolme vuotta väriaineen kanssa... ja aika outoa jos Pellen pajalla jätetään väriaineet sisään jos ne tosiaan aiheuttaa tollaisia ongelmia. Luulisi että ne ainakin tietäisi asian.
    Juu, voihan toimia hyvinkin pitkään. Autossa noita käyttötunteja tulee vähän, joten kestää se aikansa, hyvää se ei tee ..

    Ite työskentelen kylmäkoneasentajana ja korjailen työkseni päivittäin kylmäkoneita (Kaupankylmää ja ilmastoinnin jäähdytystä)
    Sitä ongelmaa mitä väriaine aiheuttaa ei kaikki tiedä ja ei myös välitä siitä, saapahan vaihtaa kompressorin sit myöhemmin -> työllistävä vaikutus!

    Arvaa vaan kuinka huijaustouhua toi merkkihuoltojen/rengasliikkeiden ilmastoinnin huolto on..

    Hommahan menee niin, että viet ehjän/toimivan auton ilmastoinnin
    huoltoon. Kylmäaineet imetään laitteeseen, jonka avulla kylmäaine kuivataan kuivainkivien avulla. Näin ainakin tapahtuu moneessa huollossa. Sitten laitetaan autoon takaisin ja lisätään uutta ainetta jos tarvii. Tähän asti ihan OK. Mutta entäpä kun aiemmin samassa laitteessa on käynyt sellainen auto jossa on kosteutta ilmastoinnissa ja vieläpä useampi auto ja se on imetty korjaamon laitteen kuivain kiviin niin niissä on kosteutta. Nyt sun ehjä auto tuotiin samaan laitteeseen ja huollettiin samassa laitteessa, nyt sun ehjässä ilmastoinnissa voi olla mukana kosteutta..
    Nimittäin niitä kuivainkiviä ei kuulema vaihdeta sit kovin usein! Eräs kylmäalan opettaja oli kysynyt muutamasta huoltopaikasta/auton merkkihuollosta onko niillä vaihdettu kyseisiä kuivaimia.. Ei kuulema koskaan ja toinen vastaus oli mitä ne on ja pitäisikö niitä joskus vaihtaa..

    Poikkeuksiakin tietysti on, jossain homma toimii.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by 540iA Tapsa View Post
    Pienestä reiästä tulee hitaasti ja isosta hieman nopeammin.. Näin yksinkertaista.. Muutaman vuoden välein jos tarvii täytää niin eipä silloin kannata
    liiemmin huolestua, meinaa olla noissa autoissa noi liitokset ja värinän vaimentimet sellaiset jotka pikkuhiljaa vuotaa. Sit jos jostain enemmän vuotaa niin yleensä se on lauhdutin, saa vuosien saatossa niin paljon paskaa ja hiekkakylpyä että tulee reikiä..
    Onko huoltokirjassa erillistä merkintäpaikkaa suoritetulle ilmastoinnin huollolle? Muuten menee arvaamiseksi => huoltoon ennen helteitä...

    Leave a comment:


  • jakusa
    replied
    Tuomio tuli: lauhduttaja vuotaa. Töineen 622e. Ajattelin tehdä kuitenkin itse. Mistähän noita osia saisi halvalla, lauhdutin ja kuivain? Auto 740i e32. Tällä hetkellä halvimmat lauhdutin 180e, kuivain 72e.

    Leave a comment:


  • Apophis
    replied
    Originally posted by 540iA Tapsa
    Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
    Originally posted by JK88
    Eli ton perusteella Omegan kompuran ois pitäny leikata kii jo aikoja sitten? :think
    Samoin edellisen bemarini kompura. Hyvin kuitenkin pyöri kolme vuotta väriaineen kanssa... ja aika outoa jos Pellen pajalla jätetään väriaineet sisään jos ne tosiaan aiheuttaa tollaisia ongelmia. Luulisi että ne ainakin tietäisi asian.

    Leave a comment:


  • JK88
    replied
    Originally posted by 540iA Tapsa View Post
    Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
    Eli ton perusteella Omegan kompuran ois pitäny leikata kii jo aikoja sitten? :think

    Leave a comment:


  • 540iA Tapsa
    replied
    Originally posted by Aksu| View Post
    Mjahas. En tiedä sitten jättikö asentaja sen sinne vai puhuko vaan lämpimiä. Laskussa lukee vaan "Öljy R134A"
    Juu, toi on ihan kompressori öljyä.. Lisännyt öljyä tai sit vaihdettu kokonaan..

    Leave a comment:


  • Aksu|
    replied
    Originally posted by 540iA Tapsa View Post
    Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
    Mjahas. En tiedä sitten jättikö asentaja sen sinne vai puhuko vaan lämpimiä. Laskussa lukee vaan "Öljy R134A"

    Leave a comment:


  • 540iA Tapsa
    replied
    Originally posted by WarHead View Post
    Paljoko lie pitäny ajaa, että saatu noinki tyhjäksi?
    Sinänäsä ihmetyttää, että mihi se tavara sieltä häviää; järjestelmässä kuitenki ymmärtääkseni sen verta kovat paineet, että jos se vuotaa, niin kaikki tulis pihalle... Taas toisaalta, en ole tämänkään alan ammattilainen.
    Em. aiheeseen liittyen ( myös omaan autooni ), onko joku aikaisemmin täyttänyt/huoltanut järjestelmää huonommalla menestyksellä, eli onko täyttö jäänyt vajaaksi, koska itellekin tosiaan meni matskua noinki paljo sissään, mutta järjetelmä toimi vielä ennen täyttöä moitteettomasti...
    Pienestä reiästä tulee hitaasti ja isosta hieman nopeammin.. Näin yksinkertaista.. Muutaman vuoden välein jos tarvii täytää niin eipä silloin kannata
    liiemmin huolestua, meinaa olla noissa autoissa noi liitokset ja värinän vaimentimet sellaiset jotka pikkuhiljaa vuotaa. Sit jos jostain enemmän vuotaa niin yleensä se on lauhdutin, saa vuosien saatossa niin paljon paskaa ja hiekkakylpyä että tulee reikiä..

    Leave a comment:


  • 540iA Tapsa
    replied
    Originally posted by Aksu| View Post
    Tuota samaa kyselin asentajalta ja hän totesi että ei mikään ihmetys että aineet loppu jos ei ole -99 jälkeen tehty mitään huoltoa. Kilsoja mittarissa vajaat 174 tuhatta. Kyselin sitten että mihinkäs ne häviää niin hän perusteli asian näin:

    1. Kompuran akselilla on tiiviste mikä kuivuu kun laitteistoa ei käytetä, kun ilmastointi laitetaan päälle niin tuon tiivisteen kautta hukkuu kylmäainetta kunnes tiiviste taas kostuu.

    2. Letkut päästävät kuulemma myös osittain läpi kylmäainetta mikäli järjestelmää ei käytetä.

    Sielähän pyörii öljyt kylmäaineen mukana voitelemassa järjestelmää. Tämän takia siis pitäisi talvella ajoittain käytellä, ja mikäli on automaatti-ilmastointi niin pitää se aina päällä. Automaatiikka kyllä huolehtii koska se saa pyöriä ja koska ei. Sisäkierronkytkimen kun laittaa päälle niin kuulemma mahdollisesti antaa kompuran pyörähtää ---> voitelee. Sen takia taasen pistettiin väriainetta järjestelmään että jos laitteisto lakkaa toimimasta niin UV-valolla pystytään paikallistamaan mistä vuotaa.
    Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..

    Leave a comment:


  • WarHead
    replied
    Originally posted by Aksu| View Post
    ...Sisäkierronkytkimen kun laittaa päälle niin kuulemma mahdollisesti antaa kompuran pyörähtää ---> voitelee....
    Tätä muute epäilin itekki, ku sisäkierto on automaatti asennossa, niin linkkurin perässä valoissa, tai muute ajaessa, alkaa tunkemaan lievästi parannetun oloista ilmaa lärvii. Liekkä tämä sitte kompuran aikaansaannosta vai pelkkää automatiikkaa, mene ja tiedä sitte. Tätä siis tapahtuu MYÖS <+6 asteen lämpötilassa.
    Saman hoidon sain itekki merkkihuollossa, eli entisten aineiden puhdistus, uudet öljyt, koeponnistus, väriaineet ja uudella matskulla täytön. Hintaa tälle vaan kerty 139€, näyttäs olevan kiinteä hinta.

    Leave a comment:


  • Aksu|
    replied
    Originally posted by WarHead View Post
    Paljoko lie pitäny ajaa, että saatu noinki tyhjäksi?
    Sinänäsä ihmetyttää, että mihi se tavara sieltä häviää; järjestelmässä kuitenki ymmärtääkseni sen verta kovat paineet, että jos se vuotaa, niin kaikki tulis pihalle... Taas toisaalta, en ole tämänkään alan ammattilainen.
    Em. aiheeseen liittyen ( myös omaan autooni ), onko joku aikaisemmin täyttänyt/huoltanut järjestelmää huonommalla menestyksellä, eli onko täyttö jäänyt vajaaksi, koska itellekin tosiaan meni matskua noinki paljo sissään, mutta järjetelmä toimi vielä ennen täyttöä moitteettomasti...

    Tuota samaa kyselin asentajalta ja hän totesi että ei mikään ihmetys että aineet loppu jos ei ole -99 jälkeen tehty mitään huoltoa. Kilsoja mittarissa vajaat 174 tuhatta. Kyselin sitten että mihinkäs ne häviää niin hän perusteli asian näin:

    1. Kompuran akselilla on tiiviste mikä kuivuu kun laitteistoa ei käytetä, kun ilmastointi laitetaan päälle niin tuon tiivisteen kautta hukkuu kylmäainetta kunnes tiiviste taas kostuu.

    2. Letkut päästävät kuulemma myös osittain läpi kylmäainetta mikäli järjestelmää ei käytetä.

    Sielähän pyörii öljyt kylmäaineen mukana voitelemassa järjestelmää. Tämän takia siis pitäisi talvella ajoittain käytellä, ja mikäli on automaatti-ilmastointi niin pitää se aina päällä. Automaatiikka kyllä huolehtii koska se saa pyöriä ja koska ei. Sisäkierronkytkimen kun laittaa päälle niin kuulemma mahdollisesti antaa kompuran pyörähtää ---> voitelee. Sen takia taasen pistettiin väriainetta järjestelmään että jos laitteisto lakkaa toimimasta niin UV-valolla pystytään paikallistamaan mistä vuotaa.

    Leave a comment:


  • an13
    replied
    E34:ään meni viime kesän lopussa 1.7 kiloa R413a:ta, vajaa 100e/kg. Mutta eilen piti jo pistää lumihiutalenappia ja kylläpä rupesi viileää puskemaan. Talvella laitoin ilmastoinnin putkien eristeet uusiksi, vanhat mureni käsiin, pistin jotain vesiputkien eristettä, sitä missä on karhun kuva pussissa ja kätevä kynsimallinen kiinnitys.

    Leave a comment:


  • WarHead
    replied
    Originally posted by Aksu| View Post
    Noniin. Tulipa käytettyä huollossa. Ylläri ettei pukannu kylmää kun ainetta oli hurjat 150g

    740g +-25 siis pitäisi olla.

    Huolto maksoi 90e, lisätty kylmäaine 27e ja öljyväriaine mikäli alkaa vuotamaan 3e. Huolto sisälsi ainemäärän tarkistuksen, tyhjiökoeponnistuksen ja täytön. Nyt kun vielä joku tämän coupen hakisi omakseen niin hyvin menis
    Paljoko lie pitäny ajaa, että saatu noinki tyhjäksi?
    Sinänäsä ihmetyttää, että mihi se tavara sieltä häviää; järjestelmässä kuitenki ymmärtääkseni sen verta kovat paineet, että jos se vuotaa, niin kaikki tulis pihalle... Taas toisaalta, en ole tämänkään alan ammattilainen.
    Em. aiheeseen liittyen ( myös omaan autooni ), onko joku aikaisemmin täyttänyt/huoltanut järjestelmää huonommalla menestyksellä, eli onko täyttö jäänyt vajaaksi, koska itellekin tosiaan meni matskua noinki paljo sissään, mutta järjetelmä toimi vielä ennen täyttöä moitteettomasti...

    Leave a comment:


  • Aksu|
    replied
    Noniin. Tulipa käytettyä huollossa. Ylläri ettei pukannu kylmää kun ainetta oli hurjat 150g

    740g +-25 siis pitäisi olla.

    Huolto maksoi 90e, lisätty kylmäaine 27e ja öljyväriaine mikäli alkaa vuotamaan 3e. Huolto sisälsi ainemäärän tarkistuksen, tyhjiökoeponnistuksen ja täytön. Nyt kun vielä joku tämän coupen hakisi omakseen niin hyvin menis

    Leave a comment:


  • JK88
    replied
    Originally posted by Aksu| View Post
    Sarjassamme: hyödyllistä tietoa
    Eikös olekki

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎